خواص مواد غذايي سلامت

مزایا و خواص شگفت انگیز چای هیبیسکوس ( چای ترش )

تقویم فارسی اندروید

مزایای سلامت چای هیبیسكوس شامل توانایی آن در درمان فشار خون بالا و كلسترول بالا، رفع اختلال در دستگاه گوارش و سیستم ایمنی، رفع مشکلات التهابی و بیماری های كبدی و نیز سرطان می شود. همچنین می تواند سوخت و ساز بدن را افزایش دهد و در کاهش وزن سالم و تدریجی کمک کند. چای هیبیسکوس که به چای قرمز یا چای ترش هم معروف است غنی از ویتامین C، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است و در تنش و اضطراب هم کمک می کند.

چای هیبیسكوس

چای هیبیسکوس چیست؟

چای هیبیسکوس همچنین به نام آگوا در جامائیکا شناخته می شود و با جوشاندن اجزای گیاه هیبیسکوس تهیه می شود که به نام علمی Hibiscus sabdariffa شناخته می شود. چای هیبیسکوس قرمز رنگ است و طعمی ترش دارد.

این چای یک نوشیدنی بسیار محبوب در سراسر جهان است و اغلب به عنوان یک چای دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. گل های هیبیسکوس نام های مختلفی دارند و در بعضی از نقاط به عنوان Roselle شناخته می شوند. به طور گسترده ای در بازار در سراسر جهان این چای نوشیدنی به فروش می رسد و بسته به نوع اولویت شما می تواند گرم یا سرد مصرف شود. این چای کم کالری و بدون کافئین است.

چای هیبیسكوس

آماده سازی چای هبیسکوس

تهیه چای هیبیسکوس بسیار آسان است. تنها چیزهایی که شما نیاز دارید، ماهیتابه، آب، گل هیبیسکوس و شکر یا عسل است. اجازه دهید نگاهی به نحوه آماده سازی آن بیندازیم.

گام 1: 2 فنجان آب در ماهیتابه بریزید و اجازه دهید جوش بیاید.
مرحله 2: زیر حرارت را خاموش کنید و گل های هیبیسکوس خشک شده را به مدت 5 دقیقه در آب جوش بریزید تا خیس بخورد.
مرحله 3: شما می توانید این چای را داغ یا سرد سرو کنید.
نکته: چای گیاهی هیبیسکوس دارای طعم و مزه ای است که بسیار شبیه به آب کرنبری است. این قطعا می تواند کمی ترش باشد بنابراین شما می توانید قند یا عسل برای شیرین شدنش به آن اضافه کنید. شما همچنین می توانید با توجه به سلیقه خود، ادویه هایی مانند دارچین، میخک، جوز هندی و زنجبیل را اضافه کنید. چای هیبیسکوس زنجبیلی یکی از طعم های محبوب در دنیاست.

چای هیبیسكوس

ارزش غذایی چای هیبیسکوس

همانطور که گفته شد چای هیبیسکوس به طور طبیعی کم کالری و بدون کافئین است. با توجه به بررسی های انجام شده، این چای دارای منبع خوبی از مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و روی است. همچنین دارای چندین ویتامین مانند نیاسین و فولات است که به بهبود سلامت کلی شما کمک می کند. این چای منبع خوبی از آنتوسیانین هاست که برای مدیریت فشار خون بالا، سرماخوردگی و عفونت های دستگاه ادراری هم سودمند هستند.

خواص چای هیبیسکوس

مزایای مختلف چای گیاهی هیبیسکوس که در حفظ بدن سالم و متناسب کردن بدن انسان کمک می کند، در زیر آمده است. این چای را مصرف کنید تا بدنی سالم تر داشته باشید.

چای هیبیسكوس

کنترل فشار خون

گزارشی در انجمن قلب آمریکا که در نوامبر 2008 منتشر شد، اعلام کرد مصرف این چای باعث کاهش فشار خون در بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا می شود. همچنین بیان می دارد که 1/3 بزرگسالان در ایالات متحده از فشار خون بالا رنج می برند، که به معنای پرفشاری خون در شرایط پزشکی نیز است. مطالعه ای نشان می دهد که اسن چای دارای خواص ضد فشار خون و محافظت در برابر قلب است که می تواند برای افراد مبتلا به فشار خون بالا و کسانی که در معرض خطر بیماری های قلبی-عروقی قرار دارند مفید باشد.

بر اساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه توفست بوستون، به علت خواص ضد التهابی آن، چای هیبیسکوس می تواند فشار خون را تا 10 شماره کاهش دهد. برای این بهبود شدید، باید سه فنجان از این چای را هر روز برای چند هفته مصرف کنید. همچنین دارای خواص دیورتیک است که باعث افزایش ادرار و کاهش فشار خون می شود.

کاهش وزن

چای گیاهی هیبیسکوس برای کاهش وزن مفید است. اگر شما غذاهای غنی از کربوهیدرات را مصرف می کنید، احتمال دارد وزن تان افزایش پیدا کند. با این حال، مطالعات نشان داده اند که عصاره هیبیسکوس جذب نشاسته و گلوکز را کاهش می دهد و در کاهش وزن کمک می کند. هیبیسکوس تولید آمیلاز را مهار می کند که در جذب کربوهیدرات ها و نشاسته کمک می کند، به طوری که نوشیدن چای از جذب آن جلوگیری می کند. بنابراین، هیبیسکوس در بسیاری از محصولات کاهش وزن یافت می شود.

چای هیبیسكوس

کاهش کلسترول

چای هیبیسکوس کمک می کند سطح کلسترول LDL (بد) از بدن کاهش یابد، در نتیجه به محافظت در برابر بیماری های قلبی و محافظت از عروق خونی در برابر آسیب کمک می کند. خواص هیپوالپیدمی و هیپوگلیسمی چای هیبیسکوس می تواند برای کسانی که از اختلالات قند خون مانند دیابت رنج می برند مفید باشد.

تحقیقات انجام شده در مورد بیماران مبتلا به دیابت نوع دو نشان می دهد که مصرف چای ترش و هیبیسکوس باعث کاهش کلسترول، تری گلیسیرید و کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم می شود که به کنترل این بیماری غیر قابل پیش بینی کمک می کند.

محافظت از کبد

مطالعات تحقیقاتی همچنین نشان داده است که خواص آنتی اکسیدانی چای هیبیسکوس نیز در درمان بیماری های کبدی کمک می کند. آنتی اکسیدان ها بدن شما را از بیماری ها محافظت می کنند زیرا رادیکال های آزاد موجود در بافت ها و سلول های بدن را خنثی می کنند. بنابراین، ما می توانیم با اطمینان بگوییم که نوشیدن چای هبیسکوس بدون کافئین می تواند طول عمر شما را با حفظ سلامت کلی افزایش دهد.

خواص ضد سرطان

چای هیبیسکوس دارای اسید پروبیوتیک است که دارای خواص ضد تومور و آنتی اکسیدانی است. یک مطالعه انجام شده توسط گروه و موسسه بیوشیمی دانشکده پزشکی و دندانپزشکی Chung Shan در Taichung تایوان نشان می دهد که هیبیسکوس رشد سلول های سرطانی را با تحریک آپوپتوز که معمولا به عنوان مرگ سلولی برنامه ریزی شده است، کاهش می دهد.

مطالعه دیگری توسط کارینا هولدبرگ و همکارانش گزارش داد که عصاره هیبیسكوس رشد سلول های سرطانی پوست را مهار می كند. علاوه بر این Lin HH و همکارانش در تحقیقات خود عصاره هیبیسکوس را باعث کاهش ایجاد آپوپتوز یا مرگ سلولی در سلول های سرطانی معده معرفی کردند. با این حال، شواهد علمی و پژوهشی بیشتری برای تأیید پتانسیل ضد سرطانی عصاره هیبیسکوس مورد نیاز است.

عامل ضد التهابی و ضد باکتری

چای برگ هیبیسکوس غنی از اسید اسکوربیک است که همچنین به عنوان ویتامین C شناخته شده است. این مواد مغذی ضروری بدن شما برای تقویت و تحریک فعالیت سیستم ایمنی بدن است. چای هیبیسکوس نیز برای خواص ضد التهابی و ضد باکتری شناخته شده است. بنابراین، شما را از ابتلا به سرما و آنفولانزا محافظت می کند. همچنین برای درمان ناراحتی ناشی از تب به دلیل اثر خنک کننده آن، مورد استفاده قرار می گیرد.

چای هیبیسكوس

کاهش درد قاعدگی

مزایای سلامتی چای هیبیسکوس شامل کاهش گرفتگی و درد قاعدگی می شود. این چای در حفظ تعادل هورمونی نیز کمک می کند که می تواند علائم قاعدگی مانند نوسان خلق و خو، افسردگی و زیادی خوردن را کاهش دهد.

ضد افسردگی

چای هیبیسکوس حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مانند فلاونوئیدها است که دارای خواص ضد افسردگی هستند. مصرف چای هیبیسکوس می تواند آرامش بخش باشد و باعث کاهش ایجاد اضطراب و افسردگی شود و منجر به ایجاد حس آرامش در ذهن و بدن شود.

بهبود هضم

بسیاری از مردم چای هیبیشکوش را به منظور بهبود هضم می نوشند چرا که ادرار کردن و تحرک روده را درست می کند. از آنجا که دارای خواص دیورتیک است، برای درمان یبوست استفاده می شود که به کاهش وزن کمک می کند، سلامت دستگاه گوارش شما را بهبود می بخشد و از سرطان کولورکتال جلوگیری می کند.

درمان احتمالی عفونت استاف

حداقل یک نوع هیبیسکوس قدرت ضد باکتری را نشان می دهد. حداقل یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داده است که عصاره هیبیسکوس، یک گیاه کمتر رایج اما هنوز هم سودمند برای تولید چای است که ممکن است باعث کشتن باکتری خطرناک MRSA شود. MRSA یک باکتری است که سالانه بیش از 90،000 عفونت استاف را در ایالات متحده ایجاد می کند. پیشگیری و درمان عفونت باکتریایی حیاتی است زیرا با مشکلات جدی مانند آبسه، سپسیس و پنومونی ارتباط دارد.

چای هیبیسكوس

جلوگیری از سنگ کلیه

از آنجایی که این چای به عنوان یک دیورتیک عمل می کند، می تواند در سلامت کلیه و سیستم های ادراری موثر باشد. آزمایش اولیه روی حیوانات نشان می دهد که چای هیبیسکوس به عنوان یک ضد انگل شناخته می شود، به این معنی که ممکن است نمونه هایی از سنگ کلیه را کاهش دهد.

بهبود سیستم ایمنی بدن

بدن شما نیاز به ویتامین C برای تحریک و تقویت سیستم ایمنی دارد. حتی زمانی که شما کاملا سالم هستید، اضافه کردن این منبع طبیعی ویتامین C به رژیم غذایی تان می تواند سیستم عصبی سالم و پوستی درخشان برایتان به ارمغان بیاورد. در چای هیبیسکوس شما منبع خوبی از آهن و ویتامین C دارید. این باعث می شود که یک چای عالی برای هر کسی که مبتلا به کم خونی است باشد، زیرا ویتامین C باعث افزایش جذب آهن بدن می شود.

برای کاهش تب

دفعه بعد که شما تب داشتید، در نظر بگیرید که یک فنجان از چای هیبیسکوس بنوشید. از آنجایی که به طور معمول تب با سرماخوردگی همراه می شود، این گزینه غنی از ویتامین C است و خواص آنتی بیوتیکی دارد و در کنترل عفونت های قارچی مفید است.

چای هیبیسكوس

رفع تشنگی

چای هیبیسکوس همچنین به عنوان یک نوشیدنی ورزشی به منظور رهایی از تشنگی استفاده می شود. برای این منظور، چای سرد هیبیسکوس معمولا مصرف می شود. بسیاری از افراد این را در رژیم غذایی خود دارند، زیرا این نوع چای توانایی خنک کردن بسیار سریع بدن را دارد.

نوشیدنی تابستانی و زمستانی

شما می توانید چای هیبیسکوس را به عنوان یک چای داغ یا چای سرد بنوشید. اگر می خواهید زمستان خود را گرم نگه دارید، آن را دم کنید و بلافاصله بنوشید. این کار فقط چند دقیقه طول می کشد. در صورتی که نمی خواهید آن را گرم کنید، شاید در تابستان، شما می توانید چای سرد هیبیسکوس را با گل های گیاه ارگانیک آن در آب بنوشید. آماده شدن آن حدود 20 دقیقه طول می کشد و سپس می توانید یک نوشیدن سالم و با طراوت داشته باشید.

چای هیبیسكوس

از کجا چای هیبیسکوس بخریم؟

اگر این گل در حیاط خلوت شما رشد می کند، می توانید به راحتی چای هیبیسکوس را در خانه بکارید. اگر دسترسی به یک گیاه هیبیسکوس ندارید، بهتر است چای را با گل های خشک ارگانیک تهیه کرده و آنها را از عطاری ها تهیه نمایید. برخی از سوپر مارکت ها هم انواع آماده و چای های کیسه ای آن را برای فروش دارند.

اثرات جانبی چای هیبیسکوس

اگر چه چای هیبیسکوس یک تقویت کننده سلامت و تقویت کننده وزن طبیعی است، اما ممکن است عوارض جانبی نیز داشته باشید.

فشار خون: این چای به افرادی که فشار خون پایین دارند یعنی وضعیتی که تحت عنوان فشارخون نامیده می شود توصیه نمی شود. ممکن است موجب خستگی، سرگیجه شود و حتی اگر کسی که فشار خون پایین دارد مصرف کند ممکن است به قلب یا مغز وی آسیب برسد.

بارداری و باروری: بر اساس یک مقاله منتشر شده، چای هیبیسکوس برای زنان باردار توصیه نمی شود، به خصوص به دلیل اثرات ماندگار آن که ممکن است قاعدگی یا جریان خون را در رحم و یا ناحیه لگن تحریک کند. هیبیسكوس می تواند باعث ایجاد شكستگی، یبوست و ناراحتی معده شود. برای افرادی که تحت درمان های هورمونی قرار می گیرند و یا قرص های ضد سرطان مصرف می کنند، توصیه می شود با متخصص بهداشت خود در مورد مصرف این انواع چای مشورت کنند.

دیابت و جراحی: هیبیسکوس ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد به طوری که توصیه می شود اگر دچار دیابت یا برنامه ریزی برای انجام جراحی هستید با پزشک خود مشورت کنید.

دیگر مشکلات: بعضی از افراد ممکن است بعد از نوشیدن چای هیبیسکوس احساس توهم را تجربه کنند. بنابراین، محتاط باشید تا بدانید چطور بدن تان به چای واکنش نشان می دهد. پس از مصرف با ماشین رانندگی نکنید و یا کار خطرناکی انجام ندهید تا بدانید اثرات آن بر روی سیستم شما چیست.

آلرژی: بعضی از افراد هنگام مصرف چای هیبیسكوس واكنش های آلرژیک مانند خارش و قرمز شدن چشم، سینوس یا تب را تجربه می كنند.

نکته

قبل از مصرف چای هیبیسکوس، در صورت مصرف داروهایی مانند کلروکین، داروهای ضددرد، Zocor یا داروهایی که برای کبد مصرف می شوند، با پزشک خود مشورت کنید.

بسیاری از مردم آگاه نیستند که تقریبا 15 تا 30 درصد از چای هیبیسکوس از اسیدهای ارگانیک تشکیل شده است. این اسید ها اسید مالیک، تارتار اسید و اسید سیتریک هستند. آنها معمولا در میوه هایی مانند انگور یافت می شوند. آنها در تقویت ایمنی بدن، ترویج پوست بهتر، کاهش فشار خون و کلسترول، مدیریت التهاب و بهبود مسائل گوارش کمک می کنند. چای هیبیسکوس دارای اثرات دیورتیک است، بنابراین کنترل ویسکوزیته خون با کاهش فشار خون و افزایش هضم را به دنبال دارد. بنابراین پیش بروید و یک فنجان پر از سلامت و خوشبویی را بنوشید.

منبع : organicfacts

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی