آشپزي و شيريني پزي نان و خمیر

طرز تهیه نان مربایی

تقویم فارسی اندروید

آموزش طرز تهیه نان مربایی . با این آموزش آشپزی در هفت گنج همراه باشید.
زمان تهیه ۷۵ دقیقه
زمان پخت ۱۵ دقیقه

مواد لازم برای 6 نفر

شیر 2 لیوان
شکر 5 قاشق غذا خوری
روغن مایع 1و2 لیوان
خمیر مایه 1 قاشق غذا خوری
نمک 1/4 قاشق چای خوری
آرد به مقدار لازم
تخم مرغ (زرده) برای رومال کردن به مقدار لازم
مربا یا مارمالاد به مقدار لازم
کنجد (برای رومال) به مقدار لازم

طرز تهیه

1-ابتدا نمک و شکر و خمیر مایه رو با شیر ولرم مخلوط میکنیم کمی هم میزنیم تا شکر در شیر حل بشه و در ظرف رو میبندیم و بیست تا نیم ساعت کنار میگذاریم تا عمل بیاد.(خمیر مایه داخل شیر نسبت به آب دیرتر عمل میاد)

2بعد از عمل اومدن خمیر مایه روغن مایع رو اضافه و در نهایت آرد رو هم اضافه میکنیم و با دست هم میزنیم . آرد رو تا جایی اضافه میکنیم که خمیر لطیفی بدست بیاد که چسبندگی نداشته باشه و خمیر نرم و خوبی داشته باشیم . چون میزان روغن تقریبا زیاده با کمی ورز دادن میتونیم چسبندگی خمیر رو در این مرحله بگیریم . اگر ورز دادیم و باز هم خمیر چسبنده بود باز کمی آرد میریزیم.(ده دقیقه ورز میدیم)

3خمیر رو حدود یک ساعت در ظرف درداری که دورش رو پارچه کشیدیم در جای گرم قرار میدیم تا ور بیاد.بعد از این زمان سطح کار رو ارد پاشی میکنیم و از خمیرها به اندازه یک گردو براداشته و توی دستمون خوب گرد میکنیم و بعد کمی پهنش میکنیم و در سینی فر با فاصله کنار هم میچینیم و روی خمیرها رو پارچه نخی کشیده و یک ربع استراحت میدیم .

4-حالا وسط خمیرها رو با ابزار یا انگشت فرو میبریم لازم نیست خمیر رو سوراخ کنیم چون قراره بعد داخل حفره ها مربا بریزیم.با زرده تخم مرغ هم زده روی خمیرهارو رومال کرده و کمی کنجد میریزیم.

5-خمیرهارو در فری که ده دقیقه با دمای ۱۷۰ درجه گرم کردیم به مدت پونزده تا بیست دقیقه قرار میدیم . اگر بعد از این مدت روی نون ها طلایی نشده بود شعله گریل رو روشن میکنیم تا کمی روی نونها طلایی بشه.

6-نونهارو که از فر خارج کردیم می گذاریم تا کمی خنک بشه بعد از هر مارمالاد یا مربایی که دوست داشتیم داخل حفره ها میریزیم.

سایر نکات

باید زمانی که نونها در فر هستند مراقب باشیم چون ممکنه به دلیل کوچکی و نازکی نونها زود بسوزند.
از این خمیر میشه به عنوان خمیر پیتزا و پیراشکی ‌و پایه ای برای سالاد الویه هم استفاده کرد فقط میزان شکر به دو قاشق غذاخوری کاهش پیدا میکنه.
طرز تهیه نان مربایی

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی