آشپزي و شيريني پزي نان و خمیر

طرز تهیه پیده ی رمضان

تقویم فارسی اندروید

آموزش طرز تهیه پیده ی رمضان . با این آموزش آشپزی در هفت گنج همراه باشید.

مواد لازم:

آب ………………… یک و نیم لیوان
شیر ……………….. 1 لیوان
خمیرمایه …………… 2 قاشق مرباخوری
شکر ………………. 1 قاشق مرباخوری
نمک ……………….‌. 1 قاشق مرباخوری
آرد سفید …………… 2 لیوان
آرد کامل گندم ………. 3 لیوان
روغن زیتون …………. 2 قاشق غذاخوری
محلب ..‌‌……………… 1 قاشق چای خوری(در صورت دسترسی)

مواد لازم روی نان:
زرده ی تخم مرغ ……… 1 عدد
کنجد ………….‌‌‌…….. به مقدار لازم
سیاه دانه ……………. به مقدار لازم

طرز تهیه

در ظرف گودی، آب ولرم، شیر ولرم، خمیرمایه ، شکر ، نمک ، محلب و روغن_زیتون را خوب با هم مخلوط می کنیم. مخلوط آرد سفید و آرد کامل را کم کم به مواد اضافه می کنیم تا خمیر نرم و لطیفی به دست آید. روی خمیر را با پارچه ی تمیزی پوشانده و اجازه می دهیم به مدت یک ساعت استراحت کند تا عمل بیاید سپس خمیر را به دو قسمت مساوی تقسیم کرده و هر تکه را به وسیله ی وردنه، روی یک سطح صاف آردپاشی شده به شکل دایره یا بیضی، باز می کنیم و در سینی فر که از قبل چرب کرده ایم و یا درون آن کاغذ روغنی انداخته ایم، قرار می دهیم و روی آن را با پارچه ی تمیزی می پوشانیم و اجازه می دهیم استراحت کند تا حجیم شود. سطح خمیر عمل آمده را با زرده ی زده شده ی تخم_مرغ ، می پوشانیم و با نوک انگشتان دست روی خمیر را مانند تصویر، شکل می دهیم سپس روی آن کنجد و سیاه_دانه پاشیده و درون فری که از قبل با دمای 200 درجه ی سانتی گراد روشن کرده ایم قرار می دهیم تا نان بپزد و روی آن طلایی شود.
.
شيرينانه ي 1: محلب ، هسته ي نوعي آلبالو است که از پودر آن در شيريني پزي استفاده مي شود و مي توانيم آن را از عطاري ها، تهيه کنيم و در صورت عدم دسترسي مي توانيم آن را حذف کنيم.
شبرینانه ی 2: آرد سفید، آردی است که تنها از قسمت درونی یا نشاسته ی گیاه گندم برای تهیه ی آن استفاده شده است که همان آرد نول یا سه صفر است.
شیرینانه ی 3: آرد کامل گندم را از تمام قسمت های گندم (جوانه و سبوس و نشاسته و…) تهیه می کنند که همان آرد سبوس دار یا آرد سنگک است.
شیرینانه ی 4: چون این پیده بیش تر در ماه رمضان پخته می شود به این نام معروف است.
طرز تهیه پیده ی رمضان

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی