روانشناسي و سلامت روان سلامت سلامت جسمي

فواید نگهداری کاکتوس در خانه

تقویم فارسی اندروید

بعضی از افراد تمایل زیادی به داشتن گل و گیاهان در خانه ی خود دارند اما به دلیل مشغله ی سخت قادر به نگهداری و رسیدگی مرتب گیاهان نیستند. پس راه حل این است که گیاهانی را نگهداری کنند تا مراقبت کمتری بخواهد، گیاهانی همچون کاکتوس های کوچک و گلدانی.

گیاه کاکتوس Cactaceae
گیاه کاکتوس

گیاه کاکتوس Cactaceae بر گرفته از کلمه یونانی “kaktos” نام تیره‌ای از میخک‌سانان خاردار و گوشتی است که نسبت به کم‌آبی، خشکی و گرما مقاوم هستند. گیاه کاکتوس در ابتدا تنها در شمال و جنوب و نواحی مرکزی آمریکا رشد می‌کرد، اما امروزه در بسیاری از مناطق گرم و خشک جهان توسط مردم پراکنده شده‌ است.

کاکتوس گلدانی
کاکتوس گلدانی

تاثیر نگهداری کاکتوس در خانه

این روزها که زندگی نسبت به قبل بسیار تغییر کرده است می دانیم که زندگی شهری، گسترش خانه ها، ساختمان های تجاری و صنعتی و همچنین کارخانه ها و … باعث شده است تا انسان ها از طبیعت دور بمانند و تا مدتها به دلیل نوع زندگی و شغلی که دارند نتوانند به دل طبیعت سفر کنند. پس این جدا افتادگی از طبیعت باعث می شود تا میزان استرس، انواع بیماری ها و فشارهای عصبی در بین انسان ها بیشتر شود.

تاثیر نگهداری کاکتوس در خانه
تاثیر نگهداری کاکتوس در خانه

در چنین شرایطی کمترین مزایا و تاثیر نگهداری کاکتوس در خانه و یا محیط کار باعث می شود تا فرد به مقدار قابل توجهی حس شادابی و نشاط طبیعت را در خود حس کند. اگرچه داشتن گلخانه ای از گل ها و گیاهان آپارتمانی جبران اشتباهات انسان در مقابل تخریب طبیعت نیست، ولی نگهداری یک گلدان کوچک کاکتوس هم می تواند شرایط را برای زندگی شما بهتر کند.

کاکتوس گلدانی
کاکتوس گلدانی

نگهداری از کاکتوس در خانه

هر چند که داشتن انواع مختلف گل می تواند ارزش زیبایی چند برابری به خانه بدهد اما فرایند نگهداری بسیاری از گیاهان در داخل خانه میتواند برای کسی که از انها نگهداری می کند بسیار دشوار باشد زیرا ممکن است نور کافی برای رشد گیاهان وجود نداشته باشد و یا به دلیل مشغله های کاری آبیاری فراموش شود. در این زمان است که می توان برای حل این مشکل از کاکتوس ها نام برد.

کاکتوس ها نیز همچون گل ها و گیاهان دیگر تنوع زیادی دارند و می توانند در شرایط کم ابی و گرم خانه دوام بیاورند، چون این گیاهان گرما دوست هستند (دمای 18 درجه سانتیگراد) و با دمای خانه جور می شوند. اما باید بدانید گیاه کاکتوس نسبت به گیاهان خانگی دیگر رشد کمی دارد و زمان بیشتری را برای رشد کامل لازم دارد زیرا این گیاه رطوبت را در ریشه، برگ و ساقه خود ذخیره کرده و نسبتا خود پایدار است. بنابراین برای پایداری میزان رشد و مصرف مواد غذایی خود را تا حد زیادی تنظیم می کند.

نگهداری از کاکتوس در خانه
نگهداری از کاکتوس در خانه

ابیاری کاکتوس چگونه است؟

کاکتوس ها در برابر کم ابی مقاوم هستند و نیاز به ابیاری بسیار و روزانه ندارند، شما می توانید هر ۵ یا ۶ روز یک بار این گیاه را به مقدار نیاز گیاه آبیاری کنید و خیالتان راحت باشد که گیاه شما زنده خواهد ماند.

طبق یک قاعده کلی هرچقدر برگ کاکتوس نازک‌تر باشد آب بیشتری نیاز دارد. در واقع هرچقدر سطح برگ نسبت به حجم برگ بیشتر باشد (مانند آن‌هایی که برگ نازکی دارند)، درصد آب بیشتری را از دست می‌دهند. در مقابل، هرچقدر سطح برگ نسبت به حجم آن کمتر باشد (مانند آن‌هایی که ساقه‌ای ضخیم‌تر دارند)، با سرعت کمتری آب از دست می‌دهند. البته این قاعده در مورد ساقه ، اندازه و نوع کاکتوس نیز صدق می کند.

ابیاری کاکتوس چگونه است؟
ابیاری کاکتوس چگونه است؟

فواید نگهداری کاکتوس در خانه

داشتن یک یا چندین گیاه کاکتوس در خانه می تواند خواص زیادی برای شما داشته باشد و شما از این خواص اطلاع نداشته باشید. ما در این مطلب شما را با نمونه خواص و فواید خوب کاکتوس اشنا می کنیم.

بهبود هوای خانه

نگهداری کاکتوس در محیط اطراف و خانه ی شما در واقع می تواند نقش بسزایی در سلامتی شما داشته باشد. گیاه کاکتوس دی اکسید کربن را جذب می کند و آنها را به کربوهیدرات های گیاهی تبدیل می کند، این روند باعث ایجاد اکسیژن خالص شده و هوای محیط را برای تنفس عالی تمیز می کند.

همچنین کاکتوس آلودگی های خانگی مانند دی اکسید نیتروژن و بنزن را از بین می برد. بنابراین ، هرچه تعداد کاکتوس های بیشتری در خانه خود داشته باشید ، بهتر نفس می کشید.

کاهش استرس و اضطراب

هیچ کس دوست ندارد فقط در یک چهار دیواری بدون زیبایی طبیعت زندگی کند. بنابراین ، افزودن کاکتوس به فضای خانه می تواند احساس آرامش را برای شما به همراه داشته باشد و از عصبانیت شما کاسته و به روحیه ی بهتر شما کمک کند. این فقط یک نظریه نیست بلکه در واقع ثابت شده است. گیاهان کوچک زیبا به ما کمک می کنند تا استرس را در خود از بین ببریم و همچنین به ما کمک می کند تا افسردگی ناشی از استرس را کاهش دهیم زیرا زمان استرس خود را صرف مراقبت از کاکتوس می کنیم.

کاهش استرس و اضطراب
کاهش استرس و اضطراب

کاهش امواج مضر همچون دکل ها و وای فا

وجود تعداد زیادی دکل های مخابراتی و ماهواره ای، دستگاه های تولید امواج رادیویی و وای فای در منازل و پارازیت هایی که برای مقاصد مختلف تولید می شود خطرات جبران ناپذیری بر بدن انسان می گذارد. امروزه تحقیقات علمی نشان می دهد یکی از دلایل گسترش بیماری های جدید و خطرناک در بین انسان ها، همین امواج الکترومغناطیسی و رادیویی است. یکی دیگر از خواص های نگهداری از کاکتوس ها در اتاق خواب این است که این گیاه باعث جذب و دفع این امواج می شود. بنابراین اگر شما گلخانه ای از انواع گیاهان در خانه داشته باشید، میزان بیشتری از این امواج را از خود دور کرده اید.

کاهش امواج مضر همچون دکل ها و وای فا
کاهش امواج مضر همچون دکل ها و وای فا

از بین بردن (VOCs)

(ترکیبات آلی فرار) مواد شیمیایی هستند که توسط بسیاری از محصولات مصنوعی که در زندگی روزمره ما استفاده می کنند ، از رنگ گرفته تا پلاستیک ، به هوا منتقل می شوند. به نظر می رسد این ترکیبات باعث ایجاد مشکلاتی، مانند سردرد و بیماری های جدی مانند سرطان می شوند. کاکتوس ها می توانند VOC را از هوا جذب کرده و محیط اطراف شما را از وجود این مواد تا حد موثری پاک کنند.

افزایش اعتماد به نفس

زمانی که کاری را به درستی انجام می دهیم، حس اعتماد به نفس، همراه با حس توانا بودن، افزایش می یابد. با سپردن مسئولیت نگهداری از یک گیاه به یک فرد، حس اعتماد به نفس او را، هنگامی که برای بقای یک موجود زنده تلاش می کند و اسباب حیات و رشد آن را فراهم می کند، افزایش می دهید. بنابراین یک گلدان کاکتوس می تواند هدیه ای مناسب برای یکی از عزیزانتان باشد.

جلوگیری از پیری پوست

افزایش رادیکال های آزاد تاثیر بسیار مضری بر روی پوست دارند و باعث افتادگی، چین و چروک و پیری زودرس پوست می شوند. کاکتوس ها با دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی که دارند، می توانند علائم پیری را با پاک کردن فضا از این رادیکال ها، به تعویق بیندازند.

درمان کننده ی زخم

برخی از گونه های کاکتوس ، مانند آگاو و آلوئه ورا حاوی خواص درمانی هستند.  Agave به عنوان یک ضدعفونی کننده طبیعی شناخته شده است که برای درمان بریدگی و سوختگی استفاده می شود و همچنین ژل گیاهان آلوئه ورا باعث کاهش آفتاب سوختگی، بریدگی و کبودی می شود.

درمان کننده ی زخم
درمان کننده ی زخم

مضرات کاکتوس در خانه

معایب کاکتوس ها در برابر مزایا و فوایدشان بسیار اندک است. در میان انواع مختلف و شاخه های وسیعی از گونه های این گیاهان، تنها یک درصد از آن ها وجود دارند که برای نگهداری از آن ها، به دلیل دارا بودن عصاره ای سمی، باید دقت زیادی داشته باشیم. در ادامه به چند نمونه از آن ها اشاره می کنیم:

  • سمی بودن کاکتوس افوربیا: نگهداری از گیاه افوربیا در منزل باعث تولید مواد سمی نمی شوند، تنها عصاره ای که از برگ و ساقه این گیاهان تولید می شود سمی است و باید هنگام پرورش آن ها مواظب برخورد کودکان با گلدان این کاکتوس ها باشیم.
  • سمی بودن گونه ای از کاکتوس کالانکوآ: در بافت برخی از گونه های این نوع از کاکتوس ها نیز مقدار کمی سم وجود دارد. از آنجا که این مواد باعث ایجاد مسمومیت در کودکان، بزرگسالان و سایر موجودات می شوند، هنگام نگهداری از آن ها باید به در دسترس نبودن آن ها دقت کرد.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی