سبك زندگي موفقيت در زندگي

بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ ( Network Marketing )

تقویم فارسی اندروید

بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ ( Network Marketing )

بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ

بازاریابی شبکه ای پدیده ایست که چه در شکل غیر قانونی خود و چه در شکل قانونی خود ، همیشه مرکز توجه مردم ، جامعه و منتقدان بوده و همیشه مخالفین زیادی داشته است . بررسی بدون تعصب این پدیده چیزی است که فوق العاده ضروری به نظر می رسد ، که امروز در سایت هفت گنج به این موضوع پرداخته ایم .

شاید شما از سیستم های به اصطلاح هرمی آگاه بوده و دیدگاه کاملا منفی به این موضوع داشته باشید و یا در سیستم های قانونی دارای مجوز  کنونی مشغول به فعالیت هستید ولی صرف نظر از اینکه شما در حال تلاش برای رسیدن به موفقیت های مالی در این عرصه باشید ، یا اکنون به درآمد های بالا دست یافته اید ، یا از کسب درآمد از این حرفه نا امید شده اید ، خواندن این مقاله را به شما توصیه می کنم .

بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ

بازاریابی شبکه ای در ساده ترین تعریف خود روش نوین توزیع کالا محسوب می شود و قدرتی که در این نوع توزیع وجود دارد همواره شرکت ها را به سوی استفاده از این روش سوق داده است . متاسفانه در این بین برخی از شرکت ها به سوء استفاده از تمایل مردم به پوادار شدن پرداخته و به جای توزیع و فروش واقعی به دادن جو و وعده های پولدار شدن می پردازند و با جلب اعتماد مردم به توزیع محصولات نامناسب و بی کیفیت می پردازند .

تفاوت شرکت های بازاریابی سالم و نا سالم 

بازاریابی شبکه ای نا سالم :

  • تاکید بیشتر بر مصرف شخصی بازاریابان است تا فروش
  • دادن وعده های دروغین به جذب تیم
  • خرید اجباری در بدو ورود یا اجبار به خرید ماهیانه

بازاریابی شبکه ای سالم :

  • علاوه بر هدف شخصی ، تمرکز کلی بر فروش محصولات
  • پرداخت به جذب همکار و فروش واقعی بدون وعده های دروغین
  •  آموزش فروش و ارائه محصولات با کیفیت برای تک تک اعضا

در گزینه های فوق قانونی بودن و پرداخت مالیات و تحت نظارت بودن لحاظ نشده است ، چون این قبیل از مشخصات یک سیستم سالم می باشد . پس در یک سیستم بازاریابی شبکه ای سالم ، اصل فروش و توزیع محصول و با بالا بردن حجم فروش ، در آمد بازاریاب بیشتر می شود . همچنین بازاریابان با تشکیل تیم و فروش بیشتر میتوانند حجم درآمد خود را بالا ببرند ولی در شرکتی که اصل ، جذب افراد جدید بوده و فروش نقشی ندارد ، در آن نتورک مارکتینگ نا سالم انجام می پذیرد .

بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ

حلال یا حرام بودن درآمد از بازاریابی شبکه ای

نکته دیگری که پرداختن به آن ضروری می باشد بحث شرعی بودن در آمد این شرکت هاست . نظر مراجع تقلید نیز در مورد بازاریابی شبکه ای متفاوت می باشد . برخی از مراجع رای به حرام بودن درآمد حاصله از این شرکت ها داده اند و برخی از مراجع در آخرین فتوای خود حرام یا باطل بودن را بر عهده ی خود مکلف گذاشته اند . همچنین مراجع زیادی هستند که در فتوا های خود فرموده اند که اگر برای همه سطوح زحمت کشیده شود در آمد حاصله حلال است .برخی از مراجع تقلید نیز همچنان رای به حرام بودن این نوع درآمد داده اند . بررسی فقهی این مهم نیاز به مطالعه و شناختن بیشتر دارد و با یک نگاه کوتاه میتوان متوجه شد که فاصله بین حلال تا حرام بودن این نوع درآمد ها به باریکی یک مو می باشد چرا که سیستم های نتورک مارکتینگ براحتی میتواند مورد سوء استفاده افراد و شرکت ها قرار گیرد . امید است که قوانین نظارت بر بازاریابی شبکه ای تا قدری جامع و کامل شوند که راه هیچگونه سوء استفاده ای را باز نگذارند و از این سیستم های قدرتمند ، در عین حال خطرناک ، در پیشرفت و آبادانی کشور استفاده شود .

 

نویسنده : مریم انفرادی

انتشار : سایت هفت گنج

یک دیدگاه

  • با سلام
    میتونید نام مراجعی که نتورک را حلال دانسته یا تعیین آن را به عهده ی اشخاص گذاشتند را بیان کنید؟

یک دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی