طبیعت و حیوانات

بهترین نژادهای گربه برای نگهداری در آپارتمان

تقویم فارسی اندروید

این روزها بسیاری از افراد به نگهداری از حیوانات علاقه نشان می‌دهند و خانواده‌های زیادی یک عضو پشمالو به خانه اضافه می‌کنند. گربه‌ها یکی از محبوب‌ترین حیواناتی هستند که به خانه‌های ما راه پیدا می‌کنند و طرفداران بسیاری دارند. تصمیم به نگهداری از گربه‌ها در کنار تمام جذابیت‌هایش، اهمیت بسیار زیادی هم دارد و از آنجایی که جنبه‌های مختلف زندگی را تحت تاثیر می‌دهد، باید با دقت و پس از بررسی جوانب مختلف گرفته شود.

یکی از مواردی که باید در زمان تصمیم‌گیری در مورد آن تحقیق کرد، نژاد حیوان است. گربه‌ها نژادهای مختلفی دارند که برای هرکدام از آنها می‌توان خصوصیات جسمانی، رفتاری و همینطور نیازهای متفاوتی را مطرح کرد. پیش از پذیرش سرپرستی گربه‌ها باید دقت کنیم که وجود کدام حیوان بیشتر با شرایط خانوادگی، مالی و زیستی ما همخوانی دارد. نژادهای مختلفی از گربه‌ها را می‌توان در خانه نگه داشت که از پرطرفدارترین آنها می‌توان به گربه‌های دی‌اس‌اچ، بریتیش، اسکاتیش، پرشین و … اشاره کرد.

نگهداری از گربه دی‌اس‌اچ در آپارتمان

نام گربه‌های DSH در واقع مخفف عبارت Domestic Short-hair Cat است که براساس ظاهر آنها گذاشته شده‌است. این گربه‌ها که یکی از پرجمعیت‌ترین نژادهای گربه هستند معمولا از جفت‌گیری نژادها و گربه‌های مختلف به دنیا می‌آیند و با این که یک نژاد اصیل نیستند، با همین نام توسط انجمن گربه‌سانان CFA و فدراسیون جهانی گربه WCF به رسمیت شناخته شده‌اند. به صورت کلی گربه‌های DSH بازیگوش و پرانرژی هستند، با انسان‌ها و دیگر حیوانات رابطه خوبی برقرار می‌کنند و می‌توان آنها را حیواناتی اجتماعی دانست. هوش زیاد، آموزش‌پذیری آنها را افزایش می‌دهد و کمک می‌کند بتوانند اسم خودشان و برخی آموزش‌های دیگر را یاد بگیرند.

گربه‌های DSH می‌توانند رفتارهای مختلفی داشته‌باشند، برخی از آنها آرام‌تر و منزوی‌تر و بعضی‌ها اجتماعی‌تر و پرجنب‌وجوش‌تر هستند. با وجود این تفاوت‌ها، این گربه‌ها گزینه خوبی برای نگهداری در خانه و آپارتمان محسوب می‌شوند. آنها انعطاف‌پذیرند، خودشان را با شرایط وفق می‌دهند و به راحتی می‌توانند خودشان را با ساده‌ترین وسایل سرگرم کنند.

نگهداری از گربه بریتیش در آپارتمان

برخی از مورخان زادگاه این گربه‌ها را مصر و برخی دیگر انگلستان می‌دانند اما یکی از مهم‌ترین دلایلی که نام این نژاد از گربه‌ها را تعیین کرده، علاقه زیادی بریتانیایی‌ها به آنها بوده‌است. گربه‌های بریتیش به دو دسته مو کوتاه و مو بلند تقسیم می‌شوند که هر دو نژاد، گزینه مناسبی برای نگهداری در خانه محسوب می‌شوند. این گربه‌ها اجتماعی هستند و خلق و خوی آرامی دارند؛ این خصوصیات کمک می‌کند که خانواده‌های پرجمعیت و آنهایی که کودک خردسال دارند، بتوانند به راحتی از این گربه‌ها نگهداری کنند.

نژاد بریتیش هم جزو گربه‌های باهوش و آموزش‌پذیر محسوب می‌شود و علاوه بر اسم خود می‌تواند بازی‌ها و کلک‌های مختلف را هم یاد بگیرد. از آنجایی که یکی از دغدغه‌های افرادی که از گربه‌ها نگهداری می‌کنند، ریزش موی آنهاست، بهتر است بدانیم که موی گربه‌های بریتیش، ریزش چندانی ندارد و تنها در فصل بهار و پاییز، این ریزش افزایش پیدا می‌کند. یکی از مواردی که در مورد سلامت این گربه‌ها باید به آن توجه کرد، خطر افزایش وزن است. اضافه وزن می‌تواند خطرات زیادی مثل مشکلات قلبی را برای حیوان به همراه داشته‌باشد.

نگهداری از گربه اسکاتیش در خانه

گربه‌های اسکاتیش شباهت زیادی، هم از نظر رفتاری و هم ظاهری، به گربه‌های بریتیش دارند؛ اسکاتیش‌ها کمی بازیگوش‌تر از بریتیش‌ها هستند و البته بیشتر به رسیدگی و توجه ما نیاز دارند. این گربه‌ها به خوبی در خانه سازگار می‌شوند اما بیشتر برای خانواده‌هایی مناسب هستند که اعضای خانه می‌توانند زمان بیشتری را با حیوان بگذرانند.

نژاد اسکاتیش دو گروه فولد و آنفولد دارد که گربه‌های اسکاتیش فولد معمولا به نوعی تغییر و مشکل ژنتیکی دچار هستند که عضروف‌ها، مفاصل و استخوان‌های آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ به همین دلیل آنها گوش‌های خمیده دارند. اسکاتیش‌ها به پاکیزگی اهمیت زیادی می‌دهند و محیط زندگی و خاک آنها باید همیشه تمیز باشد.

گربه‌ پرشین

گربه‌های پرشین یا ایرانی، همانطور که از نامشان پیداست، از دیرباز در ایران زندگی کرده‌اند. این گربه‌ها به دلیل ظاهر زیبا و باوقاری که دارند، از محبوبیت بسیاری در سراسر دنیا به ویژه اروپا برخوردارند. آنها خلق و خوی آرامی دارند و چندان بازیگوش و دردسرساز نیستند. با این حال این گربه‌ها نیاز به رسیدگی و توجه زیادی دارند و به موارد خاصی مانند مرتب بودن محیط و تمیز بودن خاک حساس هستند که باید آنها را در نظر بگیریم. برخی از آنها بدغذا هستند و باید به میزان و نوع غذایی که می‌خورند، دقت کرد. موی بدن آنها باید مرتب شانه شده و سلامت چشم و گوششان بررسی شود.

تمامی گربه‌ها، در هر نژادی که هستند، به گذراندن دوره واکسیناسیون، عقیم‌سازی در زمان مشخص، تغذیه مقوی و کافی، محبت و توجه ما و محیطی امن و راحت برای زندگی نیاز دارند. این موارد مسئولیت‌هایی را به زندگی ما اضافه می‌کند که بهتر است زمانی برای نگهداری از حیوانات اقدام کنیم که توان پذیرش آنها را داشته باشیم.

منبع: پشمالو

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی