آشپزي و شيريني پزي غذای گیاهی

طرز تهیه گمنه

تقویم فارسی اندروید

آموزش طرز تهیه گمنه . با این آموزش آشپزی در هفت گنج همراه باشید.
گمنه از غذاهای معروف جنوبی است که از بلغور ریز گندم یل للک تهیه می‌شود. این غذا یک غذای خیلی قدیمی است که به جای پلو از آن استفاده می‌کردند و آن را به همراه خورش‌های مختلف یا قلیه ماهی جنوبی سرو می‌کردند. این غذا غذایی بسیار ساده و آسان و در غین حال بسیار مقوی است. در ادامه این مطلب طرز تهیه گمنه را در اختیار شما قرار می‌دهیم. امید واریم آن را تهیه کنید و از طعمش لذت ببرید.

مواد لازم برای تهیه گمنه

۲ پیمانه لَلَک یا بلغور ریز گندم
۲ پیمانه آب یا آب مرغ
۲ عدد پیاز بزرگ
روغن و نمک به میزان لازم

طرز تهیه گمنه

تابه‌ای را روی حرارت قرار دهید و بلغورهای ریز گندم را درون آن بریزید و بدون اینکه به آن روغن اضافه کنید آن‌ها را روی حرارت تفت دهید. در این مرحله در واقع گندم‌ها را بو می‌دهید تا فقط کمی رنگ آن غوض شود اما نباید بسوزد.

پیازها را خرد کنید سپس آن‌ها را درون مقدار کمی روغن تفت دهید تا طلایی شوند. به پیازهایتان، آب و کمی زردچوبه اضافه کنید و اجازه دهید تا بجوشد. بعد از اینکه کمی قل خورد نمک و بلغور گندم بو داده را به آن اضافه کنید.

با یک قاشق به صورت مداوم و آرام گمنه را هم بزنید تا آب آن کم شود و به یک سوم حالت اول برسد. در نهایت در ظرف را بگذارید تا به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه مانند برنج دم بکشد. حواستان باشد که حرارت را بالا نبرید زیرا در این صورت ممکن است غذایتان ته بگیرد.

نکته مهم در طبخ این خوراک این است که بلغور گندمی که تهیه می‌کنید، باید بسیار ریز باشد که نتیجه کار عالی شود.

برای اینکه این غذا حالتی نرم‌تر و لطیف‌تر پیدا کند آب بیشتری به پیاز اضافه کنید و بعد از اینکه بلغور گندم یا همان للک را به آب اضافه کردید و للک کمی با آب قل خورد و میزان آب کمتر شد، شعله اجاق را خاموش کرده درب ظرف را گذاشته تا به مدت ۱۵ دقیقه با شعله خاموش بماند. سپس شعله را روشن کرده تا دوباره به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد.
طرز تهیه گمنه
طرز تهیه گمنه

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی