خواص مواد غذايي سلامت

همه چیز درباره مضرات و خواص برنج قرمز

تقویم فارسی اندروید

این برنج تنها از چند دهه گذشته در قفسه داروخانه ها یافت شده است اما برنج مخمر قرمز برای صدها سال به دلیل خواص دارویی قدرتمندش مورد توجه بوده است.

برنج مخمر قرمز به عنوان یکی از بهترین داروهای طبیعی برای سطوح بالای کلسترول، یکی از معدود مکمل‌ های طبیعی است که حاوی مواد فعال تقریباً مشابه داروهای موجود در داروهای تجویزی است.

به علاوه، مزایای برنج مخمر قرمز فراتر از کاهش سطح کلسترول است، تحقیقات حال حاضر نشان می دهد که ممکن است برای التهاب، سندرم متابولیک، سطح قند خون و موارد دیگر مفید باشد.

در اینجا فواید، عوارض جانبی و توصیه های دوز مصرفی برای برنج مخمر قرمز آورده شده است.

 برنج قرمز

برنج قرمز چیست؟

برنج مخمر قرمز نوعی برنج تخمیر شده است که با استفاده از گونه های خاصی از کپک، Monascus ruber یا Monascus purpureus تولید می شود.

قرن ها است که در طب سنتی چینی به دلیل خواص قوی تقویت کننده سلامتی استفاده می شود.

برنج مخمر قرمز حاوی ترکیب موناکولین K است – همان ماده فعال موجود در داروهای تجویزی کاهش دهنده کلسترول مانند لواستاتین.

به همین دلیل، اغلب به عنوان یک جایگزین مقرون به صرفه برای داروهای گران قیمت برای کمک به کاهش سطح کلسترول و حمایت از سلامت قلب استفاده می شود.

تحقیقات اثرات مفید دیگری را نیز نشان داده است، از کاهش رشد سلول های سرطانی تا بهبود سطح قند خون و انسولین.

امروزه، برنج مخمر قرمز معمولاً به عنوان یک مکمل بدون نسخه برای کمک به مدیریت کلسترول و بهبود سلامت کلی به فروش می رسد.

خلاصه

برنج مخمر قرمز از تخمیر برنج با گونه خاصی از کپک تولید می شود. این ماده حاوی همان ماده فعال داروهای کاهنده کلسترول است و برای فواید دیگر نیز مورد مطالعه قرار گرفته است.

مزایای بالقوه

مزایای بالقوه برنج مخمر قرمز عبارتند از:

  • بهبود سلامت قلب
  • کاهش خطر ابتلا به سندرم متابولیک
  • کاهش التهاب
  • کاهش خطر سرطان
  • ممکن است سلامت قلب را تقویت کند.

بیماری قلبی یک بیماری جدی است که میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار می دهد و تخمین زده می شود که عامل 31.5٪ از مرگ و میرها در سراسر جهان باشد.

کلسترول بالا – یکی از عوامل خطر اصلی برای بیماری قلبی – می تواند باعث باریک شدن و سفت شدن شریان ها شود که منجر به افزایش خطر حمله قلبی و سکته می شود.

برنج مخمر قرمز معمولاً به عنوان یک درمان طبیعی برای کمک به کاهش سطح کلسترول و ارتقای سلامت قلب استفاده می شود و گاهی اوقات می تواند عوارض جانبی کمتری نسبت به داروهای تجویزی برای درمان کلسترول بالا داشته باشد.

یک بررسی از 21 مطالعه نشان داد که برنج مخمر قرمز در کاهش سطح کلسترول کل و LDL (بد) و همچنین تری گلیسیرید و فشار خون، زمانی که با داروهای استاتین ترکیب می‌شود، موثر است.

علاوه بر این، موناکولین K همچنین ممکن است به بهبود عملکرد اندوتلیال یا انعطاف پذیری و سازگاری رگ های خونی شما کمک کند که کلید حفظ سلامت عروق و قلب شما است.

ممکن است به درمان سندرم متابولیک کمک کند

سندرم متابولیک مجموعه ای از شرایط است که خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی، دیابت و سکته را افزایش می دهد.

برخی از معیارهای سندرم متابولیک عبارتند از فشار خون بالا، چربی اضافی بدن، افزایش قند خون و تغییرات در سطح کلسترول یا تری گلیسیرید.

چندین مطالعه نشان داده اند که برنج مخمر قرمز ممکن است به درمان برخی از این عوامل خطر کمک کند و می تواند به عنوان یک درمان طبیعی برای کمک به پیشگیری از آنها استفاده شود.

یکی از مستندترین اثرات آن، توانایی آن در کاهش کلسترول است. تحقیقات نشان می دهد که می تواند به طور موثر سطح کلسترول کل و LDL (بد) را کاهش دهد.

یک مطالعه کوچک دیگر 18 هفته ای نشان داد که یک مکمل حاوی برنج مخمر قرمز می تواند قند خون، سطح انسولین و فشار خون سیستولیک را در افراد مبتلا به سندرم متابولیک کاهش دهد.

به علاوه، یک مطالعه 8 هفته ای به بررسی اثرات برنج مخمر قرمز بر روی موش هایی که از رژیم غذایی پرچرب تغذیه شده بودند در مقایسه با گروه کنترل پرداخت. این نشان داد که برنج قرمز قادر به جلوگیری از افزایش سطح کلسترول و وزن بدن است.

می تواند التهاب را کاهش دهد

التهاب یک پاسخ ایمنی طبیعی است که برای محافظت از بدن شما در برابر عفونت های حاد و مهاجمان خارجی طراحی شده است.

با این حال، تصور می‌ شود که التهاب پایدار به بیماری‌ های مزمن مانند دیابت، سرطان و بیماری قلبی کمک می‌ کند.

مطالعات نشان می دهد که مکمل برنج قرمز ممکن است به کاهش التهاب و ارتقای سلامتی در دراز مدت کمک کند.

به عنوان مثال، یک مطالعه روی 50 فرد مبتلا به سندرم متابولیک نشان داد که مصرف مکمل حاوی برنج مخمر قرمز و عصاره زیتون به مدت 8 هفته باعث کاهش سطح استرس اکسیداتیو – یکی از دلایل اصلی التهاب مزمن – تا 20 درصد شد.

به طور مشابه، یک مطالعه نشان داد که دادن عصاره مخمر قرمز به موش های مبتلا به آسیب کلیوی باعث کاهش سطح پروتئین های خاص درگیر در التهاب در بدن می شود.

ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشد

اگرچه تحقیقات فعلی محدود به مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی است اما برخی شواهد نشان می دهد که برنج قرمز ممکن است به کاهش رشد و گسترش سلول های سرطانی کمک کند.

یک مطالعه نشان داد که دادن پودر برنج مخمر قرمز به موش‌ های مبتلا به سرطان پروستات در مقایسه با گروه کنترل، حجم تومور را به میزان قابل‌ توجهی کاهش می‌ دهد.

با این حال، تحقیقات بیشتری برای ارزیابی اثرات برنج مخمر قرمز بر سایر انواع سرطان در انسان مورد نیاز است.

به طور خاص، مطالعات بیشتری باید انجام شود تا مشخص شود چگونه اثرات ضد سرطانی بالقوه برنج مخمر قرمز ممکن است بر جمعیت عمومی تأثیر بگذارد.

خلاصه

برنج مخمر قرمز ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی و سندرم متابولیک را کاهش دهد، التهاب را در بدن کاهش دهد و به طور بالقوه دارای خواص ضد سرطانی باشد. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

جنبه های منفی

با این حال، برخی از مضرات احتمالی هم در مورد برنج مخمر قرمز وجود دارد. آنها عبارتند از:

وضعیت حقوقی

موناکولین K ترکیب فعال موجود در برنج مخمر قرمز است که معمولاً استخراج می شود و در استاتین ها و داروهای کاهش دهنده کلسترول استفاده می شود.

با توجه به داده های سازمان غذا و دارو (FDA)، محصولات برنج مخمر قرمز حاوی موناکولین K باید به عنوان یک دارو در نظر گرفته شود و آنها را تحت قوانین سختگیرانه تری نسبت به مکمل های استاندارد بدون نسخه قرار دهد.

علاوه بر این، از سال 1998، FDA علیه چندین شرکت فروش عصاره برنج مخمر قرمز حاوی مقادیر بالای موناکولین K اقدام کرده است و اشاره کرده است که عرضه این محصولات به عنوان مکمل در ایالات متحده غیرقانونی است.

بنابراین مکمل‌ های برنج مخمر قرمز هنوز قانونی هستند اما آنها باید فقط حاوی مقادیر کمی موناکولین K باشند. با این حال، در سال 2011، برخی از مکمل‌ های برنج مخمر قرمز حاوی مقادیر زیادی موناکولین K هستند.

به عنوان یک مصرف کننده، برای شما غیرممکن است که بدانید یک مکمل موناکولین K ممکن است حاوی چه مقدار باشد زیرا فقط مقدار برنج مخمر قرمز روی برچسب نشان داده شده است.

علاوه بر این، مهم است توجه داشته باشید که FDA مکمل‌ های غذایی را به روشی که داروها تنظیم می‌ شوند، تنظیم نمی‌ کند و ادعاهای تغذیه‌ ای ممکن است بر اساس شواهد علمی نباشد. بنابراین، هنگام مصرف برنج مخمر قرمز، لطفاً با پزشک خود صحبت کنید.

اثرات جانبی

علیرغم لیستی از مزایای مربوط به برنج مخمر قرمز، مکمل آن ممکن است عوارض جانبی داشته باشد بنابراین بهتر است قبل از مصرف این مکمل با پزشک خود صحبت کنید.

مشکلات گوارشی مانند نفخ، گاز و درد معده برخی از شایع ترین عوارض جانبی گزارش شده برنج قرمز هستند.

در موارد شدیدتر، همچنین می‌ تواند باعث مشکلاتی مانند مشکلات عضلانی، مسمومیت کبدی و واکنش‌ های آلرژیک، مشابه عوارض جانبی ناشی از داروهای تجویزی کاهش دهنده کلسترول شود.

از آنجایی که تحقیقات هنوز در مورد ایمنی طولانی مدت برنج قرمز محدود است، برای زنان باردار یا شیرده نیز توصیه نمی شود.

اگر بعد از مصرف برنج قرمز متوجه علائم نامطلوب شدید، دوز مصرفی خود را کاهش دهید یا مصرف را قطع کنید و با یک پزشک قابل اعتماد مشورت کنید.

تداخلات دارویی

برنج مخمر قرمز حاوی موناکولین K است، جزء فعال کلیدی که برای ساخت داروهای استاتین استفاده می شود که برای کاهش کلسترول مفید است. به همین دلیل، اگر از قبل استاتین مصرف می کنید، نباید برنج مخمر قرمز مصرف کنید، مگر اینکه توسط پزشک دستور داده شود.

برنج مخمر قرمز همچنین ممکن است با همان داروهایی که استاتین ها با آنها تداخل دارند تداخل داشته باشد، از جمله سایر داروهای کاهنده کلسترول، آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد افسردگی خاص، ضد قارچ ها و ضد رتروویروس ها.

اگر دارویی مصرف می کنید، بهتر است قبل از شروع مصرف مکمل برنج قرمز با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مورد اعتماد صحبت کنید.

تشکیل سیترینین

در نهایت، برنج مخمر قرمز که به دقت کشت نمی شود می تواند حاوی محصول جانبی به نام سیترینین باشد. سیترینین یک مایکوتوکسین یا سمی است که توسط انواع خاصی از کپک ها تولید می شود.

محققان خاطرنشان کرده اند که می تواند باعث نارسایی کلیه در حیوانات شود و ممکن است بر ظاهر ژن در انسان تأثیر بگذارد.

علاوه بر این، یک ارزیابی در سال 2011 از 11 مکمل مختلف برنج مخمر قرمز موجود برای خرید، اشاره کرد که 4 مورد از آن محصولات حاوی سیترینین هستند.

خلاصه

برنج مخمر قرمز مضرات بالقوه ای نیز دارد. مکمل ها از نظر قانونی فقط مجاز به داشتن مقادیر کمی موناکولین K هستند اما برخی ممکن است حاوی مقادیر بالایی باشند. برنج مخمر قرمز همچنین ممکن است عوارض جانبی داشته باشد، با برخی داروها تداخل داشته باشد یا به مایکوتوکسین سیترینین آلوده شود.

توصیه های دوز مصرفی

برنج مخمر قرمز به شکل کپسول یا قرص در دسترس است و اغلب در ترکیب با سایر مواد مانند CoQ10، ناتوکیناز یا اسیدهای چرب امگا 3 فرموله می شود.

این مکمل‌ ها به‌ طور گسترده در فروشگاه‌ های مواد غذایی سالم، داروخانه‌ ها و خرده‌ فروشان آنلاین موجود هستند.

دوزهای مختلف از 200 تا 4800 میلی‌ گرم در آزمایش‌ های بالینی مورد مطالعه قرار گرفته‌ اند که معمولاً حاوی حدود 10 میلی‌ گرم موناکولین کل است.

اکثر مارک های مکمل اصلی موجود در بازار به طور کلی مصرف روزانه بین 1200 تا 2400 میلی گرم را توصیه می کنند که به دو تا سه دوز تقسیم می شود.

با این حال، مقدار مورد نیاز برای درک فواید بالقوه از نظر علمی مشخص نشده است و اشتباه در جهت احتیاط بهترین کار برای به حداقل رساندن احتمال عوارض جانبی است.

با این حال، با توجه به خطر عوارض جانبی نامطلوب و نگرانی های ایمنی مرتبط با عصاره برنج قرمز، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید تا بهترین دوز را برای شما تعیین کند.

علاوه بر این، مطمئن شوید که یک مکمل با کیفیت بالا انتخاب می کنید. در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید متوجه شوید که محصولی را از یک تولید کننده معتبر انتخاب می کنید:

  • آن‌ ها مکمل‌ های خود را در یک مرکز معتبر تولید خوب تولید می‌ کنند، به این معنی که معیارهای سازمان غذا و دارو را برآورده می‌کند.
  • مکمل‌ های آن‌ ها از نظر خلوص و مواد تشکیل دهنده توسط شخص ثالث آزمایش شده‌ اند و اطمینان حاصل می‌ کنند که مکمل برچسب صادقانه و عاری از آلودگی است. در حالت ایده آل، آنها این گزارش های شخص ثالث را در دسترس مصرف کنندگان قرار می دهند.

خلاصه

برنج مخمر قرمز به طور گسترده در هر دو شکل کپسول و قرص در دسترس است. در دوزهای 200 تا 4800 میلی‌گرم مورد مطالعه قرار گرفته است، اما بیشتر مکمل‌ ها روزانه 1200 تا 2400 میلی‌ گرم را برای بهترین نتایج توصیه می‌ کنند.

حرف آخر

برنج مخمر قرمز ممکن است از سلامت قلب حمایت کند و سطح کلسترول، التهاب، رشد سلول های سرطانی و عوامل خطر سندرم متابولیک را کاهش دهد. با این حال، این مکمل همچنین دارای تعدادی معایب بالقوه است که باید قبل از تصمیم به شروع استفاده از آن به دقت در نظر گرفته شود.

همکاری نزدیک با پزشک بهترین راه برای تصمیم گیری در مورد این است که آیا این مکمل برای شما مناسب است یا خیر و چگونه می توانید مکملی را انتخاب کنید که با کیفیت بالا و از یک برند معتبر باشد.

منبع:

healthline

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی