سلامت سلامت جسمي

شناسائی علائم و رهایی از درد گردن

تقویم فارسی اندروید

شناسائی علائم و رهایی از درد گردن

درد گردن

مثل همیشه صبح از خواب بیدار می شوید و میخواهید سر خود را از روی بالش بلند کنید که یک مرتبه درد شدیدی در ناحیه گردن خود احساس می کنید . اول سعی می کنید با ماساژ ، کمی از شدت درد آن را کم کنید ولی ماساژ هم چندان کمکی به شما نمی کند . سراغ پماد هایی می روید که در بین دارو هایتان دارید و از بین آنها یکی را که مناسب گرفتگی عضلات است ، پیدا می کنید و آن را روی پوست گردن تان می مالید ، به این امید که درد گردن تان برطرف شود . بعد از گذشت مدت زمانی ، شدت گردن درد کم می شود ولی همچنان ادامه دارد . به همین دلیل تصمیم می گیرید از دارو استفاده کنید و یک قرص شل کننده عضلانی می خورید و بعد از آن کمی بهتر می شوید ولی درد کاملا از بین نمی رود . در این پست فیزیوتراپیست ، علیرضا پاک دل شما را با مشکلات ناشی از درد گردن آشنا می کند .

 

علائم گردن درد چیست ؟

هر نوع احساس ناراحتی که در ناحیه گردن به وجود بیاید ، مثل درد ، سوزش ، خستگی شدید ، صدا های غیر طبیعی حین حرکت گردن ، باید توسط متخصص ارتوپد یا فیزیوتراپیست مورد معاینه و بررسی قرار گیرد .

درد میتواند به صورت موضعی باشد و در ناحیه گردن ، ستون فقرات سینه ای ، شانه و کتف ها احساس شود یا به صورت ریشه ای باشد و باعث احساس درد در اندام های فوقانی و حتی دست ها بشود .

 

هزار و یک دلیل برای درد

دلایل زیادی می تواند در به وجود آوردن درد گردن نقش داشته باشند ، برای مثال کوتاه بودن عضلات ، گرفتگی نقاط ماشه ای ( گرفتگی های موضعی و مزمن در داخل و مرکز عضلات ) ، دیسک گردن ، آرتروز مهره گردنی ، دنده گردنی ( در این حالت زائده عرضی مهره گردن به قدری بلند است که مثل یک دنده عمل می کند و باعث آسیب می شود ) ، تنگی کانال مهره ای گردن ، آرتریت روماتوئید ( رماتیسم مفصلی ) و تروما ( ضربه ) به گردن می تواند برخی از دلایل ابتلا به گردن درد باشد .

 

خانم ها همیشه مستعد تر هستند !

گردن درد می تواند به صورت حاد یا مزمن ایجاد شود ، گردن درد های مزمن معمولا در سن 40 سالگی به بالا ایجاد می شوند و سن ابتلا به گردن درد های حاد 20 تا 30 سال است . در هر جامعه ای بین 15 تا 20 درصد افراد گردن درد با علل مختلف را تجربه می کنند . ابتلا به گردن درد بسیار شایع است و در خانم ها بیش از آقایان این مشکل دیده می شود . افراد جوان معمولا بیش از سایرین، گردن درد را تجربه می کنند که دلیل این مسئله نحوه ی بد قرار گرفتن گردن است . به این شکل که افراد جوان بیش از بقیه دچار جلو آمدگی گردن هستند .

 

حرکت های آسیب زا را بشناسید

هر نوع حرکت ناگهانی که به صورت شلاقی ( حرکتی که با آن گردن با شدت به سمت جلو یا عقب برود ) در گردن به وجود بیاید میتواند باعث درد و آسیب در گردن شود . آسیب دیدن گردن همیشه همراه با بیرون زدگی دیسک نیست و این آسیب میتواند در مفاصل ریز گردن نیز به وجود بیاید که گردن درد را برای فرد به همراه دارد . برخی از افراد عادت دارند بدون مشورت با مربی بدن سازی یا فیزیوتراپیست اقدام به ورزش کنند ،  در چنین شرایطی ممکن است فرد دچار آسیب شود . برای مثال انجام هرگونه حرکت چرخشی می تواند باعث ساییدگی در گردن شود و به آن آسیب وارد کند . بنابراین افراد نباید به هیچ عنوان حرکت های چرخشی را برای گردن انجام دهند .

 

ترک عادت همیشه موجب مرض نیست!

برخی از عادت ها میتوانند حسابی دردسر ساز شوند . برای مثال ، آن دسته از افرادی که عادت دارند کوله پشتی خود را به صورت یک طرفه بیاندازند یا افرادی که کیف سنگینی روی شانه خود می اندازند ، بیش از سایرین مستعد ابتلا به گردن درد هستند .

داشتن چنین عادتی میتواند باعث ایجاد انحراف جانبی در ستون فقرات شود که این مسئله نحوه ی قرار گیری مهره ها را با مشکل مواجه می کند . علاوه بر گردن درد ، احتمال شانه درد و کتف درد نیز وجود دارد . قوز کردن ، زیاد ایستادن و برداشتن بار سنگین نیز میتواند سبب آسیب و ایجاد درد در ناحیه گردن شود . آن دسته افرادی که عادت داند هنگام مکالمه با تلفن گردن خود را خم کنند ، دچار گردن درد خواهند شد و در طولانی مدت احتمال آسیب رسیدن به دیسک گردن برای این دسته از افراد وجود دارد . خم کردن گردن هنگام نوشتن پیامک یا نگاه کردن به صفحه گوشی تلفن همراه نیز میتواند فشار بسیار زیادی را به گردن وارد کند . این فشار حدودا 5 برابر بیشتر از حالت نرمال ( وقتی سر در حالت مناسب قرار دارد ) است .

 

بالش خوب بخرید

یکی دیگر از مواردی که می تواند باعث ابتلا به گردن درد شود ، طرز خوابیدن فرد است . انتخاب بالش مناسب در پیشگیری از گردن درد بسیار حائز اهمیت است و بالش باید به گونه ای باشد که ناحیه گردن تا بالای شانه پر کند . سر هنگام خواب ، باید همیشه مقداری از بدن بالاتر قرار گیرد . بهترین حالت خوابیدن که مانع از گردن درد می شود ، « طاق باز » است که در چنین حالتی باید یک بالش زیر زانو ها قرار داد . اگر فرد عادت دارد به پهلو بخوابد باید حتما بین دو زانوی خود بالش قرار بدهد .

 

درست بنشینید

نحوه ی نشستن افراد نقش مهمی در پیشگیری از گردن درد ایفا می کند . افراد باید همیشه روی صندلی و مبل به درستی بنشینند تا دچار مشکلات ستون فقرات به ویژه گردن درد نشوند . پشتی صندلی باید تا برجستگی استخوان دو کتف ( خار کتف ) امتداد داشته باشد ، چنانچه پشتی صندلی تا پشت گردن قرار بگیرد ، ایده آل محسوب می شود . زمانی که فرد با کامپیوتر کار می کند باید کاملا به پشتی صندلی تکیه بدهد ، به گونه ای میز هم به بدن فرد نزدیک باشد . لب تاپ یا کامپیوتر باید کمی بالاتر از میز قرار بگیرند که برای حل این مورد میتوان چند کتاب زیر آنها قرار داد . گردن نباید در زمان تایپ تا مطالعه بیش از اندازه خم شود به همین دلیل استفاده از کتاب یار ( Holder ) توصیه می شود . استفاده از بالش C شکل در حین مطالعه نیز در پیشگیری از گردن درد می تواند نقش داشته باشد . گذاشتن زیر پایی در زمان نشستن پشت صندلی هم ضروری است .

 

استراحت در کنار کار

انجام برخی از حرکات ورزشی می تواند در پیشگیری و درمان گردن درد نقش مهمی را ایفا کند . ورزش های تقویتی مناسب باید در دو تا سه نوبت انجام شود .

باید بعد از 10 تا 15 دقیقه انجام کار با رایانه ، حرکت ورزشی خاصی را انجام داد . هم چنین در این شرایط بعد از انجام دو ساعت کار افراد باید استراحت کنند . ورزش های کشتی و تقویتی ملایم می تواند در پیشگیری و درمان گردن درد بسیار موثر باشند .

 

دکتر به دادم برس!

همه افرادی که به گردن درد مبتلا هستند ، لازم نیست جراحی انجام بدهند مگر در شرایطی که گردن درد به دلیل یک مشکل اورژانسی ایجاد شود . فیزیوتراپیست با استفاده از دستگاه های خاص ، ماساژ ، تکنیک های دستی ، طب سوزنی و… به درمان بیماران مبتلا به گردن درد می پردازد . اصلاح سبک زندگی و انجام ورزش های خاص زیر نظر فیزیوتراپیست می تواند به بهبود مبتلایان گردن درد کمک کند .

 

منبع : تندرستی

گردآوری : هفت گنج

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی