سلامت سلامت جنسي و زناشويي مطالب اختصاصي

مواد غذايي موثر بر سلامت و تقويت اسپرم در مردان

در اين مقاله از 7 گنج، روشهاي طبيعي و خانگي موثر در تقويت اسپرم و درمان ناباروري مردان را مورد بررسي قرار داده ايم. با ما همراه شويد...
تقویم فارسی اندروید

در اين مقاله از 7 گنج، روشهاي طبيعي و خانگي موثر در تقويت اسپرم و درمان ناباروري مردان را مورد بررسي قرار داده ايم. با ما همراه شويد…

ناباروري مردان

ويتامين ها و مواد معدني موثر بر تقویت قواي جنسی

ویتامین A

یکی از مواد موثر در تقویت جنسی ویتامین A است،ویتامین A از ویتامین های محلول در چربی است که نقشی اساسی را در تولید مثل ایفا می کند. این ویتامین در هویج، کلم، شلغم، اسفناج، بروکلی، کاهو، فلفل قرمز و انبه یافت می شود.

ویتامین های گروه B

ویتامین های گروه B نیز در تقویت جنسی نقش دارند.از ویتامین های گروه B، تیامین(B1)، ریبوفلاوین (B2) و نیاسین (B3) بسیار حایز اهمیت می باشند. البته ویتامین های B5، B6، B12 نیز برای کاهش استرس و تنظیم مقدار هورمون های بدن لازم هستند.ویتامین B3 (نیاسین) باعث اتساع عروق شده و گردش خون را بهبود می بخشد. این ویتامین همچنین باعث ساخته شدن هورمون هایجنسی می شود. مصرف نیاسین نیم ساعت قبل از فعالیت جنسی، هیجان جنسی را افزایش می دهد.ویتامین B6 از افزایش میزان پرولاکتین که خود باعث کاهش میل جنسی می شود، جلوگیری می کند.

همچنین باعث افزایش باروری در زنان می گردد. ویتامین B12 در مردانی که اسپرم کافی ندارند، موثر است.

منابع سرشار از ویتامین های گروه B عبارت اند از نان و غلات سبوس دار، تخم مرغ، حبوبات (نخود و لوبیا و..)، محصولات سویا، ماهی سالمون و دیگر ماهی های آزاد، آجیل، بروکلی، گوشت کم چرب و موز.موز دارای آنزیم بروملین (Bromelain) است که در تقویت نیروی جنسی مردان موثر است. همچنین سرشار از پتاسیم و ویتامین های گروه B می باشد.باید توجه داشت که مصرف نوشیدنی های الکلی باعث از بین رفتن ویتامین های گروه B می شوند.

ویتامین C

ویتامین C نیز از ویتامیهای موثر در تقویت نیروی جنسی است.ویتامین C جهت عملکرد سالم غددجنسی لازم است. اين ويتامين از نقص یافتن اسپرم جلوگیری كرده و حرکت آن را افزایش می‌دهند و میزان استرس را در تخمک‌ها و دستگاه تناسلی کاهش می‌دهند. همچنین اسپرم ها را در برابر اثر رادیکال های آزاد که باعث چسبیدن و عدم تحرک آن ها می شود، محافظت می کند.ویتامین C احتمال بارور شدن تخمک توسط اسپرم را افزایش می دهد. منابع سرشار از این ویتامین انواع مرکبات، توت فرنگی، کیوی، هلو، انبه، گوجه فرنگی و سبزیجات برگ سبز می باشد.

ویتامین E

ویتامین E به تولید هورمون های جنسی کمک کرده و گردش آن ها را بهتر می کند و در تقویت جنسیموثر است. همچنین اکسیژن لازم برای اندام های تناسلی را فراهم می کند و باعث بهبود استقامتجنسی و رسیدن به ارگاسم (اوج لذت جنسی) می شود. این ویتامین در لقاح سلول تخم موثر است. ویتامین E در مغزها، حبوبات، غلات سبوس دار، میوه ها و سبزیجات یافت می شود.

روی

روی از آنتی اکسیدان هایی است که باعث عملکرد صحیح غده فوق کلیه می شود. کمبود روی موجب کاهش یافتن میزان هورمون تستوسترون و اسپرم می‌شود. روی برای تولید هورمون تستوسترون (مردانه) و افزایش تعداد اسپرم لازم است. همچنین باعث افزایش استقامتجنسی می شود و احساس خستگی را از بین می برد. در ضمن اسپرم را در برابر باکتری های واژن محافظت می کند. مقدار مورد نیاز روی، ۴۰ میلی گرم در روز می باشد. برای به دست آوردن بهترین اثرات مثبت روی، استفاده از مواد ذیل در رژیم غذایی بسیار مفید است. از جمله نخود فرنگی ،بنشن های پخته شده(لوبیاو…) ،صدف خام ،تخم کدو، کره بادام زمینی و آجیل این غذاها شامل مقادیر زیادی روی هستند و به طور معجزه آسایی باروری را تقویت می کنند.

منیزیم

یکی دیگر ازعناصر موثر در تقویت جنسی منیزیم است. منیزیم استقامت ماهیچه ها را افزایش می دهد و باعث افزایش تمدد اعصاب (Relaxation) می گردد. همچنین باعث فعال شدن آنزیم های لازم برای متابولیسم کربوهیدرات ها و پروتئین ها می شود. کمبود منیزیم باعث کاهش اکسیژن رسانی به بافت های ماهیچه ای می شود. منابع غنی از منیزیم آجیل و غلات سبوس دار می باشند.

اسیدهای چرب ضروری

اسیدهای چرب ضروری در تقویت جنسی موثرند.اسیدهای چرب ضروری در تولید هورمون هایجنسی نقش دارند و همچنین به ذخیره ی ویتامین های محلول در چربی مثل D ،E  و K کمک کرده و فرد را از نظر جنسی فعال نگه می دارند. اسیدهای چرب ضروری در ماهی ها، دانه کتان، کنجد، بادام، جوانه گندم و کدو تنبل به وفور یافت می شود.

دی هیدرو اپی آندوسترون

DHEA) Dihydroepiandostron)، هورمونی است که توسط غدد فوق کلیوی ترشح می شود. محققان معتقدند DHEA به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و باعث کاهش استرس و بهبود خلق و خو می گردد. DHEA را نمی توان از طریق مواد غذایی تامین کرد و باید مکمل های DHEA مصرف شود. این مکمل به عنوان افرودیت (داروی موثر بر میل جنسی) مصرف می شود و دارای عوارض جانبی است. پس توصیه می گردد تجویرآن توسط پزشک صورت گیرد. البته هیچ دلیلی بر اثبات اینکه این مکمل ها موثر واقع می شوند، وجود ندارد، ولی بسیاری از مردم معتقدند که این ترکیبات، موثر هستند. آثار سوء این مکمل ها عبارتند از: سردرد، اختلال بینایی و حتی نابینایی و اختلالات جنسی دراز مدت.

اسید فولیک

اسید فولیک یکی از مواد موثر در تقویت جنسی است،اسید فولیک از ایجاد نقایص مادرزادی جلوگیری می کند و باروری را بهبود می بخشد. همچنین باعث افزایش تعداد اسپرم می شود. فقدان هیستامین در بدن با اختلالات جنسی مرتبط است و اسید فولیک در تولید هیستامین نقش موثری دارد. اسید فولیک در سبزیجات برگ سبز، نان سبوس دار، مغزها، جوانه ها، پرتقال، گریپ فروت، جگر، دل و قلوه، ماکیان و حبوبات یافت می شود.

سلنیوم

سلنیوم نیز یکی از مواد موثر در تقویت جنسی است.سلنیوم آنتی اکسیدانی است که بدن را در برابر اثر رادیکال های آزاد محافظت می کند. همچنین در کاهش نقایص مادرزادی و افزایش تعداد اسپرم در مردان موثر می باشد. سلنیوم در گوشت قرمز، ماهی تن، ماکارونی و نان سبوس دار یافت می شود.

مواد غذايي موثر در تقويت اسپرم و باروري عبارتند از:

سیر

سیر یکی از بهترین انتخاب‌های غذایی برای افزایش تولید اسپرم‌ها و تقویت اسپرم‌های تولیدی است. سیر که امروزه به عنوان یک ماده غذایی موثر در روابط جنسی شناخته‌ شده، حاوی سلنیوم است؛ آنتی‌اکسیدانی که برای جنبندگی و تحرک اسپرم‌ها ضروری است و آلیسین، ترکیبی که از اسپرم‌ها محافظت کرده و چرخه‌ی هورمون‌های جنسی در اندام‌های جنسی مردان را تقویت می‌کند. برای رسیدن به تأثیرات کمکی سیر در این زمینه شروع مصرف با 1 تا 2 حبه سیر در روز می‌تواند مناسب باشد.

جینسینگ

در خوردن شکلات، کاکائو، قهوه و نوشیدنی‌های کافئینی که بر خلق‌وخو تأثیر زیادی دارند اعتدال را رعایت کنید. حتی توصیه می‌کنیم مصرف این مواد را در دوره درمان کنار بگذارید. جینسینگ به عنوان داروی طبیعی افزایش غرایز جنسی شناخته شده است. این ماده غذایی سطوح تستسترون را افزایش می‌دهد، جریان خون به عروق اندام‌های تناسلی را افزایش داده و میل جنسی را افزایش می‌دهد. مطالعات نشان داده‌اند که این گیاه دارویی می‌تواند به عنوان یک راهکار درمانی در درمان اختلالات مردانه در مراقبت‌های جنسی نیز در نظر گرفته شود. اما برای رسیدن به این تأثیرات جینسینگ مصرف 2 تا 6 گرم ریشه جینسینگ خشک در روز توصیه می‌شود.

گردو

گردو که سرشار از اسیدهای چرب امگا3 و آنتی‌اکسیدان‌ها است، تأثیر قابل‌توجهی در افزایش تحرک، جنبندگی و البته زیست‌پذیری و زنده ماندن اسپرم‌ها دارد. گردو حاوی سلنیوم بالا است و از طرفی جریان خون به اندام‌های جنسی را نیز افزایش می‌دهد.

علاوه بر قدرت گردو در کیفیت عملکرد و جنبندگی اسپرم‌ها، گردو با تأثیر بر چربی خون و کاهش سطح کلسترول عملکرد مغزی و قابلیت یادگیری را نیز افزایش می‌دهد. برای رسیدن به این تأثیرات مصرف روزانه 8 عدد گردو در روز می‌تواند مناسب باشد.

شکلات تلخ

شاید این بهترین خبر برای طرفداران شکلات تلخ باشد. پس دوستداران شکلات تلخ بدانند و آگاه باشند که این شکلات سرشار است از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها که با رادیکال‌های آزاد مقابله کرده و با دفاع از بدن در مقابل این رادیکال‌های مهاجم از بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کنند. از طرف دیگر از آنجایی که رادیکال‌های آزاد تأثیر مهمی در تخریب اسپرم‌ها و مجاری تقویت‌کننده اسپرم‌ها در بیضه دارند، مصرف شکلات تلخ می‌تواند کمک درمان موثری در درمان اختلالات باروری در مردان در نظر گرفته شود.

شکلات تلخ سرشار از آنتی‌اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان‌هایی که همچنین در میزان بالا در توت سیاه، زغال‌اخته، قره قاط و انار وجود داشته و سلامت قلب را تامین می‌کند. البته این میوه‌ها سطوح بالای پلی‌فنل‌ها و فلاون‌ها را دارا می‌باشند. به همین خاطر است که مصرف روزانه یک تکه شکلات تلخ را برای تامین سلامت قلب و عروق و نیز سلامت اسپرم در مردان توصیه می‌کنیم.

گردو که سرشار از اسیدهای چرب امگا3 و آنتی‌اکسیدان‌ها است، تأثیر قابل‌توجهی در افزایش تحرک، جنبندگی و البته زیست‌پذیری و زنده ماندن اسپرم‌ها دارد

مارچوبه

این سبزی سبزرنگ و کوچک که خیلی از افراد به دلیل داشتن بوی بد، آن را منفور می‌دانند، امروزه به عنوان یک ماده غذایی جادویی در افزایش قدرت اسپرم‌ها شناخته شده است. مقادیر بالای ویتامین C در این ماده غذایی آن را به یک محافظ قوی برای جلوگیری از اکسیداسیون اسپرم‌ها و نیز محافظت از سلامت غشاء سلول‌های بیضه تبدیل کرده است. از طرف دیگر ویتامین C در بدن به دلیل کاهش سطح رادیکال‌های آزاد قادر خواهد بود قدرت تولید و جنبندگی اسپرم‌های تولیدی را نیز افزایش دهد.

 آووکادو

تابستان بهترین زمان برای تهیه مقداری آووکادو و خشک کردن و نگه داشتن آن برای فصل‌های بعد است. از آنجایی که آووکادو سرشار از ویتامین E، ویتامین B6، و فولیک اسید است، افزایش تحرک و جنبندگی اسپرم با مصرف آووکادو، آن را به ماده غذایی مناسب برای افزایش باروری تبدیل کرده است.

 موز

ممکن است شما هم اخباری در خصوص تأثیر مصرف این میوه در افزایش باروری مردان شنیده باشید، اما در اینجا می‌خواهیم اطلاعات جدید و البته جالبی در خصوص تأثیر مصرف موز بر افزایش تعداد اسپرم‌ها در اختیار شما قرار دهیم. موز سرشار از آنزیمی به نام “بروملین” است. آنزیمی که نقش مهمی در تنظیم هورمون‌های مردانه دارد. موز همچنین میوه‌ای سرشار از ویتامین B1، ویتامین A، و ویتامین C است که با افزایش استقامت و پایداری اسپرم‌ها قدرت باروری را در مردان افزایش می‌دهد.

گوشت قرمز

البته گوشت قرمز عاری از چربی، با ارائه مقادیر بالایی از زینک و پروتئین به بدن، ماده غذایی مناسبی برای افزایش قدرت باروری در نظر گرفته می‌شود. همان طور که قبل‌تر هم گفتیم زینک ماده معدنی بسیار مهم در پیشگیری از اکسیداسیون و تامین سلامت اسپرم‌ها و همچنین پیشگیری از تبدیل هورمون تستسترون به استروژن و ایجاد اختلالات هورمونی مردانه دارد.

 انار 

این میوه بهترین بهترین‌ها در مواد غذایی تامین کننده سلامت اسپرم است. طب سنتی اعتقاد دارد انار می‌تواند تمام بیماری‌ها، از یک سرماخوردگی ساده گرفته تا اختلالات شمار اسپرم‌ها را درمان کند. به دلیل محتوای بالای آنتی‌اکسیدان‌ها در انار، مصرفانار و آب انار قادر خواهد بود سطح ماده شیمیایی به نام مالون دی آلدهید را در خون کاهش دهد. این ماده شیمیایی اسپرم‌ها را تخریب می‌کند. همین ویژگی‌های انار است که آن را به یک ماده غذایی موثر در حفظ سلامت تولیدمثلی مردان تبدیل کرده است.

غذاهاي مضر براي سلامت اسپرم مردان:

  • مردانی که دچار اختلال در کیفیت اسپرم هستند، بهتر است از خوردن این مواد اجتناب کرده یا میزان آن را به حداقل برسانند. ثابت شده غذاهایی مانند شیرینی جات، قند و شکر، غذاهای فست فودی شامل پیتزا، سوسیس، کالباس، سس، غذاهای سرخ کرده، چیپس، پفک و… در حرکت و میزان آنها تاثیری منفی می گذارد.
  • همچنين مصرف غذاهای حاوی مقادیر زیاد چربی‌های اشباع‌شده برای مثال همبرگر و سیب‌زمینی سرخ‌کرده و چربی‌های تک‌اشباع‌نشده که برای مثال در گوشت قرمز، لبنیات پرچرب و مغزهای میوه خوراکی وجود دارد ممکن است به کیفیت اسپرم صدمه بزند.

توصيه هاي كلي:

انجام ورزش

ورزش متعادل می‌تواند راه خوبی برای تقویت اسپرم و توانایی باروری باشد. بهترین ورزش‌ها برای افزایش سلامت و تقویت اسپرم، ورزش‌های هوازی سبک مثل پیاده‌روی، شنا و دوچرخه سواری است .

پرهيز از مصرف الكل و دخانيات

مصرف الکل تا 50 درصد باعث کاهش قابلیت باروری می‌شود و تولید اسپرم را کاهش داده و تولید اسپرم‌های غیرعادی و ناهنجار را افزایش می‌دهد.

استفاده از لباس زير مناسب

 یکی دیگر از راههای افزایش مقدار اسپرم پوشیدن لباسهای راحت و گشاد است.علت اینکه بیضه ها درون کیسه ای خارج از بدن قرار دارند این است که باید دمای آنها چند درجه خنک تر از دمای بدن باشد. بهمین خاطر پوشیدن لباس زیر تنگ که بیضه ها را به بدن شما میچسباند کار مناسبی نیست.

پرهيز از خود ارضايي

سعي كنيد از خود ارضايي دوري كرده و فاصله زماني بين دفعات ارضاء شدن را بهينه كنيد. هر چقدر تعداد دفعات انزال شما بیشتر باشد حجم و غلظت منی شما کمتر خواهد شد.

برگرفته از منابع مختلف پزشكي و طب سنتي

گردآوري و تنظيم: گروه 7 گنج – اختصاصي 7 گنج

www.7ganj.ir

*** كپي برداري بدون لينك فعال به 7 گنج مجاز نيست.

5 دیدگاه

  • سلام
    من مبتلا به بيماري واريكوسل دو طرفه هستم ،‌دوبار عمل كردم ، كه منجر به بارداري شد كه در دفه دوم خدا يك دختر زيبا به من دارد در حال حاضر 6 سال از سن دخترم گذشه و دو سالي هست كه به فكر بچه دوم افتادم اما توليد نطفه در من زير 10 ميليون است و پس از استفاده از داروهاي متخصص همچنان مشكل پابرجاست كه باعث تعجب پزشك شده است، شريط كار نامناسب نيز مزيد بر علت شده است (اقماري، گرماي شديد و مواد شيمايي)، لطفاً‌، اگر مقالعه مناسبي در مناسبي در اين ضمينه داريد جهت استفاده من و ساير دوستان منتشر كنيد. متشكر

    • در چنین موارد تخصصی فقط راهنمایی های پزشک متخصص میتواند مشکل شما را علاج کند. اگر از پزشکتان نتیجه نگرفتید میتوانید به پزشک بهتر و دیگری مراجعه نمایید که در این زمینه تخصص کافی و لازم را داشته باشد. روش های زیادی برای حل این مشکلات وجود دارد که پزشک میتواند به شما مشاوره بدهد.

  • 6-5تا سایتو مطالعه کردم ولی فقط به این سایت نظر دادم چون از همه کامل تر بود مخصوصا قسمت خودارضاییش که تو هیچ سایتی نبود.
    ممنون از سایت خوبتون

  • با سلام

    لطفا، توضیحات نادرست و غیر علمی به مردم ندهید ((پرهیز از خود ارضایی)) هیچ دلیلی ،علمی برای دوری از این روش نیست… درضمن مقالاتتان هیچگونه منبع و ماخد معتبر ندارند.. این از کیفیت سایت کاسته است و موجب نا اعتمادی مخاطب خواهد شد. زمانی که بررسی علمی انجام میدهیم با اعتقادتمان مطلبی رُ بیان نمی کنیم بلکه با تجربه وآزمایش ان ار ارائه می دهیم و اگر صرفا یک ژورنالیست خبری هستیم، تحقیقات را با پشتوانه معتبر علمی می سنجیم و به مخاطب ارائه می دهیم.

    با احترام

    • نويد عزيز اين مقاله از منابع مختلف پزشكي و طب سنتي گردآوري شده است و نظر ما نيست. چيزي كه پزشكان و متخصصان در منابع مختلف گفته اند تاثير سوء خودارضايي بر سلامت جسمي است و اين موضوع ربطي به اعتقادات اسلامي ندارد. حتي در مقالات بسياري در سراسر دنيا به اين موضوع پرداخته شده… اين مقاله را مطالعه بفرماييد: ” خودارضایی از نظر متخصصان و سایتهای معتبر پزشکی جهان”

5 دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی