سلامت سلامت جسمي

بعد از ترک سیگار چه اتفاقی برای بدن می افتد؟

تقویم فارسی اندروید

سیگار کشیدن یکی از دلایل اصلی مرگ های قابل پیشگیری در دنیا است اما ترک سیگار هم می تواند دلهره آور باشد. بسیاری می ترسند که بهبود سلامتی و رفاه به زمان زیادی نیاز داشته باشد اما زمان بندی برای مشاهده مزایای واقعی سریعتر از آن است که اکثر مردم تصور می کنند.

فواید سلامتی از یک ساعت پس از آخرین سیگار شروع شده و به مرور بهبود می یابد.

ترک سیگار

حقایقی در مورد ترک سیگار

در اینجا چند نکته کلیدی در مورد ترک سیگار آورده شده است. جزئیات بیشتر و اطلاعات حمایتی در مقاله اصلی آمده است.

  • ترک سیگار به معنای شکستن چرخه اعتیاد و اساسا ایجاد مجدد مغز برای متوقف کردن هوس نیکوتین است.
  • برای موفقیت، افراد سیگاری که می خواهند سیگار را ترک کنند باید برنامه ای برای مقابله با هوس ها و محرک ها داشته باشند.
  • فواید ترک سیگار تنها از 1 ساعت پس از آخرین سیگار شروع می شود.
  • هرچه زودتر یک فرد سیگار را ترک کند، سریعتر خطر ابتلا به سرطان، بیماری های قلبی و ریوی و سایر بیماری های مربوط به سیگار کشیدن را کاهش می دهد.

جدول زمانی

مزایای آن تقریباً فوری است. به محض اینکه فرد سیگار را ترک می کند، بدن او به روش های زیر شروع به بهبود می کند:

بعد از 1 ساعت

در کمتر از 20 دقیقه پس از آخرین دود کردن سیگار، ضربان قلب کاهش می یابد و به حالت عادی برمی گردد. فشار خون شروع به کاهش می کند و گردش خون ممکن است شروع به بهبود کند.

بعد از 12 ساعت

سیگارها حاوی بسیاری از سموم شناخته شده از جمله مونوکسید کربن هستند که گازی است که در دود سیگار وجود دارد.

این گاز در دوزهای بالا می تواند مضر یا کشنده باشد و از ورود اکسیژن به ریه ها و خون جلوگیری می کند. هنگامی که در دوزهای زیاد در مدت زمان کوتاه استنشاق می شود، ممکن است در اثر کمبود اکسیژن خفگی ایجاد شود.

بعد از تنها 12 ساعت بدون سیگار، بدن خود را از مونوکسید کربن اضافی سیگار پاک می کند. سطح مونوکسید کربن به حالت عادی باز می گردد و سطح اکسیژن بدن را افزایش می دهد.

بعد از 1 روز

تنها 1 روز پس از ترک سیگار، خطر حمله قلبی کاهش می یابد.

سیگار کشیدن با کاهش کلسترول خوب، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را افزایش می دهد که انجام ورزش های هوازی را دشوارتر می کند. سیگار کشیدن فشار خون را افزایش داده و لخته شدن خون را افزایش می دهد و خطر سکته مغزی را افزایش می دهد.

تنها در یک روز پس از ترک سیگار، فشار خون فرد شروع به کاهش می کند و خطر بیماری قلبی ناشی از فشار خون بالا ناشی از سیگار را کاهش می دهد. در این مدت کوتاه، سطح اکسیژن فرد افزایش می یابد و فعالیت بدنی و ورزش را آسان تر می کند و عادات سالم قلب را ارتقا می بخشد.

بعد از 2 روز

سیگار کشیدن به سیستم عصبی مسئول حس بویایی و چشایی آسیب می رساند. در کمتر از 2 روز پس از ترک، ممکن است فرد با بهبود این اعصاب متوجه افزایش قدرت حس بویایی و چشایی شود.

بعد از 3 روز

3 روز پس از ترک سیگار، سطح نیکوتین در بدن فرد کاهش می یابد. در حالی که سالم تر است بدون وجود نیکوتین در بدن، این کاهش اولیه می تواند باعث ترک نیکوتین شود. تقریباً 3 روز پس از ترک، اکثر افراد با تنظیم مجدد بدن دچار کج خلقی و تحریک پذیری، سردردهای شدید و هوس زیاد می شوند.

بعد از 1 ماه

در کمتر از 1 ماه، عملکرد ریه فرد شروع به بهبود می کند. با بهبود ریه ها و بهبود ظرفیت ریه، سیگاری های سابق ممکن است متوجه سرفه کمتر و تنگی نفس کمتر شوند. استقامت ورزشی افزایش می یابد و افراد سیگاری سابق ممکن است متوجه توانایی جدیدی در فعالیت های قلبی عروقی مانند دویدن و پریدن شوند.

بعد از 1 تا 3 ماه

در چند ماه آینده پس از ترک، گردش خون همچنان بهبود می یابد.

بعد از 9 ماه

نه ماه پس از ترک سیگار، ریه ها به طور قابل توجهی خود را ترمیم کرده اند. ساختارهای ظریف و شبیه مو در داخل ریه ها که به مژک معروف است از دود سیگار که بر آنها وارد شده بود بهبود یافته است. این ساختارها به بیرون راندن مخاط از ریه ها و مبارزه با عفونت ها کمک می کند.

در همین زمان، بسیاری از سیگاری های سابق متوجه کاهش تعداد عفونت های ریه می شوند زیرا مژک های بهبود یافته می توانند کار خود را به راحتی انجام دهند.

بعد از 1 سال

یک سال پس از ترک سیگار، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب به نصف کاهش می یابد. این ریسک همچنان از مرز 1 سال کاهش می یابد.

بعد از 5 سال

سیگار حاوی بسیاری از سموم شناخته شده است که باعث تنگی عروق و عروق خونی می شود. همین سموم نیز احتمال ایجاد لخته شدن خون را افزایش می دهند.

پس از 5 سال بدون سیگار کشیدن، بدن خود را به اندازه کافی بهبود داده است تا شریان ها و عروق خونی دوباره شروع به بزرگ شدن کنند. این افزایش به این معنی است که احتمال لخته شدن خون کمتر است و خطر سکته مغزی را کاهش می دهد.

خطر سکته مغزی طی 10 سال آینده همچنان کاهش می یابد و بدن بیشتر بهبود می یابد.

بعد از 10 سال

پس از 10 سال، شانس ابتلا به سرطان ریه و مرگ ناشی از آن در مقایسه با فردی که به سیگار کشیدن ادامه می دهد، تقریباً نصف می شود. احتمال ابتلا به سرطان دهان، گلو یا پانکراس به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

بعد از 15 سال

پس از 15 سال ترک سیگار، احتمال ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب معادل یک فرد غیرسیگاری است. به طور مشابه، خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده به میزان یک فرد غیرسیگاری کاهش یافته است.

بعد از 20 سال

پس از 20 سال، خطر مرگ ناشی از عوامل مرتبط با سیگار کشیدن، از جمله بیماری ریوی و سرطان، به میزان فردی کاهش می یابد که در زندگی خود هرگز سیگار نکشیده است. همچنین، خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده به اندازه افرادی که هرگز سیگار نکشیده اند، کاهش یافته است.

فواید

سیگار کشیدن یک عادت مضر است که می تواند منجر به عوارض شدید سلامتی و مرگ شود. هنگامی که فرد سیگار را ترک می کند، بدن به طور طبیعی شروع به بهبود می کند و به مرور زمان نشاط یک فرد غیرسیگاری را به دست می آورد.

برخی از عوارض مانند کاهش فشار خون، تقریباً بلافاصله مشاهده می شود. اثرات دیگر، مانند خطرات ایجاد سرطان ریه، بیماری قلبی و بیماری ریه، سال ها طول می کشد تا به سطح افراد غیرسیگاری برسد.

با این حال، هر سال عدم سیگار کشیدن خطرات را کاهش می دهد و سلامت کلی را بهبود می بخشد و ترک سیگار را برای افرادی که این عادت را شروع کرده اند به یک انتخاب عالی تبدیل می کند.

منبع:

medicalnewstoday

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی