دنياي فيلم و سينما فرهنگ و هنر

چرا برخی از افراد مبتلا به اضطراب عاشق تماشای فیلم های ترسناک هستند؟

تقویم فارسی اندروید

برخی از افراد مبتلا به اضطراب به اشتراک گذاشته اند که چگونه فیلم های ترسناک به آنها کمک می کند تا با علائم خود کنار بیایند. بسیاری از افراد طرفدار ژانر وحشت هستند اما برای افرادی که اضطراب دارند، این می تواند چیزی بیش از یک سرگرمی سرگرم کننده باشد. برای برخی، تماشای فیلم های ترسناک در واقع یک روش قدرتمند برای مقابله با علائم اضطراب آنها است.

فیلم های ترسناک

اما چرا اینگونه است؟ از این گذشته، بازگشت به تجربه های ترسناک سینمایی هنگامی که قبلاً با نگرانی ها یا ترس های داخلی روبرو شده اید، کمی متضاد است.

هاف پست با متخصصان بهداشت و روان صحبت کرد تا بفهمد چرا بعضی از افراد مبتلا به اضطراب عاشق فیلم های ترسناک هستند و چگونه واقعاً می توانند به این بیماری کمک کند.

این یک حواس پرتی مفید است

برای برخی از افراد مبتلا به اضطراب، فیلم های ترسناک ترس ملموسی را ایجاد می کنند که در آن آنها می توانند ذهن خود را متمرکز کنند.

مک دانل درمانگر و عضو شناختی تیم رفتاری درمانی در انستیتوی خانواده در دانشگاه نورث وسترن گفت: افراد مضطرب اغلب برای ادامه حضور در لحظه تلاش می کنند و در عوض به گذشته می پردازند یا نگران آینده هستند. درگیر شدن با یک فیلم ترسناک می تواند حواس پرتی جذاب یا خروجی برای کسانی باشد که درگیر نگرانی های شخصی هستند.

وی توضیح داد: من می توانم ببینم که چگونه تماشای فیلم های ترسناک به یک فرد مضطرب اجازه می دهد تا نگرانی و توجه خود را به چیزی غیرمرتبط با زندگی خود معطوف کند. این فیلم ها می توانند حواس پرتی را از نگرانی های شخصی آنها ایجاد کنند که باعث پریشانی جسمی و روحی آنها می شود. به عنوان مثال، فرد به جای نگرانی در مورد اشتباه کردن در ارائه در محل کار برای فردا، بر محرک های ترسناکی که هیچ ارتباطی با زندگی او ندارد، مانند تعقیب شدن توسط یک دلقک که در یک فاضلاب زندگی می کند، تمرکز خواهد کرد.

آلیشیا کلارک، درمانگر مستقر در واشنگتن دی سی و نویسنده گفت که بیشتر بیمارانش بیش از آنکه انتظار داشته باشند علاقه زیادی به فیلم های ترسناک داشته باشند. وی گفت: “انتقال اضطراب روزمره به موضوعی متمرکزتر و حادتر که مربوط به چیزی و شخص دیگری است، به نظر می رسد تا حدی آنچه در درون آنها می گذرد را تسکین می دهد.”

اضطراب معتبر یا عادی می شود

برای برخی از افراد مضطرب، تماشای یک فیلم ترسناک راهی برای تأیید بسیاری از عوامل محرک ترس است که به طور منظم با آنها روبرو می شوند.

“کمی رضایت و شاید حتی تسکین وجود داشته باشد که [افراد مبتلا به اضطراب] می توانند در تأیید این که “بله، جهان در واقع مکانی خطرناک و تولید کننده اضطراب است، همانطور که گفتم و احساس کردم.”

برای سایر بیماران، این راهی است برای قرار دادن اضطراب آنها در طیف وسیع تری كه شامل اشكال بسیار شدیدتری است. به طور متناقضی، فیلم های ترسناک می توانند علائم آنها را عادی “کرده و این پیام اطمینان بخش را ارسال کنند که”بله، شما مضطرب هستید، اما اوضاع می توانست خیلی بدتر باشد.

یک حس کنترل وجود دارد

اگرچه اضطراب در مورد نگرانی های روزمره مانند کار، سلامتی یا روابط می تواند طاقت فرسا باشد اما احساس اضطرابی که مردم هنگام تماشای یک فیلم ترسناک تجربه می کنند بیشتر از قدرت آنها برخوردار است.

کیت همفریس، استاد روانپزشکی در دانشگاه استنفورد گفت: “فیلم های ترسناک به افراد مضطرب اجازه می دهد اضطراب را به روشی ایمن و کنترل شده تجربه کنند.” “اگر اضطراب بیش از حد باشد، آنها همیشه می توانند به آن نگاه کنند و از آنجا که اکثر فیلم های ترسناک با شکست هیولاها پایان می یابند، به بینندگان این حس را می دهند که اگر اضطراب خود را تحمل کنیم، در آخر خوب خواهیم شد. این برای افراد مضطرب اطمینان آور است.”

کلارک گفت: بیماران وی گزارش کرده اند که هنگام کنترل ترسشان بر روی صفحه نمایش، کنترل بیشتری بر اضطراب خود دارند. زیرا آنها خیالی بودن آن را می دانند و خودشان نیز آسیب نمی بینند. وضوح داستان یا فقط این واقعیت که فیلم باید به پایان برسد – یک احساس ایمنی را ارائه می دهد، بنابراین بینندگان می توانند از ابتدا تا پایان نتیجه گیری، احساس اضطراب حاد را تجربه کنند.

کلارک گفت: “بنابراین، اغلب مبتلایان به اضطراب از تجربیاتی که در آنها احساس اضطراب می کنند به گونه ای که تشدید اضطراب افزایش یابد، اجتناب می کنند.” “ممکن است ژانر وحشت به تماشاگران این امکان را بدهد تا با روشی ایمن و کنترل شده با این احساسات پیچیده  ناراحت کننده روبرو شوند و مقاومت کنند.”

درمان اضطراب

این می تواند نوعی درمان در معرض قرار گیری باشد

محیط کنترل شده تماشای یک فیلم ترسناک به افراد مبتلا به اضطراب کمک می کند تا روی احساسات شدید و ناراحت کننده کار کنند و آنها را برطرف کنند. کاری که بسیاری برای انجام موثر آن تلاش می کنند. مک دانل معتقد است که فیلم های ترسناک می توانند ابزاری مفید در درمان به کمک در معرض قرار گرفتن باشند.

وی اشاره کرد به اینکه فیلم های ترسناک می توانند بینندگان را در معرض احساسات جسمی اضطراب، مانند تپش قلب، تعریق و تنفس شدید قرار دهند. در واقع، مطالعه ای در سال 2012 از دانشگاه وست مینستر نشان داد که بدن هنگام مشاهده فیلم های ترسناک، دچار افزایش آدرنالین می شود.

بنابراین یک درمانگر آموزش دیده می تواند از فیلم های ترسناک برای ایجاد این احساسات جسمی استفاده کند و به مراجعینش نشان دهد که آنها لزوماً خطرناک و غیر قابل تحمل نیستند.

مک دانل گفت: “یکی از بیمارانش می توانست ببیند که حتی در حالی که قلبش تند می زند و عضلاتش سفت است، اما در معرض خطری نیست و این برایش عجیب بود.” “این درک می تواند در موقعیت های آینده که احساسات جسمی اضطراب وجود دارد به آنها کمک کند زیرا آنها می توانند به یاد بیاورند که حتی اگر بدن آنها برای خطر احتمالی آماده می شود، احتمالاً فقط یک هشدار اشتباه است.”

گذر از این تجربه می تواند به پرورش تاب آوری عاطفی کمک کند. کلارک گفت که بیماران به او گفته اند که تماشای فیلم های ترسناک با اطمینان از اینکه می توانند احساس شدید ترس و اضطراب خود را کنترل کنند به آنها احساس اطمینان و آرامش می دهد.

این می تواند آرامش بخش باشد

اگرچه به نظر خلاف واقع است اما تماشای یک فیلم ترسناک می تواند آرامش بخش باشد. مک دانل اشاره کرد که وقتی افراد در حالت اضطراب قرار می گیرند، سیستم عصبی آنها واکنش نشان می دهد و برای محافظت از ما در برابر خطر درک شده، آدرنالین ترشح می کند.

وی گفت: “بدن ما با رفتن به حالت”پرواز یا جنگ” آماده می شود كه می تواند شامل تنفس شدید و افزایش ضربان قلب باشد.” “از آنجا که بدن ما نمی تواند برای همیشه در این حالت جسمی فزاینده باقی بماند، سیستم های ما در نهایت باعث آرامش ما می شوند و ما را به حالت آرام و متعادل تری می رسانند. این احتمال وجود دارد که تماشای فیلم های ترسناک همان نوع پاسخ های جسمی را ایجاد کند که در نهایت می تواند کسی را که در زمینه های مختلف دچار اضطراب است آرام کند.”

کلام آخر

اگرچه تماشای فیلم های ترسناک باعث می شود برخی از افراد مضطرب احساس آرامش و حضور در لحظه بیشتری کنند، اما مک دانل معتقد است که باید از این مکانیزم کنار آمدن با احتیاط استفاده شود.

وی گفت: “ممکن است که فیلم های ترسناک محتوای ترسناکی داشته باشند که باعث تحریک بیشتر یک فرد شود.” “به عنوان مثال، افرادی که از اتفاق ناگواری برای خانواده خود اضطراب دارند، ممکن است پس از تماشای یک فیلم ترسناک که در آن یک خانواده توسط شخص نقابدار ناشناخته ای شکنجه می شود، اضطراب یا ترس بیشتری داشته باشند. این احساس اضطراب بیشتری نسبت به آنچه قبل از شروع فیلم داشتند، در شخص ایجاد می کند.”

کلارک با تکرار این احساسات، خاطرنشان کرد: بازماندگان تروما یا هر کس دیگری که اضطراب حاد تهدید کننده زندگی را تجربه کرده است، حتی ممکن است لازم باشد از چنین تجارب مشاهده ای به عنوان نوعی مراقبت از خود، جلوگیری کند.

وی با تأکید بر اینکه کنار آمدن با اضطراب مستلزم یادگرفتن این است که اگر چیزی برای شما مفید و موثر نیست، بدون هیچ شرم و نگرانی عنوان کنید، گفت: “تحت هیچ شرایطی یک فرد مضطرب که نمی خواهد ترس و وحشت را تماشا کند، هرگز مجبور نکنید.”

خوشبختانه استراتژی ها و تکنیک های زیادی برای کمک به افراد در رفع اضطراب وجود دارد. فیلم های ترسناک علاوه بر درمان و دیگر استراتژی های سنتی تر برای مقابله، ممکن است یکی از این ابزارها باشد. کلارک برای افرادی که از این ژانر لذت می برند، گفت که او تلاش می کند تا علت را کشف کند و آن را در جعبه ابزار مقابله ای شخصی خود قرار دهد.

در نهایت، مفید بودن ژانر ترسناک برای افراد مبتلا به اضطراب به نحوه استفاده از آن بستگی دارد، کریستن سیسترانک یک مشاور حرفه ای مجاز در تگزاس که متخصص در زمینه درمان اختلالات اضطرابی است گفت: اگر آنها به عنوان نوعی عدم تمرکز حواس نسبت به مسائل خود به ژانر وحشت روی آورده اند، ممکن است این بهترین روش نباشد.

“چیزی که ما در مورد اضطراب می دانیم این است که وقتی از افراد، مکان ها یا موقعیت هایی که باعث اضطراب می شوند اجتناب می کنیم، در واقع اضطراب بهتر نمی شود. با گذشت زمان بدتر خواهد شد. اگر مطمئن نیستید که چگونه بهترین کار را انجام دهید، به دنبال یک پزشک بالینی باشید که در زمینه درمان اختلالات اضطرابی آموزش دیده باشد تا به شما کمک کند بهترین راه را برای بازپس گیری زندگی خود از اضطراب پیدا کنید.”

منبع:

huffingtonpost

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی