داروهاي گياهي و طب سنتي سلامت

همه چیز درباره مضرات و خواص چای رزماری

تقویم فارسی اندروید

رزماری یک درختچه همیشه سبز و بومی منطقه مدیترانه است و ادویه ای است که در چندین غذای بومی مورد استفاده قرار می گیرد. صدها سال است که به دلیل کیفیت دارویی اش مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از محبوب ترین راه های استفاده از آن چای است. چیزی که اکنون خواهیم دید. خواندن مقاله را ادامه دهید تا همه چیز را در مورد چای رزماری بدانید.

خواص چای رزماری

درباره چای رزماری

رزماری (Rosmarinus officinalis) گیاهی معطر و قدیمی است که از خانواده نعناع (Lamiaceae) است و بومی منطقه مدیترانه می باشد.

رزماری جدا از اینکه در آشپزی، دارو، تولید عطر و سایر اهداف زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد، به دلیل مزایایی که چای به همراه دارد، محبوبیت زیادی در بین افراد برای سلامتی پیدا کرده است.

تهیه چای رزماری ساده است که بوی جنگل تازه و دریا می دهد. این طعم و مزه تسکین دهنده است و می توان آن را با لیموی تازه، نعناع، بابونه و عسل ترکیب کرد.

خواص چای رزماری

چای رزماری سرشار از دیترپن ها، فلاونوئیدها، مشتقات فنلی، گلیکوزیدها و سایر مواد شیمیایی گیاهی است که به آن خواص دارویی می بخشد. این چای به کاهش وزن کمک می کند، حافظه را تقویت می کند، از سرطان جلوگیری می کند و به هضم غذا کمک می کند. در اینجا لیستی از عجایب این چای برای شما آورده شده است:

1. آلزایمر و اختلالات مرتبط با آن

در طب سنتی از رزماری برای بهبود قدرت حافظه و جلوگیری از از دست رفتن حافظه استفاده شده است.

آلزایمر بیماری است که باعث زوال عقل شدید و تخریب سلول های عصبی در افراد مبتلا به آن می شود.

چای رزماری دارای دیترپن هایی است که از مرگ سلول های عصبی جلوگیری می کند و دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد افسردگی و ضد اضطراب است. از این رو، مصرف این چای می تواند به کاهش سرعت از دست دادن حافظه و ناتوانی شما کمک کند.

2. کاهش تدریجی وزن

اجزای فیتوشیمیایی این چای فعالیت لیپاز را مهار می کند – آنزیمی که باعث تجزیه چربی ها و تولید چربی می شود.

از آنجا که لیپاز غیرفعال است، تجزیه چربی ها وجود ندارد. احساس سیری بیشتری خواهید کرد و بیش از حد وزن اضافه نخواهید کرد.

3. درمان سرطان

مطالعاتی وجود دارد که تأثیر رزماری را بر سرطان پستان نشان می دهد. ترکیبات خاصی مانند اسید رزمارینیک و اسید کافئیک (موجود در چای رزماری) می توانند باعث بهبودی و همچنین جلوگیری از بروز سرطان در اندام های مختلف شوند.

این مواد شیمیایی آنتی اکسیدان های قوی و ضد تکثیری هستند و می توانند سلول های شما را از آسیب رادیکال های آزاد محافظت کنند.

4. کنترل استرس و اضطراب

سبک زندگی و اختلالات روانی شغلی در حال افزایش است و ظاهراً همه ما از والدین و پدربزرگ و مادربزرگ خود افسرده تریم. این نشانه بدی است!

گنجاندن دمنوش های گیاهی مانند چای رزماری در رژیم غذایی تغییرات قابل توجهی در سطح استرس شما ایجاد می کند.

این ماده حاوی اسید اورسولیک و اسید رزمارینیک است که دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد افسردگی است. آنها به شما کمک می کنند تا با استرس مبارزه کنید و فرسودگی و اضطراب را کنترل کنید.

چای رزماری، در مقابل داروهای استروئیدی که تأثیرات جدی دارند، به طور موثر بر روی مغز و هورمون ها تأثیر می گذارد و میزان تحمل شما را افزایش داده و باعث آرامش می شود.

5. به هضم غذا کمک می کند و از چاقی جلوگیری می کند

همه میکروب ها و باکتری ها مضر نیستند زیرا دسته ای از آنها را در روده خود جای می دهیم!

ترکیب این میکروب ها بر هضم و جذب شما تأثیر می گذارد. چای رزماری از رشد آن گونه ها (لاکتوباسیلوس، بیفیدوباکتریوم و …) پشتیبانی می کند که به جذب انتخابی فیبر و تجزیه چربی ها کمک می کند. این از چاقی جلوگیری می کند.

6. از کبد شما در برابر آسیب محافظت می کند

چای رزماری دارای ترکیبات فعال زیستی است که خاصیت مهار رادیکال های آزاد و ضد التهاب دارند.

کارنوزول یکی از این ترکیبات است که از سلول های کبدی در برابر استرس شیمیایی و التهاب محافظت می کند. چای رزماری از تشکیل پروکسیدهای مضر در کبد جلوگیری کرده و یکپارچگی ساختاری سلول های کبدی را حفظ می کند.

7. خواص ضد پیری

به دلیل وجود آنتی اکسیدان های قدرتمند و مواد شیمیایی شیمیایی ضد میکروبی، چای رزماری نجات دهنده پوست است. نوشیدن آن یا استفاده های دیگر از آن می تواند عفونت های باکتریایی یا قارچی، ضایعات، آکنه و تاول را درمان کند.

آنتی اکسیدان هایی مانند اسید رزمارینیک رادیکال های آزاد را که باعث ایجاد چین و چروک، خطوط ریز و رنگدانه می شوند، از بین می برند. چای رزماری همچنین باعث رفع افتادگی پوست می شود تا پوست را جوان، شاداب و درخشان نشان دهد.

8. ضد دیابت

طب سنتی از برگ های رزماری برای درمان افت قند خون (کمبود سطح گلوکز در خون) استفاده می کند.

این شامل کامفن، بورنئول، لوتئولین، هسپریدین و کارنوزول است که از پراکسیداسیون لیپید جلوگیری کرده و تولید آنزیم های آنتی اکسیدان را تحریک می کند.

این مواد شیمیایی گیاهی ضد دیابت هستند و همچنین می توانند وابستگی به انسولین را در افراد دیابتی کنترل کنند.

9. رشد مو

چای رزماری برای همه کسانی که از ریزش مو رنج می برند یک نعمت است. گردش خون (حمل اکسیژن و مواد مغذی) به فولیکول های مو را بهبود می بخشد که به نوبه خود رشد مو را افزایش می دهد.

شستشوی مرتب موهای خود با چای رزماری مشکلاتی مانند طاسی، شوره سر، ریزش مو، سفیدی زودرس و کم پشت شدن را برطرف می کند.

آنتی اکسیدان ها هرگونه تجمع مواد مضر را از بین می برند و عفونت های قارچی را در پوست سر شما درمان می کنند و به شما موهای سالم می بخشند.

10. تسکین التهاب و درد

این گیاه خاصیت ضد درد دارد و می تواند مفاصل دردناک، التهاب و واکنش های حساسیتی دردناک را بهبود بخشد.

چای رزماری با بهبود گردش خون، کاهش التهاب و از بین بردن رادیکال های آزاد یا استرس شیمیایی برای تسکین گرفتگی یا درد عصبی عمل می کند.

11. محافظت از بینایی و سلامت چشم

در حالی که مطالعات روی چای رزماری و سلامت چشم کم است، شواهد نشان می دهد که برخی ترکیبات موجود در این چای ممکن است برای چشم شما مفید باشد.

مطالعات حیوانی نشان داده است که افزودن عصاره رزماری به سایر درمان های خوراکی می تواند روند پیشرفت بیماری های چشمی وابسته به سن (ARED) را کندتر کند.

یک مطالعه افزودن عصاره رزماری به درمان های رایج مانند اکسید روی و سایر ترکیبات آنتی اکسیدانی ARED را مورد بررسی قرار داد و دریافت که این ماده به کند شدن دژنراسیون ماکولای وابسته به سن (AMD) کمک می کند که یک بیماری شایع است که بینایی را تحت تأثیر قرار می دهد.

سایر مطالعات حیوانی و تجربی نشان می دهد که اسید رزمارینیک در رزماری باعث تاخیر در شروع آب مروارید می شود (تیرگی تدریجی چشم که منجر به کوری می شود) و شدت آب مروارید را کاهش می دهد.

به خاطر داشته باشید که در بیشتر مطالعات انجام شده در مورد رزماری و سلامت چشم از عصاره های غلیظ استفاده شده است که تعیین اینکه چای رزماری چه قدر تاثیر دارد و همچنین میزان مصرف شما برای استفاده از این فواید را دشوار می کند.

12. سوء هاضمه و سایر مشکلات معده

شواهد علمی زیادی وجود ندارد که نشان دهد رزماری به مشکلاتی مانند ناراحتی معده، گاز یا سوء هاضمه کمک می کند. با این حال، UMM گزارش می دهد که در اروپا از برگ رزماری برای سوء هاضمه استفاده می شود و توسط کمیسیون آلمان تایید شده است که ایمنی و اثر بخشی گیاهان را بررسی می کند.

13. دردهای عضلانی

برخی از مطالعات اولیه نشان می دهد که مصرف ترکیبی از رزماری، رازک و اسید اولئانولیک می تواند به کاهش درد مرتبط با آرتروز کمک کند. روغن رزماری همچنین به صورت موضوعی هم برای درمان درد مربوط به عضلات و آرتروز و بهبود گردش خون توسط کمیسیون آلمان تایید شده است. چای رزماری هم برای تسکین عضلات مناسب است.

14. انرژی ذهنی

بوی رزماری به طور غیر قابل تصوری شفابخش است. و اگر حوصله وانرژی ندارید، شاید بو کشیدن گیاهان تند کمک کند. مطالعه ای در سال 2013 اثرات استنشاق روغن رزماری را بر احساسات و فعالیت های سیستم عصبی بررسی کرد. از جمله یافته های آن عبارتند از: “تمام داده ها در مجموع مزیت دارویی روغن رزماری هنگام استنشاق، با از بین بردن احساس بی حوصلگی و تأمین انرژی ذهنی تازه را نشان داده اند.”

15. احتباس آب

رزماری می تواند برای افرادی که احتباس منظم آب دارند، عالی باشد. این گیاه به عنوان یک ادرارآور طبیعی عمل می کند و به دفع سموم مضر از بدن کمک می کند. زنانی که در طول دوره قاعدگی خود دچار نفخ می شوند می توانند از چای رزماری بهره مند شوند.

16. آلوپسی آندروژنتیک

این وضعیتی است که باعث می شود مردم به طور تکه ای موی خود را از دست بدهند. اگر آلوپسی آندروژنتیک دارید، می توانید روغن رزماری را با یک روغن حامل مانند کنجد یا روغن نارگیل مخلوط کنید روی تکه های ریزش مو بگذارید که می تواند به تسهیل رشد مو کمک کند. همچنین برای کاهش ریزش مو و بهبود رشد مو مفید است. قبل از استفاده از روغن رزماری بر روی موهای خود حتماً تست کوچکی را انجام دهید.

احتیاط: لازم به ذکر است که رزماری ممکن است برای افرادی که مشکلات کلیوی دارند و کسانی که مجاز به استفاده از دیورتیک نیستند مفید نباشد.

17. آسیب کلیه دیابتی (نفروپاتی)

برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف محصولی حاوی رزماری، می تواند هنگام مصرف داروهای استاندارد دیابت، مقدار پروتئین در ادرار را کاهش دهد. پروتئین در ادرار نشانگر بیماری کلیه در بیماران دیابتی است.

18. بیماری لثه (التهاب لثه)

تحقیقات اولیه نشان می دهد که دهان شویه گیاهی حاوی رزماری به کاهش خونریزی لثه و تورم در افراد مبتلا به التهاب لثه کمک می کند وقتی دو بار در روز بعد از غذا به مدت دو هفته استفاده شود.

19. آسم

در مطالعه ای بر روی 40 بیمار آسمی، عصاره های رزماری علائم آسم را کاهش داد مانند:

  • خس خس
  • درد قفسه سینه
  • سرفه کردن
  • تولید خلط (مخلوط بزاق و مخاط)

علاوه بر این، عصاره رزمارینیک اسید و رزماری تولید سلول های التهابی ناشی از آسم (ائوزینوفیل ها، نوتروفیل ها و سلول های تک هسته ای) را در موش ها کاهش می دهد.

برای تعیین نقش احتمالی آن در مدیریت آسم، آزمایش های بزرگتر و قوی تری مورد نیاز خواهد بود.

20. لخته شدن خون

مطالعات سلولی و موش ها نشان داد که رزماری دارای اثرات ضد ترومبوتیکی است، به این معنی که خون را از لخته شدن خون جلوگیری کرده و جریان خون را محدود می کند.

در یک مطالعه سلولی، رزماری فعالیت پلاکت ها را کاهش می دهد، سلول هایی که مسئول لخته شدن خون هستند.

این اثر در انسان مورد بررسی قرار نگرفته است، اگرچه در صورت استفاده از داروی رقیق کننده خون یا جلوگیری از لخته شدن، احتیاط را توصیه می کنیم.

21. زخم

عصاره های مختلف رزماری باعث کاهش زخم از 44 تا 51.8٪ در موش صحرایی شد. محققان اظهار داشتند که ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در رزماری ممکن است این اثر را ایجاد کند. هیچ آزمایش انسانی هنوز ارتباط بین رزماری و زخم را بررسی نکرده است.

22. سلامت روده

در مطالعات حیوانی، عصاره رزماری نتایج زیر یافت شده است:

  • گاز را تسکین می دهد.
  • عفونت ها را کاهش می دهد (در موش های صحرایی مبتلا به کولیت / عفونت روده بزرگ)
  • صفرا را تخلیه می کند.
  • جریان صفرا را افزایش می دهد.
  • تخلیه ادرار

تجمع ادرار می تواند باعث اورمی شود که سرریز مواد زائد در خون است. احتباس ادرار در افراد مبتلا به مشکلات تیروئید نیز معمول است.

محققان همچنین در حال بررسی توانایی رزماری در اختلالات روده مانند IBS هستند.

مطالعات اولیه حیوانی نشان می دهد که رزماری ممکن است به اختلالات روده کمک کند. برای تعیین تأثیر رزماری بر روده، آزمایشات بالینی در آینده لازم است.

23. گرفتگی های قاعدگی

در طب سنتی، رزماری به زنانی که از قاعدگی دردناک (دیسمنوره) رنج می برند، داده شده است. با این حال، این کاربرد سنتی در آزمایشات بالینی تأیید نشده است.

24. اسپاسم

برگهای رزماری از نظر خصوصیات ضد اسپاسم بالقوه مورد بررسی قرار می گیرند.

در حیوانات مشخص شده است که رزماری باعث کاهش اسپاسم غیر ارادی عضلات می شود. مطالعات بر روی خوکچه هندی نشان داد که روغن رزماری باعث کاهش اسپاسم در قلب (ایلئوم و دهلیز) می شود.

باور اینکه یک گیاه وحشی که در حیاط خانه شما رشد می کند می تواند چنین شگفتی هایی را برای شما رقم بزند، سخت است؟ آیا نمی خواهید این معجون جادویی را خودتان درست کنید و توانایی های آن را بچشید؟

بله وقت آن است که یاد بگیرید چگونه چای رزماری درست کنید.

دمنوش گیاهی

چگونه چای رزماری درست کنید

در اینجا دستور تهیه چای رزماری آمده است.

آنچه شما نیاز دارید:

  • 1 قاشق چایخوری برگ و ساقه رزماری (خشک، تازه یا پودر شده)
  • 1 فنجان آب فیلتر شده
  • 1 قاشق چایخوری عسل یا شکر (اختیاری)

طرز تهیه:

  • آب را در یک قوری بجوشانید و حرارت را کم کنید.
  • گیاه رزماری را به آب اضافه کنید. اجازه دهید 5 تا 6 دقیقه دم بکشد.
  • مخلوط را در لیوان خود صاف کنید.
  • عسل یا شکر را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

اکنون جایزه ای برای شما داریم/ برای آگاهی از روش شستشوی رزماری برای موهای خود، ادامه مطلب را بخوانید.

سرم رزماری (برای داشتن موهای صاف، براق و سالم)

آنچه شما نیاز دارید:

  • 2 قاشق غذاخوری برگ تازه رزماری یا 1/2 فنجان چای رزماری (دستور در بالا، شیرین کننده اضافه نکنید)
  • 2 فنجان آب

افزودنی های اختیاری:

  • 1 قاشق غذاخوری آویشن تازه یا خشک، برگ مریم گلی و گل اسطوخودوس
  • روغن بادام یا آرگان

طرز تهیه:

  • آب را به جوش آورده و گیاه رزماری را اضافه کنید. (می توانید آویشن، برگ مریم گلی و گل اسطوخودوس را نیز اضافه کنید)
  • حرارت را کم کنید و روی ظرف را بپوشانید.
  • بعد از 5 تا 6 دقیقه شعله را خاموش کنید.
  • بگذارید مخلوط بماند تا خنک شود. مایع قهوه ای تیره و لایه ای روغنی خواهید داشت.
  • محتویات را در یک بطری صاف کنید.
  • پس از شستشوی منظم موها را با این ترکیب شستشو دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

توجه: قبل از شستن مخلوط با آب، 2 تا 3 دقیقه صبر کنید.

حقایق جالب درباره رزماری

در قرن شانزدهم، رزماری اغلب در اتاق های بیمار و بیمارستان ها برای از بین بردن میکروب ها سوزانده می شد.

کاملاً تعجب آور است اما گیاه رزماری زنبورهای عسل را به خود جلب می کند!

در سنت قدیمی انگلیس، عروس ها شاخه های رزماری را به عنوان نماد وفاداری به دامادها می دادند.

بعد از تمام تمجیدها و استفاده ها، اگر به شما بگوییم که مانند همه فرمولاسیون های گیاهی، چای رزماری نیز دارای عوارض جانبی است، چه می کنید؟

بله متأسفانه این چنین است.

عوارض جانبی چای رزماری

بیشتر عوارض جانبی به دلیل خود گیاه است. به طور خاص اطلاعات بسیار کمی در مورد چای رزماری وجود دارد.

مصرف مقدار زیادی از گیاه رزماری به هر شکل ممکن است دارای اشکالات زیر باشد:

آلرژی

اگر به آسپرین یا داروهای سالیسیلات حساسیت دارید، ممکن است با چای رزماری حساسیت ایجاد کنید.

خطرات بارداری

زنان باردار در صورت مصرف زیاد عصاره رزماری ممکن است با خطر خونریزی رحم روبرو شوند. همچنین ممکن است در چنین زنانی باعث چرخه قاعدگی و سقط جنین شود.

تشنج را بدتر می کند

اگرچه خاصیت ضد التهابی و ضد درد دارد اما مصرف بیش از حد چای رزماری ممکن است تشنج یا صرع را بدتر کند.

شیردهی

اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا استفاده از رزماری هنگام شیردهی بی خطر است، وجود ندارد. بهتر است امن بمانید و جانب احتیاط را رعایت کنید و از استفاده خودداری کنید.

باروری

اندام های تولید مثل موش صحرایی پس از مصرف طولانی مدت عصاره برگ رزماری، کوچکتر شدند. همچنین باعث کاهش تعداد اسپرم، تحرک و تراکم آن شد. همه این عوامل بر باروری تأثیر منفی می گذارند. همچنین، موش های ماده باردار از دست دادن جنین بیشتری با مصرف آن داشتند.

تحریک پوست و خارش پوست سر

در افراد با پوست بسیار حساس، محصولات حمام حاوی روغن های رزماری ممکن است باعث درماتیت یا قرمز شدن پوست (اریتم) شود.

در یک مطالعه بر روی 50 بیمار طاس دائمی، استفاده از روغن رزماری برای کمک به رشد مو باعث افزایش خارش پوست سر شد.

گلوکز خون

رزماری ممکن است سطح گلوکز خون را افزایش دهد. پس از مصرف دوز زیاد رزماری در خرگوش های مبتلا به دیابت، سطح گلوکز 55٪ افزایش یافت.

محدودیت ها

در بسیاری از مطالعات ذکر شده از غلظت بالای عصاره رزماری برای دیدن اثرات مورد نظر استفاده می شود. بنابراین، ممکن است با مصرف روزمره رزماری، تجربه بسیاری از اثرات مانند ضدسرطان بعید باشد.

مقدار مصرف

یک متاآنالیز نشان داد که دوزهای عصاره رزماری با مقدار 0.1 تا 100 میکروگرم در میلی لیتر در مبارزه با سرطان بیشترین تأثیر را دارند. با این حال، به دلیل دامنه وسیعی از غلظت های مورد استفاده در مطالعات مختلف، دوز موثری برای استفاده انسان ایجاد نشده است.

به طور کلی، گیاه رزماری توسط FDA به عنوان بی خطر طبقه بندی شده و مشخص شده است که در موش ها حتی در غلظت های زیاد و دوره های طولانی مدت سمیت بسیار کمی دارد.

توصیه می شود روزانه 4 تا 6 گرم برگ خشک یا شاخه رزماری و 2 تا 4 میلی لیتر عصاره مایع سه بار در روز مصرف کنید.

بنابراین چه حکمی دارد؟

از آنجا که این گیاه دارای مزایای بسیاری است، چای آن نیز دارای فواید بسیاری است. بنابراین، امتحان چای رزماری هیچ ضرری ندارد.

با وجود عوارض جانبی نادر، شما باید یک نهال رزماری در حیاط خانه خود پرورش دهید و چای بنوشید و مو را با آن آبکشی کنید.

منبع:

stylecraze

healthline

treehugger

ndtv

selfhacked

leaf

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی