بیماری ها سلامت

بیماری های قلبی در زنان و آمار بالای مرگ و میر بیماران قلبی زن

تقویم فارسی اندروید

بیماری های قلبی در زنان

زنان بیشتر از آنکه از انواع سرطان ها بمیرند در اثر بیماری های قلبی جان شان را از دست می دهند. بیماری های قلبی حتی برای فاکتور سن هم تبعیضی قائل نمی شود. بیماری های عروق کرونر یکی از علل مرگ و میر زنان بالای 40 سال است. بنابراین نه تنها برای مادران سالمند خود بلکه برای زنان میانسال هم باید در خصوص بیماری های قلبی نگران بود. برای شناخت بیشتر بیماری های قلبی در زنان با این مقاله از 7گنج همراه باشید.

بیماری های قلبی در زنان

آمارگیری های سالانه از سال 1984 تاکنون نشان داده است که بیماری های قلبی عروقی بیشتر از مردان گریبانگیر زنان می شود. چرا این اتفاق می افتد؟ به گفته دکتر “جیسون فریمن” یکی از متخصصین قلب و عروق در بیمارستان جوامع ناسائو جنوبی می گوید مهم ترین دلیل آمار بیشتر مرگ و میر زنان بر اثر بیماری های قلبی این است که زنان دقیقا همان علائم مشابه مردان را تجربه می کنند.

کمتر از 50 درصد از زنان متوجه درد قفسه سینه در زمان حمله قلبی می شوند. بسیاری از زنان نیز تنگی نفس و درد در دست و گردن را تجربه می کنند. دکتر فریمن توضیح می دهد که در حال حاضر مشخص ترین علائم حمله قلبی در زنان خستگی، تهوع، سوهاضمه و تنگی نفس است. این علائم ممکن است متراکم و گیج کننده باشد به همین علت عده کمی لازم می دانند که به پزشک مراجعه کنند. اما هر چه دیرتر به پزشک مراجعه شود شانس زنده ماندن فرد هم کمتر خواهد بود.

در واقع 12 تا 24 ساعت پس از حمله قلبی سخت می توان آسیب های وارده را جبران کرده و درمان کرد. در آن زمان عضلات قلب از کار می افتند. پس از آن احتمال مرگ بسیار بالا خواهد بود. حتی اگر فرد نمیرد آسیب به قلب می تواند انقد شدید باشد که به کل زندگی فرد به شکل دیگری ادامه یابد.

بهترین راه برای کاهش خطر این است که مانند مردان عواملی که به بیماری های قلبی دامن می زنند را کنترل کنید. این عوامل عبارتند از سیگار کشیدن، سابقه خانوادگی، دیابت، کلسترول بالا و فشار خون بالا. با این حال در بیماری های قلبی در زنان می تواند علل دیگری مانند یائسگی، بارداری، چاقی و استرس هم داشته باشد.

همچنین یائسگی در زنان کاهش قابل توجه استروژن که از هرومون های زنانه است را در پی دارد. این امر سبب افزایش چگالی لیبوپروتئین می شود. این ماده در خون موجود است و وظیفه دارد با حذف کلسترول از بدن جلوی گرفتگی عروق قلب را بگیرد.

دو چیز را نمی توان کنترل کرد، سن و ژنتیک. بنابراین کسانی که این دو عامل را دارند، بیشتر از دیگران در معرض خطر می باشند. توصیه پزشکان این است که هر کس خودش مراقب سلامتی اش باشد. اگر برای تان داروهای کلسترول یا فشار خون تجویز شده است فراموش نکنید که آن ها را برای هر روز و مرتب مصرف کنید. مصرف نمک و نوشیدنی های الکلی را کاهش داده و کالری مصرفی تان را کمتر کنید. مرتب ورزش کرده و فشار خون تان را چک کنید.

اما بهترین کاری که یک زن برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی می تواند انجام دهد، ترک سیگار است. مطالعات نشان می دهد که زنان با بیشتر کردن مصرف سیگار خود از 1 نخ به 4 نخ احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را تا 2 برابر در خود افزایش می دهند.

اما آنچه دکتر فریمن به زن 80 ساله ای که سیگار کشیدن را از لذت های زندگی می داند می گوید این است که سیگار می تواند نه تنها به احتمال ابتلا به بیماری های قلبی دامن بزند بلکه از علل بیماری های دیگری مانند سرطان ریه و سکته مغزی است. و حقیقت این است که سکته مغزی یک پایان وحشتناک برای پایان زندگی هر فردی است. مسئله اینجاست که چه کسی می خواهد با این اتفاق زندگی را وداع بگوید؟

 

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی