تبلیغ رپورتاژ

اعتیاد به الکل و تأثیرات آن در زندگی فرد

تقویم فارسی اندروید

اعتیاد به الکل، سومین علت شایع مرگ و میر در جهان است که از آن به الکلیسم نام می‌برند. تأثیرات مصرف الکل در بدن به گونه‌ای است که فرد اختیار تصمیم‌گیری و سیستم عصبی خود را از دست می‌دهد در نتیجه آن بینایی، مهارت‌های حرکتی، حافظه و قضاوت شخص را مختل می‌کند. طبق تحقیقات کارشناسان بسیاری از تصادفات رانندگی خصوصاً در آخر شب، تنش‌ها و اختلافات منجر به قتل در کشور‌های صنعتی توسط افراد معتاد به الکل صورت می‌گیرد. ترک الکل بیشتر به درمان‌های روانکاوی نیاز دارد.

در این مقاله تلاش می‌کنیم شما را با مقوله اعتیاد به الکل و اثرات سوء مصرف آن برای بدن آشنا کنیم. پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

 

الکل چیست و عملکرد آن چگونه است؟

اگر بخواهیم یک تعریف ساده از الکل داشته باشیم می‌توان گفت، نوع خالص آن یک ماده شیمیایی بی‌رنگ و بی‌بو است که به هیچ عنوان قابل نوشیدن نیست، الکل از هر ماده طبیعی که دارای کمی قند است، تولید می‌شود. در واقع الکل از تخمیر همین قند‌های طبیعی موجود در غلات و میوه‌ها بدست می‌آید. میزان آن را برحسب درجه بیان می‌کنند و با واحد پیمانه که معادل ۲۳ سی سی است، می‌سنجند.

مصرف بیش از ۱۳ گرم الکل در روز برای سلامتی بسیار خطرناک است. الکل به سرعت در جریان خون حل می‌شود. با ورود به مغز باعث ترشح دوپامین، سرتونین و نوراپی نفرین می‌گردد. در نتیجه با کاهش فعالیت سیستم مرکزی اعصاب، بر قدرت تصمیم‌گیری تأثیر گذاشته و سیستم پاداش مغز برای احساس رضایتمندی را فعال می‌کند. الکل در بدن انسان به عنوان سم شناخته شده و کبد سالم مقدار کمی را در مدت زمان مشخص دفع می‌کند و الکل اضافی در بدن شما به گردش درمی آید.

ترک الکل

عوارض اعتیاد به الکل

میزان مصرف الکل در زنان و مردان تفاوت چندانی ندارد، ولی اعتیاد و وابستگی به الکل برای افراد مختلف فرق می‌کند. الکل مضرات زیادی برای بدن دارد، که بسیار سخت می‌توان درمان کرد. در این بخش عوارض مصرف الکل بر مکانیسم بدن را بررسی می‌کنیم.

به طور کلی اعتیاد به الکل توانایی‌های جسمی و روحی را در فرد مصرف‌کننده کاهش می‌دهد، طبق مطالعات انجام شده عوارض جبران ناپذیر مصرف زیاد الکل در افراد علاوه بر بدن و سلامتی شخص بر زندگی آن‌ها در اجتماع هم تأثیرات مخربی دارد که این خطرات بر کسی پوشیده نیست. در زیر چند نمونه از این عوارض را بیان می‌کنیم:

– آسیب جدی و جبران ناپذیر به کبد

– افزایش ابتلا به انواع سرطان

– افزایش قند خون و نابینایی

– کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن

– اختلال در سیستم عصبی، لرزش و سوزش دست‌ها و پا‌ها

– بروز چاقی مفرط به علت عدم دسترسی بدن به انواع ویتامین‌های مفید

– عدم تمرکز و تصمیم‌گیری صحیح

– از بین رفتن حافظه و فراموشی خاطرات

– اختلال در سیستم گردش خون و افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی

– بروز مشکلات جنسی و ناباروری

 

نشانه‌ها و علائم ظاهری اعتیاد به الکل

مصرف الکل باعث تغییر در خلق و خو و ظاهر افراد می‌شود. معمولاً نزدیک‌ترین افراد به شخصی که مشروبات الکلی مصرف می‌کند، می‌توانند این تغییرات را شناسایی کنند. در ادامه این بخش با نشانه‌های یک فرد معتاد به الکل آشنا می‌شویم.

فردی که الکل مصرف می‌کند، وابستگی خود به مشروبات الکلی را انکار می‌کند. الکل در درجه اول ذهن و مغز فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد، باعث می‌شود تصمیماتی بگیرد که در نهایت از آن‌ها پشیمان شود. فرد الکلی به شدت حافظه ضعیفی دارد و اعمال و رفتار‌ها یا سخنانی که بر زبان می‌آورد را فراموش می‌کند.

شخص اختیار حرکات خود را ندارد و لرزش دست و عدم تعادل در حرکت پیدا می‌کند. در سخن گفتن اعتماد به نفس نداشته و شل و بی‌اختیار حرف می‌زند.

از آنجایی که مصرف الکل وابستگی روانی برای شخص ایجاد می‌کند، بنابراین او اعتیاد خود را انکار می‌کند، ترک اعتیاد به الکل به شدت سخت است. مشاوره گرفتن از یک روانشناس خبره در زمینه ترک اعتیاد کمک شایان توجهی به فرد معتاد به الکل می‌کند.

ترک اعتیاد به الکل یک مسیر طولانی دارد، در این راه پذیرش این که شخص به الکل اعتیاد دارد و برای سلامتی خود و خانواده باید در این مسیر قدم بگذارد تازه شروع روند است.

قبل از هر چیز فرد معتاد نیاز به انگیزه بالا و تعهد و ثابت قدمی برای ترک اعتیاد دارد به همین دلیل است که روانشناسان ترک اعتیاد در این شرایط از تکنیک مصاحبه انگیزشی استفاده می‌کنند. که در اعتماد به نفس و تصمیم فرد برای ترک الکل مؤثر واقع شده است.

ترک اعتیاد

جنبه وابستگی روانی در مصرف الکل فرد را دچار حس افسردگی، اضطراب و وسوسه‌های فکری می‌کند. این افراد اغلب برای کسب اعتماد دوستان خود و لذت گذرای نوشیدن مشروبات الکلی به این عمل مرتکب می‌شوند.

با توجه به در دسترس بودن الکل و نوشیدنی‌های الکلی در مهمانی‌ها و دورهمیهای دوستانه، پیشنهاد‌ها و رفتار جمع و همچنین حس تحت تأثیر قراردادن دوستان و دیده شدن فرد، به کشیده شدن فرد در دام اعتیاد به الکل کمک می‌کند.

یادگیری مهارت نه گفتن و اعتماد به نفس خصوصاً در جمع‌های دوستان با کمک مشاور و روانشناس یکی از مهم‌ترین رفتار‌هایی است که در زمینه ترک اعتیاد ضروری است.

ارتباط با روانشناس برای شناسایی و برطرف کردن علل گرایش و مصرف فرد به الکل بسیار ضروری است. طبق بررسی کارشناسان، آموزش راه‌های مقابله با وسوسه‌ها و مقاومت در برابر محرک‌های بیرونی، توسط مشاوره و ایجاد رویکرد انگیزشی در فرد برای ترک اعتیاد به الکل مفید واقع شده است.

رشد اعتیاد به الکل در نوجوانان و جوانان

متأسفانه، معضل اعتیاد به الکل در نوجوانان و جوانان، غیرقابل انکار است و مصرف الکل پیش زمینه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی محسوب می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد، سن شروع مصرف الکل به شدت پایین آمده است. امروزه مصرف الکل در نوجوانان هم دیده می‌شود. نوشیدن مشروبات الکلی در این سن، احتمال ابتلا به بیماری کبدی و اعتیاد به الکل را در بزرگسالی افزایش می‌دهد.

عدم آگاهی بسیاری از نوجوانان و جوانان از اثرات سوء مصرف الکل به جسم و همچنین قرار گرفتن در جمع‌هایی که نوشیدنی‌های الکلی در آن مصرف می‌شود، از علل گرایش این قشر از افراد به الکل است. شایعترین انگیزه مصرف الکل در این افراد، لذت عنوان شده است، بنابراین نقش روانشناس و مشاور متخصص در این زمینه برای ریشهیابی و درمان اعتیاد به الکل در نوجوانان بیش از پیش ضروری احساس میشود.

اعتیاد به الکل

کلام آخر

اکنون شما با تأثیرات اعتیاد به الکل و شناخت رفتار فرد معتاد آشنا شده‌اید، اگر احتمال گرفتار شدن یکی از اطرافیان خود در دام اعتیاد به الکل را می‌دهید برای دریافت مشاوره و مطالعه بیشتر، بهتر است به سایت لیمبیک مراجعه کنید و با گرفتن خدمات مشاوره و روانشناسی مشکل خود را مرتفع کنید. به یاد داشته باشید مضرات الکل و تأثیرات آن در بدن گاهی جبران ناپذیر است، بنابراین اگر تاکنون مصرف نکرده‌اید، هرگز نوشیدن الکل را شروع نکنید.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی