طبيعت و گردشگري طبیعت و حیوانات

عجيب و غريب ترين حيوانات دنيا را ببينيد !

مخلوقات شگفت انگیز بسیاری در کره ی زمین زندگی می کنند. در این مقاله با ده مورد از این حیوانات عجیب آشنا می شوید...
تقویم فارسی اندروید

مخلوقات شگفت انگیز بسیاری در کره ی زمین زندگی می کنند. در این مقاله با ده مورد از این حیوانات عجیب آشنا می شوید…

ممکن است بیرون را نگاه کنید و دیدن پرنده‌ای که روی درخت نشسته، حلزونی که روی چمن خود را می‌کشد، یا زنبورها که نزدیک به خانه شما لانه کرده‌اند برایتان جالب باشد، اما مخلوقات بسیار شگفت‌انگیزتری فراتر از حیاط خانه شما، در دنیا وجود دارند. در اینجا، ما این حیوانات عجیب و غریب که از یک شاپرک شبیه مرغ مگس‌خوار، تا قورباغه‌ پرونده متفاوت می‌باشند را برای شما آورده‌ایم:

یوکاری طاس 

7ganj.ir

یوکاری طاس یک گونه از میمون‌های بومی برزیل و پرو است که با رنگ قرمز روشن صورت خود شناخته می‌شود. یوکاری طاس ترجیح می‌دهد در درخت‌های بلند، و به دور از سیلاب‌های دائمی که آفت زیستگاه آن‌ها است، زندگی کند. دانشمندان معتقدند که صورت رنگی این میمون، نتیجه نداشتن رنگدانه در سرش است که باعث شده رنگ قرمز رگ‌های خونی‌اش از زیر پوست دیده شوند. این برای بقای میمون در واقع یک ضعف حساب می‌شود، چون شکارچیانی که کمین کرده‌اند می‌توانند به سادگی او را ببینند، اما این رنگ صورت نشانه سیستم ایمنی سالم نیز هست.

متأسفانه این میمون جنگلی به دلایلی که بخشی از آن، شکار شدن توسط انسان‌ها است ، به آرامی به سمت انقراض پیش می‌رود. یوکاری طاس با صورت رنگ‌پریده، متحده بیماری مالاریا بوده و از یوکاری های دیگر دوری کرده و تولیدمثل نیز نمی‌کند.

سوسک زرافه 

1412751596

این نوع سوسک خرطوم دار نام خود را از گردن بلند و کشیده‌اش که او را شبیه به زرافه کرده، گرفته است. سوسک زرافه یکی از گونه‌های سوسک‌ها است که در جزیره ماداگاسکار زندگی می‌کند. اگر چه ممکن است به نظر برسد گردنش مزاحم است اما این ویژگی عجیب در زندگی این حشره نقش بسیار مهمی دارد. در نرها، این گردن دراز به عنوان مکانیسم مبارزه در برابر نرهای دیگر، که معمولاً بر سر سوسک ماده است استفاده می‌شود. گردن سوسک زرافه نر دو برابر بلندتر از گردن سوسک ماده است.

در ماداگاسکار، سوسک زرافه‌ها درختان مشخصی دارند که تنها برای این سوسک‌ها است. آن‌ها از این درختان ویژه، به عنوان منبع غذا و نیز زیستگاهی مناسب و راحت استفاده می‌کنند. بال‌های نرم و شکننده آن‌ها با پوسته محافظی به نام الیترون (نیام بال) روکش شده‌اند.

میمون بینی سر بالا 

1412751688

بینی میمون بینی سر بالا ممکن است یادآور بینی مایکل جکسون پس از عمل جراحی باشد. این میمون‌ها اخیراً در آسیا و در کشور میانمار، پس از این که تعدادی از آن‌ها تصادفاً توسط شکارچیان تیرخورده و کشته شدند، کشف‌شده‌اند. از آن زمان دانشمندان این میمون‌ها را در طول فصل‌های بارانی در جنگل‌ها تحت نظارت قرار داده‌اند. دانشمندان تصور می‌کنند این بهترین زمان برای مشاهده رفتار غیرمعمول آن‌ها است . این رفتار در واقع حلقه کردن سر به داخل است تا از خودشان در مقابل آب محافظت کنند، برای اینکه شکل عجیب بینی آن‌ها، به آب اجازه می‌دهد به سادگی وارد سوراخ بینی‌شان شده و موجب عطسه مداوم آن‌ها شود.

جمعیت میمون‌های بینی سر بالا در میانمار در حال حاضر بین 260 تا 300 است، اما به دلیل گوشت خوشمزه‌شان که مطلوب شکارچیان است، در خطر کاهش جمعیت قرار دارند. خوشبختانه این میمون‌ها از توت‌ها تغذیه می‌کنند و در بالای درختان بلند زندگی می‌کنند و این باعث شده شکار آن‌ها دشوار شود.

ماهی یخی

1412751768

ماهی یخی اولین بار در سال 1927 توسط دیتلف روستارد (Ditlef Rustad) کشف شد. این ماهی با ظاهر عجیب خود در سواحل اطراف قطب جنوب زندگی می‌کند. ماهی یخی ویژگی‌های جالب‌توجهی از جمله دندان نیش، و بدن شفاف و روح مانند دارد. ظاهر شبحی آن به علت فقدان هموگلوبین در خونش است که باعث شده همانند شیشه شفاف باشد.

راز بقای این ماهی بدون هموگلوبین،  که ماده مهمی در انتقال اکسیژن در جریان خون به اعضای بدن است، محققان را بیش از 60 سال است که سردرگم کرده است. اخیراً دانشمندان نظریه داده‌اند که این ماهی اکسیژن را به جای این که از آبشش و از طریق خون جذب کند، می‌تواند از طریق پوست خود جذب کند . احتمال دیگر این است که به جای استفاده از خون برای حمل اکسیژن از پلاسمای خون استفاده می‌کند. پلاسما ترکیب مایع خون است که 55 درصد حجم خون را تشکیل می‌دهد و موجب لخته شدن خون می‌شود. رنگ مایل به زرد پلاسما می‌تواند دلیل رنگ زرد داخل بدن ماهی باشد.

مارماهی گالپر 

1412751889

مارماهی گالپر فوق‌العاده کمیاب است و گاهی اوقات مارماهی پلیکان نامیده می‌شود. این مارماهی در اعماق اقیانوس زندگی می‌کند. یکی از دلایل کمیاب بودن آن این است که مارماهی گالپر ماده تخم‌هایش را در این آب‌های عمیق می‌گذارد که معمولاً پس از این که سر از تخم بیرون آوردند اغلب زنده نمی‌مانند.

مارماهی گالپر فک‌های دهان خارق‌العاده بزرگ خود را بازکرده تا شکاری به بزرگی خود را ببلعد. شکار به توپ درخشان زیست تابنده (بایولومینسنس) واقع در انتهای دم مارماهی جذب می‌شود و سپس توسط مارماهی بلعیده‌شده و در معده انعطاف‌پذیر او که حالت کشسانی دارد و با اندازه شکار هماهنگ می‌شود، قرار می‌گیرد. وقتی مارماهی گالپر پیر می‌شود دندان‌هایش به آرامی ناپدید می‌شوند، اما حس بویایی‌اش به شدت افزایش پیداکرده و آن را جبران می‌کند.

شاپرک مرغ مگس‌خوار 

1412752095

شاپرک مرغ مگس‌خوار تقریباً در همه جای جنوب اروپا و آسیا یافت می‌شود. شاپرک مرغ مگس‌خوار همان طور که از نامش پیداست، شاپرکی شبیه به مرغ مگس‌خوار است. نه تنها خرطوم بلندی شبیه به مرغ مگس‌خوار یا پروانه دارد، بلکه می‌تواند آن را در صورت نیاز به تمیز کردن، به دو لوله تقسیم کند . کیسه جلوی سرش هنگام دم با هوا منبسط می‌شود و سپس هنگام بازدم آن منقبض می‌شود تا بتواند شهد بمکد.

علاوه بر این که خرطوم بلندی همانند مرغ مگس‌خوار دارد، بال‌هایش نیز با سرعت حرکت می‌کنند و در هنگام پرواز اغتشاش صوتی آرامی شبیه به آن منتشر می‌کند.  این شاپرک‌ها حافظه قابل‌توجهی نیز دارند و هر روز به سمت همان 50 گل خود بازمی‌گردند.

قورباغه پرنده 

1412752289

قورباغه پرنده یکی از گونه‌های کمیاب است که تنها برای جفت‌گیری از درخت پایین می‌آید. این قورباغه که به عنوان قورباغه چترباز (parachute frog) نیز شناخته می‌شود بین انگشتانش پرده محکمی دارد. دانشمندان ابتدا تصور می‌کردند این انگشت‌های پرده‌دار برای شنا مورد استفاده قرار می‌گیرند، چون این کار برای قورباغه‌ها طبیعی است، به همین علت از سر خوردن این قورباغه در هوا (گلاید) از درختی به درخت دیگر برای دوری از شکارچیان، شگفت‌زده شدند.

طولانی‌ترین مسافتی که مشاهده‌شده یک قورباغه پرنده می‌تواند بپرد بیش از 15 متر است که برای رسیدن به درخت دیگر یا حتی زمین کافی است. علاوه بر پرده بین انگشتان، سر انگشت‌های این قورباغه سبز مایل به زرد، بالشتک بزرگی دارد که به او کمک می‌کند همانند مارمولک خانگی، به درخت بچسبد و خود را نگه دارد تا زمانی که به جای امن برای پایین رفتن برسد.

سالپ

1412752382

احتمالاً یکی از عجیب‌ترین موجودات دنیا سالپ ها هستند، که اگر آن‌ها را ببینید، سوگند می‌خورید که با یک بیگانه رو به رو شده‌اید. جای تعجب است که این موجود عروس دریایی مانند که خارج سواحل کالیفرنیا زندگی می‌کند، اصلاً عروس دریایی نیست، بلکه از ارگانیسم‌های کوچک‌تری تشکیل‌شده که به هم چسبیده و با هم کار می‌کنند. هر سالپ از پلانکتون تشکیل‌شده و بی‌خطر است.

جمعیت سالپها در سال‌های اخیر به دلیل قابلیت شگفت‌انگیز تولیدمثل غیرجنسی‌شان افزایش یافته است. این موجودات بی‌قید، خیلی بیشتر از آن چه تصور می‌کنید مشکل ایجاد کرده‌اند. در دو مورد، سالپها پس از این که داخل تور ماهی گیری به تله افتادند، تورها را خراب کردند، و حتی موجب خاموشی یک تأسیسات هسته‌ای در کالیفرنیا نیز شدند. دانشمندان میگویند توانایی سازگاری آن‌ها با دماهای مختلف آب و مصونیت آن در مقابل آلودگی انسانی، به این معنی است که ممکن است به زودی تمام اقیانوس را بگیرند.

قورباغه ارغوانی هندی 

1412752455

قورباغه ارغوانی هندی تنها به خاطر رنگ خاص ارغوانی خود شناخته‌شده نیست، بلکه بدن بسیار چاق و چهره‌ای مضحک نیز دارد. این قورباغه‌ها پس از تولد همانند بچه قورباغه‌های معمولی زندگی‌شان را شروع می‌کنند. تفاوت آن‌ها این است که این بچه قورباغه‌ها، بینی خوکی مانندی دارند که همانند قلاب از صورتشان آویزان است.

دانشمندان معتقدند این خصوصیت‌های عجیب، به دلیل این ایجاد شده است که آن‌ها تمام طول عمر خود را در زیرزمین زندگی می‌کنند. پاهای کوچکش وسیله‌ای همانند بیلچه برای حفر زمین است. آن‌ها همه کارشان را زیر زمین انجام می‌دهند و تنها دو هفته در تمام طول عمر خود به سطح زمین می‌آیند. قورباغه بنفش هندی تنها دو هفته برای جفت‌یابی و تولیدمثل زمان دارد و سپس باید به زیر زمین بازگردد و پس از آن دیگر هرگز دیده نمی‌شود. در زمان جفت‌گیری نرها آواز بلندی می‌خوانند تا ماده را به خود جذب کنند. با افزایش باران صدای آواز افسونگر آن‌ها بلندتر می‌شود.

هشت پای پتویی 

1412752538

هشت پای پتویی که به عنوان هشت پای سوپرمن یا بتمن نیز شناخته می‌شود در آب‌های نیوزلند و استرالیا زندگی می‌کند و تقریباً به اندازه مارماهی گالپر کمیاب است اما در آب‌های بسیار کم عمق تر زندگی می‌کند. تشخیص نر و ماده این حیوان ساده است چون طول بدن ماده‌ها تقریباً دو متر بیشتر از نرها است. عضو پتو مانند هشت پا برای گرفتن شکار مورد استفاده قرار می‌گیرد اما اگر به دلیلی هشت پا نتواند ماهی را با پتوی خود بفریبد، می‌تواند بخشی از آن را از خود جدا کند تا خود را جذاب‌تر نشان دهد.

با این حال در دنیای هشت‌پاها همه چیز به این خوبی پیش نمی‌رود. دشمن هشت پای پتویی جنگجوی پرتقالی (نوعی عروس دریایی بسیار سمی) است. این هشت پا در مقابل سم عروس دریایی مصون است اما وقتی هشت پای ماده گرفتار این توده ژلانیتی می‌شود، عملاً برخی از بازوهای خود را جدا کرده و به عنوان سلاح استفاده می‌کند. هشت پای پتویی نر بازوی اختصاصی برای تولیدمثل دارد که به محض اتمام جفت‌گیری جداشده و باعث مردن هشت پای نر می‌شود.

گردآوري: گروه 7 گنج

www.7ganj.ir

یک دیدگاه

یک دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی