داروهاي گياهي و طب سنتي سلامت

همه چیز درباره خواص نخل اره ای

تقویم فارسی اندروید

نخل اره ای (Serenoa repens یا Sabal serrulata) گیاهی متعلق به خانواده درختان نخل بومی جنوب شرقی ایالات متحده است. از نظر تاریخی، فرهنگ گلیدز و قبایل سمینول در جنوب فلوریدا از میوه نخل اره ای برای درمان دستگاه ادراری خاص و مشکلات تولید مثل استفاده می کردند. عصاره میوه نخل اره ای حاوی فیتواسترول ها و فلاونوئیدها است که اثر آندروژن ها (هورمون های استروئیدی جنسی طبیعی) را مسدود می کند. همچنین به عنوان بزرگی پروستات شناخته می شود. روشی که این کار را انجام داد از طریق مسدود کردن اثرات آندروژن ها و با مسدود کردن التهاب بود.

این مقاله در مورد کاربردهای بالقوه نخل اره ای، عوارض جانبی احتمالی و خطرات این مکمل محبوب بحث می کند.

نخل اره ای

موارد استفاده از نخل اره ای

استفاده از مکمل ها باید به صورت فردی و توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی، مانند یک متخصص تغذیه، داروساز یا پزشک بررسی شود. هیچ مکملی برای درمان یا پیشگیری از بیماری در نظر گرفته نشده است.

نخل اره ای شاید بیشتر به دلیل استفاده از آن در درمان مشکلات پروستات شناخته شده است. این شامل هایپرپلازی خوش خیم پروستات (پروستات بزرگ شده) و پروستاتیت (التهاب پروستات) است.

شواهد محدودی برای حمایت از این ادعاها وجود دارد.

علائم بزرگی پروستات

یکی از رایج ترین کاربردهای نخل اره ای، درمان BPH است که به عنوان بزرگی پروستات نیز شناخته می شود. هایپرپلازی خوش خیم پروستات یک مشکل جدی برای سلامتی محسوب نمی شود اما می تواند علائم قابل توجهی مانند افزایش نیاز به ادرار و نشت ادرار ایجاد کند. همچنین می تواند خطر عفونت های دستگاه ادراری را افزایش دهد.

در یک مطالعه 24 هفته ای بر روی 354 مرد در سن 50 تا 70 سال با علائم دستگاه ادراری تحتانی مرتبط با BPH، مصرف عصاره نخل اره ای این علائم ادراری را در مقایسه با دارونما بهبود بخشید.

این یافته در تضاد با نتایج قبلی از یک بررسی سیستماتیک است که گزارش می‌ داد که این عصاره هیچ بهبودی در علائم ادراری در مقایسه با دارونما نشان نداد.

یک متاآنالیز (مجموعه ای از مطالعات) که چهار آزمایش تصادفی، دوسوکور و کنترل شده را شامل 1080 فرد مبتلا به BPH ارزیابی کرد، گزارش داد که نخل اره ای که روزانه به مدت شش ماه مصرف می شود، جریان ادرار را بهبود می بخشد و شبیه به اثر فلوماکس (تامسولوسین) است اگرچه هیچ بهبودی در اندازه پروستات وجود نداشت.

در نهایت هم تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

ریزش مو

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده‌ اند که نخل اره‌ای می‌ تواند عملکرد 5-آلفا ردوکتاز، آنزیمی که تستوسترون را به هورمونی به نام دی هیدروتستوسترون (شکل قوی‌ تر تستوسترون) تبدیل می‌ کند، مسدود کند. به نظر می رسد دی هیدروتستوسترون در ایجاد آلوپسی آندروژنتیک که بیشتر به عنوان ریزش مو با الگوی مردانه یا طاسی شناخته می شود، نقش دارد.

اگرچه روگین موضعی (مینوکسیدیل) و فیناستراید خوراکی دو داروی مورد تایید FDA هستند که برای درمان طاسی با الگوی مردانه استفاده می‌شوند، عوارض جانبی نامطلوب آنها ممکن است باعث شود مکمل‌هایی مانند نخل اره‌ای گزینه‌ ای جذاب به نظر برسند.

یک مطالعه دو ساله متشکل از 100 نفر که در بدو تولد در سنین بین 20 تا 40 سال با ریزش موی خفیف تا متوسط انتخاب شده بودند، نشان داد که مصرف 320 میلی گرم (میلی گرم) سرنوآ در روز از طریق خوراکی به ثبات کمک می کند.

برای ریزش مو با این حال، فقط در بالای سر، فیناستراید 1 میلی گرم در روز از طریق خوراکی مؤثرتر بود زیرا در ناحیه جلویی مو، مو نیز به خوبی عمل می کرد. علاوه بر این، این مطالعه نشان داد که نخل اره ای می‌ تواند جایگزینی برای افراد مبتلا به طاسی خفیف تا متوسط باشد که نمی‌ توانند از فیناستراید یا سایر درمان‌ های موضعی استفاده کنند. با این حال، مطالعات بیشتری برای تایید اثربخشی آن و مکانیسم آن مورد نیاز خواهد بود.

در یک مطالعه 24 هفته ای بر روی 50 مرد بین 20 تا 50 سال با ریزش موی خفیف تا متوسط، استفاده موضعی روزانه 3.3 میلی لیتر (میلی لیتر) سرنوآ حاوی سرم غلیظ به نواحی نازک شده روی پوست سر باز می شود. برای چهار هفته اول و دو میلی لیتر از لوسیون حاوی سرنوآ به کل پوست سر در طول دوره مطالعه، باعث افزایش قابل توجهی در تعداد مو در هفته دوازدهم شد.

قابل ذکر است که افزایش مثبت در هفته بیست و چهارم کاهش یافت، به احتمال زیاد به دلیل پایان یافتن سرم غلیظ تر حاوی نخل اره ای پس از تنها چهار هفته. توجه به این نکته حائز اهمیت است که مطالعه از این نظر محدود بود که دارای گروه کنترل نبود و طول مطالعه (مدت زمان) تنها 24 هفته بود. عصاره چای، عصاره ریشه گل صد تومانی، پیروکتون-اولامین و الیگوپپتیدها هم دخیل بودند. تأثیر نخل اره به تنهایی نامشخص است.

سندرم درد مزمن لگن / علائم پروستاتیت مزمن

تحقیقات نوظهور استفاده از نخل اره ای را در افراد مبتلا به سندرم درد مزمن لگن (CPPS) بررسی کرد. سندرم درد مزمن لگن به عنوان درد در ناحیه لگن (ناحیه زیر ناف و بین باسن) تعریف می‌ شود که بیش از شش ماه طول می‌ کشد و به اندازه‌ ای شدید است که عملکرد را محدود می‌ کند. سندرمی است که با درد مزمن لگنی که اغلب با علائم دستگاه ادراری تحتانی همراه است، تعریف می شود. علاوه بر این، موسسه ملی بهداشت CPPS را به عنوان یک سندرم بدون عفونت تعریف می کند.

در یک آزمایش چند مرکزی، تصادفی، دوسوکور، کنترل‌ شده با دارونما روی 221 مرد بین 18 تا 50 سال مبتلا به CPPS، مصرف سرنوآ 160 میلی‌گرم کپسول نرم خوراکی دو بار در روز به مدت 12 بار تکرار شد. هفته ها در مقایسه با گروه دارونما، بهبود قابل توجهی در کاهش درد و علائم ادراری نشان دادند. مطالعه محدود بود زیرا بین افراد با یا بدون CPPS التهابی تمایز قائل نشد.

اگرچه یک مطالعه در یک متاآنالیز (مجموعه مطالعات) نشان داد که نخل اره ای موثرتر از دارونما در درمان CPPS است اما مطالعات دیگر نتایج متناقضی را نشان دادند. مطالعات مرتبط بیشتر برای تایید نتیجه مورد نیاز است.

استفاده های دیگر

علاوه بر مزایای سلامتی بالقوه ذکر شده در بالا، سایر کاربردهای سنتی و اثبات نشده نخل اره ای شامل موارد زیر است:

  • سرماخوردگی و سرفه
  • گلو درد
  • آسم
  • برونشیت مزمن
  • سردرد میگرنی
  • احتباس مایعات (به عنوان یک ادرار آور استفاده می شود)
  • آرامش بخش

عوارض جانبی نخل اره ای چیست؟

با وجود پتانسیل درمانی، نخل اره ای ممکن است عوارض جانبی بالقوه ای داشته باشد. بیایید در مورد عوارض جانبی شایع و شدید صحبت کنیم.

عوارض جانبی رایج

عوارض جانبی رایج شامل موارد زیر است اما ممکن است محدود به آنها نباشد:

  • ناراحتی خفیف معده
  • اختلالات انزال
  • کاهش میل جنسی
  • سردی
  • سوزش خفیف
  • بوی ناخوشایند
  • خارش پوست سر
  • آکنه (پیشانی)

عوارض جانبی شدید

هیچ عارضه جانبی شدیدی در مطالعات ارزیابی اثربخشی و ایمنی نخل اره ای در افراد مبتلا به بزرگی پروستات و درد مزمن لگن گزارش نشده است.

در صورت بروز واکنش آلرژیک مانند کهیر، مشکل در تنفس، یا تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو، مصرف آن را متوقف کنید.

موارد احتیاط

هنگام استفاده از نخل اره ای در گروه های زیر باید اقدامات احتیاطی انجام شود:

  • سرطان حساس به هورمون: نخل اره ای از نظر تئوری می تواند بر سطح هورمون های جنسی از جمله استروژن و تستوسترون تأثیر بگذارد. به همین دلیل، افراد مبتلا به سرطان های حساس به هورمون (از جمله سرطان سینه و پروستات) باید قبل از استفاده از نخل اره ای با انکولوژیست خود مشورت کنند. برخی از مردها، هنگام مصرف نخل اره ای، اختلال نعوظ، حساسیت سینه ها، ژنیکوماستی (بزرگ شدن سینه ها) و کاهش میل جنسی را گزارش کرده اند.
  • بارداری یا شیردهی: استفاده از نخل اره ای ممکن است در دوران بارداری یا شیردهی ناامن باشد. لطفاً بدون مشورت با پزشک خود مصرف آن را شروع نکنید.
  • کودکان: از آنجایی که ایمنی نخل اره ای عمدتاً در آقایانی که بزرگی پروستات دارند تعیین شده اند مورد مطالعه قرار گرفته است، اطلاعات کمی در مورد ایمنی آن در کودکان وجود دارد.

مقدار مصرف: چه مقدار نخل اره ای باید مصرف کنیم؟

همیشه قبل از مصرف مکمل با یک پزشک صحبت کنید تا مطمئن شوید که مکمل و دوز برای نیازهای فردی شما مناسب است.

دوز استاندارد مورد استفاده در کارآزمایی‌های بالینی برای مطالعه اثربخشی آن در بزرگی پروستات، طاسی با الگوی مردانه، و درد مزمن لگن 320 میلی گرم کپسول خوراکی در روز است.

لطفاً قبل از استفاده از مکمل‌ ها به دلایل پزشکی با پزشک خود صحبت کنید زیرا ممکن است موقعیت‌ هایی وجود داشته باشد که در آن‌ ها بیشتر از اینکه مفید عمل کنند، مضر باشند.

اگر بیش از حد نخل اره ای بخورم چه اتفاقی می افتد؟

آزمایشی روی 369 مرد انجام شد که عصاره نخل اره ای را به صورت فزاینده ای در دوزهای 320، 640 و 960 میلی گرم در فواصل 6 ماهه طی 18 ماه مصرف می کردند و هیچ شواهدی از سمیت نشان نداد. علاوه بر این، هیچ تفاوتی بین گروه ها در عوارض جانبی جدی یا غیر جدی مشاهده نشد.

با این حال، به عنوان یک قانون کلی، هرگز بیش از دوز توصیه شده روی برچسب محصول مصرف نکنید.

فعل و انفعالات

به نظر می رسد که نخل اره ای خطر محدودی برای تداخلات دارویی در انسان دارد. با این حال، در صورت مصرف داروهای تجویزی زیر باید احتیاط کرد:

  • مهارکننده‌های 5 آلفا ردوکتاز: برخی مطالعات اثر ترکیبی نخل اره‌ای و سایر گیاهان دارویی، مسدودکننده‌های آلفا (مانند فلوماکس یا تامسولوسین) و مهارکننده‌های 5 آلفا ردوکتاز (پروسکار یا فیناستراید) را ارزیابی کرده‌اند. نخل اره ای به عنوان یک مهارکننده 5-آلفا ردوکتاز عمل می کند، مصرف نخل اره با یک داروی تجویزی که 5-آلفا ردوکتاز را مهار می کند، مانند Proscar (فیناستراید)، از نظر تئوری می تواند یک اثر افزایشی ایجاد کند و خطر عوارض جانبی را افزایش دهد.
  • درمان جایگزینی هورمونی/قرص های ضد بارداری: از آنجایی که نخل اره ای حاوی فیتواسترول است، به عنوان یک ضد آندروژن عمل می کند. علاوه بر این، مصرف آن با قرص استروژن ممکن است اثربخشی استروژن را کاهش دهد.
  • رقیق‌ کننده‌ های خون: اگرچه شواهد قطعی نیست، اما ممکن است بر اساس گزارش‌ های چند موردی، زمان خونریزی را افزایش دهد. اگر داروهای زیر را مصرف می کنید، قبل از شروع مصرف نخل اره ای با پزشک خود مشورت کنید: کومادین (وارفارین)، پلاویکس (کلوپیدوگرل) و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID)، مانند آسپرین، ادویل (ایبوپروفن) و Aleve (ناپروکسن).

مکمل‌ های نخل اره ای معمولاً حاوی عصاره‌ های میوه این گیاه هستند. می توانید مکمل های آن را به صورت آنلاین و در بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی طبیعی، داروخانه ها و فروشگاه های متخصص در محصولات گیاهی مثل عطاری ها خریداری کنید.

از آنجایی که مکمل‌ های غذایی توسط سازمان غذا و دارو بررسی نمی‌ شوند، کیفیت آنها می‌ تواند از برندی به برند دیگر متفاوت باشد.

اگر تصمیم به خرید این یا هر مکمل دیگری دارید، مؤسسه ملی سلامت توصیه می‌ کند که برچسب حقایق مکمل را بخوانید. این شامل اطلاعات ارزشمندی است که هر مصرف کننده باید بداند، از جمله مقدار مواد فعال و غیرفعال در هر وعده (از جمله موادی که ممکن است به آنها حساسیت داشته باشید).

گواهینامه ایمنی یا اثربخشی محصول را تضمین نمی کند اما تضمین می کند که محصول به درستی تولید شده است، حاوی مواد تشکیل دهنده ذکر شده در برچسب محصول است و حاوی آلاینده های مضر نیست.

ضروری است که فهرست مواد تشکیل دهنده مکمل و برچسب حقایق تغذیه را به دقت بخوانید تا بدانید کدام مواد و چه مقدار از هر یک از مواد تشکیل شده است. لطفاً این برچسب مکمل را با پزشک خود مرور کنید تا در مورد تداخلات احتمالی با غذاها، سایر مکمل ها و داروها صحبت کنید.

نحوه نگهداری

مکمل های این گیاه را در جای خشک و خنک و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید. و در زمان مناسب همانطور که روی بسته بندی مشخص شده است دور بریزید.

منابع این گیاه را در چه چیزی باید جستجو کرد

مکمل‌ های نخل اره ای معمولاً حاوی عصاره‌ های میوه این گیاه هستند. می توانید مکمل های آن را به صورت آنلاین و در بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی طبیعی، داروخانه ها و فروشگاه های متخصص در محصولات گیاهی خریداری کنید.

اگر خرید این یا هر مکمل دیگری را انتخاب کردید، برچسب حقایق مکمل را بخوانید، زیرا حاوی ارزش بالایی از اطلاعات است از جمله مقدار مواد فعال و غیرفعال در هر وعده (از جمله موادی که ممکن است به آنها حساسیت داشته باشید).

طب سنتی

مکمل های نخل اره ای

نخل اره ای به صورت کپسول، ژل نرم، عصاره مایع، تنتور، پودر، توت خشک و چای موجود است.

عصاره به دست آمده از توت های آن سرشار از اسیدهای چرب است که اعتقاد بر این است که این اسیدها مسئول مهار 5-آلفا ردوکتاز هستند.

از آنجایی که اسیدهای چرب در آب نامحلول هستند، بنابراین مصرف نخل اره ای به شکل چای ممکن است چندان موثر نباشد. علاوه بر این، مشخص شده است که مکمل‌ های مایع آن حاوی بالاترین غلظت اسید چرب و فیتوسترول هستند و به دنبال آن پودر، توت خشک و مکمل‌ های تنتور قرار دارند. چنین یافته‌ هایی نشان می‌ دهد که شکل مایع (یعنی محتوای موجود در کپسول‌ های ژل) ممکن است بهترین انتخاب باشد اگر می‌ خواهید مکمل نخل اره‌ ای با بالاترین غلظت اجزای فعال زیستی یا مواد فعال مصرف کنید.

نخل اره ای همچنین در سرم های موضعی (روی پوست) برای ریزش مو موجود است. با این حال، چنین محصولاتی اغلب با مواد دیگری مانند روغن دانه کدو تنبل و اسانس رزماری ترکیب شده اند. اثرات نخل اره به تنهایی نامشخص است.

خلاصه

نخل اره ای گیاهی از خانواده درختان نخل است. عصاره میوه آن با شواهدی که نقش نخل اره ای را در بهبود علائم مرتبط با بزرگی پروستات، کاهش ریزش مو و بهبود علائم درد مزمن لگن نشان می دهد، به طور عمومی مورد مطالعه قرار گرفته است.

به طور کلی، مکمل های نخل اره ای به خوبی تحمل می شوند اما ممکن است در برخی افراد باعث ناراحتی معده شوند. نخل اره ای نباید در کودکان، در دوران بارداری یا شیردهی و یا در افرادی که سرطان های حساس به هورمون دارند استفاده شود. همچنین در صورت مصرف داروهای جایگزین هورمونی، قرص‌ های ضدبارداری یا رقیق‌ کننده‌ های خون، باید از مصرف آن اجتناب شود.

منبع:

verywellhealth

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی