سلامت سلامت پوست، مو و ناخن

خواص روغن گیاه چریش برای پوست و مو

تقویم فارسی اندروید

چریش اغلب به عنوان لیلاک هندی شناخته می شود زیرا بومی شبه قاره هند است اما خواص دارویی آن در سراسر جهان شناخته می شود. از ويژگي های درمانی برگ های چریش و خواص روغن گیاه چریش توسط مدارس پزشکی باستان، به ويژه طب آيورودا، براي پرداختن به طيف گسترده ای از بيماري ها استفاده شده است.

خواص روغن گیاه چریش

در واقع، استفاده دارویی از چریش به دوره قبل از تاریخ بر می گردد و این واقعیت که همچنان به آن مرتبط می باشد، باز هم بیشتر تأثیر آزمایش شده آن را تأکید می کند.

با استقبال از خانواده گیاهان ماهاگونی، گیاه چریش یک درخت مقاوم در برابر خشکسالی و به سرعت در حال رشد است که در مناطق خشک آسیا، آفریقا و آمریکای مرکزی کشت می شود.

روغن استخراج شده از مغزهای دانه چریش به عنوان یک اکسیر طبیعی برای درمان انواع پوست، مو و مشکلات کلی سلامتی پدید آمده است. ترکیب اصلی فعال بیولوژیکی موجود در روغن چریش آزادیراختین است که یکی از قوی ترین انواع سموم دفع آفات است.

روغنی با طعم تلخ که همچنین حاوی ترکیبات تری تری پپنوئید از جمله نیمبیدین، ​​نیمبین، نیمبینین، نیمبیدول و تانن به همراه تری گلیسیریدها، ویتامین E، استرول ها، لینولئیک اسید، اسیدهای چرب سالم، اسید پالمیتیک، اسید استئاریک و اسید اولئیک است.

تمام این ترکیبات از نظر خاصیت ضد باکتریایی، ضد آریتریک، ضد قارچ، ضد التهاب، ضد مالاریا، ضد تومور، آنتی اکسیدان سرشار هستند و از کبد محافظت می کنند.

روغن با کیفیت عالی چریش به عنوان یک ماده کمکی ایمن و طبیعی برای محافظت از پوست شما عمل می کند. این معجون گیاهی یک ماده رایج در طیف گسترده ای از محصولات آرایشی و بهداشتی مانند صابون، لوسیون و کرم است.

این محصول از همه نوع خواص پوستی برخوردار است که به زیبایی و جوانسازی پوست و موهای شما و در عین حال جلوگیری از اثرات جانبی سمی محصولات زیبایی معمولی کمک می کند.

روغن چریش در برابر طیف گسترده ای از مشکلات پوستی، از نگرانی های زیبایی روزانه گرفته تا شرایط نسبتاً جدی پوست مانند آکنه، اگزما، پسوریازیس، کرم حلقوی و زگیل موثر است. روغن چریش همچنین به عنوان یک تونیک موی طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد که در ضمن حفاظت پوست سرتان از شوره و شپش، باعث ترمیم و تقویت موهای شما می شود.

آنچه باعث خاصیت زیبایی این روغن موی گیاهی می شود این است که همان نتایج محصولات مراقبت از مو را وعده می دهد اما با قیمت بسیار پایین تر.

هشدار:

روغن چریش برای مصرف خوراکی یا مصرف داخلی بی خطر نیست. کاربرد موضعی روش پیشنهادی برای بهره گیری از مزایای دارویی این روغن است.

برای حفظ قدرت اصیل روغن چریش، مهم است که آن را در مکانی تاریک و خنک نگهداری کنید. این روغن حتی در دمای اتاق به حالت جامد در می آید، اما می توانید با قرار دادن بطری در آب گرم (زیر 95 درجه فارنهایت) آن را به راحتی به مایع تبدیل کنید.

روغن را در معرض نور آفتاب یا درجه حرارت زیاد قرار ندهید، مانند قرار دادن آن در نزدیکی آب جوش در حین مایع کردن آن، زیرا این کار ممکن است اثر ذاتی روغن را مختل کند.

روغن چریش

خواص روغن گیاه چریش برای مو و پوست چیست؟

در اینجا روش هایی وجود دارد که خواص روغن گیاه چریش را به موها و پوست شما به دنبال دارد.

1. از رشد انگل های ایجاد شده از زخم جلوگیری می کند

کاربرد موضعی روغن چریش می تواند یک روش درمانی کمکی برای غلبه بر آلودگی زخم باشد. روغن چریش چرخه هورمونی انگل ها را هدف قرار داده و از تولید مثل آنها جلوگیری می کند.

به جای کشتن انگل ها، روغن چریش با محدود کردن رشد تخم آنها و مهار توانایی تغذیه آنها، رشد آنها را محدود می کند. استفاده مکرر منجر به نابودی کامل انگل با گذشت زمان می شود. بنابراین، برای این که روغن چریش در برابر زخم کار کند، باید به طور مرتب از آن استفاده کنید.

روغن چریش همچنین از علائم تورم، خارش و التهاب ناشی از این نوع از آلودگی انگلی، علائم را تسکین می بخشد.

  1. شما می توانید با اضافه کردن چند قاشق غذاخوری روغن چریش به وان حمام پر از آب گرم، خود را حمام درمانی کنید.
  2. بگذارید بدن شما به مدت 20 دقیقه در آن خیس شود.

همچنین می توانید:

  1. مقداری روغن چریش خالص را غیرمستقیم استفاده کنید و روی یک پارچه تمیز یا پد گاز بگذارید.
  2. روغن را مستقیماً روی هر قسمت جزئی یا موضعی از پوست بمالید که علائم زخم را نشان می دهد.
  3. بگذارید روغن به مدت پانزده تا بیست دقیقه روی پوست بماند تا اثر مطلوب داشته باشد.
  4. دوبار در روز گذاشتن روغن را تکرار کنید تا آلودگی برطرف شود.

2. شپش سر را می کشد

آلودگی به شپش سر ممکن است یک نگرانی جدی پزشکی نباشد اما ضعف آن بر بهداشت شما منعکس شده و می تواند مایه خجالت و ناراحتی باشد.

شپش ها با تغذیه چندین بار در روز از خون انسان، خود را حفظ می کنند و همین امر باعث خارش پوست سر شما می شود. تمایل مداوم برای خارش غیرقابل کنترل می تواند کابوسی برای زندگی با آن باشد.

این در اثر وجود آزادیراختین موجود در آن، بهترین ماده حشره کش طبیعی است که وجود دارد. این ترکیب شیمیایی باعث می شود شپش ها از تولید مثل جلوگیری کنند. با جلوگیری از رشد شپش ها، استفاده منظم از روغن چریش می تواند به شما در از بین بردن آلودگی به مرور زمان کمک کند.

این با فعالیت سایر مواد تشکیل دهنده روغن باعث اختلال در سیستم بلع شپش ها می شود و اشتهای آنها را تا حدی که در معرض انقراض قرار بگیرند مهار می کند. تیز بودن بوی آن باعث می شود که شپش ها از خزیدن به درون سر شما جلوگیری کنند و از این رو در وهله اول از بروز آلودگی جلوگیری می کند.

قرن هاست که از خواص روغن گیاه چریش به عنوان یک داروی سنتی برای معالجه شپش و سوزش های سر استفاده می شود، خصوصاً در آسیا. این به خاطر نتایج موفقیت آمیز منفی از عوارض جانبی شایع مربوط به دافع شپش های دارویی است که از نظر تجاری در دسترس هستند.

روغن چریش برای داشتن نتایج مثبت نیاز به زمان تماس طولانی ندارد. به عبارت دیگر، لازم نیست خیلی طولانی روی پوست سر بماند تا پوسته محافظ شپش ها را از بین ببرد، از خاصیت ضد عفونی کننده اش استفاده کند و انگل را بکشد.

  1. 1 قاشق چایخوری روغن چریش را با 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا روغن زیتون مخلوط کنید.
  2. این مخلوط روغن را روی پوست سر و موها ماساژ داده و آن را برای حداقل مدت زمان 1 ساعت به همان حال بگذارید. اگر بگذارید یک شب بماند نتایج بهتری خواهد داشت.
  3. پس از آن طبق معمول، روغن را از مو و پوست سر خود شستشو دهید.
  4. حتی اگر آلودگی شپش به احتمال زیاد طی یک هفته یا بیشتر برطرف نشد، شما باید به این روش درمان با روغن چریش ادامه دهید تا اطمینان حاصل شود که تمام شپش هایی که در حال تخم ریزی هستند نیز تخریب شده اند.

توصیه می شود این روش درمانی را یک روز در میان به مدت یک یا دو ماه تکرار کنید.

3. ریزش مو را کاهش می دهد

روغنچریش نوعی موی تونیک موی سر است که می تواند در صورت استفاده مرتب کیفیت موهای شما را بهبود ببخشد.

این خاصیت تقویت کننده مو در آن بسیار قابل توجه است که می تواند از ریزش مو جلوگیری کند که توسط یک مطالعه در سال 2013 در ژورنال آفریقای داروهای سنتی، مکمل و جایگزین به اثبات رسیده است.

کاهش قابل ملاحظه ای در میزان ریزش مو در بین افرادی که به طور منظم از روغن چریش استفاده می کردند، بر خلاف کسانی که نکردند، مشاهده شد.

در آغاز مطالعه، افراد از دست دادن تقریباً همان تعداد مو  که حدود 390 تا 434 تار مو در طول هر شانه زدن بود، گزارش کردند. گروه تحت آزمایشی که استفاده از روغن چریش را شروع کرد، از کاهش مداوم ریزش مو خبر داد که به حدود 291 تا 361 تار مو پس از 10 روز مصرف روغن به 15 تا 82 مو در هر یک بار شانه کردن در 60 روز آزمایش رسید.

بنابراین، ریزش مو پس از 2 ماه استفاده از روغن چریش 38.96 درصد کاهش یافته است که استفاده از آن را به عنوان یک درمان معتبر ریزش مو توجیه می کند. یافته های این مطالعه حاکی از آن است که روغن حاصل از روغن لیلاک هندی از نظر مواد مغذی مناسب است و به عنوان ماده تشکیل دهنده فرمولاسیون روغن مو مورد استفاده قرار می گیرد.

علاوه بر این، افراد مورد مطالعه که با روغن چریش تحت درمان قرار گرفتند نیز از بهبودی در بافت موهای خود گزارش دادند.

  1. 3 قطره روغن چریش را با 2 قاشق چای خوری روغن مانند روغن جوجوبا یا روغن هسته انگور رقیق کنید. همچنین می توانید 3 قطره روغن درخت چای، روغن اسطوخودوس یا هر روغن ضروری دیگری به دلخواه خود اضافه کنید.
  2. روزانه با استفاده از این ترکیب روغن خودتان را به خوبی ماساژ بدهید تا موهای شکننده و بی جان شما جوان شود و پوست سر شما سالم بماند.

4. آکنه را درمان می کند

روغن چریش به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی دارای پتانسیل های زیادی به عنوان یک ماده طبیعی مراقبت از پوست است. این امر بخصوص در مورد آکنه های هورمونی که معمولاً دارای یک پایه باکتری هستند صادق است.

اسیدهای چرب ضروری، از جمله اسید اولئیک، اسید استئاریک، اسید پالمیتیک و اسید لینولئیک که روغن چریش از آنها تشکیل شده است، برای از بین بردن باکتری های ایجاد کننده آکنه با یکدیگر همکاری می کنند.

در عین حال، اسید سالیسیلیک موجود در روغن به کاهش قرمزی پوست و التهاب مرتبط با این بیماری کمک می کند. روغن چریش با بهبود خاصیت ارتجاعی پوست، پوست را قادر می سازد تا به ظاهر سالم برگردد.

در مورد درمان آکنه، چریش به دلیل فعالیت چندین ماده سازنده که بین داروهای معمولی متداول است کار می کند.

  1. 6 قطره روغن چریش را با 1 قاشق چایخوری روغن حامل مورد نظر خود مانند روغن شاهدانه، روغن آفتابگردان، روغن هسته گلابی خاردار، روغن کاجیره یا روغن زیره سیاه مخلوط کنید.
  2. از این ترکیب روغن برای مرطوب کردن پوست حاوی آکنه به صورت موضعی بر روی صورت خود استفاده کنید.
  3. بگذارید روغن مدتی روی پوست شما بنشیند تا کاملا جذب شود.
  4. سپس صورت خود را به آرامی بشویید و آن را خشک کنید.
  5. این روش درمانی را در کارهای روزمره مراقبت از پوست خود قرار دهید.

5. با پیری زودرس پوست مبارزه می کند

روغن چریش غنی شده با اسیدهای چرب ضروری (EFAs)، تری گلیسیریدها، ویتامین E و کلسیم به عنوان یکی از بهترین روغن های محافظ پوست، ضدعفونی کننده پوست و ضد پیری در نظر گرفته شده است.

هرچه پیرتر می شویم، به دلیل کاهش سنتز کلاژن، پوست ما از بین می رود که خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهد. این با بالا رفتن سن ادامه می یابد. حمله مداوم رادیکال های آزاد باعث تسریع در بروز زودرس چین و چروک، خطوط ریز و سایر علائم پیری پوست می شود.

در حالی که کاری برای بازگشت به جوانی برای شما نمی توان انجام داد، روش هایی وجود دارد که پیری پوست شما را به مراتب بهتر می کند. روغن چریش می تواند با تحریک تولید کلاژن، شروع پیری زودرس پوست را به تأخیر بیندازد. کلاژن مهمترین پروتئین سازنده پوست است که به پوست شما کمک می کند بافت، درخشش و سفتی جوانی خود را حفظ کند.

ویتامین E یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان های طبیعی است و روغن چریش حاوی مقدار زیادی از آن است. ویتامین E به عنوان یک دستگاه محافظ رادیکال آزاد برای خنثی کردن فعالیت این عناصر ناپایدار عمل می کند.

رادیکال های آزاد از طریق استرس اکسیداتیو باعث آسیب بافت می شوند که به صورت خشکی پوست، ترک ها، چین و چروک ها، خطوط ریز و سایر علائم زودرس پیری پوست منعکس می شود. استفاده از روغن چریش به پوست می تواند مانع از اکسیداسیون سلول های پوستی در دست رادیکال های آزاد شود.

در مورد پوست های بسیار خشک، اسیدهای چرب و ویتامین E موجود در روغن چریش برای ترمیم ترک ها به داخل منافذ نفوذ می کنند.

  1. 15 گرم روغن خالص چریش، 225 گرم روغن ارگانیک جوجوبا و 4 تا 5 قطره روغن اسطوخودوس خالص را در یک ظرف یا یک بطری آرایشی کوچک بریزید.
  2. ظرف را خوب تکان دهید تا همه مواد با هم مخلوط شوند.
  3. این ترکیب روغن را روی پوست خود بمالید تا از درون آن را مرطوب کند.

6. زخم و کبودی را درمان می کند

خواص روغن گیاه چریش برای بهبود پوست در طیف وسیعی از زخم ها از جمله بریدگی، کبودی، پارگی و سوختگی شناخته شده است. هنگامی که لایه سطحی پوست به خطر بیفتد، این روغن ضد میکروبی یک پوشش محافظ در برابر باکتری ها و سایر میکروارگانیسم هایی که می توانند زخم یا ضایعه را آلوده کنند، فراهم می کند.

این مرهم طبیعی پوست با اسیدهای بنزوئیک، اسید سالیسیلیک و گوگرد غنی شده است که همگی خاصیت ضد عفونی کننده قابل توجهی دارند. روغن چریش نیز به دلیل داشتن اسید سالیسیلیک در تسکین درد و تب کمک می کند.

علاوه بر بهبود سریع زخم، استفاده از روغن چریش در به حداقل رساندن خطر زخم یا تغییر رنگ پوست بعد از بهبودی کمک می کند.

مطالعات بالینی همچنین حاکی از خاصیت ضد التهابی روغن چریش است که به خواص روغن گیاه چریش افزوده است. اگر می خواهید از ترمیم سریع و کامل پوست اطمینان حاصل کنید، کنترل التهاب مهم است. این روغن گیاهی بی خطر و مؤثر دارای ترکیباتی مناسب برای پوست است که شامل گلیسیریدها یا اسیدهای چرب، اسید مارگزیک، اسید بوتیریک و اثری از اسید والریک می باشد.

  1. روغن چریش را با وازلین یا روغن حامل به نسبت 1 به 5 مخلوط کنید.
  2. داروی آماده شده را روی پوست آسیب دیده بمالید.

7. با زگیل مقابله می کند

زگیل ها برآمدگی غیر سرطانی روی پوست هستند که به دلیل عفونت سطحی ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. این ویروس معمولاً از طریق نقض اپیدرم یا لایه محافظ بالای پوست، وارد بدن شما می شود. بنابراین، هر نوع بریدگی یا پارگی در پوست شما می تواند راه را برای زگیل هموار کند.

یک مطالعه در سال 2010 که در ژورنال تحقیقات شیمیایی و دارویی منتشر شده است، تأثیر کارآیی روغن چریش را به عنوان یک درمان ضد ویروسی برای زگیل ها تایید می کند. هنگامی که این معجون درمانی به طور مستقیم بر روی پوست آسیب دیده اعمال می شود، با ویروس آلوده کننده ارتباط برقرار می کند تا بتواند تکثیر آن را مهار کند.

علاوه بر جلوگیری از انتشار عفونت، روغن چریش همچنین حاوی ترکیبات ضد درد، ضد التهابی و کاهش دهنده تب است که می تواند باعث بهبودی کامل پوست در محل زگیل شود.

حدود یک قطره از روغن چریش خالص باعث می شود تا زگیل شما ناپدید شود.

  1. روزانه 1 قطره از روغن چریش خالص را به طور مستقیم روی پوست آسیب دیده بمالید.
  2. به دنبال هرگونه نشانه ای از سوزش پوستی باشید و در صورت بروز تحریک، بلافاصله مصرف خود را قطع کنید.
  3. اگر پوست شما به خوبی به درمان پاسخ داد، استفاده از آن را به مدت 2 تا 3 هفته ادامه دهید.

8. با عفونت های قارچی مبارزه می کند

سابقه ای طولانی در استفاده از روغن چریش و عصاره برگ آن در درمان عفونت های قارچی مانند کرم حلقوی و کاندیدیازیس وجود دارد. این نوع استفاده توسط دانشکده دارویی آیورودای هند محبوب شد.

روغن چریش حاوی چندین ترکیب فعال زیستی است که فضیلت دارویی آن را تشکیل می دهد. به طور خاص، نیمبیدین دارای فعالیت ضد قارچی قابل توجهی است که به جلوگیری از رشد Trichophyton rubrum، قارچ مسئول کرم حلقوی کمک می کند.

علاوه بر این، در برابر چندین نوع رایج از کاندیدیازیس، از جمله عفونت های مخمر و برفک دهان مؤثر است.

  1. 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) روغن چریش را به 4 اونس (120 میلی لیتر) روغن حامل مانند جوجوبا یا روغن هسته انگور اضافه کرده و خوب مخلوط کنید.
  2. این محلول را دو بار در روز روی پوست آسیب دیده بمالید.

توجه: در صورت مشاهده هرگونه نشانه ای از سوزش پوستی، استفاده از این درمان را به طور کامل متوقف کنید.

9. از عفونت های باکتریایی جلوگیری می کند

از قدرت ضد باکتریایی روغن چریش به طور گسترده در داروهای مردمی استفاده شده است تا پوست عاری از عفونت شود. این یک محافظ ضد باکتری غیرقابل نفوذ بر سطح پوست تشکیل می دهد که مانع ورود طیف گسترده ای از باکتری های مهاجم می شود.

ترکیبات روغن چریش می تواند رشد باکتری ها را مهار کرده و از ابتلا به زخم ثانویه جلوگیری کند. حتی غلظت کم این روغن هنگام مخلوط شدن با آب می تواند اسیدی شود. در نتیجه این واکنش، روغن به عنوان یک عامل کشتار باکتری قدرت بیشتری کسب می کند.

بنابراین، روغن چریش خواص باکتریواستاتیک و باکتری کش را نشان می دهد که اساساً به معنای مانع رشد باکتری هاست و به کشتن میکروب ها کمک می کند.

روغن چریش به عنوان بخشی از بهداشت روزانه شما به عنوان ضد عفونی کننده بدون مواد شیمیایی استفاده می شود.

برای تهیه یک ضد عفونی کننده از روغن چریش به صورت محلول شستشو یا اسپری:

روغن را با مخلوط کردن آن با مقدار کمی مواد شوینده ملایم به همراه آب رقیق کنید. برای ایجاد اسپری ضد عفونی کننده نسبت 1 به 20 لازم است.

روغن درمانی

کلام نهایی

چریش یکی از مشهورترین گیاهان دارویی است که دارای طیف گسترده ای از خواص درمانی می باشد. این جواهر تاج داروی قومی اغلب به دلیل دارا بودن توانایی پرداختن به تعدادی از موضوعات بهداشتی متداول به عنوان داروخانه خانگی شناخته می شود. روغن استخراج شده از مغز و برگ های چریش نیز به عنوان یک ماده موضعی برای تقویت پوست و موی سالم، کشش زیادی به دست آورده است.

خواص روغن گیاه چریش مانند یک تونیک طبیعی با طیف گسترده ای عمل می کند که می تواند کیفیت، بافت و ظاهر پوست و موی شما را بهبود بخشد، منهای عوارض جانبی مرتبط با لوازم آرایشی تجاری.

همانطور که توسط ژورنال تحقیقات گیاهان دارویی بیان شده است، تقریباً هر فرد در این سیاره می تواند از یک طریق از پتانسیل های سلامتی و خواص روغن گیاه چریش بهره ببرد.

منبع:

top10homeremedies

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی