اطلاعات جالب و مفيد سرگرمي و اطلاعات عمومي

ژن‌های مولد هوش انسان کشف شد

تقویم فارسی اندروید

ژن‌های مولد هوش انسان کشف شد

ژن‌های مولد هوش انسان

برای نخستین توسط دانشمندان دو خوشه‌ی ژنی به نام‌های M۱ و M۳ کشف شدند که اعتقاد آنها این دو خوشه ژنی مرتبط با هوش انسان هستند. هر یک از این دو خوشه شامل شبکه‌ای از صدها ژن است که به گمان دانشمندان بر استدلال، سرعت پردازش، توجه، حافظه و دیگر عملکردهای ادراکی تاثیر می‌گذارد.

به گفته‌ی محققان این خوشه‌ها احتمالا توسط گونه‌ای از یک سوییچ مرکزی کنترل می‌شود که این سوییچ چگونگی کارکرد هریک از شبکه‌های ژنی را تنظیم می‌کند.

اگر این یافته‌ها درست باشند، آن‌گاه ممکن است روزی بتوانیم به‌دست خودمان هوش ژنتیکی بسازیم و ظرفیت‌های ادراکی‌مان را افزایش دهیم.

مایکل جانسون، متخصص مغز و اعصاب از کالج سلطنتی لندن در بریتانیا در این مورد می‌گوید: “می‌دانیم علم ژنتیک نقش مهمی در هوش انسان ایفا می‌کند، ولی تاکنون نمی‌دانستیم کدام ژن مستقیما مربوط به هوش می‌شود. این تحقیقات توجه خاصی به برخی از ژن‌هایی دارد که در هوش انسان نقش دارند و نشان می‌دهد آنها چگونه با هم تعامل می‌کنند.”

محققان از طریق آزمایش مغز بیمارانی که به ویژه برای درمان بیماری صرع تجربه‌ی جراحی مغز و اعصاب داشتند، به وجود این خوشه‌ها پی بردند.

ژن‌های مولد هوش انسان

جانسون می‌گوید: “خاصیت‌هایی نظیر هوش توسط گروه بزرگی از ژن‌هایی اداره می‌شوند که به صورت جمعی کار می‌کنند – مثل یک تیم فوتبال که در آن بازیکن‌ها در موقعیت‌های مختلف به صورت گروهی همکاری می‌کنند. پیش از این برای شناسایی ژن‌های مغز انسان که به صورت جمعی بر توانایی ادراکی‌مان تاثیر‌گذار هستند، از تجزیه و تحلیل رایانه‌ای استفاده می‌کردیم؛ این توانایی ادراکی در ایجاد خاطرات جدید یا اتخاذ تصمیمات منطقی هنگام روبه‌رو شدن با انبوهی از اطلاعات پیچیده نقش دارد. طبق یافته‌های‌مان برخی از این ژن‌ها با ژن‌های دیگر دچار هم‌پوشانی می‌شوند و همین مسئله سبب حمله‌های شدید صرع در کودکان یا ناتوانی ذهنی می‌شود”.

این تحقیقات که در نشریه‌ی نِیچر نوروسایِنس منتشر شده است، هم‌‌چنان در آغاز راه به سر می‌برد، ولی نویسندگان این گزارش معتقدند تحلیل‌های آنها تاثیر عمیقی بر چگونگی تشخیص بیماری‌های مغزی و هم‌چنین خودِ مغز دارد.

ژن‌های مولد هوش انسان

جانسون می‌گوید: “در نهایت، امیدواریم این گونه تجزیه و تحلیل در درمان‌های بهترِ بیماری‌های تکاملی-عصبی نظیر صرع، و بهبود یا درمان اختلالات ادراکی مرتبط با چنین بیماری‌های خطرناک بینش جدیدی ایجاد کند”.

“بر اساس یافته‌های این تحقیقات، می‌توان از این ژن‌ها برای تغییر سطح هوش افراد نیز استفاده کرد، ولی درحال‌حاضر این فقط یک احتمال نظری است – ما تاکنون تنها یک گام در مسیر این جاده‌ی طولانی حرکت کرده‌ایم”.

منبع : بازده

 

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی