تناسب اندام سلامت

شاخص توده بدنی BMI چیست و ‌BMI چگونه محاسبه می شود

تقویم فارسی اندروید

شاخص توده بدنی یا همان BMI واحد و مقیاسی برای اندازه گیری چربی بدن بر اساس وزن و ارتباط آن با قد فرد می باشد. قانون شاخص توده بدنی برای اکثر زنان و مردان بالای 20 سال یکسان است. شاخص BMI بهترین شاخص برای ارزیابی چربی موجود در بدن می باشد. همچنین راهکاری ساده و قابل دسترس است که هر کسی می تواند به راحتی از آن استفاده کند و به هیچ دستگاه و ابزار خاصی نیاز ندارد. در ادامه با 7گنج همراه باشید.

شاخص توده بدنی BMI

این شاخص توسط آدولف کوتله با نام Quetelet و در سال 1972 اختراع شد و پس از آن شاخص توده بدنی یا همان BMI نامگذاری شد که BMI مخفف واژه انگلیسی Body Mass Index می باشد.

با شاخص BMI بدون اینکه به بدن تان آسیبی رسانده و یا تغییری در روند آن ایجاد کنید، می توانید میزان چربی موجود در بدن تان را تشخیص دهید. عواملی مانند سن، جنسیت، نژاد، توده عضلانی و غیره در شاخص توده بدنی یا همان BMI موثر می باشند.

این شاخص برای بزرگسالان و کودکان 2 تا 20 سال متفاوت بوده و با توجه به سن باید در هر کدام از شاخص کودک یا بزرگسال استفاده شود. از آنجایی که در این روش تنها از یک محاسبه ساده استفاده می شود نمی تواند چندان به دقت آن اعتماد کرد اما برای تشخیص میزان وزن و وضعیت کنونی، شاخص مناسبی است.

روش های دیگری که برای اندازه گیری چربی بدن استفاده می شود عبارتند از: اندازه گیری ضخامت پوست، مقاومت بیوالکتریکی، وزن زیر آب و دو انرژی جذب اشعه ایکس می توانند از BMI دقیق تر باشند.

نمودار زیر نشان می دهد که باتوجه به برآورد شاخص توده بدنی BMI در زنان و مردان در چه حالت هایی اضافه وزن ٬ کمبود وزن یا اضافه وزن بیش از حد دارند .

شاخص توده بدن چیست؟

BMI چیست؟

BMI یک ابزار غربالگری برای مشخص کردن میزان اضافه وزن یا لاغری با توجه به قد فرد است.

اگر این میزان از محدودیت سلامت خارج شود می تواند خطرات بهداشتی و سلامتی به دنبال داشته باشد.

همانطور که گفتیم این شاخص ربطی به جنسیت نداشته و برای هر دو جنسیت زن و مرد یکسان است. با این حال درجات مختلف چاقی در بدن می تواند به عوامل متعددی نیز ربط داشته باشد.

شاخص توده وزن بدن برای زنان و مردان با استفاده از وضعیت وزن استاندارد تفسیر می شود.

دو راه برای تشخیص شاخص توده بدنی یا BMI وجود دارد:

استفاده از ماشین حساب و یا استفاده از جدول های وزن و قد آماده

شاخص توده بدن چیست؟

مزایای تناسب اندام و داشتن وزن نرمال

  • حفظ سلامت کلی
  • کاهش درد مفاصل و درد عضلانی کمتر
  • افزایش انرژی و توانایی برای انجام فعالیت های بدن
  • فشار خون بهبود یافته
  • کاهش فشار از روی قلب و سیستم گردش خون
  • بهبود الگوهای خواب
  • کاهش تری گلیسرید خون، قند خون و خطر ابتلا به دیابت نوع 2
  • کاهش خطر بیماری های قلبی و سرطان های خاص

اضافه وزن سبب افزایش فشار روی قلب می شود و کار بیشتر قلب به معنی افزایش فشار خون، کلسترول خون بیشتر، افزایش مقدار تری گلیسرید خون و کاهش میزان کلسترول خوب در خون می شود. همچنین اضافه وزن فرد می تواند نشانه ابتلا او به دیابت هم باشد.

تغییر در شیوه زندگی به شما کمک می کند تا وزن تان را کاهش دهید. بعد از بهبود میزان وزن مقدار قند خون، تری گلیسرید و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هم کاهش پیدا می کند. فشار خون فرد کاهش یافته و سیستم گردش خون بهبود می یابد.

شاخص توده بدنی ( BMI ) چگونه استفاده می شود؟

شاخص توده بدنی به اندازه کافی دقیق نیست اما می تواند وضعیت کلی بدن و میزان چربی آن را مشخص کند. با توجه به اطلاعاتی که این شاخص در اختیارتان می گذارد می توانید مشکلات بهداشتی و خطرات سلامتی تان را بشناسید.

با توجه به داده های این شاخص می توانید برای رژیم غذایی، پارامترهای بهداشتی، میزان فعالیت بدنی، فرار از بیماری های ارثی و خانوادگی و موارد دیگر هوشیار شوید.

فرمول BMI و نحوه محاسبه شاخص توده بدنی :

آدولف کوتله این فرمول را حدود 150 سال پیش ابداع کرد.

این فرمول مقدار وزن تقسیم بر قد ضبدر 2 می باشد. در سیستم متریک فرمول BMI حاوی تقسیم وزن بر قد به متر مربع (kg / m2) است. از آنجایی که قد معمولا با سانتی متر براورد می شود آن را در 100 تقسیم می کنند تا به متر تبدیل شود.

اگر بخواهید وزن را به پوند و قد را به اینج محاسبه کنید  ، فرمول کمی تغییر می کند مانند روش زیر :

(وزن (پوند) * 703) / قد (اینچ) 2

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی