تبلیغ رپورتاژ سلامت جسمي

انواع تکنیک فیزیوتراپی ستون فقرات و کمر

فیزیوتراپی ستون فقرات و کمر

به نقل از دکتر فرخانی متخصص فیزیوتراپی و توانبخشی فیزیوتراپی می‌تواند به شما کمک کند تا ابزارها و دانش لازم را برای حفظ و داشتن کمر و ستون فقرات سالم یاد بگیرید. می‌توانید از این ابزارها در خانه یا در محل کار استفاده کنید و ازاین‌رو روند بهبودی‌تان سریع‌تر خواهد بود. فیزیوتراپی یعنی کار کردن با یک متخصص فیزیوتراپی (فیزیوتراپیست) که برای انجام توصیه‌های پزشک متخصصتان برای کشش، تقویت و ورزش دادن کمر و ستون فقراتتان به روشی ایمن و مؤثر دوره‌های لازم را دیده است. انجام درمان‌های فیزیوتراپی همراه با آموزش‌هایی درباره‌ی آن به بیمار بسیار حائز اهمیت است، ازاین‌رو می‌توانید روند بهبودی‌تان را خود بر عهده بگیرید و این روند را بهتر پیش ببرید.

یک فیزیوتراپیست چگونه می‌تواند به شما کمک کند؟

متخصصین فیزیوتراپی یا فیزیوتراپیست ها، برای ارائه‌ی دستورالعمل‌هایی در نحوه‌ی قرارگیری بدن، آموزش آناتومی و فیزیولوژی پایه به بیماران و نیز آموزش مکانیک‌های بدن، حرکات کششی، تقویتی و استقامتی و تمرینات اصلاحی، دوره‌های لازم را دیده‌اند. فیزیوتراپیست همچنین جهت انجام درمان‌های غیر جراحی دیگری همچون اولتراسوند تراپی، گرما درمانی، دیاترمی یا درمان با استفاده از حرارت، تحریک الکتریکی عصب از راه پوست (TENS)، تحریک الکتریکی، آب‌درمانی، ماساژ یا مانوپولاسیون ستون فقرات (درمان دستی)، با پزشک متخصص شما مشورت می‌کند تا تشخیص دهد آیا این روش‌ها برای شما مناسب هستند یا خیر.

یکی از بیماریهای که توسط فیزیوتراپی قابل کنترل و درمان است بیرون زدگی دیسک کمر است. همچنین چندین تمرین فیزیوتراپی که توسط متخصصین فیزیوتراپی داده میشود جهت درمان پارگی رباط صلیبی وجود دارد. یکی دیگر از بیماری های که نیاز به جراحی ندارد و با درمان های غیر تهاجمی مانند فیزیوتراپی درمان میشود تنگی کانال نخاعی است.

معاینه‌ی فیزیوتراپی برای مشکلات کمر و ستون فقرات چگونه است؟

معاینه‌ی فیزیوتراپی

فیزیوتراپیست، کار خود را با پرسیدن سؤالاتی از شما درباره‌ی وضعیت و مشکل ستون فقرات و کمرتان شروع خواهد کرد. پاسخ شما به وی کمک خواهد کرد تا روی منبع بروز مشکلتان تمرکز کند و روش‌های معاینه و بررسی مناسبی را به کار ببرد.
او ممکن است چنین سؤالاتی از شما بپرسد:

  • از چه موقع دردتان شروع شده است؟
  • محل دردتان کجاست؟
  • علائمی که دارید چه تأثیری روی فعالیت‌های روزمره‌تان گذاشته است؟

بررسی منبع بروز مشکل

فیزیوتراپیست معایناتی روی شما انجام خواهد داد که ممکن است شامل چند مورد یا همه‌ی موارد زیر باشد:

  • حالت قرار گرفتن بدن: نامتعادلی‌هایی در وضعیت و حالت کمر و ستون فقراتتان می‌تواند به مفاصل، عصب‌ها و عضلات آسیب‌دیده و دردناک فشار بیاورند. در اغلب موارد، بهبود حالت و وضعیت قرارگیری بدن شما می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در کاهش دردتان داشته باشد.
  • دامنه‌ی حرکتی (ROM): فیزیوتراپیست مقدار فاصله‌ای را که می‌توانید بدنتان را در جهات مختلف حرکت دهید اندازه‌گیری می‌کند. وی دامنه‌ی حرکتی‌تان را ثبت می‌کند تا آن را با میزان بهبودی که در هر جلسه‌ی درمان کسب می‌کنید مقایسه کند.
  • معاینه‌ی عصب‌ها: فیزیوتراپیست، رفلکس‌های عصبی، حواس و قدرتتان را چک می‌کند. نتایج این معاینه می‌تواند برای مشخص شدن محل بروز مشکل در ستون فقراتتان و نوع درمان‌هایی که برای شما بهتر هستند کمک کننده باشند.
  • معاینه‌ی دستی: فیزیوتراپیست، کمرتان را در جهت‌های مختلف حرکت می‌دهد تا مطمئن شود که مفاصل در هر سطحی، به‌راحتی و به نرمی حرکت می‌کنند. وی همچنین میزان انعطاف‌پذیری عضله و بافت نرم و نیز حرکت مفصل را بررسی می‌کند.
  • ارگونومیک‌ها: ارگونومیک‌ها شامل محل و چگونگی انجام حرفه یا کارهای عادی‌تان دیگرتان می‌شود. فیزیوتراپیست با فهمیدن ارگونومیک‌های شما می‌تواند متوجه شود که آیا روش انجام کارهایتان ممکن است موجب بدتر شدن دردتان شود یا خیر. گاهی اوقات حتی اعمال اصلاحاتی کوچک و ساده می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در کاهش مشکلات کمر و ستون فقرات داشته باشد.
  • لمس قسمت‌هایی از کمر: فیزیوتراپیست، بافت‌های نرم اطراف ستون فقرات و کمرتان را لمس می‌کند تا تغییراتی را که در دما یا بافت آن‌ها ایجاد شده است چک کند؛ این موارد نشانه‌ای از وجود التهاب یا تحریک عصبی خواهند بود. معاینه‌ی بدن با لمس همچنین برای چک کردن نقاط درد یا گرفتگی‌هایی در عضلات نزدیک ستون فقرات انجام می‌شود.

ارزیابی و طرح برنامه‌ی درمان

فیزیوتراپیست پاسخ‌های شما و نتایج معاینه را ارزیابی می‌کند تا بهترین تصمیم را برای کمک به مشکل شما اتخاذ کند. وی یک برنامه‌ی درمانی را برای شما می‌نویسد که در آن، روش‌های درمانی که باید به کار برده شوند و اهدافی که شما و خود او تصمیم می‌گیرید در کارهای روزانه‌تان به صورتی کم‌خطر و با حداقل درد و ناراحتی انجام دهید لیست می‌شود. این برنامه همچنین شامل پیش‌بینی روند درمان می‌باشد که ایده‌ی فیزیوتراپیست از پیشرفت خوب درمان و مدت زمانی است که به درمان نیاز خواهید داشت تا به بهترین نتایج آن برسید.

در فیزیوتراپی کمر و ستون فقرات از چه روش‌هایی استفاده می‌شود؟

استراحت کردن

استراحت دادن مفاصل و عضلات، به تسکین درد کمک کرده و به کمر و ستون فقراتتان فرصت می‌دهد تا بهتر شود. دردی که با انجام کار یا حرکت احساس می‌شود، می‌توان نشانه‌ای از تحریک باشد. پزشک یا فیزیوتراپیست شما ممکن است به شما توصیه کند تا برای محدود کردن حرکات، از کمربند طبی (بریس) استفاده کنید.

استراحت خاص

استراحت اندامی خاص، به مفاصل و عضلات اجازه می‌دهد تا در هر طرف ناحیه‌ی دردناک حرکتی بی‌خطر داشته باشند، درحالی‌که از ناحیه درد محافظت می‌شود. اگر برای شما کمربند طبی تجویز شده است، حتماً به شما توصیه شده است که در طی روز چند بار آن را درآورید تا بتوانید چند تمرین ملایم و کنترل شده‌ای انجام دهید.

اصلاح وضعیت قرارگیری بدن

فیزیوتراپیست، وضعیت‌هایی را برای قرارگیری کمرتان به شما یاد می‌دهد که در هنگام خواب یا استراحت در راحت‌ترین حالت ممکن باشید. همچنین حالت‌هایی را برای کاهش فشار از روی ستون فقرات در هنگام کار کردن به شما توصیه می‌کند.

استفاده از یخ

فیزیوتراپی کمر

یخ، عروق خونی را منقبض یا کوچک‌تر می‌کند و در نتیجه جریان خون را کاهش می‌دهد. این کار به کنترل التهاب، گرفتگی عضله و درد کمک می‌کند.

استفاده از گرما

گرما عروق خونی را گشادتر یا بزرگ‌تر می‌کند و درنتیجه جریان خون را افزایش می‌دهد. این امر کمک می‌کند تا مواد شیمیایی را که عامل به وجود آمدن درد هستند را برطرف می‌کند و همچنین مواد مغذی تسکین دهنده و اکسیژن را به ناحیه درد می‌رساند.

اولتراسوند

در اولتراسوند تراپی از امواج صوتی با فرکانس بالا برای رسیدن به عضلات دردناک و بافت‌های دیگر استفاده می‌شود که بیشتر از دو اینچ پایین‌تر از سطح پوستتان هستند. وقتی این امواج صوتی از بدن شما می‌گذرد، مولکول‌ها را به لرزه درمیاورند و باعث اصطکاک و گرما می‌شوند. این تأثیر گرمایشی ناحیه‌ی درد را گرم کرده و یک جریان خون تازه غنی از مواد مغذی و اکسیژن وارد آن ناحیه می‌شود.

تحریک الکتریکی

تحریک الکتریکی

در تکنیک تحریک الکتریکی، وقتی جریان برق از پدهایی که روی پوست چسبانده می‌شوند می‌گذرد، عصب‌ها به آرامی تحریک می‌شود. برخی افراد این احساس را مانند احساس ماساژ دادن روی پوستشان بیان می‌کنند. تحریک الکتریکی می‌تواند با فرستادن پالس‌هایی (تکانه) به مغزتان که به جای درد احساس می‌شوند، درد را کاهش می‌دهد. هرگاه درد برطرف شد، عضلات شروع به شل شدن می‌کنند و شما می‌توانید حرکت کنید و با ناراحتی کمتری تمرینات را انجام دهید.

ماساژ بافت نرم

فیزیوتراپیست ها، انواع مختلفی از ماساژ بافت نرم را آموزش دیده‌اند. ثایت شده است که ماساژ می‌تواند با کمک کردن شل شدن عضلات، رساندن جریان خون تازه و غنی از اکسیژن و مواد مغذی و با پاک کردن ناحیه‌ی درد از مواد شیمیایی محرک درد ناشی از التهاب، درد را کاهش دهد. ماساژ بافت نرم می‌تواند به شل شدن عضلات سفت شده کمک کند و آن‌ها را به طول نرمالشان برگرداند. این امر به شما کمک می‌کند تا با درد خیلی کمتری حرکت کنید.

جابه‌جایی و دست‌کاری کردن مفصل

فیزیوتراپیست ممکن است از فشارهای کم و زیاد و حرکاتی متغیر روی مفصل برای کمک به روان شدن سطوح رویی مفاصلتان استفاده کند. این کار موجب برطرف شدن خشکی مفصل خواهد شد و به شما کمک خواهد کرد تا با درد کمتری حرکت کنید. وقتی دردتان کمتر شد، فشارها و حرکات قوی‌تری برای کشیده‌تر شدن بافت‌های اطراف مفصل اعمال می‌شود تا کمر و ستون فقراتتان بهتر حرکت کند و در همین وضعیت باقی بماند.

ترکشن (تکنیک کشش مفاصل و عضله)

کشش مفاصل و عضله

هنگام استفاده از تکنیک ترکشن، مفاصل و عضلات دردناک اغلب احساس بهتری دارند. فیزیوتراپیست ها، تکنیک ترکشن را با استفاده از دست‌هایشان یا با دستگاه ترکشن اعمال می‌کنند. همچنین وسیله‌هایی برای کشش و ترکشن وجود دارند که می‌توانید در خانه استفاده کنید. میزان کششی که برای این کار نیاز است، به وضعیت شما بستگی دارد. به‌طور مثال برای کنترل درد آرتروزی، شاید در ابتدا یک فشار کم و زیاد شونده بهتر باشد؛ اگر مفصل ستون فقرات دچار کمی درد یا گرفتگی است، کشش و ترکشن قوی‌تری می‌تواند به برطرف ساختن این درد کمک کند.

تمرینات عملکردی (فانکشنال)

فیزیوتراپیست ها از تمرینات عملکردی هنگامی استفاده می‌کنند که شما در انجام کارهایی بخصوص با درد و ناراحتی کمتر، به کمک نیاز داشته باشید. نمونه‌هایی از تمرینات عملکردی شامل، وضعیت قرارگیری بدن، مکانیک‌های بدن و ارگونومیک‌ها می‌باشند.

  • وضعیت قرارگیری بدن: قرارگیری بدن در وضعیتی مناسب و سالم باعث می‌شود تا کمر و ستون فقراتتان در تراز مناسبی باشد و ازاین‌رو فشار روی مفاصل و بافت‌های نرم اطراف ستون فقراتتان کاهش می‌یابد. وقت و تلاشی که صرف تمرین برای این وضعیت می‌کنید، برای سلامت کمر و ستون فقراتتان حیاتی است و به جلوگیری از بروز مشکلات ستون فقرات در آینده کمک خواهد کرد. وقتی قدرت و کنترلتان را مجدداً به دست آورید، قرارگیری بدن در وضعیتی مناسب و تراز شدن بدن برای شما راحت‌تر خواهد شد و دیگر هنگام انجام کارهایتان آن را به خاطر خواهید داشت.
  • مکانیک‌های بدن: هنگام اعمال حالتی مناسب برای بدن در هنگام انجام کارهایتان، به مکانیک‌های بدنتان فکر کنید. این همان کاری است که باید هنگام نشستن یا ایستادن در حالتی مناسب انجام دهید، اما مسئله‌ی دیگر این است که برای حفظ حالت مناسب بدن در هنگامی‌که عملاً در انجام کارها، حرکت می‌کنید. در هنگام انجام کارهای روزمره‌ای مانند بلند شدن از روی صندلی، بیرون بردن زباله، بیرون آوردن لباس‌ها از بند رخت، مسواک زدن دندان‌ها و بلند کردن اجسام، باید بدنتان را به بهترین نحو در حالت تراز و هماهنگ قرار دهید. انجام حرکات بدن به نحوی بی‌خطر و ایمن، خصوصاً در هنگام بلند کردن اجسام اهمیت دارد.
  • ارگونومیک‌ها: ارگونومیک ها به نحوه انجام کاری که فرد انجام می‌دهد اشاره دارد. امکان دارد حتی یک تغییر ناچیز در نحوه‌ی انجام کار و حرفه‌تان یا فعالیت‌های روزمره‌تان، بتواند به کنترل درد و علائمتان کمک کند و در این حین ستون فقراتتان را از آسیب بیشتر محافظت کند. ارگونومیک‌ها معمولاً شامل تغییراتی پرهزینه نیستند. حتی اعمال اصلاحاتی ناچیز و کم هزینه در نحوه‌ی انجام کارهایتان می‌تواند تغییرات بسیار قابل‌توجهی در تسکین درد و ناراحتی‌تان ایجاد کند.

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی