سلامت سلامت جسمي

دلیل ضرورت استراحت مطلق پس از ضربه مغزی چیست

تقویم فارسی اندروید

ضربه مغزی

چرا پس از یک ضربه ی مغزی استراحت مطلق برای بیمار ضروری است؟

می دانید که افرادی که ضربه مغزی می شوند تا چند روز مجبور هستند استراحت کنند و تحت نظر باشند. آیا دلیل این موضو ع را می دانید؟ آیا می دانید بیمارانی که ضربه مغزی می شوند چرا نمی توانند به سرعت زندگی عادی خود را از سر بگیرند؟ ضربه ی مغزی از رایج ترین سوانحی است که می تواند برای مغز اتفاق بیفتد. پس از یک سقوط یا ضربه به سر فرد ممکن است دچار ضربه مغزی شده و در معرض خطر سوانح بیشتر قرار بگیرد. پس از این اتفاق بیمار ملزم می شود تا حداقل برای چند روز استراحت کند تا مغز بتواند به بهبود شرایط پرداخته و توازن عادی خود را بازیابد. این استراحت به مغز اجازه می دهد تا شبکه های عصبی را بازسازی کرده و هرگونه آسیب کوتاه مدت را رفع کند.

ضربه به سر و تکانه های مغزی می تواند باعث شود تا آسیب های طولانی مدت برای حتی یک سال بعد در بدن بیمار باقی بماند. حتی اگر این آسیب و ضربه خفیف بوده و شدت چندانی نداشته باشد. یافته ها در خصوص مطالعه روی ورزشکاران و افرادی که در معرض ضربه و آسیب به سر قرار دارند نشان داد که این آسیب های وارده می تواند تا مدت ها در فرد باقی بماند. از آن گذشته تکرار تکانه های مغزی می تواند باعث شود تا صدمات جبران ناپذیری به فرد وارد گردد.

خبر خوب این است که مغز قادر است یک آسیب کوچک را رفع و جبران کند اما لازم است برای مدتی استراحت کند تا مغز بتواند از پس این پروسه ی سنگین بربیاید. از این گذشته تکرار ضربه به سر می تواند اوضاع را حاد تر و غیرقابل جبران کند.

محققان برای بازسازی مدل ضربه ی مغزی در سر یک موش را مورد آزمایش قرار داده و پس از بیهوش کردن به سرش ضربه زدند. محققان مشاهده کردند که تنها با یک ضربه 10 تا 15 درصد از اتصالات عصبی در مغز موش از بین رفت. مغز موش مذکور پس از سه روز استراحت دوباره اتصالات عصبی خود را بازسازی کرد. همچنین محققان چند موش ر به صورت دوره ای دچار ضربه مغزی کردند و هر بار با فاصله ی یک هفته استراحت به سر موش ضربه زدند. آن ها دریافتند که با یک هفته استراحت جبران آسیب امکان پذیر است اما با این وجود آسیبی در ماده ی سفید رنگ مغز دیده می شود که تا مدت ها پایدار می ماند.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی