خواص مواد غذايي سلامت سلامت جسمي

آدامس جويدن براي دندان مفيد است يا مضر؟

برخی افراد بر این عقیده اند که آدامس جویدن می تواند به پیشگیری از پوسیدگی های دندان ها کمک کرده و در سلامت مطلوب دندان ها مؤثر باشد. اما واقعا آدامس چنین تاثیر مثبتی دارد؟
تقویم فارسی اندروید

برخی افراد بر این عقیده اند که آدامس جویدن می تواند به پیشگیری از پوسیدگی های دندان ها کمک کرده و در سلامت مطلوب دندان ها مؤثر باشد. اما واقعا آدامس چنین تاثیر مثبتی دارد؟

آدامس جويدن

اگر آدامس برای دندان ها مفید باشد فقط باید انواع بدون شیرینی انتخاب شود که مواد دیگری مانند زیلیتول، سوربیتول و مانیتول جایگزین آن شده باشد. در واقع، قند نباید مصرف شود زیرا باعث پوسیدگی دندان ها می گردد. به خاطر داشته باشید باکتری هایی که به طور طبیعی در دهان زندگی می کنند از قند تغذیه کرده و اسیدی تولید می کنند که به مینای دندان آسیب می رساند.

دیگر ترکیبات جایگزین قند در آدامس ها قدرت شیرین کنندگی دارند اما گلوسید( قند) و پروتئین نداشته و به همین دلیل پوسیدگی دندان ها را تسهیل نمی کند. برای حفظ سلامت دندان ها تنها این آدامس ها توصیه می شود.

محرک ترشح بزاق دهان

شیوه عمل آدامس به ترشح بزاق مربوط می شود. در واقع، زمانی که آدامس جویده می شود، بزاق آفزایش می یابد. این کار حذف باقیمانده های غذا و به خصوص شیرینی را تسهیل می کند که این مواد در تشکیل پلاک های دندانی و پوسیدگی ها نقش دارد. بزاق همچنین در خنثی کردن اسید تولید شده توسط باکتری های دهان و دندان نیز نقش دارد. به علاوه حجم زیاد بزاق، مقدار کلسیم و فسفر؛ دو عنصر تقویت کننده مینای دندان را افزایش می دهد.

بعضی تحقیقات نشان می دهد که جویدن آدامس پس از مصرف یک خوراکی شیرین، تقریبا تا 50% قند موجود در سطح دندان ها را از بین می برد. همچنین جویدن آدامس بدون قند به مدت 20 دقیقه پس از غذا خوردن به پیشگیری از پوسیدگی های دندانی کمک می کند.

آدامس جویدن پس از ناهار

جویدن آدامس بدون قند پس از ناهار از جدیدترین توصیه های متخصصان سلامت دهان و دندان است. البته توجه داشته باشید که آدامس جویدن جای مسواک را نمی گیرد و به عنوان عاملی کمکی محسوب می شود. دندان ها باید هر روز صبح و شب به مدت 2 دقیقه مسواک زده شوند. از دیگر توصیه های بهداشتی دهان و دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پس از مسواک شبانه از نخ دندان استفاده کنید.
  • مسواک زدن را با مصرف روزانه یک بار دهان شویه کامل کنید.
  • زمانی که پرزهای مسواک خم شد و یا حداقل هر سه ماه یک بار مسواک را عوض نمایید.
  • در صورت عدم مصرف آدامس پس از مصرف تنقلات یک لیوان آب بنوشید. البته ریزه خوری و تنقلات چندان توصیه نمی شود.
  • حداقل هر سال یک بار به دندانپزشک مراجعه نمایید.

آیا آدامس جویدن الزامی است؟

در صورتی که دیگر توصیه های بهداشتی دهان و دندان را رعایت کنید و بین وعده های غذا ریزه خوری نداشته باشید اجباری به جویدن آدامس نیست. البته باید توجه داشت که ترکیبات آدامس در سیتسم گوارشی تخمیر می شوند و تولید گاز را بیشتر می کند. همچنین جویدن آدامس حجم بیشتری هوا را وارد معده می کند که احتمال نفخ را افزایش می دهد. بهتر است آدامس جویدن پس از ناهار را امتحان کنید و با توجه به شرایط سلامت خود این عادت رابرای سلامت دهان و دندان راعایت نمایید.

گردآوري شده توسط گروه 7 گنج

www.7ganj.ir

منبع: قدس آنلاين

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی