تغذيه سالم سلامت

کوئرستین چیست، چقدر به آن نیاز دارید و در کدام مواد غذایی آن را پیدا می کنید؟

تقویم فارسی اندروید

با افزایش علاقه عمومی به مبارزه با التهاب و پیشگیری از بیماری، ممکن است تعجب کنید که رژیم غذایی و مکمل چگونه می تواند به شما کمک کند. کوئرستین که در بسیاری از غذاها و به شکل مکمل یافت می شود – یک آنتی اکسیدان است که اخیراً به این دلایل توجه همه را به خود جلب کرده است.

جسیکا چو، بنیانگذار سایت Wellness می گوید: «این آنتی اکسیدان از عملکرد سلولی سالم، سلامت قلب و عروق و گردش خون حمایت می کند و با خنثی کردن رادیکال های آزاد، یک پاسخ ایمنی سالم را تشویق می کند. کوئرستین ممکن است برای طیف وسیعی از مشکلات، از جمله آلرژی، تب یونجه، آسم، بیماری قلبی، کلسترول بالا، فشار خون بالا، سرطان و اختلالات التهابی مانند آرتریت روماتوئید، سیستیت بینابینی و پروستاتیت مفید باشد.

در حالی که دریافت آنتی اکسیدان ها از غذاهای گیاهی برای مبارزه با التهاب و بیماری های مرتبط به طور کلی بهتر است، اما ممکن است از خود بپرسید که آیا از مکمل کوئرستین سود می برید. در اینجا از کارشناسان در مورد کوئرستین سوال می کنیم و آخرین تحقیقات را تجزیه می کنیم.

کوئرستین

کوئرستین چیست و چرا به آن نیاز دارم؟

کوئرستین نوعی فلاونوئید یا رنگدانه گیاهی است که در غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند انواع توت ها، سیب و چای سبز یافت می شود. مانند سایر فلاونوئیدها، کوئرستین سرشار از آنتی اکسیدان است و ممکن است خواص ضد التهابی داشته باشد.

دکتر ناتالی ریزو از شهر نیویورک و بنیانگذار Greenletes، می گوید: در این رابطه، آنتی اکسیدان هایی مانند کوئرستین ممکن است به پاک کردن رادیکال های آزاد خطرناک از بدن کمک کنند که از ایجاد التهاب مزمن جلوگیری می کند. “التهاب مزمن با ایجاد بیماری های جدی مرتبط است. بنابراین، کاهش التهاب در بدن بسیار مهم است. این بیماری ها عبارتند از سرطان، بیماری قلبی، و دیابت.

در حالی که می توانید فواید ضد التهابی بالقوه این فلاونوئید را از طریق غذا به دست آورید، کوئرستین به شکل مکمل نیز موجود است.

بتانی تنانت، بنیانگذار طب طبیعی ورزشی در پورتلند می‌گوید: «مکمل آن ممکن است برای افرادی که سعی در حمایت از سیستم ایمنی، مدیریت علائم آلرژی یا بهینه‌ سازی ریکاوری اسکلتی عضلانی دارند، ضروری باشد.

در حالی که ممکن است کسی آن اثرات مکمل‌های کوئرستین را مشاهده کند، تحقیقات علمی قوی بسیاری از کاربردهای ادعایی مکمل‌ های کوئرستین را پشتیبانی نمی‌ کند.

چه کسانی باید (و نباید) کورستین مصرف کنند؟

اگر پزشک یا متخصص تغذیه شما آنها را توصیه کند، ممکن است مصرف مکمل‌ های کوئرستین را برای مبارزه با التهاب در نظر بگیرید. اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید یا اگر مشکلات کلیوی دارید، نباید کوئرستین مصرف کنید. چندین دارو و گیاهان دارویی نیز ممکن است با مکمل‌ های کوئرستین تداخل داشته باشند.

موارد استفاده از کوئرستین

کوئرستین در درجه اول در درمان بیماری های عروق خونی و قلب و همچنین برای پیشگیری بالقوه سرطان استفاده می شود. سایر کاربردهای احتمالی شامل کاهش التهاب ناشی از عفونت، آرتریت و تمرینات با شدت بالا است. یکی دیگر از کاربردهای احتمالی کنترل قند خون در دیابت است، اما شواهد کافی در مطالعات انسانی برای حمایت از اثربخشی آن در همه این شرایط وجود ندارد.

با توجه به همه گیر COVID-19، مردم به طور فزاینده ای به دنبال راه هایی علاوه بر رژیم غذایی و ورزش برای حمایت از سیستم ایمنی خود بودند. در حالی که کوئرستین دارای اثرات ضد التهابی بالقوه است، در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر مناسب بودن این مکمل‌ ها برای پیشگیری یا درمان عفونت‌ های COVID-19 وجود ندارد.

مزایای بالقوه سلامتی کوئرستین

کوئرستین فعالیت آنتی اکسیدانی را در بدن تقویت می کند و در نتیجه التهاب مزمن را کاهش می دهد که ممکن است به انواع بیماری ها کمک کند. آنتی اکسیدان ها، به طور کلی، ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی، سرطان و دیابت را کاهش دهند.

در زیر برخی از مزایای بالقوه مرتبط با کوئرستین، همراه با برخی از محدودیت های تحقیق فعلی آورده شده است.

ممکن است به پیشگیری از بیماری قلبی کمک کند. دکتر تنانت می گوید: «کوئرستین یک ضد التهاب و آنتی اکسیدان قوی است که می تواند محافظ قلب باشد. تحقیقات نشان می دهد که این فلاونوئید می تواند در برابر تصلب شرایین، استرس اکسیداتیو، اختلال عملکرد سلول های اندوتلیال و موارد دیگر محافظت کند. دکتر چو می‌ گوید: کوئرستین ممکن است اثرات محافظتی قلبی داشته باشد که همچنین می‌تواند آسیب استرس اکسیداتیو و التهابی و جلوگیری از تصلب شرایین” (تجمع پلاک در شریان ها که می تواند منجر به حمله قلبی یا سکته شود) را کاهش دهد.

یک بررسی این ادعاهای محافظت از قلب را تأیید می کند و نشان می دهد که کوئرستین ممکن است به پیشگیری از بیماری قلبی کمک کند. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که کوئرستین ممکن است اثرات ضد فشار خون داشته باشد و خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش دهد.

ممکن است به کاهش قند خون شما کمک کند. یک بررسی متفاوت اشاره می کند که فلاونوئیدهایی مانند کوئرستین ممکن است مدیریت بهتر قند خون را در بدن تقویت کنند. در عین حال، کارشناسان هنوز مشخص نکرده‌ اند که کوئرستین برای مدیریت دیابت بی‌خطر است، زیرا مطالعات انسانی انجام نشده است.

اگرچه اثر کوئرستین در بیماران دیابتی انسان هنوز بیشتر مورد بررسی قرار نگرفته است، داده‌ های اخیر نشان داده است که کوئرستین یک درمان بالقوه قوی برای دیابت است، زیرا سطح گلوکز کل بدن را با تأثیر بر بسیاری از اهداف در روده کوچک، پانکراس، تعدیل می‌ کند. برای بیماران دیابتی، کوئرستین ممکن است عملکرد انسولین را بهبود بخشد و متابولیسم گلوکز را بهبود بخشد.

ممکن است به پیشگیری از سرطان کمک کند. بررسی دیگری نشان می‌ دهد که ممکن است با کاهش از دست دادن زنده‌ مانی سلولی که می‌ تواند به انواع سرطان‌ ها کمک کند، کار کند.

ممکن است به تسکین آلرژی کمک کند. تنانت می گوید: «کوئرستین یک بیوفلاونوئید موجود در پیاز، سیب، چای سیاه و گریپ فروت است که تثبیت کننده سلول های ماست است و آن را به گزینه ای طبیعی عالی برای حمایت از آلرژی تبدیل می کند. در حالی که مرکز ملی سلامت هنوز کوئرستین را برای درمان رینیت آلرژیک مرتبط با آلرژی فصلی توصیه نمی‌ کند، تحقیقات نوظهور از کوئرستین به عنوان ماده ای دارای قابلیت‌ های «ضد آلرژیک» مانند کاهش التهاب و مهار تولید هیستامین مرتبط با آن حمایت می‌ کند.

مزایای کورستین برای ورزش و عملکرد ورزشی نیز ثابت نشده است. هیچ مدرکی از کوئرستین به‌ عنوان یک مکمل بی‌ خطر یا مؤثر برای بدنسازی حمایت نمی‌ کند. تنانت می گوید: «تحقیقات اخیر نشان داده است که مکمل آن می تواند ریکاوری را پس از آسیب عضلانی ناشی از ورزش غیرعادی بهبود بخشد.» یک آزمایش تصادفی‌ و کنترل‌ شده کوچک بر روی 16 مرد بیست و چند ساله‌ که شامل مکمل‌ های کوئرستین در مقابل دارونما به مدت 14 روز بود، بهبود ریکاوری عضلانی را پس از تمرین شدید مکرر و کاهش ضعف ناشی از ورزش نشان داد. این می تواند به کاهش آسیب ها کمک کند و در عین حال ریکاوری عضلات را افزایش دهد. با این حال، قبل از اینکه کوئرستین به طور گسترده برای این منظور توصیه شود، به مطالعات بیشتری نیاز است.

ممکن است اثرات محافظتی عصبی داشته باشد. مکانیسم های آنتی اکسیدانی و ضد التهابی کوئرستین همچنین محققان را به بررسی اثرات محافظت عصبی احتمالی آن بر روی حیوانات و انسان سوق داده است. تصور می‌شود که کوئرستین به دلیل توانایی آن در مقابله با استرس اکسیداتیو که ممکن است به سلول‌ های مغز آسیب برساند، ممکن است چنین نقشی ایفا کند.

غذاهای حاوی کوئرستین

کوئرستین به عنوان یکی از گسترده‌ ترین فلاونوئیدها در رژیم غذایی غربی در نظر گرفته می‌ شود. در انواع میوه‌ ها، سبزیجات و سایر منابع گیاهی مانندموارد زیر یافت می‌ شود.

  • سیب
  • مارچوبه
  • توت ها
  • کلم بروکلی
  • گیلاس
  • فلفل سبز
  • پیازها
  • نخود فرنگی
  • کاهو فرانسه
  • گوجه فرنگی

یک رژیم غذایی مغذی پر از میوه ها و سبزیجات مانند اینها به طور متوسط ​​13 میلی گرم کوئرستین در روز فراهم می کند.

برای اکثر افراد، یک رژیم غذایی سالم پر از غذاهای سرشار از کوئرستین کافی است.

ریزو می‌ گوید: «از آنجایی که تحقیقات در مورد آن محدود است و بسیاری از مواد مغذی دیگر را از غذاها دریافت می‌ کنید، مانند سایر آنتی‌ اکسیدان‌ ها، فیبر، ویتامین‌ ها و مواد معدنی، توصیه می‌ کنم به جای استفاده از مکمل، از یک غذای غنی از کوئرستین استفاده کنید.»

مکمل‌های کوئرستین را فقط در صورتی مصرف کنید که پزشک یا متخصص تغذیه مجاز یا متخصص سلامت آنها را توصیه کند. این مکمل‌ ها ممکن است با مکمل‌ های دیگر و همچنین گیاهان دارویی خاص تداخل داشته باشند، بنابراین قبل از افزودن آن به برنامه روتین سلامت و تندرستی با پزشک اصلی خود مشورت کنید.

چه مقدار کوئرستین باید مصرف کنم؟

اگر پزشک شما فکر می کند که ممکن است از مکمل های کوئرستین سود ببرید، مهم است که دوز توصیه شده را دنبال کنید. اغلب مکمل‌ های آن در دوزهای 250 تا 1000 میلی‌ گرمی مصرف می‌ شوند. در برخی از بزرگسالان، 1 گرم دوز روزانه ممکن است بدون خطر استفاده شود. مکمل ها روزانه تا 12 هفته به صورت خوراکی مصرف می شوند.

برای کاربردهای درمانی کوئرستین، تنانت استفاده از آن را محافظه کارانه تر توصیه می کند.

توصیه فوق: 500 میلی گرم، یک تا دو بار در روز و اگر می خواهید از مکمل های کوئرستین برای بیش از چهار هفته استفاده کنید، با پزشک خود صحبت کنید. او می‌ گوید: «ایمنی در دوزهای بالا برای دوره‌ های طولانی‌ تر هنوز مشخص نشده است.

عوارض جانبی و ایمنی کوئرستین

در حالی که مکمل های کوئرستین ممکن است برای برخی افراد توصیه شود، خطرات بالقوه ای نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

اول، اگر در حال حاضر مشکلات کلیوی دارید، مکمل‌ های کوئرستین را مصرف نکنید، زیرا این مکمل‌ ها می‌ توانند بیماری کلیوی را بدتر کنند.  اگر سرطان وابسته به استروژن دارید، مکمل‌ های کوئرستین همچنین می‌ توانند باعث رشد تومور شوند، بنابراین باید از مصرف آن اجتناب کرد.

همچنین، در حالی که مطالعات هیچ گونه عوارض جانبی را در ورزشکارانی که تا 8 هفته تا 1000 میلی گرم کوئرستین در روز مصرف می کنند نشان نداده است، مؤسسه ملی بهداشت هشدار می دهد که شواهد بالینی کافی برای بیان اینکه این مکمل ها در این مورد کاملاً ایمن هستند وجود ندارد.

مشخص نیست که آیا این مکمل برای زنان باردار یا شیرده بی خطر است. به همین دلیل، می‌ توانید از مکمل‌ های آن اجتناب کنید، مگر اینکه پزشکتان طور دیگری توصیه کند.

مکمل کوئرستین و تداخلات دارویی

در حالی که کوئرستین با هیچ غذایی تداخل ندارد، این مکمل‌ ها ممکن است برخی داروها را کمتر موثر کنند.

  • داروهای ضد دیابت که می توانند باعث افت شدید سطح قند خون شوند.
  • داروهای ضد فشار خون که می تواند منجر به کاهش فشار خون شود.
  • سیکلوسپورین
  • دیکلوفناک، یک داروی موضعی و خوراکی که در درمان آرتریت استفاده می شود.
  • گیاهان یا مکمل هایی که قند خون شما را کاهش می دهند، مانند کروم
  • گیاهان یا مکمل هایی که فشار خون شما را کاهش می دهند، مانند ال-آرژنین و نیاسین
  • میدازولام
  • پراواستاتین
  • آنتی بیوتیک های کینولون
  • کوئتیاپین
  • وارفارین

خلاصه

کوئرستین یک آنتی اکسیدان رایج در چندین غذای گیاهی است که اثرات ضدالتهابی بر بدن دارد. ریزو می‌ گوید: «من توصیه می‌ کنم برای کاهش التهاب، از یک رژیم غذایی کامل و گیاهی استفاده کنید. آنتی اکسیدان ها مانند کوئرستین در غذاهای گیاهی به وفور یافت می شوند، بنابراین خوردن انواع میوه ها و سبزیجات هر روز به جلوگیری از التهاب کمک می کند.

در حالی که ایده آل است که ابتدا غذاهای حاوی آن را مصرف کنید، در صورتی که شرایط شما اقتضا کند، پزشک ممکن است مکمل ها را توصیه کند.

در عین حال، مصرف مکمل‌ های کوئرستین تنها راه کاهش التهاب ناشی از بیماری در بدن نیست. تنانت همچنین توصیه می‌ کند بر روی سایر استراتژی‌ های مبارزه با التهاب مانند مدیریت استرس تمرکز کنید. او می‌ گوید: «مثل همیشه، یافتن علت اصلی التهاب، مانند رسیدگی به بار سمی ناشی از قرار گرفتن در معرض محیط، کپک، عفونت‌ های پنهان یا استرس مزمن، کلیدی است.

منبع:

everydayhealth

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی