بیماری ها سلامت

آنچه باید درباره به راحتی کبود شدن پوست بدانید

تقویم فارسی اندروید

کبودی زمانی اتفاق می افتد که خون در زیر پوست محبوس می شود و این معمولاً به دلیل ضربه ای که به رگ خونی کوچک آسیب می رساند. زمین خوردن، ضربه یا هر چیز دیگری که فشار ناگهانی زیادی روی پوست وارد کند می تواند باعث کبودی شود. ضربات بسیار قوی می تواند به استخوان ها آسیب برساند و باعث خونریزی عمیق و کبود شدن پوست شود که بهبود آن چند هفته طول می کشد. کبودی های جزئی اغلب در چند روز بهبود می یابند.

کبود شدن پوست

برخی از افراد متوجه می شوند که به راحتی کبود می شوند و علت اصلی آن را به خاطر نمی آورند. برخی دیگر بعد از جراحات جزئی دچار کبودی های بزرگ می شوند یا متوجه می شوند که کبودی آنها هفته ها طول می کشد تا بهبود یابد.

کبود شدن پوست لزوماً به این معنا نیست که فرد دارای بیماری است اما تغییر ناگهانی تعداد کبودی هایی که فرد ایجاد می کند ممکن است مکالمه با پزشک را ضروری سازد.

هرگونه بیماری یا دارویی که خونریزی را افزایش دهد نیز ممکن است باعث راحت تر ایجاد شدن کبودی در فرد شود.

علل

افراد با افزایش سن به راحتی کبود می شوند زیرا رگ های خونی ضعیف شده و پوست نازک می شود.

کبودی آسان نیز ممکن است در خانواده ها اغلب ایجاد شود، بنابراین افرادی که بستگانشان به راحتی کبود می شوند ممکن است متوجه این مشکل شوند.

برای افراد دشوار است که ارزیابی کنند آیا بیشتر از حد معمول کبود شده اند یا راحت تر از سایر افراد دچار کبودی شده اند.

برخی از نشانه هایی که نشان می دهد فرد راحت تر از حالت معمولی دچار کبودی می شود عبارتند از:

  • کبودی های بسیار بزرگ و دردناک در واکنش به جراحات جزئی
  • داشتن کبودی های زیاد بدون به خاطر آوردن علت آنها
  • کبودی های مکرر که هفته ها طول می کشد تا بهبود یابد.
  • خونریزی بیش از 10 دقیقه پس از آسیب

شرایط پزشکی متعدد و مسائل مربوط به شیوه زندگی می تواند باعث کبودی راحت تر فرد شود. رایج ترین آنها عبارتند از:

داروها

داروهایی که منبع خون را رقیق می کنند ممکن است باعث خونریزی و کبودی بیشتر در فرد شوند. برخی از داروهای رقیق کننده خون معروف عبارتند از:

  • وارفارین
  • هپارین
  • ریواروکسابان
  • دابیگاتران
  • آپیکسابان
  • آسپرین

برخی از داروهای دیگر ممکن است رفتار عروق خونی را تضعیف یا تغییر دهند، التهاب را بدتر کنند یا در غیر این صورت خطر خونریزی را افزایش دهند. آنها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • برخی داروهای گیاهی مانند جینکو بیلوبا، جینسنگ، بابونه گاوی یا کاهنده تب، مقدار زیادی سیر، زنجبیل، نخل اره ای و پوست بید
  • کورتیکواستروئیدها و گلوکوکورتیکوئیدها به عنوان مثال، پردنیزون (رایوس)
  • داروهای ضدافسردگی خاص مانند سیتالوپرام (سلکسا) و فلوکستین (پروزاک)

افرادی که از داروهایی استفاده می کنند که متوجه افزایش خونریزی یا کبود شدن پوست شده اند، باید از پزشک خود بپرسند که آیا داروی آنها می تواند باعث خونریزی شود یا خیر. در این صورت، آنها می توانند خطرات و مزایای ادامه درمان را با پزشک در میان بگذارند.

سوء مصرف الکل و بیماری کبد

سوء مصرف الکل یک عامل خطرساز اصلی برای بیماری های کبدی مانند سیروز است. سیروز و سایر بیماری های کبدی به آرامی عملکرد کبد را تضعیف می کند.

با پیشرفت بیماری کبد، کبد ممکن است تولید پروتئین هایی را که به لخته شدن خون کمک می کنند، متوقف کند. در نتیجه، ممکن است فرد دچار خونریزی بیش از حد و کبودی آسان شود. آنها همچنین ممکن است بسیار دچار خارش شوند، احساس خستگی یا بیماری زیادی کنند و پاهای متورم، ادرار تیره و زردی چشم یا پوست را تجربه کنند.

بیماری کبد قابل درمان است، به خصوص وقتی پزشک زود تشخیص دهد. افرادی که مشروب مصرف می کنند باید در صورت بروز علائم مشکلات مربوط به سلامت کبد بلافاصله آن را قطع کنند. پزشک می تواند در مورد ترکیب مناسب درمان های دارویی و داروهای شیوه زندگی توصیه هایی ارائه دهد.

اختلالات خونریزی

بسیاری از شرایط ژنتیکی می تواند باعث شود خون فرد به آرامی لخته شود یا اصلاً لخته نشود. بیماری فون ویلبراند، شایع ترین اختلال خونریزی، حدود 1 درصد از افراد را درگیر می کند. فرد مبتلا به این بیماری دارای پروتئین معیوب یا فقدان فون ویلبراند است که برای لخته شدن خون مهم است.

درمان با هورمون مصنوعی می تواند لخته شدن خون را در افراد مبتلا به بیماری فون ویلبراند بهبود بخشد.

هموفیلی یکی دیگر از اختلالات خونریزی، باعث از بین رفتن یا نقص فاکتور VIII (هموفیلی A) یا فاکتور IX (هموفیلی B) می شود. هر دوی این پروتئین ها برای لخته شدن خون مهم هستند. نسخه های مصنوعی این عوامل انعقادی می توانند به درمان هموفیلی کمک کرده و خطر خونریزی جدی از جمله کبودی شدید را کاهش دهند.

هنگامی که یک اختلال خونریزی ژنتیکی باعث کبودی آسان می شود، همچنین ممکن است فرد بیش از حد خونریزی کند یا حتی دچار خونریزی های تهدید کننده زندگی شود. علائم به طور ناگهانی ظاهر نمی شوند. در عوض، آنها از بدو تولد وجود دارند، بنابراین اختلالات ژنتیکی خونریزی بیشتر در نوزادان و کودکان خردسال مشاهده می شود.

کمبود ویتامین

برخی ویتامین ها بدن را بهبود می بخشد و خون لخته می شود. کمبود ویتامین C می تواند باعث ایجاد بیماری به نام اسکوربوت شود. اسکوربوت یا اسکوروی باعث خونریزی لثه ها، زخم هایی که بهبود نمی یابند و کبودی آسان می شود.

ویتامین K به بدن کمک می کند تا لخته ها را متوقف کند تا خونریزی متوقف شود. نوزادان اغلب دارای سطح بسیار کمی از ویتامین K هستند که برای توقف خونریزی کافی نیست. بدون تزریق ویتامین K در بدو تولد، نوزادان ممکن است به راحتی کبود شوند یا بیش از حد خونریزی کنند. بزرگسالانی که بسیار کمبود ویتامین K دارند نیز ممکن است متوجه یک کبودی ناگهانی  شوند.

کمبود ویتامین ها به طور معقول به راحتی قابل اصلاح است. با این حال، مهم است که پزشک این نقایص را با آزمایش خون تشخیص دهد تا بتواند مکمل ویتامین مناسب را توصیه کند.

اگر مکمل های ویتامین این مشکل را درمان نکنند، این ممکن است به این معنی باشد که فرد مشکل دیگری مانند اختلال متابولیک یا گوارشی دارد که جذب مواد مغذی را برای بدن مشکل می کند.

واسکولیت

واسکولیت به گروهی از شرایط گفته می شود که باعث ملتهب شدن رگ های خونی می شود. علاوه بر افزایش خونریزی و کبودی، ممکن است فرد دچار تنگی نفس، بی حسی در اندام ها و زخم، توده های پوستی یا نقاط بنفش روی پوست شود.

نوع درمان بستگی به شدت واسکولیت و ناحیه بدن دارد. چندین دارو از جمله استروئیدها، ممکن است کمک کنند.

پورپورای پیری

پورپورای پیری معمولاً افراد مسن را شامل می شود، از جمله حدود 10 درصد از افراد بالای 50 سال. باعث ایجاد ضایعاتی شبیه به کبودی قرمز مایل به ارغوانی در پوست می شود و به احتمال زیاد بازوها و دستها را تحت تاثیر قرار می دهد.

در بسیاری از موارد، ضایعات به دنبال آسیب به پوست ایجاد می شوند. با این حال، آنها بسیار طولانی تر از کبودی ها می مانند و معمولاً بسیار بزرگتر هستند. گاهی حتی پس از بهبودی ضایعه، پوست قهوه ای می ماند.

محافظت از پوست در برابر نور خورشید ممکن است شدت علائم را کاهش دهد. افراد مبتلا به پورپورای پیری باید مراقب کبودی آسان خود باشند و سعی کنند از پوست در برابر آسیب محافظت کنند. هیچ درمانی برای آن وجود ندارد، اما ممکن است پزشک روش های سبک زندگی را برای کاهش تعداد و شدت ضایعات توصیه کند.

سرطان

به ندرت افزایش ناگهانی خونریزی از جمله کبود شدن پوست ممکن است نشانه سرطان باشد. سرطان هایی که خون و مغز استخوان را تحت تأثیر قرار می دهند مانند سرطان خون ممکن است باعث کبودی شوند. همچنین ممکن است فردی متوجه خونریزی لثه ها شود.

بسیاری از سرطان ها به ویژه با تشخیص زودهنگام بسیار قابل درمان هستند. افراد هرگز نباید اجازه دهند ترس باعث تاخیر در درمان شود بلکه باید فوراً به پزشک مراجعه کنند. شیمی درمانی، دارو و جراحی می توانند زندگی را نجات دهند.

زمان مراجعه به پزشک

اگر فرد کبودی را راحت تر از قبل مشاهده کرد باید با پزشک مشورت کند.

در صورت وجود کبودی بزرگ که به نظر می رسد به طور مداوم در زیر پوست خونریزی می کند کبود شدن پوست یک فوریت پزشکی است.

آسیب به اندام ها نیز یک مورد اورژانسی است، بنابراین اگر فرد دچار ضربه شدید به کمر، قفسه سینه یا معده شود، اگر کبودی بسیار دردناک باشد یا به طور غیرمعمول سیاه یا متورم شود، باید به اورژانس مراجعه کند.

با این حال در بیشتر موارد، می توان منتظر ماند و دید آیا کبودی به خودی خود برطرف می شود یا خیر.

افراد باید در مورد کبودی آسان پوست با پزشک مشورت کنند اگر:

  • آنها ناگهان راحت تر از قبل شروع به کبودی می کنند.
  • آنها علائم دیگری مانند زردی پوست، تب، انرژی کم یا تغییرات پوستی دارند.
  • آنها دارو مصرف می کنند و کبودی راحت تر شروع می شود.
  • آنها دچار کبودی های دردناک زیادی می شوند که بهبود آنها بسیار کند است.

حرف آخر

در بیشتر موارد، کبودی آسان ناراحتی جزئی است که یا به دلیل عوامل ژنتیکی یا یک بیماری جزئی پزشکی ایجاد می شود.

با این حال کبودی همچنین می تواند یک علامت هشدار دهنده اولیه باشد که نشان می دهد مشکلی در اندام ها یا رگ های خونی وجود دارد. بنابراین، بهتر است از تغییر در الگوی کبودی غافل نشوید و با مراجعه به پزشک اشتباه نکنید.

در بیشتر موارد، علت زمینه ای کبودی یا خوش خیم است یا بسیار راحت قابل درمان است.

منبع:

medicalnewstoday

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی