سلامت سلامت جسمي

سونامي سرطان در ايران / جدي بگيريد

در تازه ترین واکنش، رییس هیات مدیره انجمن جراحان عمومی ایران، سونامي سرطان در كشور را واقع نمایی خواند...
تقویم فارسی اندروید
دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت چندی پیش گزارش های اعلام شده مبنی بر بر وقوع سونامی سرطان در کشور را سیاهنمایی خواند ولی در تازه ترین واکنش، رییس هیات مدیره انجمن جراحان عمومی ایران، آن را واقع نمایی خواند.
سرطان
دکتر بهزاد رحمانی گفت: صحبت از سونامی سرطان نه تنها سیاه نمایی نیست بلکه یک هشدار و واقع نمایی به شمار می آید.

وی خاطرنشان کرد: سونامی سرطان در کشور ما طی ۱۰ سال ایجاد شده، هرچند همه حرف های ما براساس مشاهدات شخصی، استنباط های روزمره و بدون اتکا به آمار و ارقام رسمی است.

رحمانی تاکید کرد: من به عنوان یک پزشک، سونامی سرطان را به وضوح مشاهده می کنم مثلا اگر قبلا در سال، ۱۰ مورد سرطان مری می دیدم الان ۳۰ تا می بینم یا اگر در سال، ۲۰ مورد سرطان ریه در میان مراجعه کنندگان می دیدم الان ۵۰ تا می بینم و این افزایش ابتلا به سرطان در کلینیک ها خودش را نشان می دهد.

رییس هیات مدیره انجمن جراحان عمومی ایران درباره ریشه های ابتلا به سرطان نیز گفت: متاسفانه بار تحقیقاتی ما ضعیف است و نمی توان به طور مشخص گفت که چه عواملی دقیقا در ابتلا به سرطان تاثیر دارند، اما مشاهدات و برخی پژوهش های کلی نشان می دهد که ژنتیک، نوع تغذیه و مصرف غذاهایی با مواد نگهدارنده، سبک زندگی، آلودگی های محیطی و مصرف سیگار از جمله عوامل موثر در ابتلای افراد به سرطان هستند.

**سرطان پوست و سینه شایع ترین سرطان ها در ایران

رییس هیات مدیره انجمن جراحان عمومی ایران گفت:سرطان پوست و سینه به ترتیب شایع ترین نوع سرطان در ایران هستند و البته این موضوع در دنیا هم صدق می کند.

شایع ترین سرطان ها در ایران و جهان تفاوتی ندارند ولی در این میان، فقط یک استثنا وجود دارد که آن هم مربوط به سرطان مری است.

وی با بیان اینکه برخی کمربندهای سرطان از ایران عبور می کند، بیان داشت: مثلا کمربند سرطان مری از شمال ایران (خراسان و مازندران و کردستان) عبور می کند و شیوع این نوع سرطان به طور معناداری از بقیه مناطق ایران و دیگر کشورها بیشتر است؛ بنابراین این منطقه تحت عنوان ادامه کمربند سرطان مری، واضح و شناخته شده است.

رحمانی دلیل فراوانی سرطان مری در نوار شمالی کشور را بیشتر دارای جنبه های ژنتیک دانست.

بر اساس آمارهای موجود، سالانه بیش از ۱۰۰ هزار نفر به شمار مبتلایان به سرطان در ایران افزوده می شود و در زمان حاضر نیز بیش از نیم میلیون نفر با این بیماری در کشور زندگی می کنند.

سرطان پس از بیماری های قلبی و عروقی و حوادث به عنوان اصلی ترین عامل مرگ و میر در ایران شناخته می شود.

گردآوري:‌گروه 7 گنج

www.7ganj.ir

منبع: ايرنا

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی