سلامت سلامت جسمي

چرا نشستن بیش از حد برای سلامتی مضر است؟

تقویم فارسی اندروید

کمردرد در هنگام نشستن

جامعه ی مدرن گویا برای نشستن طراحی شده است. در این روزها انسان ها وقت بیشتری را می نشینند و وقت کمتری را صرف تحرک می کنند. در کل کارها و مشاغل رایج زیادی بیشتر وقت فرد را مجبور به نشستن می کنند در حالی که برای تحرک و ورزش بهانه هایی زیادی نداریم. مطالعات اخیر نشان می دهد که نشستن بیش از اندازه می تواند به فرد آسیب برساند. در این مقاله قصد داریم مضرات نشستن بیش از حد را بررسی کنیم. با هفت گنج همراه باشید.

مردم اغلب می نشینند. هنگامی که کار می کنند یا معاشرت و سفر می کنند اغلب در حالت نشسته هستند و تحرک زیادی ندارند. نشستن نیز یک وضعیت پیش بینی شده برای بدن انسان است اما این عادت هم مثل غذا خوردن می تواند مانند یک شمشیر دو لبه هم ضرر داشته باشد و هم سود. متاسفانه بی حرکت بودن یا نشستن بیش از حد قطعا به بدن آسیب می رساند. بیش از نیمی از روز انسان جامعه ی ماشینی امروز صرف نشستن می شود. کارهایی مثل رانندگی، کار با کامپیوتر یا تماشای تلویزیون او را ملزم به یم جا بودن می کند.
درواقع کارمندان معمولا 15 ساعت می نشینند این درحالی است که برای مثال کارگران کشاورزی تنها 3 ساعت در روز کاری شان می نشینند. نشستن بیش از حد مضر است و انسان این روزها خیلی بیشتر از آنچه که لازم است می نشینند.

نشستن سوزاندن کالری را محدود می کند

فعالیت های دیگر روزمره مانند راه رفتن یا ایستادن به خودی خود تا میزان کمی کالری می سوزاند و به عنوان رفتار های ترموژنتیک می تواند حتی جلو افزایش وزن را بگیرد. اما رفتار های بی تحرک مانند نشستن یا دراز کشیدن انرژی بسیار کمی صرف می کند و به عبارتی میزان مصرف انرژی را کم کرده و کالری کمتری می سوزاند. برای مثال مطالعات نشان می دهد که کارگران کشاورزی در روز 1000 کالری می سوزانند. چرا که این افراد زیاد راه می روند و یا اینکه همیشه روی پا هستند. اما وقت کمتری را صرف نشستن یا دراز کشیدن می کنند به این ترتیب کالری بیشتری از بدن آن ها سوخت می شود.

نشستن بیش از حد شما را چاق می کند

وقتی که شما به مدیریت وزن خود می پردازید کالری می سوزانید در حالی که اگر فعالیتی برای تناسب اندام تان انجام ندهید وزن شما افزایش هم خواهد داشت. به عبارتی بی توجهی به افزایش وزن تان شما را چاق می کند. تحقیقات نشان می دهد که افراد چاق 2 ساعت بیشتر از افراد لاغر در روز می نشینند. در نتیجه افرادی که برای مدت زمان طولانی می نشینند احتمال چاقی بیشتری دارند.

نشستن بیش از حد و مرگ زودرس

داده ها و آمار نشان می دهند که عدم تحرک بیشتر شما را به مرگ زودرس دچار می کند. در واقع افراد غیر فعال 22–49% بیشتر در معرض مرگ زودرس قرار دارند. این نتایج حاصل مطالعه روی بیش از 1 میلیون نفر است. این مطالعات برخی از معایب نشستن بیش از حد را نشان می دهد و توضیح می دهد که این روند می تواند به مرگ زودرس فرد منجر شود.

عوارض نشستن

رفتار بدون تحرک به بیماری مرتبط است

رفتار بدون تحرک به طور مداوم، فرد را به بیش از 30 بیماری دچار می کند. این رفتار تا 112 درصد خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و تا 147 درصد خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. به علاوه نشستن بیش از حد یکی از دلایل ابتلا به دیابت نوع 2 است. مطالعات نشان می دهند که راه رفتن کمتر از 1500 قدم در روز یا نشستن بیش از حد برای مدت طولانی می تواند سبب کاهش مصرف کالری یا افزایش مقاومت به انسولین باشد. محققان معتقدند که رفتار های بی تحرک می تواند یک اثر مستقیم برا روی مقاومت به انسولین گذاشته و این می تواند در کمتر از یک روز اتفاق بیفتد. به عبارتی نشستن بیش از حد در دراز مدت ممکن است باعث ابتلا به دیابت نوع 2 و افزایش خطر بیماری های قلبی باشد.

ورزش به طور کامل موثر نیست

درحالی که ورزش منظم همیشه توصیه می شود اما ورزش به تنهایی نمی تواند اثرات منفی نشستن بیش از حد را کاهش دهد. یک مطالعه با اندازه گیری شاخص های متابولیک در 18 نفر که ورزش های مختلف را تست کردند و سپس تمام روز را نشسته بودند انجام شد. آن ها متوجه شدند که حتی ورزش شدید می تواند اثرات منفی نیز برای این افراد داشته باشد. علاوه بر این بررسی های اخیر نشان داد که نشستن بیش از حد می تواند باعث ایجاد پیامد های منفی در خصوص بهداشت و سلامت فرد باشد.

طراحی جهان مدرن بر پایه ی یک اشتباه

مدام به ما این جمله تلقین می شود که باید همیشه و به طور مداوم تلاش کنیم تا به اهداف مان برسیم. در حالی که یک موضوع مهم همیشه پشت گوش انداخته می شود و آن هم لزوم استراحت کردن است. استراحت فرد را برای انجام کارهای جدید و روزمره آماده می کند از طرفی سلامت او را تضمین می نماید. لازم است حداقل 60 دقیقه در روز ورزش کنید و میزان فعالیت های کم تحرک خود را پایین بیاورید. به علاوه لازم است کارهایی که باید به صورت نشسته انجام شوند را به حداقل برسانید.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی