دانش و فناوری موبايل، تبلت و لپ تاپ

بررسي مقايسه اي دو گوشي قدرتمند سونی اکسپریا Z2 و آيفون 5S

چندی است که شرکت سونی پرچم‌دار جدید خود را با نام اکسپریا Z2 روانه بازار کرده است. از طرف دیگر سال گذشته شرکت اپل گوشی جدید خود را با نام آیفون 5S معرفی کرد...
تقویم فارسی اندروید

هر ساله با معرفی پرچم‌دار‌ان شرکت‌ها، سایت‌ها و افراد مختلف شروع به مقایسه و بررسی‌ آنها می‌کنند. چندی است که شرکت سونی پرچم‌دار جدید خود را با نام اکسپریا Z2 روانه بازار کرده است. از طرف دیگر سال گذشته شرکت اپل گوشی جدید خود را با نام آیفون 5S معرفی کرد. حال ما این دو گوشی را کنار یکدیگر قرار دادیم تا شما شاهد رقابت بین اکسپریا Z2 و آی‌فون 5S باشید.

البته شرکت اپل در حال آماده سازی خود برای معرفی آی‌فون 6 است، اما چون این دستگاه هنوز معرفی و روانه بازار نشده، ما به آی‌فون 5s اکتفا کردیم.

z2-vs-5s

طراحی

از هرچیز که بگذریم گوشی‌های شرکت اپل با جنس بدنه و آرگونومی خوبی که دارند، زبان زد خاص و عام هستند (با گوشی‌های شرکت اپل، بیشتر می‌شود کلاس گذاشت!). اما اکسپریا زد 2 نیز طراحی زیبایی دارد که در نگاه اول، کاربر را شیفته خود می‌کند، همچنین استفاده از شیشه و فلز در بدنه این گوشی آن را نسبت به رقیب خود متمایز کرده است.

نماینده اپل بهتر در دست جای ‌می‌گیرد که در این امر صفحه نمایش کوچک آن نسبت به رقیب خود نیز موثر است.

در قسمت جلویی گوشی‌ها تفاوت تنها در دو چیز است؛ یکی صفحه نمایش بزرگ‌تر اکسپریا زد 2 و دیگری وجود دکمه فیزیکی Home در آیفون 5s .

اطراف هر دو گوشی نیز میزبان دکمه‌های معمول کاهش و افزایش صدا و پورت‌هاست. اگرچه محصول شرکت سونی یک اسمارت فون ضد آب است، اما ظاهر این گوشی تاثیری از آن نپذیرفته و شکل و ظرافت خود را از دست نداده است. اما آیفون 5s در مقابل آب، توان ایستادگی ندارد و شکست می‌خورد.

صفحه نمایش

سونی بالاخره در صفحه نمایش‌های محصول جدید خود از تکنولوژی IPS استفاده کرد. نتیجه این تغییر، یک صفحه نمایش 5.2 اینچی با کیفیت است که تراکم پیکسلی 424ppi را ارائه می‌دهد و رنگ تصاویر با درجه حرارت بالایی تولید می‌شود که این خود باعث پخش تصاویر، با رنگ طبیعی و واقعی‌ می‌شود.

اگر نظر ما را بخواهید، تماشای تصاویر در یک صفحه 5.2 اینچی بسیار لذت بخش‌تر از تماشای آن در یک صفحه 4 اینچی است. اپل نیز در محصول خود از صفحه نمایش IPS استفاده کرده است که تراکم پیکسلی 326ppi را ارایه می‌دهد. اپل خود ادعا می‌کند که تراکم پیکسلی 326ppi بیشترین مقدار قابل تشخیص توسط چشم انسان است و تراکم پیکسلی بیشتر، باعث افزایش کیفیت صفحه نمایش از دید انسان نخواهد بود.

سیستم عامل و رابط کاربری

اکسپریا زد دو از آخرین نسخه سیستم عامل‌ اندروید (4.4.2) بهره می‌برد. در طرف مقابل، نسخه 6.1.1 سیستم عامل ios بر آیفون 5s حکم فرماست که میتوان آن را به ios7 نیز آپدیت کرد. رابط کاربری ios7 نسبت به نسخه قبلی خود بهتر و کاربر پسند‌تر شده است اما سونی همچنان از رابط کاربری قدیمی خود استفاده می‌کند که از جهاتی باعث شکست آن در مقابل آیفون است.

بر خلاف آیفون 5s، نوشتن و تایپ کردن در زد 2 به دلیل نمایشگر و دکمه‌های نرم افزاری بزرگتر، به راحتی انجام می‌شود.

سخت افزار

هر دو این گوشی‌ها قدرتمند هستند و انتخاب یکی از آنها به عنوان بهترین در این بخش اشتباه است. اگرچه بر روی کاغذ سخت افزار اکسپریا زد 2 بهتر است اما یکی از ویژگی‌های ممتاز گوشی‌های شرکت آیفون در تطابق کامل سیستم عامل با سخت افزار گوشی است که باعث عملکرد عالی آن می‌شود.

اکسپریا زد 2 از پردازنده چهار هسته‌ای اسنپ دراگون 801 و پردازنده گرافیکی Adreno 320 و حافظه رم ۳ گیگابایت بهره می‌برد. در طرف مقابل، آیفون 5s با یک پردازنده dual-core A7 64-bit و پردازنده گرافیکی PowerVR G6430 و حافظه رم 1Gb وارد میدان نبرد شده است.

دوربین

اکسپریا زد2 از یک لنز قدرتمند در کنار سنسور Exmor RS با 20.7 مگاپیکسل بهره‌مند است اما دوربین آیفون 5s هشت مگاپیکسلی است. کیفیت عکس برداری و فیلم برداری هر دو گوشی خوب است و رنگ‌ها از غلطت کافی برخوردار هستند.

رابط کاربری دوربین اکسپریا زد 2 نسبت به آیفون 5s، تنظیمات بیشتری را در اختیار کاربر برای ثبت تصاویر قرار می‌دهد. که این خود مزیتی بزرگ برای آن محسوب می‌شود.

باتری

باتری اکسپریا زد 2 یک باتری 3200 میلی آمپر ساعتی است که نسبت به باتری 1570 میلی آمیر ساعتی آیفون 5s بسیار قدرتمند محسوب می‌شود. که اگر از گوشی استفاه نشود، این باتری می‌تواند تا یک ماه گوشی را روشن نگه دارد! اما آی‌فون 5s در این حالت فقط می‌تواند 10 روز دوام بیاورد.

جمع بندی

هر کدام از این گوشی‌ها مزیت‌های خاص خود را دارند. نماینده سونی در این رقابت با دارا بودن دوربین 20.7 مگاپیکسلی و صفحه نمایش بزرگ و باتری قدرتمند، نتیجه رقابت را به سوی خود کشاند و از طرف دیگر آی‌فون 5s با سیستم عامل ios می‌تواند یک انتخاب خوب برای دوست داران این برند و این سیستم عامل باشد. همان طور که گفتیم، اگر به دنبال یک تلفن همراهی هستید بیشتر با کلاس شما هم تراز باشد، گوشی آیفون با آن سیب گاز زده‌اش می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد ولی اکسپریا Z2‌ مجموعه کاملی از امکانات را گرد هم آورده است.

نتیجه این رقابت را بر عهده شما کاربران و دوست داران سایت آی‌تی‌رسان قرار می‌دهیم تا بهترین گوشی را انتخاب کنید!

گردآوري: گروه هفت گنج

منبع: آي تي رسان

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی