سلامت سلامت جسمي

فواید و اهمیت خواب برای بدن انسان

تقویم فارسی اندروید

خواب سالم در کنار غذا خوردن صحیح و ورزش برای سلامتی و زندگی بهتر شما دارای اهمیت بسیار زیادی است. متاسفانه الگوهای زندگی امروزی با خواب سالم تداخلات بسیاری دارد. مردم در حال حاضر کمتر می خوابند و کیفیت خواب کمتری نیز دارند. در ادامه 10 دلیل دال بر اهمیت خواب را با هم مرور می کنیم. با 7گنج همراه باشید.

خواب

  1. خواب بد می تواند شما را چاق کند

بد خوابی سبب افزایش وزن می شود. مردمی که خواب کافی و درستی ندارند معمولا بیش از دیگران دچار چاقی و اضافه وزن می شوند. در واقع خواب کم و کیفیت بد آن یکی از مهم ترین عوامل ابتلا به چاقی است. در یک مطالعه گسترده روی کودکان و بزرگسالان مشخص شد که خواب کوتاه در 89 درصد از بزرگسالان و 55 درصد از کودکان سبب چاقی شده است.

  • اثر خواب بر وزن می تواند توسط عوامل متعدد از جمله دخالت هورمون ها یا کاهش انگیزه برای ورزش اعمال شود.
  • اگر در تلاش برای لاغر شدن هستید بهتر است روی کیفیت و مدت زمان خواب تان کار کنید.

خلاصه: خواب کوتاه مدت یا بی کیفیت از جمله عوامل ابتلا به اضافه وزن است.

  1. خواب خوب و تمایل کمتر به مصرف کالری

مطالعات نشان می دهد که افرادی که دچار کم خوابی هستند یا خواب خوبی ندارند بیش از دیگران اشتهای کاذب داشته و کالری دریافت می کنند.

محرومیت از خواب با نوساناتی که روی هورمون ها می گذارد می تواند اشتها را تحت تاثیر خود قرار داده و آن را تغییر دهد.

سطوح بالاتر گرلین که هورمون افزایش اشتهاست موجب می شود هورمون لپتین یا هورمون سیری را هم سرکوب کند و سبب بیشتر شدن اشتها می شود.

خلاصه: خواب بد یا کوتاه مدت می تواند روی هورمون های تنظیم کننده اشتها تاثیر گذاشته و سبب ایجاد اشتهای کاذب در فرد شود.

  1. خواب خوب می تواند بهره وری بدن را بیشتر کند

خواب از جنبه های مختلف برای عملکرد مغز مهم است. خواب روی شناخت، تمرکز، بهره وری و عملکرد مغز تاثیر می گذارد. تمام این عوامل در صورت بد خوابی یا خواب کم سرکوب شده و تحت تاثیرات منفی قرار می گیرند.

مطالعه روی کارورزان پزشکی مثال خوبی است. یک مطالعه نشان داد که 36 درصد از خطاهای جدی پزشکی مربوط به کارورزانی است که اجازه خواب کافی ندارند.

مطالعه دیگری نشان داد که خواب کوتاه می تواند در برخی از جنبه ها مغز را تحت تاثیر قرار دهد و به درجاتی مشابه مسمویت با الکل برساند.

خواب خوب از سوی دیگر می تواند روی مهارت های حل مسئله و بهبود عملکرد مغز هم موثر باشد و حتی حافظه را در کودکان و بزرگسالان تقویت کند.

خلاصه: خواب خوب می تواند مهارت های حل مسئله را به حداکثر رسانده و حافظه را تقویت کند. خواب بد سبب اختلال در عملکرد مغز می شود.

  1. خواب خوب تاثیر ورزش را به حداکثر می رساند

در یک مطالعه روی بازیکنان بسکتبال مشخص شد که خواب می تواند اثر زیادی روی بهبود سرعت، دقت، زمان واکنش و رفاه روانی بازیکنان داشته باشد.

خواب کم عملکرد ورزش را کاهش داده و به ویژه روی زنان مسن اثر زیادی می گذارد.مطالعات روی بیش از 2800 زن نشان داد که خواب ناکافی سبب راه رفتن آهسته تر، قدرت بدنی کمتر و ایجاد مشکلات بیشتر روی انجام فعالیت ها می شود.

خلاصه: خواب طولانی و مناسب می تواند عملکرد ورزش و اثرگذاری آن را بهبود دهد.

  1. از دلایل اهمیت خواب ارتباط آن با بیماری های قلبی و سکته است

ما می دانیم که کیفیت و زمان خواب می تواند یک اثر عمده روی سلامتی کلی بدن بگذارد. همچنین خواب با بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی ارتباط بسیاری دارد.

بررسی ها روی اهمیت خواب نشان می دهد که کسانی که 6 یا 8 ساعت می خوابند کمتر از دیگران دچار بیماری های قلبی می شوند.

خلاصه: خواب کمتر از 7/8 ساعت سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی می شود.

  1. خواب روی متابولیسم گلوکز و احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 اثر می گذارد

محدودیت خواب می تواند روی میزان قند خون اثر گذاشته و سبب کاهش حساسیت به انسولین شود.

در یک مطالعه روی مردان جوان مشخص شد ، خواب کمتر از 4 ساعت باعث افزایش شانس ابتلا به دیابت می شود.

خواب ضعیف به شدت می تواند اثرات سوئی بر قند خون افراد داشته باشد. کسانی که کمتر از 6 ساعت می خوابند بیشتر در معرض دیابت نوع 2 هستند.

خلاصه: محرومیت از خواب می تواند سبب ابتلا به دیابت در کودکان و بزرگسالان شود. خواب کمتر از 6 ساعت این خطر را تقویت می کند.

اهمیت خواب

  1. ارتباط خواب و افسردگی

اهمیت خواب به علت سلامت روانی و اثر آن روی روح و روان فرد نیز می باشد. بیماری هایی مانند افسردگی می تواند به کیفیت خواب یا اختلالات خواب و مدت زمان آن ارتباط داشته باشد.

براوردها نشان می دهد که بیش از 90 درصد از مبتلایان به افسردگی در خصوص کیفیت خواب شکایت دارند. خواب بد حتی می تواند سبب افزایش خطر خودکشی شود. کسانی که دچار اختلالات خواب مانند آپنه انسدادی خواب یا بی خوابی هستند نرخ بالاتری از ابتلا به افسردگی را در خود دارند.

خلاصه: الگوهای بد خواب به شدت بر افزایش ابتلا به افسردگی موثر است.

  1. خواب خوب عملکرد ایمنی بدن را بهبود می دهد

حتی کم شدن مدت کمی از خواب روزانه می تواند سیستم ایمنی بدن تان را مورد تاثیر قرار دهد.

در یک مطالعه به مدت 2 هفته افراد را در برابر ویروس سرماخوردگی قرار داند و دریافتند افرادی که کمتر از 7 ساعت می خوابند تقریبا سه برابر بیشتر از کسانی که 8 ساعت می خوابند دچار سرماخوردگی می شوند.

8 ساعت خواب کافی و مناسب شما را در مقابل بیماری های عفونی مانند سرماخوردگی بیمه می کند.

خلاصه: داشتن حداقل 8 ساعت خواب عملکرد سیستم ایمنی بدن تان را بهبود می دهد و در مبارزه با بیماری ها به شما کمک می کند.

بچه خوابیده

  1. یکی دیگر از دلایل اهمیت خواب ارتباط آن با التهاب است

خواب می تواند اثر مستقیمی روی کاهش یا افزایش التهاب در بدن داشته باشد. در واقع کاهش میزان خواب از عوامل جدی ابتلا به التهاب و آسیب سلولی است.

خواب بد می تواند سبب التهاب طولانی مدت دستگاه گوارش شود. در اختلالات شناخته شده در بیماری های التهابی روده ، خواب بد در صدر عوامل قرار داشت.

یک مطالعه نشان می دهد که افرادی که دچار محرومیت از خواب هستند دو برابر بیش از دیگران دچار التهاب و بیماری کرون می شوند.

محققان حتی در حال مطالعه اهمیت خواب و اثرات بد خوابی و اسیب های طولانی مدت آن هستند.

خلاصه: خواب روی پاسخ های التهابی در بدن اثر می گذارد. خواب بد به شدت با بیماری های التهابی روده در ارتباط است و می تواند سبب عود آن ها شود.

  1. خواب روی احساسات و تعاملات اجتماعی اثر دارد

خواب کم سبب ضعف در تعاملات اجتماعی می شود.

مطالعات متعدد با استفاده از آزمون تشخیص چهره افراد انجام شد. یک مطالعه نشان داد که افرادی که خواب کمی دارند توانایی کمتری در به رسمیت شناختن خشم یا شادی دارند. محققان بر این باورند که خواب می تواند بر تعاملات اجتماعی و پردازش اطلاعات عاطفی اثر مستقیم بگذارد.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی