آشپزي و شيريني پزي نان و خمیر

طرز تهیه نان شیر مال

تقویم فارسی اندروید

آموزش طرز تهیه نان شیر مال . با این آموزش آشپزی در هفت گنج همراه باشید.
زمان تهیه ۱۸۰ دقیقه
زمان پخت ۲۰ دقیقه

مواد لازم برای 6 نفر

نمک 1/8 قاشق مربا خوری
کره 100 گرم
آرد 3 لیوان
شکر 1/2 لیوان
شیر 1 لیوان
کشمش 1/2 لیوان
تخم مرغ 1 عدد
پودر مخمر 1 قاشق غذا خوری

طرز تهیه

1-ابتدا مخمر را با ۲ قاشق آب ولرم مخلوط كرده و بعد شكر را اضافه میكنیم و مخلوط كرده و ۱۰ دقیقه آن را در جای گرم قرار میدهیم تا مخمر عمل بیاید.

2-درون ظرفی گود تخم مرغ ، کره آب شده ، شیر ، شکر ، مخمر آماده را مخلوط میكنیم.

3-آرد را با نمك مخلوط كرده و حد اقل ۳ مرتبه الك میكنم تا سبك شده و كمی هوا بخورد سپس آن را كم كم به مواد اضافه میكنیم تا خمیر لطیفی بدست بیاید و در آخر نیز کشمش را اضافه میكنیم.

4-خمیر را كه حالا لطیف و كمی چسبنده است مقداری ورز میدهیم البته بدون اضافه كردن آرد اضافی و بعد حد اقل ۳ساعت داخل ظرف چرب شده ای قرار داده و روی آن را یك پارچه مرطوب نخی می اندازیم. ) ، پس از این مدت زمان خمیر را به چند قسمت مساوی تقسیم کنید.

5-برای رومال مقداری کره آب شده و ۱ زرده تخم مرغ را مخلوط کنید و با قلمو روی خمیرها بزنید ، در صورت تمایل میتوانید مقداری کنجد نیز روی آن بپاشید ، خمیرهای آماده را درون سینی فر قرار دهید و ۲۰ دقیقه به خمیرها استراحت دهید ( برای پوک شدن نان شیرمال این استراحت لازم است ).

6-پس از استراحت سینی را درون فری که از قبل با درجه حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن کرده اید و گرم شده است به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید ، در پایان پخت میتوانید گریل بالا را ۲ دقیقه روشن کنید تا روی نان ها طلایی شود ، نان ها را پس از خنک شدن سرو کنید.

سایر نکات

میتوانید سه قسمت از خمیر را بصورت نوارهای بلندی حالت دهید سپس بصورت گیس بافت ببافید ، میتوانید انواع مدل ها مانند گل ، اشکال هندسی ، حیوانات و … را با خمیر درست کنید
خمیر را تا حدی باید ورز دهید که مواد باهم ترکیب شوند ، ورز دادن بیش از حد موجب خشکی خمیر و ترک خوردن نان ها خواهد شد
در صورت تمایل میتوانید مقدار شکر را 2 برابر کنید ، استفاده از کشمش اختیاری میباشد و بجای آن از گردو هم میتوانید استفاده کنید
بهتر است داخل فر یك ظرف آب هم قرار دهید تا نان شما خوشمزه تر و پوك تر شود.
طرز تهیه نان شیر مال

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی