آشپزي و شيريني پزي نان و خمیر

طرز تهیه نان لایه لایه ی ساده ( کاتمر )

تقویم فارسی اندروید

آموزش طرز تهیه نان لایه لایه ی ساده ( کاتمر ) . با این آموزش آشپزی در هفت گنج همراه باشید.

مواد لازم

شیر ………………… 1 لیوان
آب ………………….. 1 لیوان
روغن زیتون………….. 1 فنجان
خمیرمایه…………….. 1 قاشق غذاخوری
نمک…………………. 1 قاشق مربا خوری
آرد………………….. 5 لیوان
.
مواد لازم لا به لای خمیر:
کره…………………. 200 گرم
روغن زیتون………….. 1 فنجان
.
مواد لازم روی خمیر:
زرده ی تخم مرغ……… 1 عدد
ماست……………….. 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه

ابتدا شیر ولرم را در ظرفی ریخته سپس خمیرمایه را به آن اضافه کرده و مخلوط می کنیم و بعد از گذشت 10 دقیقه، آب ، روغن_زیتون و مخلوط آرد و نمک را کم کم و به آرامی اضافه کرده و مخلوط می کنیم و ورز می دهیم تا خمیر نرم و لطیفی حاصل شود که به دست نمی چسبد سپس روی خمیر را با پارچه ی تمیزی پوشانده و اجازه می دهیم به مدت 1 ساعت استراحت کند. کره را در ظرفی ریخته و روی شعله ی کم اجاق قرار می دهیم تا فقد ذوب شود و داغ نشود سپس از روی شعله برداشته و روغن زیتون را به آن اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم. خمیر عمل آمده را به 4 قسمت مساوی تقسیم کرده و یک قسمت را به وسیله ی وردنه روی یک سطح صاف آردپاشی شده، باز می کنیم. همه ي سطح خمیر را به مخلوط کره آغشته کرده و کناری می گذاریم. خمیر دوم را نیز مانند خمیر اول باز کرده و بعد از اين که سطح آن را به مخلوط کره آغشته کردیم مانند تصویر آن را تا می کنیم سپس خمیر تا شده را وسط خمیر اول قرار داده و خمیر اول را نیز مانند تصویر، به دور خمیر وسطی، تا می کنیم. خمیر را به همین حالت کناری می گذاریم تا استراحت کند. همه ي این مراحل را برای دو قسمت باقی مانده از خمیر تکرار می کنیم تا در نهایت دو نان لایه لایه داشته باشیم. خمیر تا شده ی اول را روی سطح آردپاشی شده قرار می دهیم و روی آن را کمی آرد می پاشیم و به وسیله ی وردنه، آن را به ضخامت یک سانتی متر باز می کنیم. سطح خمیر را به مخلوط زرده ی تخم_مرغ و ماست آغشته کرده و در سینی فر که کف آن کاغذ روغنی انداخته آیم، قرار می دهیم و به وسیله ی چاقوی تیز، روی خمیر را برش هایی ایجاد کرده و سینی فر را درون فری که از قبل با دمای 200 درجه ی سانتی گراد روشن کرده آیم، قرار می دهیم تا نان بپزد و روی آن طلایی شود. .
شیرینانه ی 1: می توانیم این نان را در تابه هم تهیه کنیم به این ترتیب که بعد از شکل دادن خمیر، آن را کف یک تابه ی نچسب که کمی کف آن را چرب کرده آیم و از قبل روی شعله ی کم اجاق گذاشته ایم، قرار می دهیم تا یک طرف نان کاملا بپزد و برشته شود سپس طرف دیگر نان را برمی گردانیم تا هر دو طرف نان کاملا پخته و برشته شود.
شیرینانه ی 2: می توانیم به جای استفاده از آرد سفید به صورت کامل، معادل نصف آرد را از آرد سبوس دار استفاده کنیم.
شیرینانه ی 3: مي توانیم از موادی مانند سیب‌زمینی پخته، پنیر، اسفناج و … برای میان این نان استفاده کنیم، در این صورت دمای فر را برای پخت نان روی 180 درجه ی سانتی گراد، تنظيم می کنیم
طرز تهیه نان لایه لایه ی  ساده ( کاتمر )

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی