آشپزي و شيريني پزي دلمه ها

طرز تهیه دلمه برگ مو با سس دوغ و ماست

تقویم فارسی اندروید

آموزش طرز تهیه دلمه برگ مو با سس دوغ و ماست . با این آموزش آشپزی در هفت گنج همراه باشید.

مواد لازم:

برگ مو ۱ کیلوگرم
برنج نیم دانه ۵ پیمانه
ماست‏ ترش ۵۰۰ گرم
دوغ ترش ۱/۲ لیتر
پیاز متوسط ۱ عدد
گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم
سبزی دلمه ۱ کیلوگرم
باقلا تازه ۵۰۰ گرم
کره ۲۰۰ گرم
آب به مقدار لازم
نمک و فلفل و زرد چوبه به مقدار لازم
روغن کمی

طرز تهیه

پيازها را نگيني خرد كرده با كمي روغن و كره در تابه تفت دهيد. گوشت چرخ شده، نمك ، فلفل و كمي زردچوبه را هم اضافه كرده و مواد را خوب هم بزنيد. بعد از سرخ شدن و بي‌آب شدن گوشت و پياز، تابه را از روي حرارت برداشته و كنار بگذاريد تا خنك شود.
برنج‌ را پاك كرده، شسته و به مدت دو- سه ساعت خيس كنيد. بعد از اين مدت برنج‌ها را آبكش كرده به مايه گوشت بيفزاييد.
‌سبزي‌هاي دلمه را شسته و ريز خرد كرده همراه با باقلای سبز تازه و پخته شده به مواد ديگر اضافه كنيد. ماست و دوغ را هم با يكديگر مخلوط كرده و هم بزنيد تا به شكل سس درآيند. کمی از اين سس را با مايه گوشت، سبزي دلمه، برنج و باقلا مخلوط كرده، هم بزنيد تا مايه داخل دلمه آماده شود.
برگ‌هاي دلمه را چند دقيقه در يك ظرف آب جوش قرار دهيد و بعد در آبكش بگذاريد. اين كار باعث نرم شدن برگ‌ها مي‌شود و مي‌توانيد راحت‌تر آنها را بپيچيد.
يك قابلمه بزرگ آماده كرده، كنار دستتان بگذاريد. سپس يك برگ برداشته مقداري از مواد دلمه را در وسط آن گذاشته و لبه‌هاي آن را برگردانيد و به شكل يك بقچه بپيچيد. حالا دلمه‌هاي آماده شده را در قابلمه بگذاريد.
وقتي همه مواد را به شكل دلمه درآورديد و در قابلمه گذاشتيد، مقدار باقيمانده از سس داخل دلمه‌ها (دوغ و ماست) را با مقداري آب روي دلمه‌ها بريزيد تا سطح دلمه‌ها را بپوشاند. روي دلمه‌ها هم يك بشقاب غذاخوري بگذاريد تا تمام سطح روي دلمه‌ها را بپوشاند. حالا روي اين بشقاب يك جسم سنگين مثل يك تكه سنگ بگذاريد.
حالا قابلمه را روي حرارت متوسط قرار دهيد تا بجوشد و آب دلمه‌ها تمام شود. در اين مرحله دم‌كني گذاشته و بگذاريد دم بكشد. بعد از حدود ۲۰ دقيقه تا نيم ساعت دلمه‌ها حاضر هستند.

سایر نکات

قرار دادن يك جسم سنگين روي دلمه‌ها ضروري است چون موقع قل خوردن و جوشيدن ممكن است دلمه‌ها باز شوند. پس اين جسم سنگين را فراموش نكنيد.
طرز تهیه دلمه برگ مو با سس دوغ و ماست

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی