سلامت سلامت پوست، مو و ناخن

چگونه چین و چروک های پیشانی را به حداقل برسانیم؟

تقویم فارسی اندروید

هیچ فرمول جادویی برای برگرداندن پیری به جوانی وجود ندارد. با گذشت سالها، احتمالاً گذشت زمان ممکن است بیشتر روی پوست شما دیده شود. علاوه بر اینکه پوست بزرگترین اندام بدن است، پوست شما نیز منعکس کننده سلامت داخلی شما است. به عبارت دیگر، ظاهر پوست شما نشانگر میزان سلامتی شما و برعکس است. در این مقاله به روش هایی برای کاهش چین و چروک پیشانی خواهیم پرداخت.

چین و چروک پیشانی

ممکن است زمان غالب ترین دلیل پیری پوست باشد اما به تنهایی مسئولیت افزودن سال ها به چهره شما نیست. به دلیل عوامل مختلف، پوست به تدریج خاصیت انعطاف پذیری و شادابی خود را از دست می دهد، برخی از آنها خارج از کنترل شما هستند در حالی که از برخی دیگر هنوز هم می توان جلوگیری کرد. شاید نتوانید از پیری پوست به طور کلی فرار کنید اما مطمئناً می توانید روند آن را به تاخیر بیندازید و اثرات آن را کاهش دهید.

برخی از رایج ترین ظاهر پیری پوست شامل سطح چین و چروک اطراف چشم، خطوط ریز اطراف لب، لکه های ناشی از سن روی دست ها و چین و چروک پیشانی است.

درمان چین و چروک پیشانی

بارزترین و سفت ترین چین و چروکی که روی صورت ظاهر می شود، به شکل چین های عمودی یا افقی در پیشانی ایجاد می شود. پس از تنظیم ظهور چین و چروک های پیشانی، خلاص شدن از شر آنها دشوار است و معمولاً برای یک عمر روی پوست می مانند، مگر اینکه برخی از روش های زیبایی مانند تزریقات و لیزر روی پوست انجام شود.

علاوه بر این، متخصصان بر این باور هستند که چین و چروک های عمیق پیشانی می تواند بیش از یک نگرانی زیبایی بی ضرر باشد.

یک مقاله تحقیقاتی ارائه شده در سال 2018 ارتباطی بین چین و چروک های عمیق پیشانی و خطر بیشتر بیماری قلبی عروقی یافته است. نتایج مطالعه نشان داد که خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی افراد با میزان چروک آنها افزایش می یابد.

اگرچه هنوز منطق دقیقی در این رابطه برقرار نشده است اما محققان اعلام کرده اند كه ممكن است ارتباطی با آترواسكلروز یا ایجاد پلاك در عروق شما داشته باشد.

از آنجا که رگ های خونی در پیشانی نسبتاً اندک هستند، ممکن است در مقابل پلاک آسیب پذیرتر باشند. بنابراین، ظاهر چین و چروک پیشانی در واقع می تواند ناشی از نشانه پیر شدن رگ باشد. با این حال، این نتایج تأیید نشده و مطالعات آینده برای اثبات این یافته ها ضروری است.

چه عواملی باعث ایجاد چین و چروک پیشانی می شوند؟

پیری: کلاژن پروتئین اصلی ساختاری است که وظیفه محکم و ماندگاری پوست شما را بر عهده دارد. با بالا رفتن سن، یک کاهش طبیعی در سنتز کلاژن بدن وجود دارد و باعث می شود پوست شما خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهد. کاهش وابسته به سن در تولید کلاژن شاید مهمترین عامل در ایجاد چین و چروک و خطوط ریز باشد که طی سالها برجسته تر و پایدارتر می شوند.

آسیب نور آفتاب: قرار گرفتن پوست شما در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید می تواند مانند هر چیز دیگری پیری پوست را تسریع کند. تنها نکته خوب در مورد آسیب های پوستی ناشی از آفتاب این است که برخلاف زمان و ژنتیک، چیزی است که می توانید آن را کنترل کنید. چه در حال صرف کردن یک روز در ساحل و چه در حال انجام کارها باشید، محافظت پوست تان از آفتاب ضروری است. شما می توانید با جستجوی سایه، پوشیدن لباس و استفاده از ضد آفتاب که دارای طیف گسترده ای از محافظت است مثلا SPF 30 (یا بالاتر)، از پوست خود محافظت کنید. شما باید هر روز ضد آفتاب را بر روی تمام پوستی که پوشیده از لباس نیست، بمالید.

سیگار کشیدن: افرادی که سیگار می کشند به دلیل اثرات نیکوتین، یکی از مؤلفه های اصلی دخانیات، مستعد پیر شدن زودرس پوست هستند. نیکوتین باعث کوچک شدن رگ های خونی شما شده و جریان خون به پوست شما را خنثی می کند. در نتیجه، پوست شما اکسیژن و مواد مغذی کافی که از طریق خون عبور می کند، دریافت نمی کند و آسیب ها به شکل پیری زودرس پوست ظاهر می شوند. قرار گرفتن در معرض سایر مواد شیمیایی موجود در دود سیگار تنها با مختل کردن مستقیم تولید کلاژن و الاستین، دو بلوک ساختاری اساسی پوست شما، این آسیب را بدتر می کند. بنابراین با هر نوع دود سیگار، شما واقعاً باعث می شوید که پوست شما انعطاف پذیری و جوانی ذاتی خود را از دست دهد.

انقباض مکرر صورت: شکستگی دائمی پیشانی به دلیل تکرار حرکات صورت در اثر انقباض مکرر عضلات زیرین طی سال ها ایجاد می شود. چین و چروک هایی که به دلیل انقباضات مکرر عضلات زیرین که به آن وصل می شوند روی پوست ایجاد می شوند، به عنوان چین و چروک پویا شناخته می شوند. هنگامی که ماهیچه منقبض می شود، بین توده عضلات خط هایی موج دار ایجاد می کنند. انقباض مکرر همان عضلات باعث تقویت این چین و چروک می شود و خطوط حاصل را دائمی تر می کند. چین و چروک های پیشانی غالباً ناشی از اخم یا چین انداختن زیاد است.

مصرف کم آب: مصرف ناکافی آب می تواند پوست شما را خشک و بی رمق کند. اگر پوست شما هیدراتاسیون مورد نیاز خود را پیدا نکند، خشک، کدر، خسته و بی رمق می شود. هرچه پوست شما خشک تر باشد، بیشتر در معرض چین و چروک است.

رژیم غذایی ضعیف: با مصرف یک رژیم غذایی سالم و متعادل، طیف گسترده ای از مواد مغذی سازگار با پوست بدن خود را فراهم می کنید. پوست شما نیز مانند سایر قسمت های بدن برای سالم ماندن به دوز مناسب ویتامین ها و مواد معدنی خاصی نیاز دارد. اگر این نیازهای غذایی را از طریق رژیم غذایی خود تامین نکنید، کمبود آن روی پوست شما ظاهر می شود. پوست کم تغذیه شده به طور فزاینده ای مستعد علائم زودرس پیری است.

موقعیت های نامطلوب خواب: اگر هنگام خواب به پهلو و یا روی شکم خود می خوابید، فشرده سازی مکرر صورت شما می تواند باعث ایجاد چین و چروک روی چانه، گونه ها و پیشانی شما شود. به این خطوط صورت “خط خواب” هم گفته می شود. از آنجا که صورت شما چند ساعت در شبانه روز روی بالش است، هر شب، جریان خون به پوست صورت شما محدود می شود و در نتیجه پوست تان ضعیف تر و مستعد چروک شدن می شود. برای افراد جوان، از آنجا که پوست آنها به طور کلی مقاوم تر است، می تواند بلافاصله حتی پس از فشرده شدن تمام شب به حالت عادی برگردد اما بزرگسالان از سطح کلاژن و الاستیک سطح پایینی برخوردار هستند و باید تا حد امکان خود را به خوابیدن روی کمر عادت دهند. اگر عادت دارید به یک طرف بیش از طرف دیگر بخوابید، خطوط خواب تا حد زیادی به آن سمت خاص صورت شما محدود خواهد شد.

استرس: افرادی که مستعد ابتلا به استرس زیاد هستند یا به عنوان یک واکنش اجتناب ناپذیر از سبک زندگی خود و یا یک عادت به آن مبتلا می شوند، سریع تر پیر خواهند شد. هورمون استرس اولیه که به نام کورتیزول شناخته می شود، عمدتاً مقصر است زیرا از جمله موارد دیگر با تخریب کلاژن در پوست شما همراه بوده است. هرچه سطح استرس بالاتر باشد، تولید کورتیزول در بدن بیشتر می شود. در طی یک دوره زمانی طولانی، افزایش سطح کورتیزول باعث می شود سلول های پوستی شما قادر به بازسازی طبیعی الاستین و کلاژن مانند سابق نباشند. علاوه بر این، ظاهر چین و چروک ها تا حد زیادی به شیوه های زندگی ناسالم مرتبط با استرس مزمن نسبت داده می شود.

درمان های پزشکی برای چین و چروک پیشانی

رفع چروک پوست

تزریق سم بوتولینوم (Botox ،Dysport ،Xeomin) یک روش درمانی آرایشی است که برای رفع چین و چروک های ایجاد شده در اثر تکرار انقباض عضلات استفاده می شود. این تکرار چین و چروک های پویا را عمیق تر نگه می دارد و در نتیجه با انقباضات مکرر عضلات زیرین، برجسته تر و دائمی تر می شود. این ماده معمولاً برای صاف کردن چین و چروکهایی که در پیشانی ظاهر می شود و در گوشه های چشم ها (پنجه کلاغی) و در کنار لب ها استفاده می شود.

فیلر یا پرکننده های تزریقی مانند Restylane ،Juvederm و Radiesse یک محلول موقت برای چین و چروک ها هستند. این روش درمانی بر روی مکانیسم حجم دهی صورت انجام می شود، پس از آن پزشک می تواند روش های تجدید پوست را برای رفع خطوط عمیق تر که خارج از محدوده پرکننده های تزریقی هستند، توصیه کند.

جوانسازی پوست با لیزر، که به نام بخار لیزر و لایه برداری لیزر نیز صورت می گیرد، می تواند چین و چروک صورت، زخم و لکه های صورت شما را به وضوح سبک تر کند. همانطور که از نام این محصول پیداست، این تکنیک کمک می کند تا لایه های تازه آسیب دیده پوست به سطح خود نرسد. با پیشرفت در فناوری های لیزر، جراحان پلاستیک اکنون سطح جدیدی را در سطح لیزر به دست آورده اند و این امر به ویژه در مناطق حساس، امکان دقت بسیار زیادی را فراهم می آورد.

لایه برداری های شیمیایی با افزایش گردش خون سلول ها به تسریع روند بازسازی پوست کمک می کنند. همانطور که لایه های فرسوده پوست صورت را با سرعت بیشتری می ریزد، علائم قابل مشاهده پیر شدن پوست، حداقل تا حدی مشخص، محو می شوند. بنابراین لایه برداری های شیمیایی نه تنها ظاهر چین و چروک و خطوط ریز را کاهش می دهند بلکه به یکدست شدن بافت کلی پوست صورت نیز کمک می کنند. افرادی که دارای حداقل درجه چروک هستند می توانند با لایه برداری به کمک مواد شیمیایی بدون نسخه که معمولاً از نظر شدت خفیف هستند و هیچ گونه تهدید واقعی را ایجاد نمی کنند، استفاده کنند. با این وجود ، اگر ابتدا آن را توسط متخصص پوست خود انجام دهید، بهتر است تا از عوارض جانبی ناخواسته جلوگیری کنید. از طرف دیگر، لایه برداری شیمیایی عمیق تر فقط توسط پزشک باتجربه قابل تجویز است زیرا خطر بروز عوارض جانبی بسیار زیاد است. لایه برداری های شیمیایی عمیق حتی می تواند منجر به ایجاد برخی از زخم ها یا تغییر در رنگ پوست شما شود. این نوع درمان تهاجمی دارای تأثیر عمیق تری است و احتیاط بیشتری در مدت زمان بهبودی و همچنین اقدامات احتیاطی بیشتر مانند قرار گرفتن اندک در معرض آفتاب دارد تا زمانی که پوست به اندازه کافی بهبود نیافته است.

درم ابریژن شامل استفاده از یک برس کوچک فلزی چرخشی با سرعت بالا برای خراش دادن لایه های آسیب دیده اپیدرمی است. این فرسایش باعث رشد سلول های جدید پوست می شود. با آمدن لایه های تازه سطح پوست به بالا، صورت شما به وضوح صاف می شود. درم ابریژن به طور معمول برای درمان جای زخم آکنه، چین و چروک پوست ناشی از نور خورشید و رنگدانه های ناجور استفاده می شود. یک شکل نسبتاً کم تهاجم از این تکنیک که به عنوان میکرودرم ابریژن معروف است، برای پرداختن به لک های پیری خفیف تا متوسط ​​استفاده می شود. این شامل عبور ذرات ریز است که از طریق یک لوله خلاء به آرامی منتقل می شوند و پیری پوست را از بین می برد و بازسازی پوست را تحریک می کند.

رتینوئیدها مشتقات مصنوعی ویتامین A هستند که به عنوان یک روش درمانی محبوب برای مشکلات ناشی از پیری پوست استفاده می شود. آنها می توانند با تقویت تولید طبیعی کلاژن و الیاف الاستیک، تغییر رنگ پوست، شکسته شدن بافت الاستیک و چین و چروک را کاهش دهند. توجه داشته باشید که رتینوئیدها می توانند پوست را تحریک کرده و باعث خشکی و حساسیت شدید به نور خورشید شوند. آنها فقط با نسخه در دسترس بیماران قرار می گیرند.

کدام روش درمانی را انتخاب کنید؟

تعدادی درمان زیبایی برای کاهش ظاهری چین و چروک های پیشانی شما وجود دارد اما هرکدام با مجموعه اقدامات احتیاطی و عوارض جانبی خاص خود همراه هستند. فقط یک متخصص پوست و مو، متخصص جراحی زیبایی یا متخصص بهداشتی که در معالجه زیبایی آموزش دیده است، قادر به ارائه گزینه درمانی ایده آل برای مشکل خاص و نوع پوست شما خواهد بود.

مهم است که تصمیمات عجولانه ای اتخاذ نکنید زیرا اگر چیزی خراب شود، باید با عواقب آن زندگی کنید. شما باید بدانید که درمان های پزشکی چه نتایج مثبت و چه عواقب منفی ممکن است به دنبال داشته باشند.

برای اینکه خود را از سردرگمی نجات دهید، مهم است به یاد داشته باشید که این روش های درمانی می توانند وضعیت شما را تنها تا حدی بهبود بخشند. شما باید با گفتگو با پزشک خود در مسیر کل فرآیند قرار بگیرید. آگاهی داشتن به شما کمک می کند انتظارات خود را واقع بینانه مدیریت کنید.

نکاتی که باید هنگام تصمیم گیری در مورد گزینه درمانی در نظر بگیرید:

  • تزریق بوتاکس در برابر چین و چروک های عمیق ناشی از پیری و آسیب آفتاب تا حد زیادی بی اثر است. درمان های ترکیبی بهترین هستند.
  • تزریق فیلر برای رفع کمبود حجم مفید است.
  • اگر مایل به اصلاح افتادگی پوست، چروک های عمیق و چربی اضافی هستید، تنها گزینه مناسب جراحی زیبایی است.
  • جوانسازی پوست با لیزر با تغییراتی در رنگدانه پوست همراه بوده و بنابراین برای افرادی که پوست تیره دارند مناسب نیست.

روش های خانگی برای رفع چین و چروک پیشانی

در اینجا چند روش طبیعی برای تأخیر یا کاهش ظاهر چین و چروک های پیشانی وجود دارد. اینها گزینه های کم تهاجمی تر و ایمن تر به جای روش های درمانی پزشکی هستند.

1. خود را آبرسانی کنید

مرطوب نگه داشتن پوست با نوشیدن مایعات کافی شاید آسانترین راه برای جلوگیری از علائم زودرس پیری پوست باشد. مصرف کم آب به سلامتی شما آسیب می رساند اما بیشترین آسیب آن را روی پوست مشاهده می کنید. این امر عمدتاً به این دلیل است که آب قبل از اینکه به پوست شما برسد، به تمام اندام های دیگر می رسد.

بدن ما هر روز آب از دست می دهد، در درجه اول به صورت عرق و ادرار بنابراین مهم است که یک تلاش هماهنگ برای جایگزینی از دست دادن مایعات به صورت روزانه انجام شود.

اگر پوست شما هیدراتاسیون مورد نیاز خود را پیدا نکند، ناخواسته خشک و کدر می شود. پوست خشک نسبت به پیری زودرس حساس تر است در حالی که پوست خوب آبرسانی شده در مقابل آن مقاومت بیشتری دارد.

حداقل 6 تا 8 لیوان آب در روز بنوشید. این ممکن است چیز ساده ای به نظر برسد اما باعث شگفتی هایی برای مراقبت عمومی از پوست و نه فقط چین و چروک می شود.

2. تمرین هایی برای کاهش چین و چروک روی پیشانی

علائم بارز پیری پوست فقط به شل شدن و آسیب های سطحی محدود نمی شود. ایجاد چین و چروک و خطوط ریز همچنین می تواند به از دست دادن چربی و حجم عضلات در زیر پوست هم برسد.

تعدادی تمرین برای صورت وجود دارد که به طور خاص برای جلوگیری از عمیق تر شدن و مشکلات ساختاری پوست طراحی شده اند و احتمالاً با القای رشد عضلانی در ارتباطند. در حقیقت، این تمرینات ساده صورت یا “یوگای” صورت محبوبیت زیادی در بین عموم مردم پیدا کرده است تا پیری صورت را عقب بیندازد.

در اینجا یک تمرین صاف کننده پیشانی وجود دارد که کاهش چین و چروک و خطوط را به دنبال خواهد داشت:

  1. هر دو دست خود را مشت کنید و بند انگشت وسط و سبابه را در وسط پیشانی خود قرار دهید.
  2. همزمان با فشار ملایم، مشت های خود را به هر طرف بکشید.
  3. این تمرین روزانه را 3 تا 5 بار در روز تکرار کنید.

3. از کمپرس سرد استفاده کنید

انجمن جراحی پوست آمریکا استفاده از کمرس سرد را پیشنهاد می کند که یک روش درمانی مطمئن، مؤثر، غیر سمی و غیر تهاجمی برای کاهش چین و چروک می باشد. کمپرس سرد برای کاهش ظاهر چین و چروک موفقیت بالینی قابل توجهی با رضایت حد اکثری و عدم بروز عوارض جانبی جدی داشته است.

درمان پوست با این روش می تواند هیدراتاسیون، تغذیه و اکسیژن کافی را تأمین می کند و باعث می شود که پوست به خوبی کشیده و به وضوح صاف شود. در حقیقت، کرایوتراپی زیبایی (سرما درمانی) اغلب در روش های مربوط به پستان و اندام های فوقانی یا تحتانی به کار رفته است تا استحکام مطلوبی به دنبال داشته باشد و همچنین در درمان ضد چروک مانند کرایو پیلینگ نیز به کار می رود.

داروهای طبیعی موضعی

چین و چروک پیشانی

1. ژل آلوئه ورا را بمالید

ژل تازه ای که از گیاه آلوئه ورا استخراج می شود بسیار محبوب و شناخته شده است و به دلیل طیف گسترده ای از خصوصیات مفید، یک درمان پوستی محسوب می شود. این ژل در بهبود خاصیت الاستیک ساختار پوست مفید است.

ژل آلوئه ورا همچنین به عنوان یک ماده مرطوب کننده عمل می کند و به بازگرداندن رطوبت پوست کمک می کند و در نتیجه نرم و صاف می شود. ژل آلوئه ورا با غلظت حداکثر 0.5 درصد برای کاربرد موضعی بی خطر است و می تواند به مرطوب شدن پوست شما بدون هیچ گونه اثر سمی کمک کند.

این ماده شفابخش طبیعی پوست بخش اعظم پتانسیل درمانی خود را مدیون خواص محافظ آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و UV آن است.

2. یک ماسک قهوه را امتحان کنید

یک مطالعه در سال 2013 که در مجله پزشکی مکمل و جایگزین مبتنی بر شواهد منتشر شد، فعالیت آنتی اکسیدانی را که توسط گیاه قهوه (Coffea arabica) به نمایش گذاشت.

یافته های این مطالعه نشان داد که کاربرد موضعی عصاره قهوه باعث کاهش ظهور خطوط ریز، چین و چروک و تغییر رنگ می شود و ظاهر کلی پوست را بهبود می بخشد.

  1. یک تخم مرغ ارگانیک را بگیرید و سفیده آن را از زرده آن جدا کنید.
  2. سفیده تخم مرغ را درون یک کاسه بریزید و آن را هم بزنید.
  3. ¼ قاشق چای خوری دانه های قهوه تازه خیس شده را به کاسه اضافه کنید.
  4. زدن محلول را ادامه دهید تا قهوه به خوبی مخلوط شود و روی آن کف تشکیل شود.
  5. دستان خود را بشویید و مطمئن شوید که انگشتان و ناخن های شما قبل از برخورد با ماسک تمیز هستند.
  6. با حرکات دایره ای آرام، مخلوط را روی صورت تازه تمیز شده خود بزنید.
  7. بگذارید ماسک به مدت 20 تا 30 دقیقه روی پوست بماند تا خشک شود و بعد آن را از روی پوست خود پاک کنید.

3. پوست خود را با روغن مانوکا ماساژ دهید

در یک مطالعه حیوانی که روی موش ها انجام شده است تا اثر روغن مانوکا در درمان چین و چروک را آزمایش کنند، مشخص شد که کاربرد موضعی این روغن باعث افزایش UVB ناشی از ضخامت پوست و درجه بندی چین و چروک به روش وابسته به دوز مصرفی می شود.

همچنین روغن مانوکا مانع از تولید سیتوکین های التهابی می شود و در نتیجه التهاب پوستی ناشی از UVB را کاهش می دهد.

در کل، بهبود قابل توجهی در ظاهر چین و چروک از نظر کاهش طول، عمق و سطح پوشش گزارش شده است. کاربرد موضعی 10٪ روغن مانوکا تأثیر کمتری در از بین رفتن فیبر کلاژن و هایپرپلازی اپیدرمی دارد که این امر اثر بخشی آن در کاهش ظاهر چین و چروک ها را نشان می دهد.

کافی است چند قطره روغن مانوکا را روی انگشتان خود قرار داده و آن را روی پیشانی خود ماساژ دهید تا جذب پوست شود.

داروهای تجربی

داروهای زیر برخلاف روش های ذکر شده در بالا، با شواهد علمی پشتیبانی نمی شوند و مورد تأیید پزشکان ما نیستند.

با این وجود، این روش های درمانی مکمل نتایج قابل توجهی را برای تعداد قابل توجهی از کاربران عمومی به همراه آورده است که از اثربخشی آنها صحبت می کنند. اگر قصد استفاده از این روش های درمانی را دارید، باید این کار را با مسئولیت خودتان انجام دهید.

1. برای بهبود کیفیت پوست، از عسل و لیمو استفاده کنید

عسل به عنوان یک رطوبت بخش طبیعی شناخته شده است، به این معنی که به بازگرداندن رطوبت و آب رسانی در لایه بالای پوست شما کمک می کند. بنابراین، این تونیک چسبناک پوست برای افرادی که دارای پوست مخصوصاً خشکی هستند، بسیار عالی است که اغلب به عنوان یک عامل سرکوب کننده برای چین و چروک زودرس در نظر گرفته می شود.

عسل به ویژه در ترکیب با لیمو خوب عمل می کند. هر دو این مواد با هم کاری می کنند تا ظاهر چین و چروک های صورت را تلطیف کرده و شما را با پوستی مرطوب و یکدست و نرم و لطیف مواجه کنند.

  1. مقادیر مساوی عسل و آب لیمو را در یک کاسه مخلوط کنید تا کاملا مخلوط شوند.
  2. این محلول را روی پوست چروک شده خود بمالید.
  3. سپس به آرامی مخلوط را به مدت 5 دقیقه با حرکات دایره ای ماساژ دهید تا در اعماق پوست شما نفوذ کند.
  4. بگذارید 15 دقیقه بماند تا خشک شود.
  5. آن را با آب بشویید.
  6. روزانه یا حداقل چهار بار در هفته از این روش استفاده کنید.

می توانید از عسل خام (ترجیحا عسل مانوکا) استفاده کنید تا هر بار که دوش می گیرید این ماساژ عمیقاً بدن را آبرسانی کند.

  1. مقدار زیادی از عسل را از سر تا پا، از جمله مو و لب خود به پوست تان بمالید.
  2. بگذارید چند دقیقه روی پوست شما بنشیند تا عمیقاً نفوذ کند.
  3. در آخر با دوش گرفتن، عسل های باقی مانده بر روی سطح پوست را بشویید.
  4. پوست شما با مقداری عسل صاف، مات و آبرسانی خواهد شد.

2. روغن نارگیل را برای تأثیر مرطوب کنندگی آن امتحان کنید

روغن نارگیل یکی از در دسترس ترین عناصر موجود است که می توانید به محصولات ضد چروک خود اضافه کنید. این مرطوب کننده طبیعی به راحتی توسط پوست جذب می شود و به محافظت از آن در برابر آسیب های رادیکال های آزاد کمک می کند. بسیاری از افراد که با چین و چروک یا خطوط پنجه کلاغی پوست دست و پنجه نرم می کنند، از روغن نارگیل به عنوان یک شفابخش ایمن و موثر پوست بهره می برند.

  1. از آنجا که روغن نارگیل در دمای اتاق جامد می شود، مجبور خواهید بود مقداری روغن نارگیل را در یک کاسه ذوب کنید.
  2. یک پد پنبه ای را درون روغن خیس کنید و آن را روی پوست خود بزنید و آن را به طور مساوی روی تمام صورت خود بمالید.
  3. از انگشتان تمیز برای پخش کردن آن استفاده کنید و حداقل 5 دقیقه روغن را عمیقاً روی پوست خود ماساژ دهید.
  4. آن را یک شب روی پوست بگذارید تا زمان کافی برای جذب روغن توسط پوست فراهم شود.
  5. صبح روز بعد صورت خود را با آب بشویید.

در حالی که این روش های درمانی عمدتاً اقدامات پیشگیرانه ای برای تأخیر در شروع پیری پوست هستند اما در کاهش ظاهر چروک ها و خطوط ریز در افراد کمک می کند. علاوه بر این، تمام مواد مورد استفاده کاملاً غیر سمی و بی خطر هستند بنابراین هیچ گونه آسیبی به شما وارد نمی کنند.

چگونه می توان از چین و چروک های پیشانی جلوگیری کرد؟

اقدامات پیشگیرانه زیر را برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به چین و چروکهای پیشانی اتخاذ کنید.

بعضی از افراد به تکرار حالت های مختلف صورت، معمولاً عادت دارند. این انقباض مکرر همان عضلات زیرین به مدت سال ها می تواند باعث ایجاد چین هایی عمیق شود که در نتیجه تکرار مداوم ایجاد می شوند. شما باید سعی کنید بر چنین عادت غلبه کنید زیرا نتیجه ای جز داشتن چین و چروک های دائمی و خطوط ریز روی صورت شما ندارند. به عنوان مثال، اگر ناآگاهانه اخم می کنید یا روی پیشانی تان چین می اندازید، از خانواده و دوستانتان بخواهید که هر وقت متوجه شدند چنین کاری را انجام می دهید، جلوی شما را بگیرند.

برای تأمین نیازهای غذایی پوست، یک رژیم غذایی سالم که شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه است، مصرف کنید. خوردن مناسب نقش بسیار مهمی در جلوگیری از آسیب های پوستی پیش از موعد بازی می کند که در نهایت راه پیری زودرس پوست را هموار می کنند. در مقابل، مصرف رژیم غذایی سرشار از قند یا سایر کربوهیدرات های تصفیه شده می تواند روند پیری پوست را تسریع کند.

مصرف الکل خود را محدود کنید زیرا می تواند روی پوست اثر منفی بسیاری داشته باشد. این می تواند برای کل بدن بسیار مضر باشد و بیشترین صدمه را بر روی پوست نشان می دهد.

ضد آفتاب و مرطوب کننده دو عنصر اساسی در یک روتین موثر برای مراقبت از پوست هستند و همین دو مورد در مورد رژیم ضد پیری ​​شما صادق است. شما باید به طور مداوم از یک ضد آفتاب با کیفیت عالی و یک مرطوب کننده مناسب استفاده کنید تا به پوست شما محافظت مورد نیاز به خصوص هنگام خروج از خانه و در معرض آفتاب را بدهد. ضد آفتابی را انتخاب کنید که دارای طیف گسترده spf، مقاوم در برابر آب، غیر معطر و ضدجوش باشد. حداقل 20 دقیقه قبل از بیرون رفتن آن را روی تمام مناطق در معرض آفتاب پوست خود بمالید. بخش عمده ای از آسیب های پوستی که مسئول ایجاد چین و چروک زودرس است، ناشی از اشعه UV خورشید می باشد. در ضمن، یک مرطوب کننده ضد پیری اساساً به کاهش ظاهر خطوط ریز کمک می کند.

برای دور نگه داشتن نور خورشید از لباس و لوازم جانبی مانند عینک آفتابی یا کلاه استفاده کنید.

همیشه قبل از رفتن به رختخواب آرایش خود را پاک کنید. پاکسازی، متعادل کردن ph پوست با تونر و مرطوب کننده باعث می شود یک روتین مراقبت از پوست عالی داشته باشید.

تفاوت بین خطوط ریز، چروک متوسط و خطوط عمیق

پوست خارجی ترین و بزرگترین اندام بدن است که شامل سه لایه است: اپیدرم، درم و هیپودرم (که به نام زیر جلدی نیز شناخته می شود).

سطح یا خارجی ترین لایه، اپیدرم گفته می شود که حاوی لایه های احیا کننده سلول های پوستی است و از عناصر خارجی سدی ضد آب برای بدن شما فراهم می کند.

لایه ای که در زیر اپیدرم قرار دارد، به نام درم، حاوی بافت همبند (یعنی کلاژن) و سایر الیاف است که به همراه فولیکول های مو و غدد عرق، به پوست استحکام می بخشد. عمیق ترین لایه که در زیر درم قرار دارد و به عنوان زیر جلدی یا هیپودرم شناخته می شود، در درجه اول از چربی ساخته شده است.

چین و چروک ها بسته به میزان نفوذ آنها به این لایه های پوستی معمولاً طبقه بندی می شوند. اگر آسیب به لایه سطحی یا درم فوقانی محدود شود، خطوط ریز ممکن است در پوست ظاهر شود. چین و چروک های متوسط  برای رسیدن به درم میانی گسترش می یابد، در حالی که چین و چروک های عمیق به زیر درم و زیر پوست می روند و عمیق می شوند.

منبع:

top10homeremedies

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی