تناسب اندام سلامت سلامت جسمي

كمبود اين ويتامين ها موجب پرخوري مي شود

آیا تا به حال شده که نتوانید در برابر وسوسه خوردن يك تكه كيك وسوسه انگيز ، يك شکلات ، يك اسنك و ... مقاومت کنید؟
تقویم فارسی اندروید

آیا تا به حال شده که نتوانید در برابر وسوسه خوردن يك تكه كيك وسوسه انگيز ، يك شکلات ، يك اسنك و … مقاومت کنید؟

پرخوري
پرخوري

در چنین مواردی،‌ قدرت اراده خودمون رو به انتقاد می گیریم اما شاید دلیل بعضی از هوس های غذایی شدید،‌ درکمبود بعضی از مواد مغذی،‌ ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها،‌ نهفته باشد.

برای مقابله با این مشکل باید از مواد غذایی و حتی در صورت تشخیص پزشک، از مکمل برای برطرف کردن این کمبودهای تغذیه، استفاده نمود و هوس های غذایی رو اصلاح کرد.

کلسیم و منیزیم

کمبود این دو ماده معدنی که معمولاً همزمان با هم اتفاق می افتد، باعث هوس خوردن مواد غذایی شیرینی و شور می شود. مخصوصاً، کمبود منیزیم، اشتیاق به خوردن شکلات رو افزایش می دهد. هم استرس و هم زیاده روی در خوردن شیرینی جات، ذخایر کلسیم و منیزیم رو در بدن، کاهش می دهند و این هوس های غذایی رو تشدید می کنند.

کلسیم رو می توان از مواد غذایی مثل ماست، کفیر، پنیر، استخوان های ماهی ساردین و سبزیجات برگ سبز تیره تأمین کرد. برای جبران کمبود منیزیم هم باید از مغزها، دانه ها، پوست سیب زمینی، لبنیات و بروکلی استفاده کرد.

ویتامین های گروه B

این گروه از ویتامین ها از نظر توان بدن برای مقابله با استرس اهمیت زیادی دارند. ویتامین های خانواده B مثل ویتامین B1 و B5 عملکرد طبیعی غدد فوق کلیه رو حفظ می کنند و B6 و B9 در شکل گیری برخی از انتقال دهنده های عصبی که خلق و خوی ما رو تحت کنترل خود دارند و باعث ایجاد حس بهتر در ما می شوند، نقش دارند. در استرس های شدید، بدن از این ویتامین ها با سرعت زیادی استفاده می کند. در نتیجه،‌ ممکن است که دچار کمبود این ویتامین ها شده و در معرض عوارض جانبی استرس مثل پرخوری، قرار بگیریم. سایر عواملی که به کمبود ویتامین های B منجر می شوند، عبارتند از: کافئین، الکل، قندهای تصفیه شده و داروهای ضد بارداری و داروهای NSAIDs.

ویتامین های گروه B در انواع مختلف گوشت، غذاهای دریایی، لبنیات، سبزیجات برگ سبز تیره، موز، سیب زمینی، آووکادو، زرده تخم مرغ، مرغ، ماهی سالمون و ماست، وجود دارند. بنابراین، ما از اکثر مواد غذایی قادر به دریافت این ویتامین ها هستیم.

عنصر روی (zn)

کمبود این ماده معدنی در بین بسیاری از بزرگسالان و نیز افرادی که تحت استرس هستند، شیوع بسیاری دارد (تقریباً اکثر افراد به کمبود روی مبتلا هستند). کمبود روی چندان باعث هوس غذایی خاص نمی شود اما حس چشایی رو مختل می کند و در نتیجه غذاها تا حدودی بی مزه به نظر می رسند و فرد تصور میکند که باید نمک یا شکر بیشتری به غذا اضافه کند و یا به سراغ خوراکی هایی که طعم شیرینی و شوری اونها خیلی زیاد است، برود.

روی رو می توان در صدف خوراکی، خرچنگ دریایی، جگر، گوشت مرغ تیره و نیز تا حدودی در تخم مرغ، نخود سبز و مغزها، یافت. همونطور که می بینید، منابع خیلی وسیعی ندارد و به همین دلیل هم بسیاری از افراد به کمبود روی مبتلا هستند (اما خیلی ها از این کمبود در خودشون بی اطلاعند).

آهن

تعجبی ندارد که در دوران قاعدگی دچار اشتیاق شدید برایخوردن استیک یا برگر شوید. کمبود آهن، به خصوص در بین خانم ها در قبل از یائسگی، امری شایع است. همچنین، افراد گیاهخوار هم بسیار در معرض کمبود آهن قرار دارند. کمبود این ماده معدنی، اشتیاق خوردن گوشت رو در فرد، افزایش می دهد.

با خوردن گوشت، ماکیان و ماهی، مقدار قابل توجهی از آهن مورد نیاز بدن تأمین می شود. منابع گیاهی آهن، جذب خوبی در بدن ندارند اما اگر می خواهید از طریق منابع گیاهی نیز آهن رو وارد بدن خود کنید، می توانید از میوه های خشک، تخم کدو،‌حبوبات و پاستای غنی شده و غلات غنی شده از آهن استفاده کنید. برای جذب بهتر آهن، بهتر است که منابع غذایی آهن رو همراه با منابع غذایی ویتامین C مصرف کنید. مثلاً استیک و اسنفاج رو با هم بخورید یا بر روی کباب،‌ آب نارنج بریزید.

امگا ۳

اگر نصف شب هوس خوردن پیتزا به سرتون زد، باید به کمبود امگا ۳ در خودتون شک کنید. کمبود این اسید چرب، هوس خوردن پنیر رو افزایش می دهد. امگا ۳ بیشتر در ماهی های چرب مثل ماهی سالمون، ساردین و کنسرو ماهی تن (به شرطی که به درستی تهیه شده باشد)، یافت می شود. حتی تخم مرغ تهیه شده از مرغ هایی که درمرغداری های مناسب که در معرض نور آفتاب بوده اند هم حاوی مقادیر مناسبی از امگا ۳ می باشد (۶۰۰ میلی گرم امگا در هر تخم مرغ که می تواند یک سوم نیاز روزانه به امگا ۳ رو تأمین کند).

مطالب مرتبط:

جهت دریافت جدیدترین اخبار و مقالات از طریق تلگرام ، اینجا کلیک کنید

جهت مطالعه مقالات بيشتر درباره كاهش وزن، اينجا كليك كنيد

گردآوری و تنظیم: گروه ۷ گنج 

www.7ganj.ir

منبع: يكا

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی