تبلیغ رپورتاژ

آشنایی با سوزش ادرار یکی از مشکلات مجاری ادراری

تقویم فارسی اندروید

هر فرد در طول زندگی‌اش، حداقل یک بار با یکی از انواع مشکلات مجاری ادراری مواجه می‌شود که درمان آن بسیار اهمیت دارد. خیلی از مواقع با سوزش ادرار در سفر مواجه شده‌ایم و همین مورد سفر را برای ما طاقت‌فرسا کرده‌است.

بسیاری از مادران باردار را می‌بینیم که از مشکلات مجاری ادراری می‌نالند و با وجود این که مشکلات جدی نیستند اما بسیار پر سر و صدا و آزاردهنده هستند. مشکلات مجاری ادراری در هر دو جنس دیده می‌شوند اما در زنان شایع‌تر هستند و این به علت نزدیکی سه مجرای ادرای، مدفوع و مهبل است. همین مسئله انتقال عفونت‌ها را ساده می‌کند.

سوزش ادرار

سوزش ادرار

زمانی که فرد در حین ادرار کردن دچار سوزش و درد می‌شود، به اختلال دیزوری یا سوزش ادرار مبتلا شده‌است. اگر با چنین مسئله‌ای مواجه شدید، باید بلافاصله به متخصص کلیه مراجعه کنید.

دکتر ارولوژی می‌تواند با درخواست آزمایش‌ها و یا پرسیدن برخی سوالات مشکل شما را تشخیص دهد و برای درمان آن داروهای خاصی را تجویز کند.‌ شرح حالی که بیمار برای سوزش ادرار ارائه می‌دهد در درمان آن نقش بسیار مهمی دارد.

انواع سوزش ادرار

سوزش ادرار به دو شکل دیده‌می‌شود که در ادامه به معرفی هر دو حالت آن می‌پردازیم. نوع اول که سوزش ادرار در اثر مشکلات مجاری ادراری است، زمانی احساس می‌شود که ادرار از مجرای ادراری خارج می‌شود. در واقع خروج ادرار همراه با درد و سوزش است و این احساس را برای بیمار ایجاد می‌کند که مجرای ادراری زخم است و عبور ادرار از کنار این زخم‌ها ایجاد سوزش و درد می‌کند.

سوزش ادرار نوع دوم، زمانی ایجاد می‌شود که ادرار از مجرا خارج شده و به پوست ناحیه‌ی تناسلی برخورد می‌کند و پوست را می‌سوزاند. این حالت نشان‌دهنده‌ی این است که مجرای ادراری مشکلی ندارد، بلکه پوست ناحیه‌ی تناسلی دچار مشکلی شده‌است که با برخورد ادرار به آن دچار تحریک و سوزش می‌شود.

معمولا کسانی که به عفونت‌های قارچی مبتلا می‌شوند، به قدری خود را می‌خارانند که پوست زخم می‌شود. در این موارد، پوست آسیب‌دیده با ادرار اسیدی دچار سوزش می‌شود. به این نوع سوزش ادرار splashing dysuria گفته می‌شود.

علائم همراه سوزش ادرار

در صورتی که سوزش ادرار به علت وجود مشکل در مجاری ادراری باشد، ممکن است با علائم دیگری همراه باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم؛

  • ادرار ممکن است بو بدهد و این بو بسیار نامطبوع و غیرطبیعی است.
  • رنگ ادرار احتمالا دچار تغییر می‌شود. این تغییر رنگ می‌تواند به علت وجود خون در ادرار باشد و یا چرک در ادرار وجود داشته‌باشد.
  • ممکن است فرد هنگام ادرار کردن، دچار درد پهلوها شود. این حالت در افرادی که مد‌ت‌هاست علائم ادراری دارند، بیشتر دیده ‌می‌شود.
  • سوزش ادرار می‌تواند با تکرر ادرار همراه باشد.
  • ممکن است فردی که سوزش ادرار دارد، نیاز به تخلیه‌ی ادرار در شب را پیدا کند. این در حالی است که یک فرد عادی معمولا در شب ادرار نمی‌کند.
  • ممکن است در ادرار تکه‌های چرک وجود داشته‌باشد.‌

علت سوزش ادرار

هر علامتی در بدن انسان دارای یک منشا و دلیل است. گاهی این علت پیدا نمی‌شود و مشکل را نمی‌توان حل کرد، اما گاهی علت ایجاد مشکل قابل تشخیص است و بنابراین درمان آن نیز ساده‌تر از مشکلات بدون علت یافت می‌شود. کسی که سوزش ادرار دارد، معمولا به دلایل زیر این اتفاق می‌افتد؛

  1. عفونت ادراری

شایع‌ترین علت سوزش ادرار وجود عفونت در مجاری ادراری، مثانه و کلیه‌هاست. عفونت ادراری می‌تواند عوامل ایجاد متعددی داشته‌باشد. اما معمول‌ترین علت ایجاد عفونت ادراری، باکتری‌ها هستند. برخی عوامل زمینه‌ای که فرد را مستعد عفونت ادراری می‌کنند شامل موارد زیر هستند؛

  • زن بودن
  • دیابت
  • کهولت سن
  • سنگ کلیه
  • پروستات بزرگ شده
  • سوند
  • بارداری

علائم همراه عفونت ادراری

در صورتی که فرد مبتلا به عفونت ادراری باشد، معمولا یک یا چند تا از موارد زیر نیز همراه سوزش ادرار هستند؛

  • تب
  • بوی نامطبوع ادرار
  • ادرار کدر و یا خونی
  • تکرر ادرار
  • درد پهلوها
  1. التهاب مجاری ادراری

برخی از موارد می‌توانند باعث تحریک و التهاب مجاری ادراری شوند. برخی از این عوامل عبارت‌اند از؛

  • وجود شن یا سنگ در مجاری ادراری
  • تحریک مجرای ادرار به علت سکس خشن
  • وجود کیست و یا التهاب مثانه
  • تغییرات واژن بعد از یائسگی
  • فعالیت‌هایی مثل اسب‌سواری و دوچرخه سواری
  • استفاده از صابو‌ن‌ها و شوینده‌های نامناسب و آزاردهنده
  • عوارض جانبی مصرف برخی از داروها
  • وجود تومور در مجاری ادراری
درمان سوزش ادرار

درمان سوزش ادرار

هنگامی که علامت سوزش ادرار برای بیمار ایجاد شود باید به متخصص کلیه مراجعه کند.‌ دکتر اورولوژی بعد از پیدا کردن علت اصلی ایجاد سوزش ادرار، به رفع علت و درمان علائم می‌پردازد. برخی از درمان‌هایی که دکتر اورولوژی برای بیمار در نظر می‌گیرد شامل موارد زیر هستند؛

  • اگر علت ایجاد سوزش ادرار، عفونت مجاری ادراری باشد، باید به درمان عفونت پرداخته شود. معمولا متخصص کلیه با تجویز داروهای آنتی‌بیوتیک، به درمان عفونت ادراری می‌پردازد. دوره‌ی درمانی دارویی باید به طور کامل و در زمان مشخص انجام شود تا عفونت به طور کامل برطرف گردد. اگر عفونت مجاری ادراری بعد از مصرف داروها درمان نشد، باید دوره‌ی دیگری آغاز شود.
  • در صورتی که علت ایجاد سوزش ادرار، یک عامل محرک باشد، باید آن عامل برطرف شود. مثلا اگر وجود سنگ یا شن در مجاری ادراری باعث التهاب مجرا شده‌است، باید آن را برطرف کرد.
  • سوزش ادراری که ناشی از مشکلات مثانه و پروستات باشد، تنها زمانی برطرف می‌شود که مشکل عضو مورد نظر برطرف شود.

پیشگیری از ابتلا به سوزش ادرار

با انجام برخی از نکات مراقبتی زیر، می‌توانید تا حد امکان از ابتلا به سوزش ادرار پیشگیری کنید. تعدادی از این موارد در ادامه آورده‌شده‌اند؛

  • آب بیشتری بنوشید. در صورتی که 2 تا 3 لیتر آب در روز بنوشید، احتمال کمی وجود دارد که به سوزش ادرار مبتلا شوید.
  • در صورتی که بی‌اختیاری ادرار دارید و از پد بهداشتی استفاده می‌کنید، آن را به سرعت تعویض کنید و از اجتماع میکروب‌ها در ناحیه‌ی تناسلی جلوگیری کنید.
  • بعد از ادرار کردن، خود را به خوبی بشویید تا از تجمع میکروب‌ها در این ناحیه‌ی حساس تا حد امکان جلوگیری کنید.

سوزش ادرار نشانه چیست؟

درد هنگام ادرار از علائم بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات است. در زنان معمولا این عارضه نشان‌دهنده عفونت ادراری بوده و در مردان اورتریت و بیماری‌های پروستات از علل شایع آن است. اما بیماری‌های دیگری مانند سنگ کلیه، سیستیت، تب‌خال تناسلی، سوزاک، عفونت کلیه، پروستاتیت، تنگی مجاری ادرار و عفونت واژن هم می‌توانند از علل این عارضه باشند.

سوزش ادرار نشانه عفونت ادراری است؟

عفونت ادراری می‌تواند باعث ایجاد درد هنگام ادرار شود. در این بیماری باکتری‌ها در دستگاه ادراری تجمع کرده و علاوه بر سوزش باعث تکرر ادرار، تیره شدن ادرار و درد پهلو و کمر می‌شوند. اگر علت دیزوری عفونت ادرار باشد، پزشک آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند.

سوزش ادرار نشانه عفونت واژن است؟

یکی از دلایل بروز این عارضه می‌تواند عفونت واژن باشد. عفونت‌هایی مانند عفونت قارچی در واژن باعث دردناک شدن ادرار می‌شوند. در این شرایط احتمالا ترشحات واژن تغییر کرده و بوی بدی می‌گیرد.

 

سوزش ادرار به همراه ادرار بدبو نشانه چیست؟

ایجاد بوی بد در ادرار نشان‌دهنده عفونت باکتریایی در دستگاه ادراری است. زمانی که شخص دچار ادرار بدبو، تکرر ادرار و سوزش می‌شود، پزشک برای رفع عفونت آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. هر نوع باکتری با آنتی‌بیوتیک خاصی از بین می‌رود.

سوزش ادرار همراه با ترشحات غیرعادی واژن نشانه چیست؟

ترشحات غیرعادی واژن از علائم اصلی عفونت واژن است. اگر علاوه بر ترشح غیرعادی و بدبو دچار خارش واژن هستید، احتمال ابتلا به عفونت بالا است. ازآنجایی‌که در خانم‌ها مجرای ادرار کوتاه است، این عفونت می‌تواند به مثانه منتقل شود و سوزش ایجاد کند.

تکرر ادرار و سوزش نشانه چیست؟

تکرر ادرار و سوزش از علائم اصلی عفونت دستگاه ادراری است. عفونت در هر ناحیه از دستگاه ادراری شامل مثانه، مجرای ادرار یا کلیه‌ها باعث بروز این علائم می‌شود. تکرر ادرار به معنای افزایش تعداد دفعات ادرار کردن بوده و ممکن است حجم ادرار بسیار کم باشد.

تکرر ادرار و سوزش نشانه چیست

درد پهلو همراه با سوزش ادرار نشانه چیست؟

معمولا درد پهلو نشانه مشکلی در کلیه‌ها است. زمانی که عفونت ادراری به کلیه‌ها منتقل شود، باعث درد پهلو و کمر می‌شود. ازآنجایی‌که عفونت تمامی بخش‌های سیستم ادراری را درگیر می‌کند، درد هنگام ادرار و تکرر ادرار ایجاد می‌شود.

بیماری دیگری که ممکن است چنین علامتی داشته باشد، سنگ کلیه است. سنگ کلیه باعث ایجاد درد در پهلو، کمر و شکم می‌شود. زمانی که سنگ مجاری ادرار را مسدود می‌کند، دفع ادرار با مشکل مواجه شده و شخص دچار دیزوری می‌شود.

سوزش ادرار همراه با خون نشانه چیست؟

بیماری‌های مختلفی باعث بروز این دو علامت با هم می‌شوند. گاهی عفونت ادراری می‌تواند علاوه بر دیزوری باعث ایجاد خون در ادرار شود. سنگ کلیه نیز در هنگام دفع سنگ می‌تواند خونریزی در پی داشته باشد. زمانی که دچار عفونت واژن شوید، بین پریودها خونریزی واژینال خفیفی به وجود می‌آید که ممکن است با خونریزی ادرار اشتباه گرفته شود.

سوزش ادرار در پریودی نشانه چیست؟

در دوران پریود این عارضه می‌تواند نشان‌دهنده آندومتریوز باشد. زمانی که بافت آندومتریال به قسمت‌های دیگر مانند لگن سرایت می‌کند، باعث التهاب شده و این بیماری ایجاد می‌شود. گاهی هم درد ادرار در زمان پریود نشانه عفونت ادراری است. حتی التهاب دستگاه ادراری هم این عارضه را ایجاد می‌کند.

برای درمان سوزش ادرار به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

سوزش ادرار می‌تواند نشانه بیماری‌های مختلفی باشد. در صورت بروز این عارضه به دکتر متخصص اورولوژی برای درمان سوزش ادرار مراجعه کنید تا علت آن مشخص شود. خانم‌ها می‌توانند با مراجعه به دکتر زنان و معاینه واژن احتمال عفونت واژن را بررسی کنند. پزشک باتوجه‌به علت درد هنگام ادرار بهترین درمان را تجویز می‌کند.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی