خودرو دانش و فناوری

معرفي خودروي رنو کولیوس 2014

در واقع می توان گفت که این خودرو برای استفاده در خیابان‌های متقاطع و پر ترافیک شهری، جاده‌های برون شهری و همین طور مسیرهای خاکی و ناهموار که خودروهای تک دیفرانسیلی در آن جا با مشکل انتقال قدرت مواجه می‌شوند ساخته شده است...
تقویم فارسی اندروید

در واقع می توان گفت که این خودرو برای استفاده در خیابان‌های متقاطع و پر ترافیک شهری، جاده‌های برون شهری و همین طور مسیرهای خاکی و ناهموار که خودروهای تک دیفرانسیلی در آن جا با مشکل انتقال قدرت مواجه می‌شوند ساخته شده است.

37587_934

به همین سبب برای کسانی که خواهان شتاب بالا در رانندگی هستند این خودرو نمی‌تواند گزینه چندان مناسبی باشد زیرا این خودرو در واقع خودروی خانواده است و امکانات قرار داده شده در آن نیز در جهت کسب آرامش سرنشینان و سهولت راننده در هنگام رانندگی با خودرو است. یکی از مواردی که در هنگام رانندگی با این خودرو به چشم می‌آید برآورده نشدن توقع مشتریان جوان از این لحاظ است. به هر حال باید توجه داشت که این خودرو شاسی‌بلند بوده و با توجه به وزن خود در مقام مقایسه با خودروهای سواری روز دنیا نظیر پورشه، مازراتی و انواع آنها نیست. ضمن این‌که خاصیت سی‌وی‌تی بودن گیربکس آن باعث می‌شود که راننده در هنگام تغییر انتقال قدرت خودرو و به عبارت دیگر همان تغییر اتوماتیک دنده با کمترین تکان مواجه شود و متوجه افزایش سرعت خودرو نشود و در نتیجه از هیجانات آنچنانی در هنگام رانندگی با خودرو خبری نیست.

فضای داخلی این خودرو برای چهار نفر تعبیه شده ولی قسمت عقب خودرو از فضای کافی برای قرار دادن وسایل و بار برخوردار است. حتی سازندگان این خودرو برای تامین نظر مشتریان اروپایی خود امکان خوابانده شدن صندلی‌های عقب را مهیا کرده‌اند تا حجم بار بیشتری در اختیار صاحب خودرو باشد.

از دیگر امکانات این خودرو می‌توان به شش کیسه ایمنی هوا (ایربگ) اشاره کرد که در قسمت‌های جلو، جانبی و به صورت پرده‌ای در خودرو تبعیه شده‌اند.

زمانی که فرد پشت فرمان این خودرو می‌نشیند همانند سایر خودروهای روز دنیا بسته به قد و قواره خود می تواند از امکانات صندلی برقی استفاده کرده و در کوتاه‌ترین زمان به وضعیت دلخواهش برسد. صندلی‌های عقب خودرو طوری طراحی شده‌اند که افراد بلند قد نیز می توانند بدون احساس مشکل از ناحیه زانو به راحتی روی صندلی‌ها مستقر شوند. برای باز و بسته کردن درهای این خودرو کافی است که از کارت هوشمند آن استفاده کرد بدون آن که نیازی به وارد کردن نیرو برای این کار باشد.

کمربند ایمنی این خودرو در جلو قابلیت محدود کردن فشار وارده به سرنشین داشته و در دو مرحله به صورت پیش کشنده عمل می‌کند تا کمترین آسیب به سرنشین وارد شود.

روشن کردن این خودرو مانند خودروهای جدید بدون نیاز به سوئیچ و تنها با فشار دادن دکمه هوشمند انجام می‌شود. حجم موتور این خودروی چهار سیلندر حدود 2500 سی.سی است که در هر6000 دور در دقیقه 171 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. شاید یکی دیگر از ایرادهایی که به این خودرو وارد است نامتناسب بودن حجم موتور آن با اندازه و وزن خودرو است. شاید بهتر بود برای این خودرو از یک موتور 3500 سی‌سی بهره گرفته می‌شد تا انتظارات را برآورده کند ولی مسوولان رنو معتقدند با توجه به کلاس این خودرو امکان قرار دادن موتور با حجم بالاتر از 2500 سی‌سی روی آن ممکن نیست و ضمن این‌که قدرت 171 اسب بخاری نیز به خوبی جوابگوی این خودرو است.

این موتور 16 سوپاپه همانطور که گفته شد با سیستم انتقال قدرت cvt (انتقال قدرت متغیر پیوسته) با انتخاب دستی کار می‌کند. بر این اساس خودرو در هنگام تغییر دنده اتوماتیک با کمترین تکان و مکث عمل کرده و در نتیجه مصرف سوخت آن نیز کاهش می‌یابد. رانندگان جوان نیز می‌توانند برای ارضای حس هیجانی خود از قابلیت دنده دستی استفاده کنند و به اصطلاح قدرت مانور خودرو را از این طریق افزایش داده و از کسل شدن هنگام رانندگی یکنواخت دوری کنند.

سرعت این خودرو در زمان 9.3 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد که با توجه به وزن و شاسی‌بلند بودن آن انتظار دیگری نمی‌توان از آن داشت. حداکثر سرعت این خودرو 185 کیلومتر بر ساعت است.

این خودرو دارای اکسل AWD با سه حالت 4WD Lock و 2WD و Auto است که بسته به وضعیت جاده قابل تغییر است. سیستم 4×4 هوشمند intelligence دارای حالت قفل چرخ است که در برخی خودروهای امروزی موجود است. البته این سیستم در سایر خودروها مکانیکی بوده و راننده باید آن را به صورت دستی اجرا کند ولی در این خودرو این سیستم الکترونیکی بدون دخالت راننده فعال می‌شود. دکمه 4WD lock برای تنظیم خودرو در حالت‌های متفاوت از سطح زمین در سرعت‌های کمتر از 40 کیلومتر بر ساعت در نظر گرفته شده است.

حالت 2WD برای انتقال قدرت به دو چرخ جلو در نظر گرفته شده که معمولا در این موارد خودرو نیاز به اتقال قدرت به چهار چرخ مانند جاده‌های ناهموار ندارد. با انتخاب گزینه Auto نیز خودرو بدون نیاز به دخالت راننده کار انتقال قدرت و تقسیم گشتاور را انجام می‌دهد.

این سیستم در ترکیب با سیستم 4×4 باعث انتقال نیرو به چرخ‌های درگیر با سطح زمین و کنترل بهتر خودرو می‌شود. کارکرد این گزینه برای رانندگی در پیچ‌ها و مسیرهای پرپیچ و خم است. در مواجهه با این مسیرها بدون نیاز به فشار آنچنانی پدال ترمز می‌توان شاهد تعادل خودرو و به عبارت دیگر هندلینگ بالای آن در این مسیرها بود. در این لحظات نگرانی راننده از بابت انحراف از مسیر یا چپ کردن خودرو کاملا بی‌مورد است که به اصطلاح گفته می‌شود لاستیک‌ها به زمین چسبیده‌اند. در این شرایط انتقال نیرو به چرخ‌های درگیر با سطح زمین بنا به درصد اصطکاک آنها با سطح زمین تقسیم می‌شود. ضمن این‌که سیستم ترمز نیز سبب وارد کردن نیروی ترمز به لاستیک‌ها بنا به وضعیت درگیری خود با سطح زمین می‌شود. بنابراین همانطور که گفته شد هندلینگ یا فرمان پذیری خودرو مناسب بوده و در عین سواری بودن دارای تعادل قوی در سرعت‌های بالاست.

این خودرو کروز کنترل (محدودکننده سرعت) دارد به این معنی که در صورت انتخاب سرعت خاص در صورت فشار دادن پدال گاز نیز خودرو از آن سرعت فراتر نمی‌رود. این خاصیت برای جاده‌هایی که محدودیت سرعت دارند و در اغلب موارد نیروهای پلیس با دوربین‌های سرعت‌سنج در کمین خودروهای پرسرعت هستند کاربرد فراوانی دارد. به‌ویژه که این روزها عبور از سرعت مطمئنه جریمه‌های سنگینی به همراه دارد.

سیستم ترمز خودرو شامل ABS، EBD و TCS است. این خودرو دارای ترمز پارک الکترونیکی است. سیستم ترمز این خودرو نیز دارای سیستم کمکی الکترونیکی (BA (Braking Assistance است. به این معنی که در مواقع اضطراری که نیاز به ایستادن خودرو در کوتاه‌ترین زمان ممکن باشد این سیستم وارد عمل شده و بدون این که نیاز به افزایش فشار روی پدال ترمز باشد عمل می‌کند. به این صورت که سیستم 4×4 هوشمند نیروی گشتاور را تقسیم و سیستم ESP ترمزهای چرخ‌ها را کنترل و مسیر حرکت خود را تصحیح می‌کند.

این سیستم به راننده کمک می کند در سربالایی‌ها که نیاز به توقف کامل دارد بدون برگشت به عقب به مسیر خود ادامه دهد. به این صورت که راننده برای توقف در سربالایی‌ها پا را از روی پدال ترمز برداشته و برای حرکت دوباره تنها با فشار دادن پدال گاز خودرو تحت هر شیبی اقدام به حرکت می‌کند بدون این‌که حرکتی به عقب داشته باشد.

براین اساس خودرو در سراشیبی‌های تند بدون دخالت راننده در ترمزگیری و تنها با فشار دادن یک دکمه به صورت متعادل حرکت می‌کند. در این روش بدون نیاز به فشار دادن پدال ترمز یا گاز، خودرو با سرعت هفت کیلومتر بر ساعت مسیر سراشیبی را در هر سطحی چه آسفالت و چه مسیرهای دیگر طی می‌کند.

البته خودروهای دیگر مانند تویوتا لندکروز و رنج‌رور نیز از این سیستم بهره‌مند هستند با این تفاوت که رانندگان آن‌ها باید با فعال کردن دنده کرال یا همان دنده فوق سنگین این قابلیت را در خودرو فعال کنند.

این خودرو علاوه بر چراغ‌های جلو و عقب دارای کروز کنترلنیز است. این چراغ در سر پیچ‌ها که معمولا رانندگان با دشواری مواجه می‌شوند نقطه‌های کور مسیر یا جاده را بدون دخالت راننده روشن می‌کند. چراغ‌های جلو دارای خاصیت روشن شدن در شرایط تاریکی به صورت خودکار هستند.

این خودرو دارای هشداردهنده موانع جلو و عقب است که در مواقع پارک کردن خودرو یا از حالت پارک در آمدن کمک زیادی به راننده خود به‌ویژه بانوان می‌رساند تا بدون برخورد با خودروی جلو یا پشت اقدام به پارک یا خروج از آن کند. همچنین این خودرو این قابلیت را دارد که هنگام رانندگی و در مواقعی که در فضای جانبی پشت خودرو دید برای راننده به حداقل می‌رسد در صورت قرار گرفتن خودرو در این فضا با به صدا درآوردن آژیر راننده را از وجود خودرو در آن فضا آگاه کند.

برف‌پاک کن این خودرو نیز هوشمند بوده و نیازی به دخالت راننده برای فعال کردن آن نیست.

همچنین سقف این خودرو سانروف بوده و با مساحت 0.75 متر مربع دارای بزرگترین سقف شیشه‌ای سانروف در خودروها با خاصیت پانامورایی است.

این خودرو دارای ترمز دستی الکترونیکی است. به این صورت که در هنگام شروع حرکت حتی بدون غیر فعال کردن سیستم ترمز دستی خودرو به صورت اتوماتیک فعال شده و در هنگام پارک نیز در صورت فراموشی راننده به صورت خودکار سیستم ترمز دستی فعال می‌شود.

صندلی‌های عقب این خودرو با قابلیت پشتیبانی صندلی کودک بوده و صندلی سرنشین از نوع چرمی مجهز به گرم‌کن است و صندلی راننده نیز چرمی و با قابلیت تنظیم برقی در شش جهت و مجهز به گرمکن است. این خودرو که استاندارد آلایندگی یورو5 را گذرانده است دارای باک سوخت با ظرفیت 65 لیتر و همچنین جعبه داشبورد 15 لیتری مجهز به سیستم تهویه است. همچنین این خودرو دارای کامپیوتر سفری است.

قابلیت دیگر تعبیه شده دراین خودرو سیستم آیینه کنترل کودک است. به این صورت که راننده برای اشراف بر فضای صندلی عقب می تواند با باز کردن یک آیینه کوچک در قسمت بالای سمت راست خودرو به خواسته‌اش برسد.

آیینه داخلی این خودرو از نوع الکتروکرومیک بوده که با تاریک شدن هوا و در نتیجه تابانده شدن نور چراغ خودروهای پشتی به تدریج خاصیت تیره شوندگی پیدا می‌کند تا از اذیت شدن چشمان راننده به هنگام رانندگی جلوگیری کند. آیینه‌های جانبی خودرو نیز برقی بوده و خاصیت گرم‌کنندگی نیز دارد. به این صورت که در هوای سرد مانع از مرطوب شدن آیینه و در نتیجه کاهش سطح دید راننده می‌شود.

سیستم صوتی خودرو نیز از نوع Bose بوده که سازندگان آن این سیستم را با توجه به فضای داخلی خودرو طراحی کرده‌اند. بلوتوث و ورودی یو.اسی.بی نیز از تجهیزات جانبی خودرو در این بخش بوده و سیستم تهویه مطبوع آن نیز اتوماتیک با قابلیت تنظیم دو ناحیه هوایی است.

قیمت این خودرو برای عرضه در ایران حول و حوش 160 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. البته مدل های قبلی این خودرو که توسط یکی از شرکت‌های واردکننده رنو در ایران توزیع شده در گران ترین مدل حدود 15 تا 20 میلیون تومان ارزان‌تر از این مدل هستند که می‌توان گفت این اختلاف قیمت بیشتر به آپشن‌های به کار رفته در آن و همچنین تفاوت وضعیت خدمات پس از فروش آن مربوط می‌شود.

در نگاه کلی شاید نتوان به جز یکی دو مورد قابلیت شاخصی را برای این خودرو در مقایسه با محصولات روز خودروسازان اروپایی مثال زد. آپشن‌های بکار رفته در آن تقریبا در سایر خودروهای امروزی نیز دیده می‌شوند ولی نکته قابل توجه برای مشتریان ایرانی این است که در صورت خرید خودروهای اروپایی بر خلاف برخی خودروسازان آسیایی می‌توانند از نصب و کارایی آپشن‌های ذکر شده در کاتولوگ‌ خودروی خود کاملا مطمئن باشند.

گردآوري شده توسط گروه هفت گنج

منبع : ایسنا

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی