سلامت سلامت جسمي

علل، نشانه ها و روشهاي درمان فشار خون بالا

با ما در 7 گنج همراه شويد تا هر آنچه كه لازم است درباره بيماري فشار خون بالا بدانيد...
تقویم فارسی اندروید

بیماری پرفشاری خون یکی از مهم ترین مشکلات بهداشتی در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه است که در صورت درمان نشدن موجب بروز بیماری های قلبی عروقی که به عنوان دومین عامل مرگ ومیر در جهان مطرح است می شود. با ما در 7 گنج همراه شويد تا هر آنچه كه لازم است درباره بيماري فشار خون بالا بدانيد…

فشار خون بالا

علایم و نشانه های فشار خون بالا

متاسفانه در بسیاری از موارد ٬ بیماری فشار خون بالا ٬ دارای نشانه یا علائم خاصی نمی باشد. در چنین مواردی تنها راه تشخیص بالا بودن فشار خون ٬ اندازه گیری آن است.
اندازه گیری فشار خون یکی از اولین کارهایی است که پزشکان محترم هنگام معاینه ی بیمارانشان در هر نوبت انجام می دهند و این کار نقش مهمی در تشخیص به هنگام این بیماری دارد.
از بین هر چهار نفر احتمال دارد یک نفر مبتلا به فشار خون بالا باشد. بنابراین اندازه گیری مرتب فشار خون حداقل هر شش ماه یک مرتبه ٬ به همه توصیه می شود.
بعضی از افرادی که فشار خون بسیار بالایی دارند ٬ اوائل صبح ٬ گاهی سردردی احساس می کنند که کم کم در طول روز از درد آن کاسته شده و برطرف می شود.
به طور کلی بعضی علائم فشار خون بالا در زیر ذکر شده است که بعضی از آن ها مستقیما و بعضی غیر مستقیم نشان دهنده ی فشار خون بالا است.
سردرد ٬ سرگیجه ٬ تپش قلب ٬ خستگی و بی حالی ٬ کم شدن دید یا تاری آن ( ضعیف شدن چشم ) ٬ درد قفسه ی سینه مشاهده ی خون داخل بینی یا ادرار ٬ تنگی نفس شدید ٬ کرختی و مورمور شدن دست و پاها ٬ تهوع و استفراغ و …

مقدار طبیعی فشار خون 120 روی 80 میلیمتر جیوه است. مقدار بین 120 روی 80 تا 139 بر روی 89 به عنوان مرحله پیش از فشار خون بالا در نظر گرفته می شود. فشار خون 140 روی 90 و بیشتر از آن نیز نشان دهنده ابتلا به فشار خون بالاست.

دو نوع فشار خون بالا وجود دارد:

1- فشار خون اصلی یا اولیه
2- فشار خون ثانویه
فشار خون اولیه علت مشخصی ندارد و 95 درصد افراد مبتلا دچار این نوع فشار خون هستند.فشار خون ثانویه در اثر علت مشخص مثل بیماری کلیوی، تومور و قرص های ضدبارداری رخ می دهد.
فشار خون بالا باعث سختی و افزایش ضخامت سرخرگ های خونی می شود (آترواسکلروز) که این امر باعث حمله قلبی، سکته قلبی و سکته مغزی می شود

علل بروز فشار خون بالا

1- کشیدن سیگار
2- چاقی و اضافه وزن
3- بیماری دیابت
4- کم تحرکی بدن مثل نشستن طولانی پشت میز کار
5- ورزش نکردن
6- مصرف زیاد نمک و غذاهای شور
7- مصرف کم کلسیم، پتاسیم و منیزیم در غذاها
8- کمبود ویتامین D در بدن
9- مصرف الکل
10- استرس
11- افزایش سن
12- برخی داروها مثل قرص های ضدبارداری
13- زمینه ارثی و ژنتیکی
14- سابقه خانوادگی ابتلا به فشار خون بالا
15- بیماری مزمن کلیوی
16- بیماری ها و یا تومور غدد فوق کلیه
17- بیماری ها و یا تومور غده تیروئید
18- نواقص مادرزادی موجود در رگ های خونی

روش های ساده برای کاهش فشار خون

 هرچند فشار خون بالا ممکن است علائم ظاهری نداشته باشد اما مهمترین پیامدهای آن حمله قلبی و سکته مغزی و در کنار آن بروز نارسایی کلیوی است…

پزشکان می‌گویند؛ اگر شما چاق هستید، می‌توانید با کاهش وزن و اعمال کردن چندین تغییر کوچک در زندگی‌تان، فشار خون خود را پایین بیاورید. شبکه خبری تورنتونیوز در مقاله‌ای پزشکی به نقل از این متخصصان، چندین روش ساده را برای کاهش فشار خون ارائه کرده که به قرار زیر است:

در فضای باز پیاده روی کنید

پیاده روی تند به شما کمک می‌کند که  فشارخون را پایین بیاورید. اگر این اقدام به طور صحیح انجام شود، قلب می‌تواند به طور موثرتری از اکسیژن استفاده کند. چهار تا پنج نوبت پیاده روی سریع در هفته می‌تواند تغییرات قابل ملاحظه‌ای در زندگی شما اعمال کند. می‌توانید با 15 دقیقه ورزش روزانه شروع کنید و به آرامی زمان و میزان سختی تمرینات را افزایش دهید.

نفس عمیق بکشید

آموزش تنفس آرام و تکنیک‌های مدیتیشن هم می‌تواند در این خصوص روی شما تاثیر شگفت انگیزی داشته باشد. این روشها به شما کمک می‌کنند که به میزان قابل ملاحظه‌ای استرس خود را کاهش دهید و فشار خونتان را نیز در کنترل داشته باشید. سعی کنید این تکنیک را 10 دقیقه صبح و 10 دقیقه شب انجام دهید. نفس عمیق خود را به درون برده و سپس خارج کنید، اگر می‌توانید گاهی اوقات به یک کلاس یوگا ملحق شوید تا این روشها را بهتر یاد بگیرید.

مواد خوراکی سرشار از پتانسیم مصرف کنید

شاید تاکنون از تاثیرات منفی سدیم روی بدن شنیده باشید و اینکه پتاسیم یک ماده معدنی ضروری برای مقابله با تاثیرات بد سدیم روی فشار خون است. میوه‌ها و سبزیجات غنی از پتاسیم هستند، سعی کنید سیب زمینی شیرین، گوجه فرنگی، آب پرتقال، موز، نخود فرنگی و کشمش را به رژیم غذایی روزانهخود بیافزایید.

مصرف نمک را کاهش دهید

اگر در خانواده سابقه فشارخون بالا دارید یا ندارید، کاهش مصرف نمک می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی سلامت شما داشته باشد. قبل از این که نمک به غذا بیافزایید فکر می‌کنید که آیا واقعا به آن نیاز دارید یا نه. سعی کنید به جای نمک از دیگر چاشنی‌های گیاهی و مفید استفاده کنید. همچنین تا حد امکان از مصرف مواد غذایی فرآوری شده و کنسروی و آماده بپرهیزید مثل چیپس سیب زمینی، ناگت مرغ منجمد و غیره چون این مواد سرشار از سدیم هستند.

از مزایای شکلات تلخ غافل نشوید

انواع تلخ‌تر شکلات حاوی فلانوئیدهایی هستند که خاصیت انعطاف پذیری عروق را بهبود می‌بخشند. برای بهره‌مندی واقعی از این ماده خوراکی شکلات حداقل حاوی 70 درصد کاکائو استفاده کنید.

از مصرف الکل پرهیز کنید

چون مصرف این نوشیدنی سبب افزایش فشار خون می‌شود.

از مزایای چای‌های گیاهی نیز بهره‌مند شوید.

این نوشیدنی‌های گیاهی برای کاهش فشار خون مفید هستند. چای سبز از جمله این چای هاست که درکاهش فشار خون موثر است.

کار را کاهش داده و استراحت داشته باشید.

کاهش ساعاتی که در اداره می‌گذرانید، می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. کار زیاد از حد و طولانی مدت، زمان ورزش و تغذیه سالم را از شما می‌گیرد. همچنین با گوش دادن به یک موسیقی آرامش بخش می‌توانید به پایین آوردن فشار خون کمک کنید.

توصيه هاي غذايي براي كاهش فشار خون

ـ موز ، زردآلو ، پرتقال ، انجیر ، گریپ‌فروت، هلو، انگور  و  آلو  میوه‌هایی سرشار از پتاسیم هستند و سیب‌زمینی، سیر، کلم بروكلی  ، كدو سبز، قارچ  و گوجه‌فرنگی و سبزی‌ها سرشار از پتاسیم هستند.

-حبوبات نیز از این نظر غنی‌اند. منابع منیزیم شامل جوانه گندم  برشته ، بادام زمینی، سیب زمینی،  اسفناج، شیر، نان سبوس دار و مرغ است.

-منابع غذایی کلسیم شامل شیر و لبنیات  و ماهی  است.

خرما  در پیشگیری و درمان فشارخون بالا موثر است

میوه‌ها و سبزی‌ها دارای مقدار كم ‌سدیم هستند و باید به وفور مصرف شوند. در مطالعات مقایسه‌ای میان گیاه‌خواران  با افراد غیرگیاهخوار، مشاهده شده است كه متوسط فشارخون گیاهخواران كمتر است. یكی از علل این تفاوت را دریافت بیشتر پتاسیم در گیاهخواران دانسته‌اند.

 مصرف مواد غذایی حاوی پتاسیم، منیزیم و کلسیم در بهبود فشار خون بسیار موثر است و مصرف کم مواد غذایی حاوی سدیم و چربی های اشباع موجب کاهش فشار خون خواهد شد.

ـ مركبات، توت‌ها و سبزی‌های دارای برگ سبز، ‌منابع غنی ویتامین C  هستند . دریافت كم این ویتامین باعث پرفشاری می شود. مصرف مكمل ویتامین C درافراد دچار پُرفشاری و همچنین افراد سالم سبب كاهش فشارخون می‌شود.

ـ گوشت و مرغ طبخ شده بدون نمك برای افراد دچار پُرفشاری توصیه می‌شود. برای معطركردن گوشت می‌توان از سبزی های معطر،  ادویه‌ها  و میوه‌ها استفاده كرد. به عنوان مثال برای گوشت گوسفند از مرزنگوش و مریم گلی، برای مرغ از شوید و ترخون و برای جگر از پرتقال می‌توان استفاده كرد.

ـ ماهی تازه، ‌منجمد یا كنسروشده ی بدون آب نمك ، خوب هستند. می‌توان ماهی را با برگ‌بو، شوید، فلفل قرمز و سیاه، ادویه‌ها، مركبات،  سس‌های خانگی بدون نمك و سایر سبزی‌ها معطر كرد. ماهی‌های حاوی اسیدهای چرب مفید از قبیل حلوا، قزل‌آلا و قباد چندین بار در هفته توصیه می‌شوند.

ـ‌ سبزی‌های ریشه‌ای از قبیل سیب‌زمینی، همچنین برنج، ماكارونی، رشته‌ها و حلیم‌ بدون نمك و همچنین مواد نشاسته‌ای دارای سدیم كم هستند و می‌توان به عنوان پایه‌ای برای وعده غذایی از آنها استفاده كرد.

ـ دانه كنجد  و سبزی‌های برگ سبز، منابع كم سدیم و تامین كننده كلسیم هستند.

ـ  سیر  نیز به كاهش فشارخون كمك می‌كند.

از چه غذایی باید پرهیز كرد؟

ـ از سوسیس، كالباس، كنسرو گوشت، برگرها و سایر فرآورده‌های گوشتی به علت دارا بودن مقادیر بالای سدیم باید پرهیز كرد. سبزی‌های كنسروشده در آب نمك، زیتون شور، چیپس و سایر تنقلات شور نیز نباید مصرف شوند.

ـ ماهی دودی یا كنسروشده و تن ماهی سرشار از سدیم هستند.

ـ سس‌ها، ‌سوپ‌ها، قرص‌های گوشت، كنسرو لوبیا و سایر غذاهای آماده مصرف می‌تواند سبب تشدید بیماری شود.

افراد دچار فشار خون بالا سوسیس، كالباس، كنسرو گوشت، برگرها ، سبزی‌های كنسروشده در آب نمك، زیتون شور، چیپس و سایر تنقلات شور را نباید مصرف کنند.

ـ مصرف الكل با فشار خون بالا ارتباط داشته و می‌تواند سبب تشدید بیماری شود.

ـ در طبخ به جای كره و روغن نباتی جامد بهتر است از روغن زیتون، ذرت،  سویا و كانولا استفاده كرد.

ـ مواد حاوی كافئین از قبیل قهوه ، چای ، نوشابه‌های كولا  و شكلات، سبب افزایش فشارخون می‌شوند و باید در حد اعتدال مصرف شوند.

چند نكته :

ـ كاهش وزن و حفظ وزن طبیعی از اركان اساسی هر برنامه طراحی شده جهت مقابله با پرفشاری هستند.

ـ نیاز روزانه یك فرد بزرگسال به نمك یك دهم قاشق چایخوری است. مقادیر بیشتر نمك فقط در شرایط آب و هوایی گرم و یا در طول شیردهی  لازم است. در این موارد یك قاشق چای خوری نمك كافی خواهد بود.

ـ برای كاهش فشارخون پیاده روی سریع 30 تا 45 دقیقه در روز و 3 تا 5 بار در هفته توصیه می شود.

ـ مصرف سیگار  سبب تشدید پرفشاری می شود، بنابراین توصیه به ترك سیگار می‌شود.

– سعي كنيد غذاها را به صورت بخار پز و آب پز مصرف كنيد و از مصرف غذاهاي سرخ شده بپرهيزيد.

 

اگر اين مقاله را مفيد ميدانيد با دوستان خود به اشتراك بگذاريد.

گردآوري و تنظيم: گروه 7 گنج

www.7ganj.ir

***كپي برداري بدون ذكر نام و لينك 7 گنج مجاز نمي باشد.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی