تبلیغ رپورتاژ

بایدها و نبایدهای مهم که قبل از خوردن وعده صبحانه باید به آنها توجه کرد

تقویم فارسی اندروید
خوردن وعده صبحانه

صبحانه، به استناد نتایج تحقیقات علمی متعدد در حوزهی تغذیه و سلامت، مهمترین وعده ی غذایی محسوب میشود؛ وعده ای که میتواند ضمن کمک به حفظ سلامت جسمانی، بر ابعاد دیگری همچون افزایش بهره وری در فعالیتهای شغلی یا حتی کمک به تناسب اندام تاثیرگذار باشد. بنابراین لازم است تا کمی دقیقتر از بایدها و نبایدهای تغذیه ای در این وعده ی غذایی مهم مطلع شویم؛ هدفی که در این مقاله دنبال خواهد شد.

بهترین مواد غذایی برای صبحانه و نکات مهم قبل از مصرف آنها

با توجه به باورهای غلطی که در انتخاب خوراکیهای مصرفی در صبحانه وجود دارد، متخصصان تغذیه توصیه میکنند که اصول کلی زیر و توجه به مصرف این مواد غذایی را مد نظر قرار دهید :

  1. پروتئین بدون چربی را با مصرف خوراکیهایی مانند تخممرغ یا لبنیات شیرین نشده مانند ماست کم چرب، برش‌های بدون چربی گوشت گاو یا غذاهای دریایی در اولویت قرار دهید.
  2. از مصرف زیاد مواد قندی در صبح بپرهیزید؛ چراکه مواد غذایی با میزان قند زیاد میتوانند در ادامه ی روز باعث اختلال در انرژی و پرخوری شوند.
  3. میوهها و سبزیجات تازه را فراموش نکنید. با خرید اینترنتی میوه و سبزیجات، چه به صورت مستقل و چه در ترکیب با خوراکیهای دیگر، میتوانید مشکل بی اشتهایی رایج در صبح را برطرف و مواد مغذی مهم را برای بدن تامین کنید. وجود میوههایی مثل موز، خیار، سیب، ترکیب لیموترش و عسل و … در میز صبحانه، می‌تواند باعث جذابیت هرچه بیشتر این وعدهی مهم غذایی شود.
  4. خوراکیهای صبحانه را حتی المقدور تازه تهیه کنید. سبزیجات و میوههای مصرفی در صبحانه، هرچه تازه تر باشند، مواد مغذی بیشتری را دارا هستند. اگر فرصت خرید روزانه ندارید، فروشگاههای اینترنتی ارائه دهنده ی محصولات غذایی را فراموش نکنید.
  5. اسموتی، خوراکی هیجان انگیز مناسب صبحانه است. مخلوط اسموتی که تعادلی از مواد طبیعی شیرین، مانند میوهها با سایر مواد غذایی مثل سبزیجات و مغزیجات مثل گردو و بادام و … است، یک نوشیدنی خوشمزه و سرشار از ویتامین برای وعده ی غذایی آغاز روز محسوب میشود. مواد لازم برای تهیه ی اسموتی را میتوانید به راحتی از طریق خرید آنلاین و در کمترین زمان تهیه کنید.
  6. از آجیل و خشکبار تازه در وعده ی صبحانه غافل نشوید. استفاده از خوراکی‌های مغذی مثل گردو، بادام، توت خشک، کشمش، مویز، برگیجات و … که حاوی مواد معدنی مفید و همچنین مقدار قند طبیعی مناسب هستند، گزینهای عالی برای وعده ی صبحانه محسوب میشوند. این خوراکیها را میتوانید در ترکیب اسموتی‌های مختلف برای صبحانه امتحان کنید. سفارش آنلاین آجیل و خشکبار، راهی ساده برای تهیه ی مواد غذایی با کیفیت و مرغوب است.

بهترین ترکیب های غذایی بر اساس علاقه ی شخصی خود را بنویسید

صبحانه

اکثر اشخاص، صبحانه را تنها محدود به چای، نان، کره، پنیر، تخم مرغ یا شیر میدانند و گاهی هم به دلیل کمبود وقت، چاره‌ی دیگری جز استفاده از همین مواد غذایی نمیبینند. جدای از صحیح یا غلط بودن خوردن این مواد غذایی در صبح، تکرار هر روزه ی آنها باعث کاهش میل به صبحانه و حتی صرف نظر کردن از آن میشود. بنابراین بهتر است فهرستی هرچند مختصر از خوراکیهای شامل مواد مغذی مورد نیاز، اعم از لبنیات، سبزیجات و میوه ها تهیه و هر شب قبل از خواب در خصوص صبحانه ی فردا تصمیمگیری کنید و حتی اگر فرصت کمی برای آماده کردن صبحانه دارید، بخشی از مقدمات آن را پیش از خواب تهیه کنید.

خوراکی هایی که نباید در صبحانه مصرف کنید

به همان میزان که شناخت بایدهای تغذیه ای در صبحانه اهمیت دارد، کسب آگاهی نسبت خوراکی های مضر نیز حائز اهمیت است؛ چراکه برخی از این محصولات، موضوع تبلیغات گستردهای قرار گرفته اند که مضرات آنها را تا حدودی پنهان نگه داشته است. برخی از مهمترین و شناخته شده ترین خوراکیها و محصولات غذایی که نباید در وعده ی صبحانه قرار گیرند، عبارتاند از :

  • کورنفلکس ها و سایر محصولات غذایی فرآوری شده که حاوی قند زیاد و مواد مغذی غیرطبیعی هستند.
  • آبمیوه های شیرینِ غیرطبیعی که به دلیل دارا بودن قند زیاد، باعث افزایش گرسنگی در ادامه ی روز خواهند شد.
  • فست فودها و صبحانه های از پیش آماده شده که علاوه بر تازه و مرغوب نبودن محتویات آنها، مقادیر زیادی هم چربی، سس، نمک و … دارند.

تاثیرات خوردن صبحانه بر تناسب اندام و خوراکی های مفید در این زمینه چیست ؟

بهترین غذاها برای صبحانه

برخلاف تصور عموم که اولین راه حفظ تناسب اندام و رسیدن به لاغری را در حذف وعده های غذایی و به ویژه صبحانه تصور میکنند، خوردن صبحانه میتواند یکی از موثرترین گام ها در نیل به این اهداف باشد؛ ثابت شده است که یک صبحانه ی کامل و شامل انواع پروتئین و نیز مقادیر مناسبی از کربوهیدرات، هم در چربی سوزی و افزایش سوخت و ساز بدن تاثیرگذار است و هم باعث کنترل اشتها و جلوگیری از پرخوری در طول روز میشود، در این مطلب می‌توانید دلایل این امر را بخوانید. با رعایت کردن موارد زیر در رژیم غذایی صبحانه، میتوانید به تناسب اندام خود کمک کنید :

  • ماست های کم چربی را به صبحانه ی خود اضافه کنید.
  • کره ی بادام زمینی را جایگزین کره های معمولی کنید.
  • چای سبز را به جای چای سیاه در صبحانه ی خود قرار دهید.
  • شیرینی ها و قندهای معمولی را از صبحانه ی خود دور کنید.
  • میوه هایی مانند انجیر، تمشک و انگور را فراموش نکنید.

عوارض گوناگون نخوردن صبحانه را بشناسید

به منظور ترغیب به خوردن صبحانه و جدی گرفتن این وعده ی غذایی مهم، شاید مهمترین عامل برشمردن عوارضی باشد که ممکن است در نتیجه ی نخوردن آن متوجه شما شود. از جمله ی رایجترین عوارض نخوردن صبحانه میتوان به این موارد اشاره کرد :

  • آسیب های قلبی را به همراه خواهد داشت.
  • خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را افزایش میدهد.
  • بر رفتارها و تعاملات اجتماعی اثر میگذارد.
  • سطح انرژی و بهره وری مغزی را کاهش میدهد.
  • زمینه ساز افزایش وزن و برهم خوردن تناسب اندام میشود.
  • میگرن و خستگی مداوم را تشدید میکند.

نتیجه گیری.

در نتیجه ی تمام آنچه که گفته شد، اهمیت صبحانه آشکار است و بنابراین بیهوده نیست اگر در کنار تمام مشغله ها و فعالیتهای روزانه، فرصتی را هم برای تهیه و صرف آن درنظر بگیرید که البته امروزه با امکان سفارش اینترنتی میوه ها و سایر محصولات غذایی مورد نیاز برای تهیه ی یک صبحانه، میتوانید زمان کمتری را در این خصوص صرف کنید.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی