تغذيه سالم سلامت

چرا بهتر است رژیم سم زدایی و پاکسازی بدن را انجام ندهید؟

تقویم فارسی اندروید

پاک‌ سازی با سم‌ زدایی و رژیم سم زدایی کوتاه مدت به ندرت اثرات ماندگاری دارند و می‌ توانند نسبت به زمانی که شروع کرده‌ اید، سلامتی کمتری برای شما به همراه داشته باشند اما جستجوی میانبرهایی برای سلامتی می تواند جذاب باشد، حتی اگر خوب کار نکنند.

رژیم سم زدایی می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. برخی از انواع تبلیغ شده عبارتند از:

  • استفاده از گیاهان و ادویه جات
  • آب آشامیدنی یا مایعات دیگر
  • محدود کردن کالری
  • استفاده از سونا
  • استفاده از مکمل های غذایی خاص
  • خوردن فقط غذاهای خاص
  • کاهش قرار گرفتن در معرض برخی چیزها در محیط

طرح‌ های سم‌ زدایی تجاری موجود به راحتی به صورت آنلاین پیدا می‌ شوند و اغلب ادعاهای گسترده‌ ای درباره کارهایی که می‌ توانند برای شما انجام دهند مطرح می‌ کنند اما آنها به ندرت به طور خاص به انواع سمومی که حذف می کنند یا دقیقاً نحوه عملکرد شان اشاره می کنند.

آنها همچنین تمایل دارند که هیچ نوع مدرک واقعی مبنی بر کارکرد سیستم خود ارائه ندهند. این، تا حدی، ممکن است به دلیل این واقعیت باشد که مطالعات در مورد رژیم سم زدایی محدود و عمدتاً کیفیت پایینی دارند.

سم زدایی داخلی بدن شما

مارگارت مکینتاش، متخصص طب سوزنی و دکترای طب سنتی چینی در کانادا، می‌ گوید که بسیاری از این تغییرات شدید در رژیم غذایی می‌ توانند بیش از آنکه فایده داشته باشند، ضرر داشته باشند.

او می‌ گوید که بیشتر طرفدار یک رژیم غذایی سالم و سبک زندگی مبتنی بر غذاهای کامل است. او همچنین خاطرنشان می کند که بدن “فرآیندهای داخلی” خود را برای از بین بردن به اصطلاح سموم از بدن دارد.

در واقع، چهار سیستم مختلف در بدن شما برای خلاص شدن از شر مواد بالقوه مضر کار می کنند. آنها عبارتند از:

  • کلیه ها: اینها خون شما را فیلتر می کنند و سموم موجود در ادرار را از بین می برند.
  • کبد: کبد به پردازش مواد مغذی و اصلاح سموم کمک می کند تا از بین بردن آنها برای کلیه ها راحت تر شود.
  • ریه ها: ریه ها به دفع سموم موجود در هوا کمک می کنند.
  • روده بزرگ: روده بزرگ به دفع مواد زائد و سموم از طریق حرکات روده کمک می کند.

بهترین راه ها برای حمایت از اندام هایی که بدن و فرآیندهای مربوطه را سم زدایی می کنند عبارتند از:

  • خوردن یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی پر از فیبر، سبزیجات، میوه ها و منابع پروتئین بدون چربی
  • داشتن میانگین 150 دقیقه ورزش با شدت متوسط ​​در هفته
  • استراحت کافی
  • اگر سیگار می کشید ترک کنید
  • پرهیز یا کاهش مصرف الکل
  • نوشیدن آب کافی برای هیدراته ماندن

آیا سم زدایی فوایدی دارد؟

طرفداران سم زدایی ادعا می کنند که می تواند سموم را از بین ببرد، به مدیریت یا کاهش وزن کمک کند و التهاب را کاهش دهد، از جمله دیگر ادعاهای سلامتی که دارد. در حالی که برخی شواهد نشان می دهد که کاهش کالری ناشی از سم زدایی ممکن است به کاهش وزن کمک کند، تنها تعداد کمی از مطالعات با کیفیت پایین استفاده از آنها را تایید می کنند.

در عوض، اندام‌ های سالم بدن شما مواد بد را فیلتر می‌ کنند، بنابراین حفظ سلامت بدن تا حد ممکن بهترین گزینه برای از بین بردن سموم است.

سم زدایی با آب: مضرات نوشیدن آب زیاد

توری تدرو، متخصص تغذیه در برنامه غذایی سالم SugarChecked، می گوید که نوشیدن بیش از حد آب می تواند منجر به هیپوناترمی شود. این زمانی است که خون شما حاوی مقدار بسیار کمی سدیم است که باعث می شود سلول های شما متورم شوند.

این می تواند علائمی ایجاد کند که عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • سردرد
  • گیجی
  • خستگی
  • گرفتگی عضلات
  • تشنج
  • کما

این علائم از نظر شدت متفاوت است اما می تواند به سرعت تهدید کننده زندگی باشد و نیاز به مداخله پزشکی داشته باشد.

شواهد نشان می دهد که نوشیدن مقادیر زیاد آب و محدود کردن کالری دریافتی می تواند منجر به این عدم تعادل الکترولیت ها شود.

سم زدایی با روزه: آیا روزه راه حل خوبی است؟

در حالی که بسیاری از کارشناسان پاک‌ سازی‌ هایی که می‌ تواند شامل رژیم فقط با آبمیوه یا ملین‌ ها باشد را توصیه می‌ کنند، برخی دیگر استفاده از روشی را پیشنهاد می‌ کنند که باعث تحریک اتوفاژی می‌ شود.

جین استفنز، نویسنده می‌ گوید: «اتوفاژی با روزه‌ داری تحریک می‌ شود.»

بسیاری از پاکسازی ها حول روزه متناوب طراحی شده اند که بر محدودیت کالری و مکمل های غذایی تمرکز دارد.

برخلاف سایر اشکال سم زدایی، شواهد نشان می دهد که روزه داری متناوب می تواند فوایدی از جمله کاهش وزن داشته باشد. برخی شواهد نشان می‌ دهند که این رویکرد به رژیم غذایی می‌ تواند به آموزش بدن برای استفاده از کتون‌ های چربی برای انرژی به جای گلوکز کمک کند. این تغییر می تواند باعث کاهش چربی شود.

شواهد دیگر، مانند مطالعه ای در سال 2017 در مورد رویکردهای مختلف رژیم غذایی، نشان می دهد که کاهش وزن اولیه امکان پذیر است اما مزایای طولانی مدت آن بعید است. این به این دلیل است که با از سرگیری روتین های معمولی غذا خوردن فراتر از محدودیت های کالری سم زدایی، احتمالاً وزن از دست رفته را دوباره به دست خواهید آورد.

با این حال، این رویکرد ممکن است برای همه خوب کار نکند. شما باید با پزشک خود در مورد اهداف مدیریت وزن خود صحبت کنید و تعیین کنید که آیا روزه داری متناوب ممکن است به شما در دستیابی به آنها کمک کند یا خیر.

شک و تردید سالم ضروری است

دکتر ارین استیر، مشاور سلامت و نویسنده کتاب «غذا و خلق و خو»، می‌ گوید که اکثر مردم نمی‌ توانند تعریف کنند که سم چیست.

با این حال، او می‌ گوید، بسیاری با استفاده از محصولاتی که حاوی ملین‌ ها هستند، اقدام به پاکسازی می‌ کنند، زیرا «سم زدایی» به نظر جذاب تر از «تخلیه کردن» است.

با این حال، برخی از بیماران او که کاهش وزن اولیه را از این راه‌ حل‌ های کوتاه‌ مدت تجربه کرده‌ اند، الهام گرفته‌ اند تا حتی پس از پایان رژیم پاک‌ سازی یا سم‌ زدایی، انتخاب‌ های سالم‌ تری داشته باشند.

با این حال، طبق یک بررسی در سال 2017 از چهار گزینه رژیم غذایی برای کاهش وزن، این نتایج معمولی نیستند. محققان خاطرنشان کردند که سم‌ زدایی می‌ تواند منجر به کاهش وزن اولیه شود، اما پس از توقف سم‌ زدایی، فرد احتمالاً وزن خود را دوباره به دست می‌ آورد.

کارشناسان می گویند که بهتر است از سموم شناخته شده مانند تنباکو و الکل دوری کنید، در حالی که یک رژیم غذایی متعادل و فعالیت منظم داشته باشید. همچنین، آنها خواب کافی و نوشیدن مقدار کافی آب را توصیه می کنند.

به این ترتیب، به جای تکیه بر رژیم‌ های غذایی سخت که ممکن است آسیب‌ های کوتاه‌ مدت بیشتری نسبت به منافع پایدار داشته باشند، از سیستم‌ های سم‌ زدایی بدن خود حمایت می‌ کنید.

چگونه یک رژیم سم زدایی بر سلامت روان شما تأثیر می گذارد

غذاهایی که می خورید می توانند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارند. با توجه به داده های انجمن روانشناسی آمریکا (APA)، تحقیقات فزاینده ای نشان می دهد که تغذیه نقش مهمی در سلامت روان دارد.

در مطالعه‌ ای در سال 2020 که به بررسی تأثیر رژیم غذایی بر خلق و خوی شما می‌ پردازد، محققان شواهدی پیدا کردند که نشان می‌ دهد روش‌ های مختلف غذا خوردن می‌ تواند بر خلق و خوی شما تأثیر بگذارد. آنها خاطرنشان کردند که رژیم مدیترانه ای نسبت به یک رژیم غذایی معمولی غربی که حاوی غذاهای بسیار فراوری شده بیشتری است، حمایت بهتری در سلامت روان ارائه می کند.

آنها خاطرنشان کردند که برخی غذاها می توانند بر سطح قند، میکروبیوم روده و پاسخ ایمنی شما تأثیر بگذارند که همه آنها می توانند بر خلق و خوی شما تأثیر داشته باشند. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا به طور کامل نشان دهد که چگونه تغییرات در رژیم غذایی می تواند بر سلامت روان تأثیر بگذارد.

حرف آخر

رژیم ها و برنامه های سم زدایی برای حذف سموم از بدن ضروری نیست. بدن شما از قبل اندام ها و سیستم هایی برای حذف مواد مضر یا غیر ضروری از بدن شما دارد.

بهتر است روی داشتن یک سبک زندگی سالم، از جمله رژیم غذایی متنوع، ورزش منظم و اجتناب از سیگار و الکل تمرکز کنید.

اگر کاهش وزن یک هدف است، برخی از رژیم های سم زدایی می توانند کاهش وزن اولیه را به دنبال داشته باشند. با این حال، بدون استراتژی‌ های بلندمدت، احتمالاً پس از توقف سم‌ زدایی، وزن خود را دوباره به دست خواهید آورد.

در عوض، با پزشک خود صحبت کنید یا با یک متخصص تغذیه همکاری کنید تا بهترین برنامه غذایی را برای نیازهای خود تعیین کنید.

منبع:

healthline

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی