بیماری ها سلامت

چگونه فشار سینوسی بینی را کاهش دهیم؟

مهاجرت به فنلاند در مقطع دبیرستان

همه افراد گهگاهی دچار حملات افزایش فشار سینوسی می شوند، برخی بیشتر از دیگران درگیر می شوند. سیستم سینوس پارانازال شما اساساً شامل چهار جفت سینوس است که در نواحی مختلف صورت قرار دارند، یعنی:

  • سینوس های فرونتال در پیشانی
  • سینوس های اتموئید بین بینی و چشم
  • سینوس های فک بالا در زیر گونه ها، بالای دندان ها و در طرفین بینی
  • سینوس های اسفنوئید در دو طرف حفره بینی، پشت چشم و در امتداد پشت سر

این سینوس‌ ها با غشاهای مخاطی و برآمدگی‌ های انگشت مانندی به نام مژه پوشانده شده‌ اند که به عنوان اولین خط دفاعی در برابر محرک‌ های موجود در هوا عمل می‌ کنند. این غشاء که از بافت نرم و صورتی تشکیل شده است، مخاطی ترشح می کند که با به دام انداختن گرد و غبار و سایر آلرژن های تنفسی به فیلتر هوای تنفسی ما کمک می کند. بیشتر سینوس ها از طریق یک کانال تخلیه کوچک به نام میاتوس میانی وارد بینی می شوند. مژک ها به حرکت مخاط همراه با ذرات محبوس شده به داخل بینی و خارج شدن از سینوس ها برای همیشه کمک می کنند.

فشار سینوسی

علل فشار سینوسی

هرگاه شکافی در این دیوار امنیتی ایجاد شود به طوری که یک عامل تحریک کننده به سیستم تنفسی راه پیدا کند، تخلیه صاف سینوس مسلماً مختل می شود. عفونت های تنفسی مانند سرماخوردگی و همچنین آلرژی های فصلی می تواند منجر به تحریک یا التهاب غشای مخاطی شود که داخل بینی شما را می پوشاند. متعاقباً، دفاع طبیعی بدن برای دفع محرک های مقصر بیش از حد فعال می شود و این منجر به افزایش ترشح مخاط می شود. تورم مخاط مخاطی را برای سینوس ها در تخلیه مخاط بیش از حد دشوار می کند و منجر به انسداد بینی و افزایش فشار سینوسی می شود.

علائم فشار سینوسی

  • با انباشته شدن مخاط در حفره سینوسی و ادامه التهاب، فشار سینوسی در حال افزایش را می توان در اطراف بینی، گونه ها و بالای چشم ها احساس کرد.
  • علاوه بر این، این نواحی از صورت ممکن است دردناک یا حساس شوند.
  • حتی ممکن است روی دندان های خود درد داشته باشید.
  • درد ضربان دار مرتبط با فشار سینوسی در هنگام صبح در بدترین حالت خود قرار دارد.
  • وقتی به پایین نگاه می کنید یا خم می شوید، درد تشدید می شود.

درمان های خانگی برای فشار سینوسی

علائم فشار سینوسی می تواند دردناک و ناراحت کننده باشد و می تواند زندگی روزمره شما را تحت تاثیر قرار دهد. در حالی که داروهای ضد احتقان و مسکن ها می توانند کمک کنند اما اغلب با عوارض جانبی ناخواسته همراه هستند. چرا بدن خود را در معرض مشکلات اضافی قرار دهید در حالی که این مشکل نسبتاً بی ضرر را می توان به راحتی با داروهای خانگی جایگزین با استفاده از برخی مواد معمولی موجود و تکنیک های درمانی آسان درمان کرد. چنین داروهای خانگی کاملاً طبیعی برای کاهش علائم خفیف تا متوسط ​​و تقویت بهبودی شما در مراحل اولیه بیماری به خوبی کار می کنند.

توجه: اگر بعد از یک هفته همچنان علائم فشار سینوسی را تجربه کردید یا اگر شروع به بدتر شدن کردند، از پزشک کمک بگیرید زیرا می تواند نشانه عفونت جدی تری باشد که آنتی بیوتیک را ضروری می کند.

در اینجا 9 روش برتر برای کاهش فشار سینوسی آورده شده است.

1. استنشاق بخار را انجام دهید

هوای خشک و سینوس های خشک می توانند فشار سینوسی را افزایش داده و منجر به سردرد شوند. گفته می شود که استنشاق بخار برای مرطوب نگه داشتن سینوس ها بسیار مفید است.

بخار به مرطوب شدن مجرای سینوسی و رقیق شدن مخاطی که ممکن است به مرور زمان غلیظ شده باشد کمک می کند.

یک مطالعه در سال 2016 منتشر شده در مجله بین المللی تحقیقات پزشکی معاصر گزارش می دهد که استنشاق بخار قطعاً پاکسازی مخاطی بینی را بهبود می بخشد.

مطالعه دیگری در سال 2016 منتشر شده در CMAJ گزارش می دهد که مراقبت اولیه برای علائم مزمن یا عود کننده سینوسی نمی تواند صرفاً به استفاده از استنشاق بخار بستگی داشته باشد، اما با این وجود برخی از مزایای علامتی را ارائه می دهد.

می توانید از آب ساده استفاده کنید یا آن را با گیاهان یا روغن های ضروری دم کنید تا تخلیه سینوس ها را بهبود بخشد.

  • قابلمه ای را پر از آب کنید، آن را روی حرارت قرار دهید تا بجوشد و سپس حرارت را خاموش کنید. چند قطره اسانس نعناع یا اکالیپتوس را به آب داغ اضافه کنید. یک حوله را روی سرتان بگذارید، روی تابه خم شوید و بخار آن را برای چند دقیقه استنشاق کنید. این تکنیک را ۲ تا ۴ بار در روز تکرار کنید.
  • در روش دیگر، در حمام را ببندید، دوش آب گرم بگیرید و بخار حمام را به مدت 5 تا 10 دقیقه تنفس کنید. این کار را روزانه به مدت چند روز انجام دهید تا علائم برطرف شوند.

احتیاط: استنشاق بخار برای کودکان کوچک، زنان باردار و کسانی که از فشار خون بالا رنج می برند توصیه نمی شود.

2. شستشو با نمک را امتحان کنید

یکی دیگر از درمان های رایج برای فشار سینوسی شستشو با نمک است.

شستشوی آرام مجرای بینی با محلول نمکی استریل به کاهش احتقان با نازک شدن و از بین بردن مخاط گیر کرده کمک می کند. علاوه بر این، رطوبت را در سوراخ های بینی شما افزایش می دهد که به نوبه خود به کاهش التهاب یا فشار روی رگ های خونی شما کمک می کند.

مطالعه ای در سال 2014 که در مجله میکروبیولوژی، ایمونولوژی منتشر شد گزارش می دهد که شستشوی بینی یک درمان کمکی موثر برای سینوزیت حاد در کودکان آتوپیک است.

مطالعه دیگری در سال 2017 که در مجله بین المللی تحقیقات محیطی و بهداشت عمومی منتشر شد، به مزایای شستشوی بینی به عنوان یک روش درمانی موثر برای چندین بیماری حاد و مزمن سینوسی کمک می کند.

  • 3 قاشق چایخوری نمک و 1 قاشق چایخوری جوش شیرین را با هم مخلوط کنید.
  • مخلوط را به ظرف دربسته منتقل کنید.
  • 1 قاشق چایخوری از این مخلوط را با 1 فنجان آب ولرم جوشیده مخلوط کنید.
  • یک سرنگ بدون سوزن را با این محلول پر کنید.
  • سر خود را روی یک لگن خم کنید و محلول را به آرامی داخل یک سوراخ بینی بریزید، در حالی که سوراخ دیگر را با انگشت خود بسته نگه می دارید.
  • با برداشتن انگشت خود اجازه دهید محلول از سوراخ بینی دیگر خارج شود.
  • این روند را با سوراخ دیگر بینی تکرار کنید.
  • از این روش یک یا دو بار در روز استفاده کنید.

3. هیدراتاسیون مناسب

هر زمان که از فشار سینوسی یا گرفتگی بینی رنج می برید، هیدراته نگه داشتن بدنتان اهمیت بیشتری پیدا می کند.

هیدراتاسیون مناسب کمک می کند تا غشاهای مخاطی در سینوس ها به اندازه کافی روان کاری شوند، در نتیجه به تخلیه راحت تر مخاط کمک می کند. از طرف دیگر، مصرف ناکافی مایعات می تواند باعث کم آبی بدن و در نهایت منجر به ضخیم شدن مخاط شود که پس از آن برای تخلیه مناسب بیش از حد متراکم می شود.

یک مقاله مروری که در Canadian Family Physician منتشر شده است، توصیه‌ های کتاب درسی را مبنی بر حفظ هیدراتاسیون کافی به منظور شل کردن ترشحات مخاطی، که برای مقابله با علائم سینوزیت حاد ضروری است، تأیید می‌ کند.

در حالی که آب بهترین انتخاب برای هیدراته ماندن است، شما همچنین می توانید مایعات را از طریق سایر غذاها و نوشیدنی ها مانند آب قلم، سوپ، چای گیاهی و سبزیجات و میوه های مبتنی بر آب حفظ کنید.

در عین حال، کاهش مصرف الکل و کافئین به همان اندازه مهم است که هر دو دیورتیک های معروفی هستند که به کم آبی بدن کمک می کنند. مصرف الکل و کافئین در نزدیکی زمان خواب بسیار مضر است و می تواند فشار سینوس شما را به شدت تشدید کند.

4. از فلفل کاین که یک ضد احتقان طبیعی است استفاده کنید

فلفل کاین یکی دیگر از داروهای خوب برای کاهش فشار سینوسی است. به عنوان یک ضد احتقان طبیعی، به شل شدن مخاط و افزایش تخلیه سینوس کمک می کند.

ماده شیمیایی طبیعی کپسایسین موجود در فلفل قرمز به تسکین تورم و التهابی که مجرای بینی شما را نازک می کند، کمک می کند.

یک مطالعه گزارش می‌ دهد که یک اسپری بینی حاوی ماده‌ ای مشتق شده از فلفل تند می‌ تواند به افراد کمک کند تا انواع خاصی از التهاب سینوس را پاک کنند.

  • ¼ قاشق چایخوری پودر فلفل قرمز را به 1 فنجان آب جوش اضافه کنید. یک فنجان از این چای را چند بار در روز میل کنید.
  • گزینه دیگر استفاده از اسپری بینی حاوی فلفل کاین است. این به راحتی در داروخانه ها بدون نسخه در دسترس است. طبق دستور از آن استفاده کنید.

5. از اسانس اکالیپتوس استفاده کنید

روغن اکالیپتوس می تواند به رفع گرفتگی سینوس کمک کند. این تونیک طبیعی با داشتن خواص ضد التهابی و ضد احتقان قوی، ممکن است چیزی باشد که برای خلاص شدن از فشار سینوسی به آن نیاز دارید.

روغن اکالیپتوس به عنوان یک درمان موثر و ایمن برای سینوزیت ظاهر شده است، که عمدتاً به دلیل یک جزء کلیدی به نام سینئول است.

چند قطره اسانس اکالیپتوس را به آب داغ اضافه کنید و بخار آن را استنشاق کنید. این روند را چند بار تکرار کنید تا تسکین کامل حاصل شود.
همچنین چند قطره روغن اکالیپتوس را با مقداری روغن حامل مانند روغن بادام یا جوجوبا رقیق کنید. آن را به آرامی روی نواحی آسیب دیده – اطراف بینی، پیشانی، شقیقه ها و گونه ها بمالید.

6. کمپرس گرم با حوله

اعمال گرما در ناحیه سینوس نیز می تواند به کاهش فشار کمک کند. یکی از ساده‌ ترین راه‌ ها برای انجام این کار استفاده از یک دستمال گرم است.

گرمای کمپرس همچنین باعث راحتی در برابر هر گونه درد می شود و به تسکین التهاب در سوراخ های بینی کمک می کند.

  • یک حوله را در یک کاسه آب داغ خیس کنید. آب اضافی را از حوله خارج کنید. آن را تا کنید و روی بینی و پیشانی خود قرار دهید. این کار را به مدت 3 تا 5 دقیقه انجام دهید. هر چند بار که لازم است این کار را تکرار کنید تا زمانی که تمام مخاط پاک شود.
  • همچنین می‌ توانید حوله‌ های گرم و مرطوب را در اطراف بینی، گونه‌ ها و چشم‌ های خود قرار دهید تا درد صورت را کاهش دهید.

7. ماساژ درمانی

برای کمک به تخلیه سینوس و کاهش فشار سینوسی، ماساژ سوراخ‌ های بینی یک درمان ساده و در عین حال بسیار مؤثر است.

ماساژ گردش خون را در ناحیه بهبود می بخشد، به رقیق شدن مخاط و تسهیل حرکت آن از سینوس ها کمک می کند. این شاید یکی از بی دردسرترین راه ها برای رهایی سریع از فشار سینوسی باشد.

  • مقداری روغن زیتون را گرم کنید و چند قطره روغن نعناع را به آن اضافه کنید.
  • در حالت نیمه خوابیده بنشینید و روغن را روی بینی خود بمالید.
  • با استفاده از انگشت شست و اشاره چپ، دو طرف بینی و پل بینی را به مدت 1 دقیقه ماساژ دهید.
  • 1 دقیقه استراحت کنید و دوباره این کار را انجام دهید.
  • این چرخه را 5 تا 7 بار تکرار کنید.
  • این کار را چند بار در روز انجام دهید.

هنگام انجام این ماساژ حتما از طریق دهان نفس بکشید نه از طریق بینی.

8. رطوبت را افزایش دهید

افزایش رطوبت در خانه یا اتاقی که در آن می خوابید می تواند به سینوس کمک کند تخلیه شود و در نتیجه به کاهش فشار سینوسی کمک می کند.

سینوس ها برای عملکرد صحیح به محیطی مرطوب و گرم نیاز دارند. هوای مرطوب می تواند بافت های تحریک شده و رگ های خونی متورم بینی و سینوس ها را آرام کند.

از سوی دیگر، کمبود رطوبت در هوا می تواند حفره سینوسی را بیشتر تحریک کند و باعث احتقان بیشتر شود.

آکادمی گوش و حلق و بینی آمریکا توصیه می کند که محیط تنفس خود را به اندازه کافی مرطوب نگه دارید تا از خشک شدن سینوس ها جلوگیری شود.

از این رو توصیه می شود که رطوبت ساز را راه اندازی کنید و سطح رطوبت را بین 45 تا 50 درصد حفظ کنید.

به جای یک مرطوب کننده تجاری، قرار دادن یک کاسه آب داغ در کف اتاق خواب هم می تواند رطوبت هوا را افزایش دهد. مطمئن شوید که آن را در مکانی امن قرار دهید که به طور تصادفی آن را واژگون نکنید یا پا روی آن نگذارید.

صرف نظر از اینکه چه چیزی را ترجیح می دهید، رطوبت ساز خود را تمیز نگه دارید تا از رشد باکتری ها و کپک ها جلوگیری کنید.

9. استراحت و وضعیت خواب مناسب را فراموش نکنید

زمانی که احساس می کنید سرتان به دلیل افزایش فشار سینوسی در حال انفجار است، خواب آرام می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. با این حال، استراحت کافی و بستن چشم برای بهبودی به موقع بسیار مهم است.

یک خواب خوب شبانه می‌ تواند به بهبودی بدن کمک کند، زیرا زمانی که در حالت استراحت هستید، بدن شما قادر به تولید گلبول‌ های سفید بیشتری برای مبارزه با ویروس‌ ها و سایر باکتری‌ ها است که ممکن است ریشه ناراحتی تنفسی شما باشند.

با این حال، برای اینکه خواب در کاهش علائم سینوسی موثر باشد، باید آن را به درستی انجام دهید. برخی از موقعیت‌ های خوابیدن می‌ توانند به ناراحتی شما بیفزایند و باید از آنها اجتناب کنید. اینها شامل دراز کشیدن روی تخت است زیرا می تواند تجمع مخاط را در مجرای بینی شما افزایش دهد و فشار سینوسی را افزایش دهد. ممکن است به دلیل اختلال در تنفس به دلیل احتقان، از خواب بیدار شوید که می تواند به طور قابل توجهی چرخه خواب شما را مختل کند.

در عوض، چند بالش زیر سر خود قرار دهید تا سر را بالای قلب خود نگه دارید. این به جلوگیری از تجمع سینوس کمک می کند و می تواند به شما کمک کند تا راحت تر نفس بکشید.

برای لذت بردن از خواب بهتر، از انجام فعالیت های تحریک کننده بیش از حد یا مصرف نوشیدنی های شیرین یا کافئین دار خیلی نزدیک به زمان خواب خودداری کنید.

نکات اضافی

  • برای رسیدن به آرامش و کاهش فشار سینوسی، تنفس عمیق و مدیتیشن را تمرین کنید.
  • فعالیت بدنی می تواند گردش خون را افزایش دهد و به طور موقت احتقان را کاهش دهد تا تنفس راحت شود.
  • از استخرهای کلردار خودداری کنید زیرا می تواند مجرای بینی شما را تحریک کند.
  • طب فشاری، بخش کلیدی طب سنتی چینی نیز ممکن است علائم را کاهش دهد.
  • اگر آلرژی مقصر فشار سینوسی شماست، قبل از خواب یک آنتی هیستامین مصرف کنید.
  • برای کاهش مخاط قبل از خواب بینی خود را باد کنید، اما از دمیدن تهاجمی خودداری کنید زیرا می تواند باعث تحریک و انتقال باکتری های مضر به سینوس های شما شود.

منبع:

top10homeremedies

تقویم فارسی اندروید

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی