آشپزي و شيريني پزي سوپ

طرز تهیه خورش ماست

تقویم فارسی اندروید

آموزش طرز تهیه خورش ماست . با این آموزش آشپزی در هفت گنج همراه باشید.
خورش ماست یا خورشت ماست غذایی بومی اصفهان است. این غذا از ماست پر چرب، گوشت گردن گوسفند، زعفران و شکر تهیه می‌شود و در آن کمی زرشک و خلال بادام یا گردو و گاه گلاب می‌ریزند. این خورش به صورت سرد سرو می‌شود. این غذا مانند حلیم است، اما امروزه به عنوان دسر مصرف می‌شود.

این غذا معمولا با گوشت گردن گوسفند تهیه می‌شود اما برخی از گوشت مرغ استفاده می‌کنند. همچنین برخی آن را با سبک هندی تهیه کرده و به جای شکر و گلاب از نمک و فلفل استفاده می‌کنند.

از تاریخچه خورش ماست اطلاعات چندانی در دست نیست اما دست کم بیش از یک سده است که در میهمانی‌های مجلل و بزرگ اصفهان دیده می شود. خورش ماست در قدیم یکی از غذاهای اصلی دربار بود ولی امروزه به عنوان دسر مصرف می‌شود.

مواد لازم:

200 گرم گوشت گردن گوسفند
نصف پیمانه شکر
1 عدد پیاز
3 پیمانه ماست پر چرب سون
1 عدد زرده تخم مرغ
1 قاشق سوپ خوری زعفران دم کرده
1 قاشق سوپ خوری گلاب
1 قاشق سوپ خوری خلال بادام
1 قاشق سوپ خوری مغز گردو
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به میزان لازم
طرز تهیه خورش ماست

طرز

پیاز را از وسط به 4 قسمت تقسیم کنید و همراه با گوشت و زردچوبه در قابلمه بریزید و بگذارید تا گوشت خوب بپزد. وقتی گوشت کاملا پخته و نرم شد، آن را از استخوان جدا کنید و در ظرف مسی خوب بکوبید. گوشت را آنقدر بکوبید تا کش آید.
زرده تخم مرغ را با شکر و ماست مخلوط کنید و آن را در یک قابلمه متوسط بریزید. آن را روی حرارت متوسط قرار دهید تا ماست جوش آید. حال گوشت کوبیده شده را روی آن بریزید و هم بزنید.
کمی بعد نمک، مغز گردو، خلال بادام، زعفران و گلاب را نیز اضافه کنید. بعد از چند دقیقه آن را از روی حرارت بردارید و به ظرف سرو مورد نظر انتقال دهید. بهتر است خورش را 24 ساعت درون یخچال قرار دهید تا خوب خنک شود. این خورش به صورت سرد سرو می شود.
طرز تهیه خورش ماست

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی