سلامت سلامت جسمي

آنچه باید درباره مواد شیمیایی سمی PFAS یا مواد شیمیایی برای همیشه بدانید

تقویم فارسی اندروید

مواد شیمیایی سمی معروف به مواد پرفلوروآلکیل و پلی فلوئوروآلکیل (PFAS) ممکن است اثرات مضری برای سلامتی داشته باشند. آنها به عنوان “مواد شیمیایی برای همیشه” شناخته می شوند زیرا هرگز تجزیه نمی شوند و وقتی وارد بدن انسان می شوند باقی می مانند.

PFAS در محصولات روزمره مانند ظروف نچسب، روکش های ضد لک، فرش یا اثاثه یا لوازم داخلی، لباس های مقاوم در برابر آب و محصولات تمیز کننده یافت می شود. PFAS همچنین در منابع آب آشامیدنی بسیاری از شهرهای بزرگ قابل تشخیص است.

این مقاله تاریخچه PFAS، کاربردهای آن، محصولات حاوی PFAS، خطر قرار گرفتن در معرض محیط زیست و موارد دیگر را پوشش می دهد.

تاریخچه مختصر PFAS

اولین PFAS در دهه 1930 اختراع شد. توسعه آنها در دهه 1960 افزایش یافت.

پس از آتش سوزی مرگبار ناو هواپیمابر نیروی دریایی ایالات متحده که منجر به کشته شدن 134 نفر شد، دانشمندان یک مخلوط فوم مانند حاوی PFAS – به نام فوم تشکیل دهنده فیلم آبی – ساختند که به سرعت آتش را خاموش می کند.

PFAS به پخش شدن مخلوط کمک می کند، بنابراین در برابر آتش سوزی با مواد قابل اشتعال بسیار موثر است. از زمان ایجاد آن، فوم تشکیل دهنده لایه آبی حاوی PFAS بر روی تمام هواپیماهای نظامی، کشتی های غیرنظامی و هواپیماها نصب شده است.

امروزه هزاران ماده شیمیایی مصنوعی طبقه بندی شده توسط PFAS در محصولات مختلف روزمره از جمله کیسه های پاپ کورن مایکروویوی مقاوم در برابر چربی، لوله ها و سیم کشی ها (برای کاهش خوردگی) و فرش های مقاوم در برابر لکه استفاده می شود.

علم شیمی

PFAS متعلق به گروه وسیعی از مواد شیمیایی است که خواص و کاربردهای متفاوتی دارند. همه این مواد شیمیایی حاوی یک پیوند کربن- فلوئور هستند که به آنها قابلیت پیوند شیمیایی قوی می دهد. این پیوند به این معنی است که آنها می توانند در برابر فرآیندهای تخریب از سوی ما و قرار گرفتن در معرض محیط مقاومت کنند.

دو شکل از PFAS که به خوبی مورد تحقیق قرار گرفته‌ اند، اسید پرفلوئورواکتانوئیک (PFOA) و سولفونات پرفلوروکتان (PFOS) هستند. PFOA و PFOS برای چندین دهه در تولید استفاده شده اند و در محیط زیست گسترده هستند.

این ترکیبات دیگر در ایالات متحده ساخته نمی شوند و با PFAS جایگزین، مانند مواد شیمیایی GenX جایگزین شده اند.

استفاده صنعتی

PFAS در بسیاری از صنایع مختلف ایالات متحده، از جمله هوافضا، خودروسازی، ساخت و ساز، الکترونیک، معدن، نفت و گاز و تولید مواد غذایی استفاده می شود.

نمونه هایی از مصارف صنعتی عبارتند از:

سورفکتانت‌ های صنعتی، رزین‌ ها، قالب‌ ها، پلاستیک‌ ها: در مخلوط پلاستیک، لاستیک و پوشش‌ های آزادکننده قالب فشرده، محصولات لوله‌ کشی که فلزات را به هم پیوند می دهند و تمیز می‌ کنند، لایه‌ های فلوروپلاستیک برای ایجاد لباس‌ های مقاوم در برابر آتش، و رزین کامپوزیت مورد استفاده در محصولات دندان مصنوعی به کار می رود.

محصولات کاغذی: پوشش‌ های سطحی که رطوبت و چربی را از بین می‌ برند، مانند بسته‌ بندی‌ های کاغذی غیرغذایی (مثلاً مقوا و کاغذ پوششی) و مواد تماس با غذا (یعنی جعبه‌ های پیتزا و بسته‌ بندی‌ های فست فود).

تولید سیم: پوشش و عایق

مواد شیمیایی جایگزین

نگرانی های مربوط به عدم تجزیه، تجمع در محیط و خطرات احتمالی برای سلامت انسان از PFAS باعث شده است تا تولید کنندگان مواد شیمیایی جایگزین را در نظر بگیرند.

می توان PFAS را با استفاده از مواد با زنجیره طولانی تر فرموله کرد یا جایگزین کرد تا PFAS جایگزین ایجاد کرد که اثرات مشابه PFAS قدیمی را ندارد.

لیست محصولات دارای PFAS

مطالعات نشان داده اند که قرار گرفتن در معرض PFAS ناشی از استفاده از محصولات مصرفی بسیار کم است.

محصولات مصرفی که ممکن است حاوی PFAS باشند عبارتند از:

  • بسته بندی و ظروف غذا، جعبه پیتزا، بسته بندی شکلات و کیسه های پاپ کورن مایکروویوی
  • پوشش‌های مقاوم در برابر لکه که روی فرش‌ ها، اثاثیه یا لوازم داخلی و سایر پارچه‌ های خانگی یافت می‌ شوند.
  • لباس مقاوم در برابر آب و آتش
  • محصولات پاک کننده
  • محصولات مراقبت شخصی، از جمله شامپو و نخ دندان
  • لوازم آرایشی مانند لاک ناخن و آرایش چشم
  • رنگ ها، روغن جلا و درزگیرها

قرار گرفتن در معرض محیط زیست

اغلب PFAS در سراسر محیط در فواصل طولانی از منابع اصلی خود حرکت می کنند. در نتیجه آب های زیرزمینی، سطحی و خاک را آلوده می کنند. محققان بر این باورند که اگر این روند ادامه یابد، تجمع طولانی مدت ممکن است برای منابع غذایی و آب آشامیدنی مضر باشد.

نقشه آلودگی PFAS در ایالات متحده

چندین گروه زیست محیطی با محققان برای تعیین میزان آلودگی PFAS در جوامع ایالات متحده متحد شده اند.

به عنوان مثال، گروه کاری محیط زیست (EWG) و دانشگاه نورث ایسترن در بوستون تحقیق کرده و جزئیات آلودگی PFAS در منابع آب لوله کشی در 27 ایالت و ده ها منبع صنعتی و نظامی را ارائه کرده اند. آنها یک نقشه تعاملی با استفاده از داده های آب آشامیدنی فدرال ایجاد کرده اند.

منبع مفید دیگری که قرار گرفتن در معرض PFAS را ترسیم می کند، آژانس ثبت مواد سمی و بیماری (ATSDR) است. نقشه ATSDR مخصوص تحقیقات PFAS است که در مناطق مجموعه ای در سراسر ایالات متحده انجام شده است.

برای مثال، ATSDR مطالعاتی را در منطقه 1 (جنوب نیوهمپشایر) در مورد منابع آب عمومی و خصوصی انجام داده است که تخلیه کارخانه های مجاور ممکن است آنها را آلوده کرده باشد. PFAS در برخی از این منابع آب شناسایی شد و دولت در حال انجام اقداماتی است. ATSDR در حال حاضر در حال ارزیابی است که آیا آب آشامیدنی در آن مناطق سالم است یا خیر.

خطرات سلامتی چقدر جدی است؟

مطالعاتی که PFAS را بررسی کرده‌ اند نشان داده‌ اند که سطوح بالای برخی از PFAS ها می‌ تواند منجر به برخی از خطرات سلامتی شود

خطرات بالقوه سلامتی عبارتند از:

  • افزایش سطح کلسترول
  • کاهش پاسخ واکسن در کودکان
  • آنزیم های کبدی تغییر می کند
  • افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا
  • افزایش خطر ابتلا به پره اکلامپسی (فشار خون بالا و پروتئین در ادرار) در افراد باردار
  • کاهش اندک در وزن نوزاد هنگام تولد
  • افزایش خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان، از جمله سرطان کلیه و بیضه

کارگرانی که در تولید مواد PFAS یا فرآوری PFAS فعالیت می‌ کنند، بیشتر از جمعیت عمومی در معرض سطوح بالای PFAS قرار می‌ گیرند. قرار گرفتن در معرض این مواد ناشی از استنشاق یا بلع این مواد شیمیایی یا قرار گرفتن آنها بر روی پوست شما مضر است.

مطالعات نشان داده اند که فقط مقادیر کمی از PFAS می تواند از طریق پوست به بدن نفوذ کند. حتی دوش گرفتن و حمام کردن یا شستن ظروف در آب حاوی PFAS باعث کاهش اثر نمی شود.

نگرانی در مورد مواجهه نوزاد با PFAS از طریق شیر مادر وجود دارد. با این حال، تحقیقات کنونی نشان داده است که مزایای تغذیه با شیر مادر بر حداقل خطرات مواجهه نوزاد با PFAS در شیر مادر بیشتر است.

مواد شیمیایی مضر به نام PFAS ممکن است منجر به از شیر گرفتن زودهنگام شود.

اقدام فدرال، حمایت و برنامه های آینده

بسیاری از گروه‌ های زیست‌ محیطی در سراسر ایالات متحده به طور مستمر به دنبال تلاش برای ابتکارات آب پاک و اقدامات اضافی برای مقابله با قرار گرفتن در معرض PFAS هستند. فرمان ریاست جمهوری در سال 2021 با اولویت طرح های آب و هوایی، از جمله خرید محصولاتی که حاوی PFAS نیستند توسط دولت فدرال، امضا شد.

آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) در سال 2020 یک برنامه اقدام برای رسیدگی به PFAS در آب آشامیدنی، شناسایی و پاکسازی منابع آشامیدنی PFAS و گسترش نظارت بر PFAS در تولید، ایجاد کرد.

انواع جدیدی از PFAS نیز در حال توسعه هستند. بسیاری از اینها در محیط کمتر ماندگار خواهند بود. برای تعیین اینکه آیا این مواد شیمیایی جدید خطراتی برای سلامت انسان دارند یا خیر، تحقیقات بیشتری لازم است.

انتخاب سبک زندگی برای محدود کردن قرار گرفتن در معرض PFA

برخی از انتخاب های سبک زندگی می تواند به شما کمک کند تا در معرض PFAS قرار بگیرید.

به عنوان مثال، بر اساس یک مطالعه چشم انداز سلامت محیطی در سال 2019، افرادی که در خانه غذا درست می کنند، نسبت به افرادی که فست فود، غذای بیرون بر یا رستورانی می خورند، در معرض مواد شیمیایی PFAS کمتری قرار دارند. این مطالعه همچنین نشان داد که مصرف بالای PFAS بر افرادی که ذرت بو داده از کیسه های پاپ کورن مایکروویوی مصرف می کنند تأثیر می گذارد.

راه های کاهش قرار گرفتن در معرض PFAS عبارتند از:

آشپزی در خانه: اگر در خانه غذا می خورید، کمتر در معرض بسته بندی های حاوی مواد شیمیایی PFAS قرار خواهید گرفت.

قرار گرفتن در معرض بسته بندی مواد غذایی حاوی PFAS را به حداقل برسانید: می توانید با برداشتن بسته بندی مواد غذایی در اسرع وقت، قرار گرفتن در معرض PFAS را از بسته بندی مواد غذایی کاهش دهید. از نگهداری یا گرم کردن مجدد غذای رستوران در بسته بندی آن خودداری کنید.

آب آشامیدنی خود را بررسی کنید: می‌توانید با شرکت آب محلی خود تماس بگیرید و ببینید آیا آنها آب آشامیدنی را برای PFAS آزمایش می‌کنند یا خیر. اگر متوجه شدید که آب شما دارای سطوح بالایی از مواد شیمیایی PFAS است، یک سیستم فیلتر اسمز معکوس یا یک فیلتر کربن نصب کنید.

تصور نکنید که آب بطری‌ ایمن‌ تر است: برخی از محصولات آب بطری‌ شده می‌ توانند حاوی سطوح بالقوه PFAS بالایی باشند، طبق یک مطالعه در سال 2021 این مطالعه مواد شیمیایی PFAS را در 39 برند از بیش از 100 برند آب بطری‌ شده نشان داد. برخی از سطوح آنقدر بالا بود که کارشناسان کیفیت آب را نگران کرد.

پاپ کورن خود را در مایکروویو نپزید: از پاپ کورن ساز استفاده کنید یا پاپ کورن را روی اجاق گاز درست کنید.

ظروف خود را بررسی کنید: بعید است که مواد شیمیایی PFAS در ظروف نچسب در طول استفاده منظم آزاد شوند. با این حال، اگر این ماهیتابه ها خراشیده شدند یا بیش از حد گرم شدند، نباید از آنها استفاده کنید. همچنین بهتر است گزینه های دیگری مانند محصولات فولادی ضد زنگ و چدن را در نظر بگیرید.

خلاصه

مواد شیمیایی PFAS در محصولات مختلف روزمره ای یافت می شود که زندگی ما را آسان تر می کند. آنها را “مواد شیمیایی برای همیشه” می نامند زیرا به راحتی تجزیه نمی شوند.

محصولات حاوی PFAS شامل جعبه پیتزا، بسته بندی مواد غذایی، تابه های نچسب، فرش ها و پارچه های مقاوم در برابر لکه، کیسه های ذرت بو داده در مایکروویو، محصولات مراقبت شخصی، لوازم آرایشی و غیره می شود.

مواد شیمیایی PFAS همچنین می توانند به منبع آب راه پیدا کنند. آنها حتی به دلیل استنشاق، بلعیده شدن و تماس با پوست در بدن انسان یافت می شوند.

محققان بر این باور نیستند که قرار گرفتن در معرض روزانه آسیب شدید یا طولانی مدت ایجاد می کند. شما می توانید کارهایی برای محدود کردن قرار گرفتن در معرض PFAS خود انجام دهید، مانند نصب فیلترهای آب، محدود کردن قرار گرفتن در معرض بسته بندی رستوران، پخت و پز در خانه و مصرف نکردن ذرت بو داده مایکروویو.

حرف آخر

مواد شیمیایی PFAS در همه جا وجود دارد و تقریباً همه افراد در معرض محصولات حاوی PFAS قرار گرفته اند. با این حال، بیشتر قرار گرفتن در معرض بسیار کم است و بعید است که منجر به اثرات نامطلوب سلامتی شود. اگر در مورد قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی PFAS نگران هستید، در نظر بگیرید که چگونه می توانید قرار گرفتن در معرض PFAS خود را محدود کنید.

هرکسی که معتقد است مواجهه شغلی بالایی را تجربه کرده است، باید با پزشک خود تماس بگیرد تا در مورد خطر و غربالگری شرایط مرتبط صحبت کند.

سوالات متداول

چه کسی مسئول تولید PFAS است؟

مواد شیمیایی PFAS در صنایع مختلفی از جمله هوافضا، خودروسازی، ساخت و ساز، الکترونیک، معدن، نفت و گاز و تولید مواد غذایی تولید می شوند.

آیا می توانید PFAS را از آب آشامیدنی خود حذف کنید؟

واحدهای تصفیه آب مصرفی می توانند به طور موثر ترکیبات PFAS را از منبع آشامیدنی خانگی شما حذف کنند. دو نوع واحد فیلتراسیون مورد استفاده در خانه ها فیلتر کربن فعال دانه ای یا اسمز معکوس هستند.

چگونه PFAS را روی برچسب های مواد غذایی و آرایشی تشخیص دهید؟

مواد شیمیایی (پلی تترا فلوئورواتیلن)، پرفلوئورواکتیل تری اتوکسی سیلان، پرفلورونونیل دی متیکون، پرفلورودکالین و پرفلوروهگزان در محصولات مراقبت شخصی و لوازم آرایشی استفاده می شود. اگر می خواهید از PFAS در این محصولات اجتناب کنید، زمانی را به مطالعه برچسب مواد تشکیل دهنده آنها اختصاص دهید.

منبع:

verywellhealth

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی