سلامت سلامت جسمي

نمک دریا سرطان زاست!!

تقویم فارسی اندروید

نمک دریا سرطان زاست!!

انواع ناخالصی‌های موجود در نمک دریا از جمله فلزات سنگین، سرطان‌زابودن آن را به اثبات می‌کند.

نمک دریا

مینا اسدی کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشکده علوم‌پزشکی ساوه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- افزود: طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی، حداکثر مقدار مصرف روزانه نمک پنج گرم(یک قاشق چایخوری) است.

وی با بیان اینکه میزان مصرف نمک در کشور دو تا سه برابر این مقدار است، افزود: نمک دریافتی روزانه شامل نمک نمکدان، نمک موجود در مواد غذایی و نمک اضافه شده به غذا در هنگام طبخ غذاست که مصرف بیش از حد هرکدام یا در کنار هم قطعا سلامت بدن را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه به طور کلی توصیه می‌شود نمک کم مصرف شود، اما همان مقدار نمک مصرفی، باید نمک تصفیه‌شده یددار باشد، اظهار کرد: ید یکی از ریزمغذی‌هایی است که در تولید هورمون تیروئید نقش مهمی دارد، این هورمون در سلامت و اعمال حیاتی انسان در دوران جنینی، کودکی و بلوغ سهم بسزایی دارد.

به گفته وی، کمبود ید موجب بروز اختلالاتی در سلامتی می‌شود که مهم‌ترین آنها اثر مخرب بر توانایی‌هایی ذهنی و جسمی افراد جامعه و بخصوص کودکان و نوجوانان است.

اسدی نمک تصفیه‌شده یددار را نمکی دانست که کاملا بهداشتی و فاقد ناخالصی است و به دلیل خلوص بالا میزان ید را بهتر و به مدت بیشتر حفظ می‌کند.

وی ادامه داد: نگهداری و ذخیره کردن نمک یددار به مدت طولانی (بیش از یک سال) موجب از دست رفتن بخشی از ید آن می‌شود. برای حفظ ید در نمک، باید نمک را دور از نور و رطوبت و در ظرف در بسته پلاستیکی، چوبی، سفالی یا شیشه‌های رنگی و تیره نگهداری کرد و جهت اضافه کردن آن به غذا در زمان طبخ، نمک را در انتهای پخت اضافه کرد تا ید آن در حداکثر مقدار حفظ شود.

به گفته این کارشناس تغذیه، نمک تصفیه نشده به علت داشتن ناخالصی در افرادی که سابقه بیماری‌های گوارشی، کلیوی و کبدی دارند خطرآفرین است، حتی مصرف مداوم آن در افراد سالم منجر به بروز ناراحتی‌های گوارشی، کلیوی، کبدی می‌شود.

وی نمک دریا را نمک حاصل از تبخیر آب دریا دانست و با اشاره به اینکه در حال حاضر مصرف نمک دریا از سوی افراد غیرکارشناس به مردم توصیه می‌شود، افزود: این نمک، تصفیه نشده و دارای انواع ناخالصی‌ها از جمله فلزات سنگین است که خطر سرطان‌زایی آنها به اثبات رسیده است. علاوه بر ناخالصی، میزان ید آن کم و یا حتی فاقد آن است که نیاز روزانه بدن به ید را تامین نمی‌کند.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: هر چند نمک دریا حاوی مواد معدنی از جمله فلوئور و پتاسیم است، اما مصرف مقادیر زیاد آن، ارزش کاربردی برای بدن ندارد و تنها در صورتی می‌توان از نمک دریا به صورت خوراکی مصرف کرد که در قالب استانداردهای موجود تولید شده و مجوز تولید و پروانه ساخت از وزارت بهداشت دریافت کرده باشد.

طبق تحقیقات انجام شده مشخص شده است که دریافت زیاد نمک علاوه بر افزایش فشار خون، اثرات مضر دیگری نظیر سکته قلبی، پوکی استخوان، سرطان معده و آسم دارد.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی