آشپزي و شيريني پزي غذای گیاهی

طرز تهیه چی کُفته ی

تقویم فارسی اندروید

آموزش طرز تهیه چی کُفته ی . با این آموزش آشپزی در هفت گنج همراه باشید.

مواد لازم:

بلغور ریز ……………………. 3 لیوان
گوجه فرنگی ……………….. 2 عدد(متوسط)
پیاز ………………………….. 1 عدد کوچک
مغز گردو ……………………. 1 لیوان(ریز خرد شده)
لیموترش ……………………. 1 عدد
سیب زمینی ………………… 100 گرم(پخته)
جعفری تازه …………………. به مقدار دلخواه(خرد شده)
.
مواد لازم سس چی کُفته :
روغن زیتون ………………… 1 لیوان
رب گوجه فرنگی …………… 1 قاشق غذاخوری
رب فلفل …………………….. 1 قاشق غذاخوری
ادویه ی کوفته ……………… 1 قاشق غذاخوری
فلفل سیاه …………………… 1 قاشق مرباخوری
فلفل ایسوت ………………… 3 قاشق غذاخوری
پودر فلفل قرمز خشک …….. 2 قاشق غذاخوری
رب انار ………………………. 1 قاشق غذاخوری
سیر ………………………….. 2 حبه

طرز تهیه

شیرینانه ی1: در صورت عدم دسترسی به رب فلفل آن را با نصف قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی جایگزین می کنیم.
شیرینانه ی2: ادویه ی مخصوص چی کفته در ترکیه مخلوطی از ادویه های زیره ، آویشن ، فلفل قرمز ، پودر فلفل قرمز خشک(که پول بیبر گفته می شود)، پودر نعناع خشک، پودر تخم شنبلیله و سماق است.
شیرینانه ی3: فلفل ایسوت را در ترکیه بدین صورت تهیه می کنند که ابتدا فلفل های تند را شسته و دم و تخم های آن را می گیرند و به مدت سه روز در آفتاب خشک می کنند تا به رنگ سیاه درآید سپس با نمک و روغن زیتون می کوبند و مورد استفاده قرار می دهند در صورت عدم دسترسی می توانیم با هر فلفل تند دیگری جایگزین کنیم.
شیرینانه ی4: دلیل استفاده از انواع فلفل در خوراک چی کفته این است که ویژگی این غذا تند بودن آن است و چون این خوراک بدون پخته شدن با آتش آماده می شود، معتقد هستند که با حرارت فلفل و ورز دادن زیاد از حالت خامی خارج می شود مخصوصا در نسخه اصلی آن که از گوشت استفاده می شود. می توانیم میزان فلفل آن را با توجه به ذائقه مان تغییر دهیم.
شیرینانه ی5: در صورت عدم دسترسی به غذاساز، گوجه فرنگی و پیاز را رنده کرده و به همراه بلغور ریز، با دست ورز می دهیم تا به قوام مورد نظر برسد.
شیرینانه ی6: تلفظ این نوع از کوفته، چی (chee) است و از گوشت خام تشکیل شده است. این غذا تاریخچه یا افسانه‌ی جالبی دارد. در زمان حضرت ابراهیم، پس از سرد شدن آتش بر ابراهیم هیچ آتشی در آن منطقه روشن نمی‌شود زیرا همه چوب‌ها را برای برپا کردن آتش برای سوزاندن حضرت ابراهیم جمع کرده بودند. زن یک شکارچی برای این که بدون آتش باید غذا درست می‌کرد، این غذا را اختراع کرده و به همین دلیل مردم سعی کردند غذایی درست کنند که نیازی به پخت نداشته باشد و Cig Kofte در واقع حاصل همین تلاش بود.
ترکیب سنتی این غذا شامل بلغور ورز داده شده، پیازچه، ادویه‌جات و گوشت خام تازه است. این غذا با ورز دادن زیاد ادویه‌
جات با گوشت، به نوعی از گرمای ادویه کمی گوشت موجود در این غذا از خامی خارج می‌شود، البته باید توجه داشت که بعد از سال ۲۰۰۹ ممنوعیت‌هایی در اتحادیه اروپا مبنی بر مصرف گوشت خام ایجاد شد که این موضوع شامل Cig Kofte نیز است. این غذا بسیار لذیذ و خوشمزه است و ظاهر آن نیز زمان‌های گذشته را به خاطر می‌آورد. این کوفته به همراه سبزیجات تازه و لیمو سرو می‌شود و اغلب آن را روی چند برگ کاهو و یا یک نان نازک قرار می‌دهند
طرز تهیه چی کُفته ی

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی