سلامت سلامت پوست، مو و ناخن

نكات اساسي براي حفظ سلامت پوست و مو بعد از استخر

اولین خطری که در هنگام استفاده از استخرهای آلوده متوجه شناگران می شود آسیب های است که در پوست و موی افراد ظاهر می شود. بنابراین رعایت بھداشت پوست و مو در استخرها الزامی است...
تقویم فارسی اندروید

اولین خطری که در هنگام استفاده از استخرهای آلوده متوجه شناگران می شود آسیب های است که در پوست و موی افراد ظاهر می شود. بنابراین رعایت بھداشت پوست و مو در استخرها الزامی است.

استخر - 7ganj.ir

افرادی که به طور مرتب به استخرها می روند به دلیل این که موی سر و پوست آن ها به طور مداوم با کلر در تماس است، لایه خارجی مو و پوست آن ها صدمه می بیند، و موجب از بین رفتن رطوبت طبیعی پوست و مو می شود و در نتیجه خشکی مو و پوست را به دنبال دارد.

این خشکی باعث شکستن، گره خوردن، بدحالتی، بد شانه شدن موها و از دست رفتن شفافیت و جلای  طبیعی پوست و مو می شود.در این حالت موها حالت زیبا و شاداب خود را از دست می دهند و ظاهری تیره، و مرده پیدا می کنند.در صورتی که دوش گرفتن و شست و شوی موها و بدن برای از بین بردن کلری که باقی مانده است اگر بدون توجه به نکات بهداشتی انجام گیرد، زیان بیشتری متوجه موها و پوست بدن می شود.

 

نکاتی برای بهداشت پوست و مو در استخر های عمومی

  • پس از هر بار شنا در استخر باید موها را با یک شامپوی مناسب و ملایم شست و شو داد و چون موی همه افراد از نظر نوع و وجود چربی، خشکی، شوره و ضخامت یکسان نیست، نمی توان شامپوی خاصی را به همه افراد توصیه کرد و بهتر است در این خصوص با پزشک متخصص پوست و مو مشورت کرد. در هرحال یک بار شست و شوی مو با شامپوی مناسب کافی است و نباید در این کار وسواس به خرج داد و  بیش از یک بار شست . آبکشی موها باید کامل و به دقت صورت گیرد به طوری که هیچ باقی ماند های از کلر و شامپو در موها برجای نماند.
  • بعد از شستن با شامپو باید از یک حالت دهنده استفاده کرد چرا که باعث رسوب یک لایه نازک و نامرئی بر روی مو شده و از طرف دیگر مانع خشک شدن و از دست رفتن رطوبت و شفافیت آن می شود. همچنین حالت دهنده باعث قوام و حالت مو گردیده و شانه کردن آن را آسان تر می کند.
  • اگر مو بیش از حد خشک است قبل از اینکه موها کاملاً خشک شوند، می توان به جای حالت دهنده از مقداری کتیرا که با آب گرم خیس شده به صورت ژل به موها مالید. در مورد موهای رنگ شده و یا خیلی خشک می توان برای چرب کردن موها از روغن، پماد یا کرم استفاده کرد.البته باید از مصرف روغن های سنگین و چرب و وازلین خودداری کرد زیرا ممکن است سبب ایجاد جو ش های شبیه غرور جوانی در پوست سر به ویژه در بالای پیشانی گردد.
  • استفاده از ژل ها و پمادها و یا اسپری های فراوان و گران قیمت ممکن است در افراد حساس حالت تحریک و حساسیت ایجاد کند و موجب اگزمای پوستی شود.(درماتیت یا اگزما به التهاب پوستی، قرمزی و خارش پوست اطلاق می شود) و لذا بهتر است آقایان از مقدار کمی کرم های مرطوب کننده صورت بعد از اصلاح و خانم ها برای پوست صورت استفاده کنند.
  • موی سر را باید با فشار ملایم و سبک حوله خشک نمود زیرا موی خیس خیلی شکننده و آسیب پذیر است و خشک کردن آن با حرکات شدید حوله موجب صدمه بیشتر به آن می شود به علاوه تا جایی که مقدور است از سشوار کردن مو خودداری کرد زیرا گرمای حاصل از آن به لایه های خارجی مو آسیب رسانده و سبب خشکی مو می شود. موها را باید با نرمی و حوصله شانه کرد. فاصله دندانه های شانه از یکدیگر زیاد باشد و شانه کاملاً صاف باشد. از شانه های که دندانه های تیز و ناصاف دارند استفاده نکنید.هرگز موی خیس را شانه نزنید، برای از بین بردن گره و یا درهم رفتگی های مو بایستی به آرامی و برعکس یعنی از طرف نوک مو به طرف ریشه آن را شانه زد.
  • در فصل شنا بهتر است موها را ساده و کوتاه پیرایش کرد به طوری که منظم کردن مکرر آن احتیاج به دستکاری نداشته باشد.بهتر است از رنگ کردن، فر کردن و صاف کردن مو به خصوص در فصل شنا پرهیز کرد و یا اگر چنین کاری صورت می گیرد توسط افراد با تجربه انجام شود تا موجب صدمه بیشتر به پوست و موی سر نشود.
  • از ورود افراد مبتلا به ضایعات قارچی پوست بدن و پا و کشاله ران و یا افراد مبتلا به زگیل  قبل از معالجه  به استخرهای عمومی جلوگیری کرد. رعایت بهداشت دقیق و کامل در استخرها ضروری است وگرنه ممکن است بیماری های دیگری مانند شپش سر و گال و غیره از طریق این افراد منتقل شود.
منبع: علم ورزش

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی