تبلیغ رپورتاژ

ماموپلاستی یک عمل زیبایی با مزیت‌های درمانی

تقویم فارسی اندروید
عمل ماموپلاستی

عمل ماموپلاستی برای افرادی انجام می‌شود که پستان‌های بزرگ دارند. البته با توجه به فرهنگ‌های مختلف و مناطق جغرافیایی گوناگون، بزرگی پستان می‌تواند تعاریف متفاوتی داشته باشد. حتی در برخی از نژادها پستان‌های بزرگ طبیعی تلقی می‌شوند.در نژاد ایرانی درصد زیادی از خانم‌ها از این مشکل رنج می‌برند و تمایل به اصلاح آن دارند. به اصلاح بزرگی سایز پستان ها ، ماموپلاستی کاهشی یا ریداکشن ماموپلاستی گفته می شود. در این روش پستان‌ها یا سینه‌ها کوچک می‌شوند. همچنین اگر افتادگی در پستان‌ها یا نوک سینه‌ها وجود داشته باشد یا در نوک پستان‌ها اختلالی مانند عدم تقارن و بزرگی مشاهده شود، در حین عمل اصلاح می‌گردد. این عمل زیبایی شامل اصلاح اختلالات ظاهری پستان‌هاست.

بیشتر بخوانید : کاهش حس در نوک سینه بعد از عمل ماموپلاستی

انواع ماموپلاستی

ماموپلاستی کاهشی

در این جراحی، هدف کاهش سایز پستان هاست و با حذف کردن بافت های اضافی پستان، چربی و پوست اضافی انجام می شود. افرادی که سینه های بزرگی دارند ، معمولاً به غیر از نارضایتی از ظاهر خود ، با مشکلاتی از قبیل درد ستون فقرات مواجه می شوند که انجام این جراحی علاوه بر افزایش زیبایی پستان ها و بازگرداندن اعتماد به نفس در این افراد، مزایای درمانی نیز به همراه دارد.

ماموپلاستی افزایشی

در این جراحی، هدف افزایش سایز پستان هاست و این کار با استفاده از قرار دادن پروتزهای سیلیکونی یا سالینی (محلول آب و نمک) انجام می شود. این جراحی در افرادی که پستان های کوچکی دارند یا بر اثر جراحی سرطان سینه ، تروما یا عارضه های دیگر پستان بخشی از بافت پستان خود را از دست داده اند انجام می شود. این جراحی محدودیت سنی ندارد و کلیه افرادی که از نظر سلامت عمومی در وضعیت مناسبی قرار دارند ، کاندید مناسبی برای ماموپلاستی افزایشی هستند.

بیشتر بخوانید: افتادگی پستان چیست؟ | درمان افتادگی سینه

عوارض عمل جراحی ماموپلاستی چیست؟

عمل جراحی ماموپلاستی چیست

سوال دیگری که بسیار پرسیده می‌شود در مورد عوارض این عمل جراحی است. در پاسخ باید به این نکته اشاره کنیم که این عمل جزو جراحی‌های کم عارضه محسوب می‌شود. یعنی عوارض در میان افرادی که این جراحی را انجام می‌دهند، مشروط بر این که توسط جراح پستان حاذق انجام گیرد، شایع نیست. البته فراموش نکنیم در طب نمی‌توان گفت یک عمل جراحی قطعا هیچ عارضه‌ای ندارد. به طور کلی چاقی خطر بروز عوارض را افزایش می‌دهد. یعنی افرادی که شاخص BMI در آن‌ها بیشتر از ۳۵ است، بیشتر در معرض ابتلا به عوارض ماموپلاستی هستند. در ادامه به انواع عوارض احتمالی ناشی از عمل جراحی ماموپلاستی می پردازیم:

  • اسکار یا جای محل جراحی: اسکارها یکی از شایع ترین عوارض جراحی ماموپلاستی هستند و بسته به میزان مهارت جراح و میزان برش انجام شده در بافت پستان ، جای زخم ها روی سطح پوست پستان باقی می ماند. بهبودی زخم و جای آن در افراد مختلف متفاوت است، با این حال با رعایت نکات مراقبتی پس از عمل می توان تا حد زیادی جای این زخم ها را کاهش داد.
  • هماتوم یا خونریزی یا تشکیل لخته در محل جراحی
  • سروما یا تجمع آب میان بافتی: در جراحی هایی که بخشی از بافت بدن در آن ها حذف می شود ، تجمع آب میان بافتی از عوارض شایع است. با این حال باید بگوییم که تجمع آب میان بافتی کاملاً طبیعی است و با استفاده از درن از بین می رود. هر چقدر فرد در هنگام جراحی چاق تر باشد احتمال ترشحات آب میان بافتی در او بیشتر است.
  • نکروز یا از بین رفتن پوست پستان : این عارضه بسیار نادر است و به این دلیل ایجاد می شود که پوست پستان در هنگام بسته شدن ، فشار زیادی را تحمل می کند.
  • کاهش حساسیت نوک پستان
  • عفونت های محل زخم ناشی از عدم رعایت مراقبت های پس از عمل و سابقه بیماری های زمینه ای مانند اضافه وزن و دیابت

تاثیر سیگار در عمل جراحی ماموپلاستی چیست؟

مسئله مهم دیگر مصرف سیگار است. توصیه ما این است که حداقل دو ماه قبل از عمل سیگار و تمامی‌ دخانیات و دودها کنار گذاشته شوند. زیرا این موارد اختلالات خون رسانی مویرگی ایجاد می‌کنند. این امر ریسک عفونت و سیاه شدن پستان یا نوک آن را بالا می‌برد. انجام تمرینات تنفسی قبل از عمل می‌تواند در کاهش عوارض پس از عمل موثر باشد. همچنین مصرف سیگار در دوره نقاهت عمل ماموپلاستی نیز ممنوع است. این موضوع باعث تسریع روند بهبود جای زخم می‌شود.

اقدامات قبل از جراحی سینه

به منظور کسب نتایج رضایت بخش از عمل جراحی ماموپلاستی و کاهش دوران نقاهت ، توصیه می شود بیماران قبل از اقدام به عمل جراحی، موارد زیر را رعایت کنند:

  • انجام آزمایشات لازم و در صورت تشخیص پزشک ماموگرافی و سونوگرافی قبل از عمل به منظور کسب اطمینان از وضعیت سلامتی
  • پرهیز از استعمال دخانیات حداقل دو ماه قبل از انجام عمل
  • کاهش وزن و رسیدن به وزن متعادل
  • پرهیز از مصرف داروهایی مانند داروهای ضد انعقاد خون (مانند آسپرین) و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی

بیشتر بخوانید :درمان سرطان سینه و جراحی زیبایی پستان

مراقبت های بعد از جراحی ماموپلاستی

جراحی ماموپلاستی

انجام مراقبت های لازم پس از عمل ماموپلاستی می تواند تا حد زیادی عوارض احتمالی را کاهش دهد و به بهبودی بیمار کمک کند. این اقدامات عبارتند از:

  • پرهیز از انجام فعالیت های فیزیکی سنگین و رانندگی
  • استفاده از سینه بندهای استاندارد و طبی
  • پرهیز از خوابیدن روی پهلو تا دو هفته پس از عمل
  • حفظ بهداشت ، تمیز نگه داشتن محل زخم و تعویض مداوم پدهای مخصوص پانسمان سینه
  • پرهیز از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی

دوره نقاهت عمل ماموپلاستی

بهبودی کامل بیمار و طی کردن موفقیت آمیز دوران نقاهت تا حد زیادی بستگی به مراقبت های پس از عمل دارد. در طول دوران نقاهت، بیمار ممکن است عوارضی مانند ترشحات آب میان بافتی از محل زخم، دردناک شدن و حساسیت نوک پستان ها را تجربه کند. در صورت احساس درد ، استفاده از مسکن های رایج مانند استامینوفن و ایبوپروفن جایز است.

سوالات رایج و متداول در زمینه ی جراحی ماموپلاستی

  • بهبودی کامل بعد از عمل چقدر طول می‌کشد؟ بهبودی کامل پس از عمل در بیماران مختلف متفاوت است و معمولاً بین 6 الی 8 هفته طول می کشد.
  • برای ماموپلاستی کاهشی چه سنی مناسب است؟ محدودیت سنی خاصی برای انجام عمل های زیبایی سینه وجود ندارد با این حال بهتر است این عمل را پس از اتمام دوران شیردهی انجام دهید
  • عمل کوچک کردن سینه با جراحی انجام می‌شود یا با ساکشن؟ هر دو روش استفاده می شود با این حال، کوچک کردن سینه از طریق جراحی نتایج مطلوب تری به همراه دارد زیرا در کوچک کردن سینه با ساکشن چربی، افتادگی پوست سینه برطرف نمی شود.
  • جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه این عمل از طریق راه های ارتباطی موجود در سایت دکتر فرهاد موسی زاده یکی از بهترین متخصصان جراحی پستان در تهران، با ایشان در ارتباط باشید. مطب ایشان در توانیر و ساختمان پزشکان دی می باشد.

منبع :

  • وبسایت دکتر موسی زاده
  • آیدی اینستاگرام : @DrMoussazadeh

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی