آشپزي و شيريني پزي غذای گیاهی

طرز تهیه خواص شلغم ؛ از سرماخوردگی تا سرطان

تقویم فارسی اندروید

آموزش طرز تهیه خواص شلغم ؛ از سرماخوردگی تا سرطان . با این آموزش آشپزی در هفت گنج همراه باشید.
با شروع فصل سرما یکی از گیاهانی برای سرماخوردگی و از این قبیل بیماری‌ها بسیار مفید است، شلغم است. این گیاه دارویی علاوه بر بهبود سرماخوردگی برای پیشگیری از سرطان، کاهش التهاب، کمک به هضم، تنظیم متابولیسم، افزایش گردش خون و تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شود.

شلغم چیست؟

شلغم سبزی ریشه‌‌دار و با پوستی سفید است که برای مصرف انسان و خوراک دام مورد استفاده قرار می‌گیرد. نام علمی این گیاه «براسیکا راپا» است و معمولا در آب و هوای معتدل در سراسر جهان رشد می‌کند. این گیاه به خاطر ارزش غذایی و طعم ریشه‌اش کشت می‌شود.

برگ‌های شلغم از نظر خواص شبیه به ریشه آن هستند. این برگ‌ها تلخ هستند و مانند برگ‌های خردل باید جوشانده شوند تا طعم بهتری پیدا کنند. شلغم‌ها بیش از دو هزار سال است که جایگاه ویژه‌ای در رژیم غذایی انسان‌ها پیدا کرده‌اند. کشورهایی از جمله برزیل، انگلستان، ژاپن، ایران، ایالات متحده آمریکا و نروژ از شلغم در تهیه انواع سوپ و غذاهای مخصوص‌شان استفاده می‌کنند.

حقایقی درباره خواص شلغم

طرز تهیه خواص شلغم ؛ از سرماخوردگی تا سرطان

بهبود سلامت قلب

شلغم دارای فیبر و پتاسیم است که بدن ما برای عملکرد مناسب به آن‌ها نیاز دارد. پتاسیم موجود در شلغم به عنوان یک وازودیلاتور عمل می‌کند و باعث کاهش فشار عروق خونی و شریان‌های خون می‌شود. این امر از بروز حملات قلبی و سکته مغزی جلوگیری می‌کند. از سوی دیگر، فیبر به از بین بردن کلسترول اضافی از قلب و دفع آن کمک می‌کند.

کمک به هضم

مصرف فیبر فرایند هضم را بهبود می‌بخشد. فیبر به درمان یبوست، اسهال، نفخ و هم‌چنین مشکلات معده کمک می‌کند. فیبر موجود در شلغم باعث افزایش حجم مدفوع شده و حرکت آن را در روده آسان‌تر می‌کند.

بهبود گردش خون

وجود مقدار کافی از آهن در این گیاه برای افرادی که دچار کم‌خونی هستند، بسیار مفید است. آهن به تولید سلول‌های قرمز کمک می‌کند. بدن برای اکسیژن‌رسانی، ترمیم و عملکرد مناسب سیستم‌هایش به سلول‌های قرمز خون نیاز دارد. بنابراین آهن بیشتر به معنای خون‌رسانی بهتر به تمام اندام‌های بدن است.

تقویت سیستم ایمنی

مقادیر زیاد ویتامین C و اسید اسکوربیک موجود در شلغم، تقویت کننده‌های خوبی برای سیستم ایمنی بدن هستند. ویتامین C می‌تواند تولید گلبول ‌های سفید و آنتی‌بادی‌ها را افزایش دهد. علاوه بر ویتامین C، شلغم مانند یک آنتی اکسیدان عمل کرده و مشکلات مزمن سلامتی مانند سرطان و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

بهبود سلامت استخوان

کلسیم موجود در شلغم می‌تواند به رشد و ترمیم استخوان‌ها در بدن ما کمک کند. کلسیم برای افزایش تراکم معدنی استخوان ضروری است. به خصوص زمانی که با افزایش سن ممکن است به آرتریت و پوکی استخوان دچار شویم. اگر می‌خواهید از این مسائل به دور باشید، غذاهای غنی از کلسیم مانند شلغم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

جلوگیری از سرطان

علاوه بر ویتامین C، سطح قابل توجهی از ویتامین E، منگنز و بتا کاروتن شلغم مانند آنتی‌اکسیدان در بدن عمل می کنند. این آنتی اکسیدان‌ها قبل از این که رادیکال‌های آزاد بتوانند جهش‌های سلولی بیشتری ایجاد کنند و باعث بروز سرطان شوند، آن‌ها را خنثی می‌کنند.

مبارزه با التهاب

اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین K موجود در برگ شلغم، هر دو از موادی هستند که برای بیماری‌های التهابی مفیدند. این چربی‌های خوب التهاب را کاهش داده و سطح کلسترول بدن را متعادل می‌کنند. برگ‌های شلغم را بجوشانید و از مزایای آن استفاده کنید. به‌خصوص اگر از نقرس، التهاب مفاصل یا درد مزمن رنج می‌برید.

افزایش متابولیسم

ویتامین‌های گروه B اغلب نادیده گرفته می‌شوند، اما درواقع بدون آن‌ها، کنترل فرآیندهای هورمونی و آنزیمی ما بسیار دشوار خواهد بود و تمام اعمال بدن ما به خطر می‌افتند. ریشه‌های شلغم دوز سالم ویتامین B را به بدن می‌رسانند و اطمینان می‌دهند که همه‌ی سیستم‌های بدن ما به ‌درستی کار می‌کنند و سطوح هورمونی ما پایدار هستند.
طرز تهیه خواص شلغم ؛ از سرماخوردگی تا سرطان

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی