تغذيه سالم سلامت

چرا صبح احساس گرسنگی نمی کنیم؟

همه ما شنیده ایم که صبحانه مهمترین وعده غذایی روز است اما فقط به این دلیل که این یک جمله معروف است به این معنی نیست که شما صبح احساس گرسنگی داشته باشید و اگر نباشید، خوردن یک صبحانه سالم ممکن است یک چالش باشد.

اگرچه در برخی موارد کمبود گرسنگی در صبح می تواند نشانه یک مسئله جدی باشد اما به احتمال زیاد کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

احساس گرسنگی

1. شما یک شام سنگین یا میان وعده هایی در آخر شب خوردید

یکی از دلایل اصلی این که ممکن است هنگام بیدار شدن احساس گرسنگی نکنید این است که شب قبل یک شام سنگین یا میان وعده خورده اید.

این ممکن است به ویژه اگر یک وعده غذایی حاوی چربی یا پروتئین زیاد خورده باشید، درست باشد. این عناصر مغذی می توانند تخلیه معده شما را کند کرده و احساس سیری بیشتری را برای شما به وجود آورند حتی تا صبح روز بعد.

به طور خاص پروتئین همچنین می تواند سطح هورمون هایی را که گرسنگی و اشتهای شما را تنظیم می کنند، به طور قابل توجهی تغییر دهد.

به همین ترتیب، وعده های غذایی پرچرب ممکن است سطح برخی از هورمون های مرتبط با اشتها و احساس سیری را تغییر داده و منجر به کاهش گرسنگی شود.

اگر ترجیح می دهید یک شام سنگین بخورید و صبح روز صبحانه را کنار بگذارید یا به تأخیر بیندازید، کاملاً خوب است – به شرطی که مطمئن شوید مواد مغذی و آبرسانی لازم را در طول روز دریافت می کنید.

خلاصه

لذت بردن از یک شام بزرگ یا میان وعده های آخر شب ممکن است باعث شود که صبح روز بعد گرسنگی کمتری داشته باشید. این امر به ویژه اگر یک وعده غذایی حاوی پروتئین یا چربی زیاد بخورید، می تواند درست باشد.

 بی اشتهایی

2. سطح هورمون شما یک شبه تغییر می کند

در طول شب و هنگام خواب، سطح چندین هورمون در بدن شما نوسان می کند. این می تواند اشتهای شما را تغییر دهد.

به طور خاص، تحقیقات نشان می دهد که سطح اپی نفرین که همچنین به عنوان آدرنالین شناخته می شود، در صبح بیشتر است.

اعتقاد بر این است که این هورمون با کاهش سرعت تخلیه معده و افزایش تجزیه کربوهیدرات های ذخیره شده در کبد و عضلات، اشتها را سرکوب می کند.

علاوه بر این، یک مطالعه نشان داد که سطح گرلین، هورمون گرسنگی، در صبح کمتر از شب قبل است. این همچنین می تواند توضیح دهد که چرا هنگام بیدار شدن احساس گرسنگی کمتری می کنید.

سرانجام، برخی تحقیقات نشان می دهد که سطح لپتین، هورمونی که احساس سیری را افزایش می دهد، ممکن است در صبح نیز بیشتر باشد. با این حال، مطالعات نتایج متفاوتی را نشان داده اند.

توجه داشته باشید که این نوسانات روزانه هورمون کاملاً طبیعی است و معمولاً جای نگرانی نیست. با این حال، اگر دچار تغییرات ناگهانی یا شدید گرسنگی یا اشتها شده اید، صحبت با یک متخصص بهداشت را در نظر بگیرید.

خلاصه

سطح هورمون هایی مانند آدرنالین، گرلین و لپتین در طول شب و صبح نوسان می کند که باعث می شود هنگام بیدار شدن احساس گرسنگی کمتری کنید.

3. احساس اضطراب یا افسردگی می کنید

هر دو اضطراب و افسردگی می توانند به میزان قابل توجهی بر میزان گرسنگی شما تأثیر بگذارند.

علاوه بر علائمی مانند اختلالات خواب، خستگی و کاهش علاقه، افسردگی می تواند باعث تغییر اشتها شود.

در همین حال، اضطراب می تواند سطح برخی از هورمون های استرس را کاهش دهد که اشتهای شما را کاهش می دهد.

با این حال، اضطراب و افسردگی بر افراد تأثیر متفاوتی می گذارد. برخی مطالعات نشان داده است که این شرایط در عوض با افزایش اشتها و مصرف غذا برای برخی افراد مرتبط است.

اگر اضطراب یا افسردگی را تجربه می کنید و شک دارید که ممکن است بر اشتهای شما یا سایر جنبه های سلامتی شما تأثیر بگذارد، با یک متخصص بهداشت صحبت کنید تا بهترین روش درمانی را برای شما تعیین کند.

خلاصه

در برخی موارد، اضطراب و افسردگی می تواند باعث از دست دادن اشتها شود که باعث می شود صبح احساس گرسنگی کمتری کنید.

4. شما باردار هستید

تهوع صبحگاهی یک مسئله معمول است که با تهوع و استفراغ مشخص می شود. این در حدود 80٪ افراد در دوران بارداری را تحت تأثیر قرار می دهد.

اگرچه تهوع صبحگاهی می تواند در هر ساعت از روز شما را تحت تأثیر قرار دهد اما اغلب در صبح رخ می دهد – از این رو نام آن اینگونه است. در بیشتر موارد، بعد از 14 هفته بارداری بهبود می یابد یا از بین می رود.

تهوع صبحگاهی می تواند اشتهای شما را کاهش دهد. در حقیقت، در یک مطالعه بر روی 2270 زن باردار، 34٪ گزارش کردند که در اوایل بارداری کمتر غذا می خورند.

علاوه بر بیماری صبحگاهی، حاملگی می تواند علائم دیگر کاهش گرسنگی مانند سوء هاضمه، نفخ و تاخیر در تخلیه معده را ایجاد کند.

هیدراته ماندن، خوردن وعده های غذایی کوچک، امتحان کردن دستورالعمل های خاص، خواب زیاد و تهویه مناسب منزل برای جلوگیری از ایجاد عطرهایی که باعث تهوع می شوند، همه راهکارهایی هستند که ممکن است علائم را کاهش داده و اشتهای شما را بهبود ببخشند.

اگر تهوع صبحگاهی مداوم یا سایر علائم ابتدای بارداری را تجربه کردید، آزمایش تست بارداری یا صحبت با یک متخصص بهداشت را در نظر بگیرید.

خلاصه

اگر باردار هستید، ممکن است حالت تهوع صبحگاهی یا علائم دیگری داشته باشید که باعث می شود هنگام بیدار شدن احساس گرسنگی کمتری کنید.

تغذیه

5. شما بیمار هستید

احساس سرماخوردگی اغلب باعث کاهش اشتها و سطح گرسنگی می شود.

به طور خاص، عفونت های تنفسی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و ذات الریه شناخته شده اند که باعث می شوند احساس گرسنگی کمتری داشته باشید.

در برخی موارد، این عفونت ها حس چشایی و بویایی شما را نیز محدود می کنند که ممکن است اشتهای شما را کاهش دهد.

برخی از عفونت ها مانند آنفولانزا نیز می توانند علائمی را کاهش دهند که گرسنگی و اشتها را کاهش می دهد، از جمله حالت تهوع و استفراغ.

به خاطر داشته باشید بسیار مهم است که بدن خود را مرطوب نگه دارید و در هنگام بیماری نیاز بدن خود را تأمین کنید، حتی اگر احساس گرسنگی نکنید. سوپ، چای داغ، موز، کراکر و آب سیب چند گزینه آسان برای معده است که وقتی احساس خوبی ندارید می توانید امتحان کنید.

خلاصه

برخی از بیماری ها به دلیل علائمی مانند حالت تهوع، استفراغ و از دست دادن حس چشایی می توانند اشتهای شما را کاهش دهند.

6. سایر علل زمینه ای

علاوه بر فاکتورهای متداولتر ذکر شده در بالا، چندین دلیل دیگر نیز وجود دارد که باعث می شود هنگام بیدار شدن احساس گرسنگی نکنید.

در اینجا چند دلیل احتمالی دیگر برای کاهش گرسنگی در صبح وجود دارد:

شما داروهای خاصی مصرف می کنید. بسیاری از انواع داروها، از جمله دیورتیک ها و آنتی بیوتیک ها، می توانند گرسنگی و اشتها را کاهش دهند.

شما پیرتر می شوید. کاهش اشتها در میان افراد مسن شایع است و می تواند ناشی از تغییر در نیازهای انرژی، هورمون ها، طعم یا بو و شرایط اجتماعی باشد.

شما مشکل تیروئید دارید. کاهش اشتها می تواند نشانه کم کاری تیروئید یا کاهش عملکرد تیروئید باشد.

شما تخمک گذاری می کنید. استروژن، یک هورمون جنسی زنانه است که در طی تخمک گذاری افزایش می یابد، ممکن است اشتهای شما را سرکوب کند.

شما یک بیماری مزمن دارید. برخی شرایط خاص مانند بیماری کبد، نارسایی قلبی، بیماری های کلیوی، اچ آی وی و سرطان همگی می توانند باعث از دست دادن اشتها شوند.

اگر شک دارید که یک بیماری زمینه ای ممکن است در کمبود گرسنگی شما در صبح نقش داشته باشد، با یک متخصص بهداشت و درمان مشورت کنید.

خلاصه

افزایش سن، تخمک گذاری، مشکلات تیروئید، شرایط مزمن سلامتی و استفاده از برخی داروها همه می توانند باعث از دست دادن اشتها شوند. اگر صبح به علت اساسی کمبود گرسنگی خود مشکوک هستید، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.

صبحانه

چه باید کرد

اگر هنگام بیدار شدن احساس گرسنگی نمی کنید، خوب است کمی قبل از خوردن صبحانه صبر کنید.

گاهی اوقات، وقتی دوش گرفته اید، لباس می پوشید و آماده می شوید، ممکن است احساس گرسنگی کرده و برای غذا خوردن آماده شوید.

اگر هنوز احساس گرسنگی نمی کنید، می توانید برای تحریک اشتهای خود، چیزی کوچک و غنی از مواد مغذی بخورید. پایبندی به موارد دلخواه آشنا یا آزمایش مواد جدید نیز می تواند باعث شود از خوردن صبحانه هیجان زده شوید و اشتهای شما را برانگیزد.

در اینجا چند ایده صبحانه سالم و خوشمزه آورده شده است:

  • ماست با توت و گرانولا
  • بلغور جو دوسر با موزهای خرد شده و یک قطره عسل
  • اسموتی با اسفناج، میوه های تازه و پودر پروتئین
  • املت با قارچ، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای و پنیر
  • نان تست آووکادو با تخم مرغ

سرانجام، اگر شک دارید که یک بیماری زمینه ای زمینه ساز کاهش اشتها است، با یک متخصص بهداشت صحبت کنید تا بهترین روش درمانی را برای شما تعیین کند.

خلاصه

کمی صبر قبل از خوردن صبحانه، خوردن چیزی کوچک و غنی از مواد مغذی، آزمایش مواد جدید و تهیه صبحانه در برنامه روزانه، همه راه هایی برای تحریک اشتهای شما در صبح است.

حرف آخر

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود شما در هنگام بیدار شدن احساس گرسنگی نکنید.

در بعضی موارد، می تواند نتیجه خوردن یک شام سنگین در شب قبل، نوسانات طبیعی در سطح هورمون، بارداری یا احساس بیماری باشد.

بعضی اوقات، نشانه ای از یک مسئله جدی تر مانند اضطراب، افسردگی یا بیماری زمینه ای دیگر است. اگر گمان می کنید این اتفاق افتاده است، با یک متخصص بهداشت تماس بگیرید.

کمی انتظار قبل از صبحانه خوردن، آزمایش مواد جدید یا تعیین عادت های سالم با ایجاد یک برنامه روزمره ممکن است به تقویت احساس گرسنگی صبحگاهی کمک کند.

منبع:

healthline

تقویم فارسی اندروید

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

کانال یوتوب چی با چی

مطالب پیشنهادی