آشپزي و شيريني پزي نوشیدنی

طرز تهیه قهوه دم سرد یا کلد برو چیست؟

تقویم فارسی اندروید

آموزش طرز تهیه قهوه دم سرد یا کلد برو چیست؟ . با این آموزش آشپزی در هفت گنج همراه باشید.
هیچ چیز مانند یک نوشیدنی یخی و خوش طعم در این گرمای طاقت‌فرسا به آدم نمی‌چسبد؛ مخصوصا اگر پایه آن نوشیدنی، قهوه باشد. حالا تصور کنید چه کیفی دارد برای نوشیدن یک قهوه خنک مجبور نباشید دنبال یک کافه دنج و خلوت بگردید و به راحتی قهوه سرد دلخواهتان را در خانه درست کنید؛ مثلا قهوه‌ای به نام کلد برو Cold Brew یا قهوه دمِ سرد!

قهوه دم سرد که گاه به آن قهوه پرس سرد Cold Press Coffee هم می‌گویند را نباید با آیسدکافی و ترکیبات آن اشتباه گرفت؛ چرا که در تهیه این نوع نوشیدنی تنها یخ به قهوه اضافه نمی‌شود و شیوه عصاره‌‌گیری آن متفاوت است. در این روش، از آب تصفیه شده و قهوه آسیاب شده Coarse استفاده می‌شود و خیساندن قهوه در مدت زمان بسیار طولانی‌تری صورت می‌گیرد. چند روش خانگی مختلف برای تهیه کلد برو وجود دارد که همگی از یک فرمول ثابت پیروی می‌کنند: آب سرد، قهوه و یک دمِ طولانی شبانه. تغییر در هر کدام از این عوامل منجر به تغییر غلظت و رنگ نوشیدنی می‌شود.
طرز تهیه قهوه دم سرد یا کلد برو چیست؟

چگونه در خانه قهوه دمِ سرد درست کنیم؟

آسیاب برقی را روی حالت مورد نظر (Coarse) تنظیم کنید. قبل از آسیاب کردن تمام قهوه‌، مقداری از آن را داخل آسیاب بریزید تا ببینید میزان خرد شدگی قهوه چقدر است. بد نیست بدانید خرد شدن قهوه توسط ماشین شامل سه حالت Coarse، Medium و Fine می‌شود که نشان دهنده شدت خرد و ریز شدن دانه‌های قهوه است. اگر در تهیه کلد برو از قهوه خیلی آسیب شده یعنی فاین استفاده کنید رنگ قهوه کدر می‌شود و طعم خیلی تندی پیدا می‌کند.

یک عدد پارچ استریل دارای در یا میسن جار بردارید و با رعایت نسبت یک به هشت قهوه به آب، قهوه خرد شده را در پارچ بریزید تا کاملا کف ظرف را بپوشاند، سپس روی آن آب سرد بریزید.

میسن جار به چه نوع ظرفی گفته می‌شود؟

ترکیب آب و قهوه را خوب هم بزنید، سپس روی آن را بپوشانید و اجازه دهید بین 18 تا 24 ساعت داخل یخچال یا در دمای اتاق بماند.

وقتی قهوه به عمل آمد آن را از صافی رد کنید و داخل یک کاسه بزرگ بریزید تا ذرات بزرگ و حل نشده از آن جدا شوند. ذرات به هم چسبیده را کنار بگذارید، یک بار دیگر چند دستمال کاغذی یا فیلتر کاغذی را داخل یکدیگر قرار دهید و روی صافی فلزی بگذارید، سپس قهوه را دوباره از فیلتر رد کرده و داخل پارچ یا مسین جار بریزید.

این کار را دو یا سه بار تکرار کنید تا جایی که دیگر قهوه ته نشین شده کف پارچ نبینید. اگر نتوانید از ته نشین شدن قهوه جلوگیری کنید نشانه این است که قهوه شما بیش از اندازه ریز و آسیاب شده، همان حالتی که به آن فاین می‌گوییم.

خب، حالا نوبت این است که یخ، شیر و اگر دوست دارید شکر را اضافه کنید و روی قهوه کلد برو را بپوشانید و داخل یخچال بگذارید تا خوب جا بیفتد. نکته مهم در مورد نوشیدنی شما این است که اگر در شرایط مناسبی نگهداری شود، بسته به پایین بودن حالت اسیدی آن، هنگام عمل آمدن یا به اصطلاح دم کشیدن قهوه، تا یک ماه خراب نمی‌شود.
طرز تهیه قهوه دم سرد یا کلد برو چیست؟

کافئین در قهوه کلد برو کم‌تر است یا بیشتر؟

آنچه همه می‌دانید این است که کافئین در آب حل می‌شود و در فرآیند طولانی دم کشیدن قهوه به شیوه سرد، تمام کافئین آن ناگزیر خارج می‌شود. سوال بعدی این است که نسبت به آبی که استفاده کرده‌ایم چه مقدار قهوه ریخته‌‌ایم؟

از آنجا که در روش دَمِ سرد معمولا از شیوه‌های مرسوم درست کردن قهوه، قهوه بیشتری مصرف می‌شود، شاهد کافئین بیشتری در این نوشیدنی هستیم. شاید به همین دلیل است که بسیاری از افراد آن را با یخ و بستنی ترکیب کرده و چیزی شبیه فراپه درست می‌کنند.
طرز تهیه قهوه دم سرد یا کلد برو چیست؟

مزیت‌های قهوه کلد برو

حالت اسیدی کم‌تر: به نظر می‌رسد قهوه کلد برو به طور طبیعی طعم شیرین تری دارد و آن هم به دلیل سطح اسید پایین تر در این نوشیدنی است.

آب سرد: استفاده از آب سرد به جای آب گرم روند خارج شدن عصاره قهوه را آرام‌تر کرده و کنترل آن هم راحت‌تر صورت می‌گیرد. عطر و طعم قهوه خارج می‌شود، اما تلخی آن باقی می‌ماند.

طعم مطلوب: یکی از مزایای قهوه دم سرد این است که فرآیند شیمیایی آن عوض نمی‌شود، زیرا دمای آن تغییر نمی‌کند. شما می‌توانید قهوه دم سرد خود را امروز بنوشید یا فردا یا حتی چند روز دیگر و مطمئن باشید تغییری در طعم آن صورت نمی‌گیرد. درِ ظرف حاوی قهوه را حتما ببندید تا بوی یخچال به خود نگیرد.قهوه کلد برو را می توان تا دو هفته در یخچال نگه داشت.

همین حالا لحظه‌ای را تصور کنید که وارد خانه می‌شوید، در یخچال را باز می‌کنید و برای خودتان یک لیوان قهوه خنک می‌ریزید!
طرز تهیه قهوه دم سرد یا کلد برو چیست؟

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی