خواص مواد غذايي سلامت سلامت جسمي

هله هوله هاي مفيد و مقوي كدامند؟

شما هم وقتی به تماشای تلویزیون می‌نشینید و یا هنگام درس خواندن و کار کردن احساس گرسنگی می‌کنید...
تقویم فارسی اندروید

شما هم وقتی به تماشای تلویزیون می‌نشینید و یا هنگام درس خواندن و کار کردن احساس گرسنگی می‌کنید. این احساس گرسنگی نیست بلکه یک احساس نیاز به میان‌وعده را نشان می‌دهد تا بیشتر سرگرم شویم.

ميان وعده مفيد
ميان وعده مفيد

برای این سرگرمی ما معمولا از چیپس، پفک و یا تخمه استفاده می‌کنیم که این مواد سرشار از مواد مضر برای بدن هستند. برخی از هله هوله های دیگر وجود دارند که به همین اندازه خوشمزه هستند اما زیانی به بدن نمی‌رسانند. تعدادی از این مواد خوشمزه و مفید را معرفی می‌کنیم تا بیشتر اوقات با آن ها خود را سرگرم کنید و علاوه بر آن برای سلامتی تان هم مفید باشد.

برخی از هله هوله های مفید :

گندمک

این روزها بعضی از کارخانجات، گندمک را به شکل صنعتی تولید می‌کنند اما درست کردن آن راحت و بی‌دردسر است. کافی است مقداری گندم را بپزید و پس از خشک شدن در یک تابه روغن کنجد یا ذرت بریزید و آن را تفت دهید. در آخر می‌توانید کمی عسل به آن اضافه کنید. بیشتر بچه‌ها دوست دارند گندمک را با شیر بخورند. در این صورت بهتر است شیر را به جای شکر با عسل شیرین کنید تا خواص بیشتری به عصرانه‌شان افزوده شود.

شاهدانه

دانه شاهدانه، یکی از مغذی‌ترین و قابل هضم‌ترین مواد غذایی روی زمین است. دانه شاهدانه سرشار از پروتئین،‌ اسیدهای آمینه ضروری و اسیدهای چرب ضروری است. خوردن شاهدانه تاثیر ضدافسردگی دارد و سیستم ایمنی بدنتان را هم افزایش می‌دهد. ضمن آنکه این دانه خوشمزه به حفظ سلامت پوست و موی شما هم کمک می‌کند.

توت سفید

توت میوه‌ای پرخاصیت و البته پرکالری است. یکصد گرم توت که تقریبا معادل یک فنجان است حاوی ۶۱ کالری انرژی است. هر فنجان توت حاوی ۹‌/‌۰ گرم پروتئین است. البته باید توجه داشت که پروتئین توت، پروتئین گیاهی است. علاوه بر این توت سفید سرشار از آهن و ویتامین C است. پس کم خون‌ها از خوردن آن غافل نشوند. ضمن آنکه قند طبیعی آن ضرر ندارد و به خاطر داشتن فیبر، ملین خوبی برای دستگاه گوارش به حساب می‌آید.

کشمش

کشمش سرشار از آهن، پتاسیم، کلسیم و ویتامین‌های گروه b است از طرفی کشمش دارای خواص آنتی اکسیدانی است و از تخریب سلولی جلوگیری می‌کند. خوردن کشمش شما را از پوکی استخوان در امان نگه می‌دارد. خوردن کشمش استرس‌های‌تان را کم می‌کند و برای فعالیت‌های روزانه‌تان به شما انرژی می‌دهد.
هر چند چای ممکن است فرآیند جذب آهن را کاهش دهد اما مطمئناً مصرف کشمش با چای خیلی بهتر از مصرف قند است.

سویا

دانه سویا بدلیل کاربردهای بسیار آن و خاصیت خوراکی‌اش بسیار معروف می‌باشد. سویا سرشار از کلسیم است و علاوه بر آن به جذب این ماده حیاتی در بدن تان هم کمک می‌کند. آجیل سویا، بدن شما را در برابر عفونت‌ها مقاوم می‌کند و یک خوراکی مقرون به صرفه به شمار می‌رود. علاوه بر آن سویا حاوی پروتئین، ایزوفلاون و فیبر بوده که همه این مواد برای سلامتی مفیداند. پروتئین درون سویا می‌تواند فوایدی برای بیماری های قلبی، کاهش اثرات یائسگی، کاهش وزن، ورم مفاصل، عملکرد مغز و بهبود توان در ورزش دارد. سویا ممکن است بتواند خطر سرطان سینه در زنان و سرطان پروستات در مردان را کاهش دهد.

جهت مشاهده خواص و مضرات سويا اینجا کلیک کنید

کنجد

کنجد سرشار از زینک است و شما با خوردن آن از مصرف قرص‌های این ماده بی نیاز می‌شوید. پیشنهاد می‌کنیم مخلوط کنجد و شاهدانه را حتما امتحان کنید. ضمن آنکه می‌توانید ارده (کنجد نرم و ساییده) به همراه عسل را به عنوان یک وعده مقوی و خوشمزه به برنامه غذایی تان اضافه کنید.

روغن کنجد منبع ویتامین E است. ویتامین E یک آنتی اکسیدان است و با پایین آوردن سطح کلسترول خون در ارتباط است. روغن کنجد نیز حاوی منیزیم، مس، کلسیم، آهن، روی، و ویتامین ب۶. مس به آرتریت روماتوئید و منیزیم به سلامت تنفسی وعروقی و کلسیم برای پیشگیری از سرطان کولون، پوکی استخوان، میگرن و PMS کمک می کند و روی ، برای سلامتی استخوان کمک می کند. علاوه بر این مزیت ها روغن کنجد از ویتامینE سرشار است، تحقیقات کافی در خواص دارویی روغن کنجد وجود دارد. که به برخی از این خواص اشاره میکنیم: فشار خون: روغن کنجد دارای درصد بالایی از اسیدهای چرب اشباع نشده (اسیدهای چرب امگا ۶)می‌باشد.

 برنجک‌

برنجک خانگی یک میان وعده مناسب برای بچه‌هایی است که در سن رشد قرار دارند. برای درست کردنش کافی است چند پیمانه برنج را به مدت چند ساعت خیس کنید. بعد از خشک شدن به‌طور کامل، در یک تابه روغن کنجد یا ذرت بریزید و آن را کمی تفت بدهید تا پف کند. دانه‌های برنجک به همراه گردو می‌تواند ترکیب خوشمزه و مفیدی باشد.

جهت مشاهده خواص و مضرات برنج اینجا کلیک کنید

گردآوری و تنظیم: گروه هفت گنج

www.7ganj.ir

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی